Vi Bilägares forum

Franska bilar

Franska bilar

Franska

Brukar med intresse ta del VIB tester av Bilar. BMW, Mercerdes, Tunga Volvo, Lexus mdf tillverkare står i fokus
i detta medium. För oss mindre bemedlade bilägare som rattar omkring i "småbilar" typ 120`tusen och neråt är det sällan några glamorösa tester om i er tidning. Då är det mest kommentarer om stötig gång, sladdrig växdelspak, konstiga instrument, obekväma säten, brist på lullul i allmenhet som dominerar och är i fokus i era tester och repotage.
Ju dyrare desto bättre tycks var gällande för bedömning av bilars kvalitet och användbarhet, inte pris i för hållande till nytta och användbarhet.
Beträffande franska bilar är det tummen ner oavsett vad som finns i teknik, kvalitet, utförande, komfort eller vad du vill. Franskt är bara FEL oavsett vad det är.

För att berkriva ett mycket tydligt exempel på detta tar jag tre bilar ur marknaden och ser på dessa ur ett tekniskt perspektiv och utelämnar VIB:s motorjornalisters antifranska inställning till bilar i allmänhet

Alt 1: Tyota Aygo
Suveränt val för den som vill ha en liten bil med allt som finns den i prisklassen, bränslesnål och smarta val, bra motor,
hyfsade utrymmen i klassen, brta teknik är bedömningen. Gott val

Alt 2: Citroen C1
Bra småbil men dålig passform och plastig inredning, bullrig trång i förhållande till storlek, tveksamt andrahandsvärde,
Tänk igenom valet med tanka på ekonomi i ditt bilägande.

Alt 3: Peugeot 107
Denna bil når inte alls upp till de kvalitetskrav som går att ställa på en modern småbil, bullrig, trång, obekväm, saknar praktistk all man kan tänka sig vad gäller gott val av småbil.

Ungefär på detta sätt bedöms bilar i VIB:s tester. Personligt tyckande dominerar hur testerna avlöper och vilket resultat som blir utslag, inte de faktiska förhållanden för resp bilmärke i fråga.

De tre alternativ som jag rerfererar till är bilar som är EXAKT lika tekniskt sett, några mindre förändringar finns i design och val av material men i grunden är det EXAKT SAMMA BIL !

Ändoc bedöms dessa alternativ så olika. När det är franskt är det dåligt oavsett hur det är utförande och konstruktion

Mycket trovärdigt av VIB. Så är det hela tiden tyvärr. Bilar beöms inte utifrån dess funktion och prisvärde.
Känslobedömningar dominerar. Ett utbyte av samtliga motorjournalister kan kanske förbättra kvaliteten , nya som inte går i biltillverkarnas ledband, vilket man tydligt ser i nuläget

Ett annat exempel, andrahandsvärde
En bil som kostar tex 400 000:- och byts in efter tre år för 200 000 har förlorat 50% av sitt värde det vill säga 200 000:-. En bil som köps in för 200 000:- och efter tre år byts in för 100 000:- har också minskat
50% i värde men endast 100 000:- kronor av sitt värde.
Resultat av detta är, ju dyrare bil ju sämre andrahandsvärde. Eller har motorjournalister procent i sin plånbok i stället för kronor och ören. Skulle vara roligt att veta hur många procent dom har i lön för sitt arbete
Det är väl ändå detta som gäller, kronor och ören, inte procent.

I era tester bör nyttan med bilägande stå i fukus, vad kostar bilen per år att äga nuttryckt i kronor, inte i procent.
Är det en bra bil tekniskt sett, fungerar allt som det ska? Glöm detta sladdrig växelspak, reglage på fel ställe, mystiska lösningar eller vad det nu är.
Allt är inte dåligt om det inte är BMW, Volvo, WV, Lexus, Toyota.

Jag vill se en skärpning i era beömningar, bort med känslor och fram med nyttan av bilägande.

Trött läsare

Uppdaterat: 2012-11-14 16:39

Kommentarer

Tips, PeugeotAxel; http://www.dacia.se/sv/modeller/sandero/pris--utrustning/

Vad mer kan du önska dig? ;-)

Uppdaterat: 2012-10-24 21:08
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Hej!

