Vi Bilägares forum

Gas som bränsle

Gas som bränsle

Jag är numera övertygad om att gas som drivmedel är det absolut bästa miljöalternativet.
Det finns naturgas i oändliga mängder och det är bättre att använda den som energigivare än att låta den gå upp i atmosfären eftersom den är 21 gånger kraftigare som växthusgas än CO2.
Som biogas kan vi framställa den lokalt till förhållandevis låg kostnad och då har vi just ingen miljöförorening.
Det vore intressant att få synpunkter främst från de som kör gasbilar och få ta del av deras erfarenheter.

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

Jag håller med, gas är inte så dumt! Jag har för mig att det för 10-20 år sen gjordes vissa försök i Sverige med gas, det fanns en hel del gas-mackar, till och med i Östersund! En del Taxibilar gick på gas. Jag vet inte varför det hela "gick upp i rök". Jag har inte sett några gas-mackar på senare år i Sverige. Här i Tyskland (jag bor sedan 9 år här) ökar gas i popularitet. Visserligen krävs en viss ombyggnad av bilen, man får lite mindre bagageutrymme, men det lönar sig. En del erfarenheter kan du hitta på t.ex. mbslk.de (sök efter gas/LPG etc), det finns säker andra forum att söka igenom.

Uppdaterat: 2008-01-01 19:20

Varför "gastiden" avslutades? Som vanligt, den skattebelades, rejält!
Ansvarig var hr Finansminster Gunnar (S)träng, mannen som ytttrade detta: "Det ärt inte klokt så mycket skatt folk tål om man ger dem lite i taget.."
(Han dödade också svensk dataindustri..)

Uppdaterat: 2008-01-02 16:28

Men det finns faktiskt gasmackar i Sverige, över 60st. och de beräknas öka med 25st per år. I Tyskland lär det finnas över 900!
Det man hade tidigare var ju LPG (gasol) och det var ju ett fossilt bränsle som gick bra att skattebelägga.
Naturligtvis kommer man att försöka styra över skatten även när det gäller biogas, men det blir förmodligen ganska svårt att hitta en motivering till detta.
Här är det ju en miljögärning det gäller.
Det fanns ju biogas redan på 1930-40-talet, gengasen, men den vill nog inte många ha tillbaka.
Men den var miljöriktig!

Uppdaterat: 2008-01-03 00:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag är ännu lite tveksam till gas. Det bilar byggs om för är ju alltjämt s.k. naturgas, vilket i 98 % är fossilt bränsle. Den bil som går på metangas från en röt-/sopstation har i alla fall jag inte ännu sett skymten av. Däremot verkar det ju finnas fossil naturgas så det räcker för min generation. Och ärligen sagt är det väl där (min generation och kanske mina barn tills de fyllt 40) det slutar. Miljökatastrofer har inträffat förut! Var finns medelhavets stora skogar numera? (Beskrivna i diverse Grekiska sagor). Var är de stora spanska ekskogarna? (Som man byggde världsupptäckarflottor av). Ta det lungt, naturen anpassar sig, glöm Al Gore, han vill bara tjäna mer på sina oljekällor.
Kör bil, var glad,och ett Gott Nytt År, till er alla...

Uppdaterat: 2008-01-03 19:12

Jo det finns städer som enbart har biogas från reningsverken, Linköping,Örebro,Västerås m.fl.
Där blir det 0% extra CO2.
Men det är faktiskt en miljögärning att även köra på naturgas trots att det är ett fossilt bränsle.
Naturgasen förorenar atmosfären 20 gånger mer än CO2 och därför är det bättre att omvandla det till energi innan det blir CO2.
Naturgasen finns i enorma mängder och är faktiskt det renaste fossila bränslet.
Naturgasen släpps ut i väldiga mängder som gruvgas och den läcker ut från berggrunden, från sibiriska tundran och från våra hav och den bästa miljögärning man kunde göra är att ta hand om så mycket som möjligt och omvandla till energi.

Uppdaterat: 2008-01-03 23:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre