Vi Bilägares forum

Hört på bilskola

Hört på bilskola

Jag var på handledarutbildning med min son. Bland annat sa bilskolläraren att man skall hålla hastighet 90 km i timmen om vägen är skyltad så. Han menade alltså att man inte skall köra långsammare ! Vad är detta för trams ? 90 km på skylten betyder ju högsta tiilåtna hastighet. Det är bättre att ligga lite under så man har marginal vid omkörning m.m.

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Ja, varför skall du köra långsammare.
Visst det är högsta hastigheten men samtidigt heter det att du inte skall hindra eller försvåra trafiken,
vilket du gör om du kör för långsamt.
Det finns väl inget värre än folk som ligger och stoppar upp trafiken.
Om du håller 90 enligt mätaren så har du 5-10% felmarginal.
Så att köra ännu långsammare skapar bara irritation.
Och vad menar du med marginal vid omkörningar?
Du skall se till att omkörning sker på ett säkert och kontrollerat sätt,
vilket betyder att tiden skall vara så kort som möjligt.
Det betyder i praktiken GASA. Du kan under korta stunder som omkörning överskrida hastighetsbestämmelserna.

Uppdaterat: 2009-04-29 13:57

Visst ska du anpassa hastigheten till väg och väderförhållande som gäller men är det en fin dag med torr väg och sikten fri så finns det ingen anledning att inte hålla gällande hastighet på vägen. Du hindrar enbart och försvårar för dina medtrafikanter, samt skapar irritation som kan leda till missbedömda omkörningar o.s.v.

Uppdaterat: 2009-04-29 15:56

Trafikläraren har fel. Det finns inget som säger att man måste hålla 90 bara för att det står så på skykten.
Detta är ju den högsta tillåtna hastigheten.
Hastigheten måste ju anpassas till det egna kunnandet och övrigt som kan påverka den vid tillfället hållna hastigheten.
Faran i detta sammanhang, är bilister som anser att dessa långsamma bilister är ett hinder. Har man den inställningen, att andra är ivägen för ens framfart och man blir irriterad av detta, ska man nog överväga att lämna tillbaka körkortet till körkortsmyndigheten.
Visserligen bör den som kör långsamt underlätta för omkörning, men vi andra har ingen som helst rättighet att försöka tvinga vederbörande ur vägen.
Och vad fasen; det är ju lätt som en plätt att ta sig förbi en väglus, om man kan köra bil!

Uppdaterat: 2009-05-01 02:25

Läraren menade nog att övningskörningen bör ske i den hastighet som övriga trafiken normalt håller, alltså det som står på skylten.
Detta minimerar antalet omkörningar, och gör övningskörningen säkrare för en redan nervös övningskörare. Han/hon slipper oxå bilar slickandes i röven, villket ju oxå är ett orosmoment i körningen.

Det handlar alltså inte om vad du tycker, utan om att göra övningskörningen säker i verkliga trafiken.

Uppdaterat: 2009-05-01 03:41

LC4ever:

> Du kan under korta stunder som omkörning överskrida hastighetsbestämmelserna.

Kan kan man alltid, men det är inte tillåtet.

Det är inte heller tillåtet att "Utan giltigt skäl [köra] med överdrivet låg hastighet" - det ger böter 500 kr enligt polisens böteskatalog (kod 032A).

Övningskörning kan säkert vara giltigt skäl att köra lite långsamt i början, men kör man 80 på 90-väg under uppkörning tror jag inte man får körkort.

[Edited on 2009-05-06]

Uppdaterat: 2009-05-06 20:37

Att köra med en hastighet som understiger gällande hastighet på platsen, med så lite som 10 km i tim, är knappast att betrakta som hinder i trafik.
Det som gäller vid en ev. uppkörning, är att vederbörande är observant på bakomvarande trafik, underlättar för omkörningar. Att körkortsaspiranten kör för sakta, behöver inte betyda att denne underkänns. Det är betydligt flera som kör över sin förmåga som blir underkända.
Flexibilitet genom anpassat körsätt bedöms redan under körutbildningen. En sk. utvecklingskurva läggs till grund för uppkörningen.
Men det är klart, är det så att hastigheten alltid ligger 10 under gällande oavsett hastighet, tror jag inte bilskolan släpper iväg någon till uppkörning.

Uppdaterat: 2009-05-07 00:44

min yngre släktning går på trafikskolan,för att hon bli mer van med trafiken tänkte jag övningsköra privat med henne-behöver jag nå´n speciel tillstånd för detta ? (gäller extra bilkörning)

Uppdaterat: 2011-03-26 11:56

Ja du måste bli godkänd handledare! minns inte vilka papper det som behövdes men kolla med skolan man måste ha minst 5 års prickfri körning har jag för mig!

Uppdaterat: 2011-03-26 18:59