Nu är väl Peugeot-Axels insändare lite tillspetsad men tyvärr ligger det en hel del i vad han skriver.
Jag har gott och väl passerat de 50 och många bilar har det blivit genom åren - och ännu fler biltidningar! Faktum är dock att jag aldrig köpt bil baserat på bilrecensioner och det är egentligen ett underkännande av motorjournalisterna. En bilrecension kan närmast jämföras med en bokrecension - alltså ett personligt ställningstagande - och måste ses i ljuset av att biltestaren inte är objektiv - även om han kanske försöker vara det och (ibland) kanske till och med tror sig vara det. Jag läser fortfarande bilrecensioner men mer som ren underhållning.
För att något förbättra innehållsvärdet i en recension borde det stå hur lång testföraren är och hur mycket han väger, liksom vilka bilar han kör till vardags.
För någon tid sedan skrev jag en kommentar om "upplevd tillförlitlighet" och "uppmätt tillförlitlighet" baserad på en engelsk undersökning. Och det var faktiskt förvånande hur stor skillnad det är mellan olika bilmärken. Tillförlitligheten sitter inte alltid i känslan.

Uppdaterat: 2012-10-25 21:01

Jag har ägt en Franask bil i mitt liv, en Renault R10 Major.
Jag hoppas verkligen att de Franaska bilarna blivit bättre idag än Majoren var. :-)

Uppdaterat: 2012-10-25 21:56
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Har nu för tillfället 2 st Peugeot (207 från 2007, 308 SW GT från 2009) och bilarna har inte haft ett enda så kallat extra fel. Vår billigaste bil att äga och köpa har varit en Renault Megane break 1.4 som köptes som begagnad och bara bromsdelarna behövdes åtgärdas -> väldigt billig i drift. Köp nya franska så jag kan köpa dom efter 2 år tack! ;)

Uppdaterat: 2012-10-25 22:08

Jag är ägare av en Peugeot 508 1.6 e-HDi SW och detta är min första Peugeot, skulle jag ha lyssnat på tester och ryktet Franska bilar har i speciellt i sverige så skulle jag ju inte köpt denna bil... men när jag testat bilen flera gånger så blev det en svart 508 och måste säga att jag är verkligen supernöjd med bilen, den går väldigt tyst och fint efter vägen och har inte haft några problem med den, har gjort 2 servicar och det är allt.
Jag är så pass nöjd så när det är dags för bilbyte om några år så lutar det åt en till Peugeot 508 eller kanske när nya Citroen C5 kommer under 2014.

Uppdaterat: 2012-10-26 14:47
Pär

Jag har haft sex franska bilar varav en engelsktillverkad.
De tre senaste rostade enormt, de tre första hann inte.
Vid köpet av den första blev jag idiotförklarad av de som visste bättre, och det var nog riktigt, det var första serien av en helt ny modell och det var i många avseenden en skitbil.
Men ändå såpass bra att det blev en till, en årsmodell nyare.
Och se, här hade man lärt sig och rättat till de flesta barnsjukdomarna.
Fortfarande var jag idiotförklarad.
Men jag trivdes med bilarna, de var praktiska, tåliga och när de var nya var de riktigt snygga,
De var långt ifrån felfria, trots fiffiga konstruktionslösningar råkade (?) man alltid ha glömt något för bilägaren att reta sig på.
Men värst var rosten, en av bilarna hade en skumgummilist som tätning under framskärmarna som gav genomrostning efter två år!

Uppdaterat: 2012-10-26 15:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har haft följande franska bilar...
Citroën AX 14 GT -90
Peugeot 309 19 XS -89
Citroën Xsara 18 Break -99 (köpt ny)
Renault Laguna 18 Ph2 -00
Renault Mégane II 16 Touring -04
Och nu Citroën C3 Picasso HDi -09 (köpt ny)

Dessa bilar har fungerat väldigt bra. Ingen rost! Enda anmärkning på besiktning har varit dimljuslampa en gång, och där är felet snarare mitt än bilens jag borde kollat lampan innan besiktningen och åtgärdat den.

Sköna, bekväma, funktionella och snygga bilar. Har bara bytt vanliga slitagedelar som glödlampor, torkarblad, bromsbackar. Är mycket nöjd. Snåla, driftsäkra, bra värme. Picasson fungerade hur bra som helst de två vintrar nyligen som var -30 grader.

Uppdaterat: 2012-10-26 15:37

"Finns väl få yrkesutövare som är så oproffsiga som biljournalister."

