Vi Bilägares forum

Hydraulisk- eller mekanisk servostyrning?

Hydraulisk- eller mekanisk servostyrning?

För- och nackdelar med hydraulisk- och mekanisk servostyrning?

Uppdaterat: 2012-03-26 16:52

Kommentarer

Ungefär som att köra med eller utan servostyrning.
Alltså med eller utan känsla.
Det var vad Saab ansåg, med viss rätt.
Men så var det tidigare, för tio år sedan, idag är det nog väldigt liten skillnad.

Uppdaterat: 2012-03-26 17:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse

Men, det finns både elektrohydrauliskt och elektromekaniskt servosystem.

Uppdaterat: 2012-03-27 09:20

Jag tror fortfarande att det är liten skillnad, det är nog andra faktorer som påverkar känslan och responsen.

Jag vet att när Citroën kom med DS19 1955 var det ju väldigt ovanligt med servostyrning och många ansåg att det inte fanns någon styrkänsla alls, vilket gjorde den väldigt obehaglig att köra.
Andra menade att nu äntligen hade det kommit en bil som ratten inte slets ur händerna vid en framdäcksexplosion, som inte var så ovanlig med blankslitna diagonaldäck.
Men DS19 var tidigt ute med radialdäck.

Nu är det nog ingen som vill vara utan styrservo.

Uppdaterat: 2012-03-27 11:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vissa bilar med elektromekanisk servostyrning vid motorvägskörning, kan vara obehagliga när det är stark sidovind.

Uppdaterat: 2012-03-28 06:56

Personligen ser jag mest fördelar med elektrisk servo OM den nu är konstruerad av bra kvalitét så att den fungerar utan elektroniska strul.
Fördelarna är ju många som tex:
-Lägre motstånd än en servopump=lägre förbrukning.
-Inga rör samt slangar som kan läcka samt ingen olja.
-Ingen servorem som kan gå av eller behöver bytas.
-Ingen tröghet att styra vid kyla på samma sätt då ingen olja blir tjockflytande.
-Tar mindre plats.

Sen är det enligt min mening en stor fördel kvalitétsmässigt om elmotorn placeras på rattstången innanför torpedväggen innuti bilen med ett betydligt behagligare klimat och ingen väder/smutspåverkan såsom (såklart ;) ) Toyota har i sina bilar till skillnad från många andra som tex Audi/VW som har sina elmotorer ihopbyggda med styrväxeln längst ner på framaxelbalken mitt ute i sprutet med resultat att vi hitills redan bytt ett antal styrväxlar på dessa bilar (elmotorn går inte att köpa löst och en utbytes-renoverad kostar ca 12 000kr+arbetet) sedan man började med detta.

Uppdaterat: 2012-04-03 23:39
Hanzzon skrev:

Personligen ser jag mest fördelar med elektrisk servo OM den nu är konstruerad av bra kvalitét så att den fungerar utan elektroniska strul.Fördelarna är ju många som tex:-Lägre motstånd än en servopump=lägre förbrukning.-Inga rör samt slangar som kan läcka samt ingen olja.-Ingen servorem som kan gå av eller behöver bytas.-Ingen tröghet att styra vid kyla på samma sätt då ingen olja blir tjockflytande.-Tar mindre plats.Sen är det enligt min mening en stor fördel kvalitétsmässigt om elmotorn placeras på rattstången innanför torpedväggen innuti bilen med ett betydligt behagligare klimat och ingen väder/smutspåverkan såsom (såklart ;) ) Toyota har i sina bilar till skillnad från många andra som tex Audi/VW som har sina elmotorer ihopbyggda med styrväxeln längst ner på framaxelbalken mitt ute i sprutet med resultat att vi hitills redan bytt ett antal styrväxlar på dessa bilar (elmotorn går inte att köpa löst och en utbytes-renoverad kostar ca 12 000kr+arbetet) sedan man började med detta.

Men hur är då ett elektrohydrauliskt servosystem konstruerat?

Uppdaterat: 2012-04-04 08:52

Det är väl som jag förstått det ett "förenklat" system där man helt enkelt driver servopumpen med hjälp av en elmotor i stället för med hjälp av remdrift från motorn och har kvar hydralsystem och slangar/rör i övrigt om jag fattat det rätt.

Uppdaterat: 2012-04-04 09:26