Håller tyvärr med. Ett stort problem som jag ser det är att det mäts alldeles för lite. Allt handlar bara om känslor och luddiga uttalanden. Så här skrev TV om Volvo S60:s fjädring i ett test:
"Fjädringen är spänstig utan att vara störande stötig....Däremot är fjädringen mer struttig. S60 går inte lika "tungt" på vägen som konkurrenterna."
Vad sjutton betyder detta? Hur ska jag utifrån denna info bilda mig en uppfattning om fjädringen? AMS omdöme om exakt samma bil är lite bättre i alla fall:
" I lägre farter har Volvon testets klart bästa åkkomfort... Vid snabb landsvägskörning får S60 det allt svårare att ta hand om gropar och tjälskott och vid omkring 100 km/h upplevs fjädringen i C 180 minst lika bekväm. "

Nu kanske en del tycker att jag i många inlägg hakar upp mig för mycket på åkkomfort, men finns det något viktigare egentligen. Detta är ju en egenskap som man använder varje gång man kör med bilen, oavsett om man åker och handlar eller kör en långtur till europa. Så varför lägger då inte motorjournalisterna mer energi på att utvärdera denna egenskap? Det behövs någon sorts normerande test, någon sorts mätning. Kör för sjutton bilarna över rullar och filma karossen så ser man ju hur mycket den rör sig.

Uppdaterat: 2012-10-27 09:52

Att det är si och så med motorjournalisters opartiskhet är säkert ingen överraskning och jag saxar lite grand ur några gamla Expressenklipp. Artiklarna handlar om nybilstest och här nedan redovisas punkten säkerhet:

- Peugeot 308 (2007): "Full pott hos EURO NCP [sic] och till och med knäkrockkudde. Men pisksnärtsskydd saknas i stolarna." Betyg 4
- Renault Laguna 2,0 (2007): "Förra generationen Laguna var första bil att få fem stjärnor i Euro NCAP. Bäst betyg hittills?" Betyg 4
- Mazda 6 (2007): "Allt annat än fem stjärnor i Euro NCAP är ett misslyckande. Aldrig full pott utan genomfört test." Betyg 4
- Nissan Quashqai +2 (2008): "Den vanliga versionen har fått fem stjärnor i Euro NCAP och det finns ingen anledning att tro att +2 skulle vara sämre." Betyg 4
- VW Touareg (2010): "Nya ej testad i Euro NCAP, den gamla fick fem stjärnor. Många säkerhetssystem däribland panikbromsassistent." Betyg 5
- Volvo V60 (2010): "Massor av säkerhetsutrustning som standard, inklusive autobromsfunktion." Betyg 5

Lägg märke till vad man skrev: "Aldrig full pott utan genomfört test." Utom för två! Här är det uppenbart att att två modeller fick köra i gräddfilen.

Uppdaterat: 2012-10-27 21:49

Det roliga när det gäller "trillingarna" är att Aygo får högre betyg av sina ägare än 107 och C1.

Är det för att det står Toyota på den?

Det är ju som sagt samma bil, byggd i samma fabrik av samma delar...

Uppdaterat: 2012-10-29 12:28
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det är säkert enbart loggan som får bättre betyg, precis som du antar.

Uppdaterat: 2012-10-29 13:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Som alla sektmedlemmar har de svurit ett dekret som under inga som helst omständigheter får ifrågasättas.
Därför den missionerande verksamheten.
Jag var tidigare välvilligt inställd till ett par T-modeller och tvärtom till några andra, men efter att blivit pådyvlad den, som hos de flesta sekter, närmast hysteriska tron på det enda rätta, vänt mig bort och känner nu närmast avsmak.

Uppdaterat: 2012-10-29 22:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Besiktningsmännen i Tyskland har nu äntligen fått information om att Aygo, 107 och C1 verkligen är samma bil för i GTÜ 2012 har dom nästan samma felindex! :D

Uppdaterat: 2012-10-30 15:26

Peugo:
Det har inte spridit sig till Dekra, där är 107 sämst med 70,7% felfria, sedan C1 med 71,9 % och bäst är Aygo med 76,2%!
Allihop har gått mellan 5.000 och 10.000 mil.

Tänk vad det kan skilja sig!

Hos Adac ligger Aygo 2:a på top tio, medan C1 ligger 6:a...

Använder man den omtalade 2+2 metoden, så ser man tydligt att Toyota är bäst av dessa 3. (...identiska bilar...)

Uppdaterat: 2012-10-30 16:54
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Franska bilar var dåliga enligt SBP för 20 år sedan, för 10 år sedan, för 5 år sedan. Dagens lär knappast vara bättre vad ni än försöker att hoppas på. Dessutom får dem en massa skumma elfel och oxiderade kontakter och annat som inte alltid syns i SBPs statistik.

Folk har i alla tider sagt att "Dagens franska bilar är bättre, man kan inte bygga dåliga bilar idag." I alla tider har vi hört det. Men hur ser facit ut?

Dåliga bilar har alltid funnits och kommer alltid att finnas.

Sedan finns det undantag. Peugeot 107 och Citronen C1 har istället fått beröm för att vara bra bilar. Kanske har fransmännen till slut kommit på hur man ska gå tillväga om man vill ha en bra produkt?

De som en gång besökt en toyotahandlare och/eller en toyotaverkstad förstår varför toyotakunderna är så nöjda.

Uppdaterat: 2012-11-10 18:43

Är man förvånad över att det är en anynom figur under nicket "UnoL" som skrivit #18...?

Inte det minsta.

Bloggtrollen lever.

Uppdaterat: 2012-11-12 10:15
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
Lars skrev:

Hej!Nu är väl Peugeot-Axels insändare lite tillspetsad men tyvärr ligger det en hel del i vad han skriver.
Jag har gott och väl passerat de 50 och många bilar har det blivit genom åren - och ännu fler biltidningar! Faktum är dock att jag aldrig köpt bil baserat på bilrecensioner och det är egentligen ett underkännande av motorjournalisterna. En bilrecension kan närmast jämföras med en bokrecension - alltså ett personligt ställningstagande - och måste ses i ljuset av att biltestaren inte är objektiv - även om han kanske försöker vara det och (ibland) kanske till och med tror sig vara det. Jag läser fortfarande bilrecensioner men mer som ren underhållning.
För att något förbättra innehållsvärdet i en recension borde det stå hur lång testföraren är och hur mycket han väger, liksom vilka bilar han kör till vardags.
För någon tid sedan skrev jag en kommentar om "upplevd tillförlitlighet" och "uppmätt tillförlitlighet" baserad på en engelsk undersökning. Och det var faktiskt förvånande hur stor skillnad det är mellan olika bilmärken. Tillförlitligheten sitter inte alltid i känslan.

Det är nog svårt att komma ifrån att biltester är subjektiva, och där är nog liknelsen med en bokrecention ganska bra. Problemet är därför att gruppen biltestare är alltför homogen. De flesta verkar ha tycka ungefär lika, och ha samma perspektiv. Ett kanske något tillspetsat exempel är Lada Niva. En väldigt bra bil för sitt ändamål, Men i de få tester jag har hittat är det ofta en ganska raljant ton där de försöker göra sig lustiga över bilen.

Uppdaterat: 2012-11-14 15:17

Trots att jag tog mitt kärkort i en Renault 10 1969 så har jag aldrig ägt en fransk bil. Jag tror faktiskt att jag aldrig ägt en fransk industriprodukt av något slag. Dock tycker jag att Peugeot och Citroen tillverkar några av marknadens snyggaste bilar. Jag tycker att inredningen i 308 är mycket snygg och har en otrolig kvalitetskänsla. Likaså tycker jag Citroen C5 är klart snyggare än produkterna från den tyska bilmaffian.

Uppdaterat: 2012-11-17 11:32

Det fanns en tid då jag mest åkte franska bilar, jag har ägt sex Simca, jag hade VW och Saab parallellt.
Jag åkte i andra franska fabrikat också, men dessa behövde jag inte bekymra mig om personligen.
Jag har en del rätt lustiga (och besvärliga) minnen från min franska period, men jag trivdes bra med bilarna trots att de rostade, men det gjorde Saab och VW också för att inte tala om den MB 240 som jag hade samtidigt.
En märklig sak är att många av de bilfabrikat jag varit i närmare kontakt med är nedlagda!
Willys, Plymouth, Simca, DKW, NSU, Glas, Saab t.ex.
Har det något obehagligt samband?
Finns det någon som kanske vill ha ett bilmärke nedlagt så meddela gärna mig, då kan jag köpa en sådan bil! :o)

För övrigt tycker jag att det är kul att höra från dig Peter, från "down under!"

Uppdaterat: 2012-11-17 15:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

He-he, tror du att de stora, hyllade slår igen om jag köper en T ? :oD

Nej, det är ingen risk, just nu finns det ingen modell som passar mig.
Men man ska aldrig säga aldrig!
Omständigheterna kan ändra på sig, jag kan få andra behov och T kanske får fram något som passar mig.
Och då kommer de nog inte längre att höra till de största bland tillverkarna....

Uppdaterat: 2012-11-17 22:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse och crister_1 De två största trollidioterna på jorden...

Uppdaterat: 2012-11-20 20:41

Jag var en lycklig ägare av Peugeot 406 Coupe, innan min nuvarande V40. Hade inte min pappa köpt 406, hade jag troligen inte vågat köpa 406 Coupe. Som flera andra franska bilar minskade värdet på 406 Coupe snabbt, vilket var toppen just för mig, då jag kunde få den billigt som begagnad, med fem år på nacken och endast sju tusen mil på mätarn.

Under de fem år jag ägde bilen hade jag inga nämnvärda problem med den, fick naturligtvis byta ett par utslitna delar och kamrem samt glödlampor:) Istället var 406 Coupe en riktig fröjd för ögat, härlig att köra, gav bra kvalitetskänsla och var bekväm för två. Hade jag inte fått en dotter, hade jag gärna behållit bilen längre.

Underbar bil med tidslös design från Pininfarina och unik på vägarna. Rekommenderar varmt, om ni hittar ett vårdat exemplar, vilket inte är lätt. Jag hade flera som stod på kö när jag sålde min, fick ofta lappar bakom vindrutertorkarna med telefonnummer från intresserade potentiella köpare, till och med killen som tog hand om bilen på Peugeot's verkstad ville köpa den:) Men jag letade i ett år efter ett bra exemplar, när jag fick tag på det jag ville ha, köpte jag bilen samma dag som annonsen kom ut, på julafton, efter att ha testat den hos Peugeot på morgonen. Därefter servade jag den endast hos Peugeot. Det visade sig vara ett riktigt bra beslut när jag skulle sälja den.

Uppdaterat: 2012-11-24 19:42
Volvo V40 T4 Momentum 2013 :: www.myv40.com
hultarn skrev:

Peugo:
Det har inte spridit sig till Dekra, där är 107 sämst med 70,7% felfria, sedan C1 med 71,9 % och bäst är Aygo med 76,2%!
Allihop har gått mellan 5.000 och 10.000 mil.Tänk vad det kan skilja sig!Hos Adac ligger Aygo 2:a på top tio, medan C1 ligger 6:a...Använder man den omtalade 2+2 metoden, så ser man tydligt att Toyota är bäst av dessa 3. (...identiska bilar...)

Skillnaden är möjligen att bilarna servas vid olika märkesverkstäder som ibland har olika syn på vad service innebär vilket kan ge utslag när bilarna som är identiska besiktigas.
Biljournalist är inget yrke med någon formell utbildning utan i bästa fall någon form av journalistutbildning i botten. Det är väl därför som man oftast skriver om mjuka värden som utseende och känsla hos de bilar man testar. Sällan några mer ingående detaljer om tekniken vilket man saknar som teknikintresserad bilägare. Tester som älgbanan är nog den testen som jag som vardagsbilist haft minst nytta av under de fyrtio år bilkörande jag har bakom mig, ändå lägger man stor vikt av detta prov när man jämför nya bilar som ett exempel.

Uppdaterat: 2012-11-24 20:40
Elbil2

Peugeot som säljer enbart några år sen och svårt försäljning för det behöver mer några märken som nu är Hyundai, Mazda, Mitsubishi och Peugeot.
J BIL.

Uppdaterat: 2018-10-13 11:37
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
GF skrev:

Peugeot som säljer enbart några år sen och svårt försäljning för det behöver mer några märken som nu är Hyundai, Mazda, Mitsubishi och Peugeot.
J BIL.

Läst men ej föstått.

// Krister

Uppdaterat: 2018-10-13 20:45
Lite krokigt är också rakt
Krister_L skrev:

GF wrote:Peugeot som säljer enbart några år sen och svårt försäljning för det behöver mer några märken som nu är Hyundai, Mazda, Mitsubishi och Peugeot.
J BIL.
Läst men ej föstått.
// Krister

Jag varit första gång hos J BIL i Upplands Väsby för ca 5 år sen var bara en namn Peugeot återförsäljare.
1 år sen såg jag nya skylt med nya namnet Mazda och Mitsubishi.
Bytbil på Peugeot 308 SW har ståt still ca 1 år på 0 mil.

Uppdaterat: 2018-10-13 21:27
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Nja, Peugeot har ökat sin försäljning kraftigt men det är SUV:arna som säljer - alltså 3008, 5008 och 2008. 308:an säljer inte bra, för det är SUV folket vill ha. 3008 har blivit en succé i Sverige! Jag ser ofta nya 3008 ute i trafiken.

Uppdaterat: 2018-10-22 18:45

Peugeot säljer väl också många bilar via sina privatleasing-erbjudanden - det påstår i alla fall en konkurrerande bilhandlare här i stan.

Uppdaterat: 2018-10-22 18:56

De säljer mycket via privatleasing för de har många privatkunder, men jag vet inte andelen av försäljningen. Peugeot går iaf bra i Sverige, vi får völ se om nya 508 kan fortsätta succén. Det blir ju lite av ett test om det finns utrymme för annat än SUV. :) Och 2019 kommer nya 208 och 2008...

Uppdaterat: 2018-10-23 17:15