Vi Bilägares forum

Förbjud året runt däck.

Förbjud året runt däck.

Hur kan det vara tillåtet att köra med vinterdäck på sommaren, men det heter året runt däck säger ni då, enligt däckfirmorna finns det inget som heter året runt däck, och på sommaren är det livsfarligt att köra med dylika däck, då bromssträckan blir betydligt längre, det pratas så mycket om säkerhet och nollvision, varför är det då så tyst om just detta.
Denpal.

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Varför va det första som kom upp i mitt huvud men sen såg jag ditt resonemang. Visst året runtdäck ska inte användas på sommaren för att bromssträckan blir längre osv... Men Förbjuda dom? Tror inte detta. Här i södra Sverige så är det vinter max 2 veckor och värför välja dubbdäck som förstör vägarna och miljön. Nä.. Låt bom stackarna som kasar runt på sina "åretruntdäck" göra det.

Uppdaterat: 2008-04-02 23:13

Intressant at ingen nappar på denna tråd. Prata strunt om hastghetsgränser är tydligen OK, men det som håller en bil på vägen eller ej är tydligen inte av större intresse. Att överhuvudtaget sälja "åretruntdäck" borde vara förbjudet! Även med VV-hastigheter är denna typ av däck ett skämt!
Om någon svarar kan jag fundera på att göra fler inlägg i detta idoternas forum, men jag tvivlar på att någon kan förstå vad jag talar om.

Morsning Korsning

Uppdaterat: 2008-04-04 19:15

På 1950-60 talet körde de flesta med "året runt" däck. De förmögna köpte nya, de flesta fick hålla till godo med begagnade och om de hade tur hittade de däck som det till och med var mönster kvar på.
Det gällde att se upp så att man inte slet genom alla cordlager för om däcken exploderade fick man ju kosta på en ny slang också!
Vinterdäck existerade inte, man fick lära sig att köra med den däcksutrustning man hade.
Livsfarligt?
Givetvis. Men farterna var inte så höga, trafiken inte så tät och bilarna ofta så dåliga att förarna kände begränsningarna.
Och här kommer vi till det som är det verkliga problemet.
Det spelar ingen roll hur bra däck man har, hur mycket ABS, ESP, AWD, som finns, sitter det en åsna bakom ratten går det ändå åt skogen!

Uppdaterat: 2008-04-04 19:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Glöm begreppet åretruntdäck för det första. För det andra handlar det om friktionsdäck godkända för vinterbruk. Det vill säga att de har vinterdäckets egenskaper men utan dubb. För det tredje vill man nog inte köra så värst många mil på asfalt/grusvägar på grund av slitaget.
För det fjärde finns inga godkända åretruntdäck av den typ jag tror att inlägget handlar om.

Uppdaterat: 2008-04-04 20:21

Trodde f�rst ingen var intresserad av �mnet. friktionsd�ck eller �retrunt d�ck samma skit,om man k�r med dom p� sommaren, det �r v�rmen som g�r att de f�rlorar sina egenskaper. N�r jag k�pte min bil p� bilfirma fanns det n�mda d�ck p� bilen och jag trodde i min enfald att de var bra, tills jag kom till d�ckfirman och skulle k�pa ett nytt d�ck d� jag f�tt punktering, sidorna var fulla med sprickbildningar, jass� vinterd�ck sa d�ckgubben, d� fick jag upp �gonen. Risken �r allts� att de kan inge falsk trygghet.

Uppdaterat: 2008-04-04 21:00

Du tycks inte veta vad du skriver om. Åretruntdäck är för det första inte tillåtna vintertid i Sverige. Friktionsdäck är något helt annat, och har inget att göra med de föregående. Du har rätt i att Åretrunddäck är dåliga även sommartid, men detta gäller inte friktionsdäcken, såvida man inte tänjer slitagefränserna allt för mycket. Vattenplaningsrisk föreligger då för dessa däck, men det gäller ju alla däck eller hur?
Det som utmärker friktionsdäcken sommartid, är att de slits fort, särskillt de sista 3 mm.
Att 3 mm godkänns på vintern är ju acceptabelt men för dessa däck borde denna regel gälla året om, så långt kan jag hålla med dig.

Uppdaterat: 2008-04-04 21:17

�r du bilhandlare?

Uppdaterat: 2008-04-04 21:50

Nej jag var bara lite för snabb, hjärnan hann inte med. Förstod först inte vad du menade med åretruntdäck. Dessa är till det bättre i det närmaste utfasade. Ingen vill ha dessa däck längre eftersom de inte erbjuder samma komfort, som "vanliga" däck. Därför finns dessa nu enbart större dimensioner.
Eftersom att kravet på vinterdäck kräver märkning godkänd för typen och resp. vinterdäck. Jag tror ingen köper dessa däck annat än för rent terrängbruk. Då det dessutom är förbjudet för envar at färdas ute i skog o mark, om man bortser från viss yrkesutövning t.ex. jordbruk/skogsskötsel, tror jag inte problemet med dessa däck blir så stora, att förbud krävs.

Glöm mitt påstående, ber om ursäkt.

Vi kör en liten mjukis

Krama varandra i trafiken

Gunnar

Uppdaterat: 2008-04-07 16:06

Att Knatte, Fnatte och Tjatte är Kalles följeslagare betyder inte att de är idioter (som jag, Kalle ;-) ). Visserligen är det kul att leifler, herrn med de underliga åsikterna om högerregeln och mopeder, (se andra forum hos ViB) vill diskutera halkproblem i samband med tung trafik:
"Stora problemet idag är vintertrafiken! Alltså vägbanan kring noll eller kallare. Inte sommarväg.
Vi kan börja diskutera hur vi ska få trafiken att fungera i halka inkl tung trafik."
Jag förstår inte riktigt sammanhangen med åretruntdäck? Är åretruntdäck kanske bättre (än vinterdäck) kring noll? Att den tunga trafikens däck (ofta av årerunttyp) är dåliga vid halka är väl ingen nyhet? Jag har vissa svårigheter att förstå svaret här..

Låt oss först enas om vad vi menar med åretruntdäck, det kan vara så att såväl jag som leifler talar om olika saker? Så vitt jag vet finns det i norra Europa sommar och vinterdäck. Vinterdäcken kan vara med eller utan spikes, där med spikes kallas dubbdäck?. Sedan finns det ett mellanting (i alla fall här i Canada och N.A där man tillåter ett mellanting av sommar och vinter(utan spikes)-däck, kallat ungefär "åretruntdäck". Det är detta sorts däck jag hatar och anser att snarast skall förbjudas.

Det var i alla fal kul att inlägget fick lite fart på tråden...

Kalle

Uppdaterat: 2008-04-07 18:37

Ja nu börjar det likna något vettigt. När det gäller tunga trafiken har man drivhjulsdäck anpassade till vinterkörning, men då främst för framkomlighetens skull. Dessa däck får då sitta på året runt, eftersom kostnaden för att ha dubbla uppsättningar tycks vara för hög.
Men nog är det dags att tänka om på denna punkt, allrahelst som dubbcäck är förbjudna på tunga fordon. Dagligen hör man talas om lastbilar som blir stående i uppförsbackar. Nu när vinterdäck utan dubbar är framtagna för personbilsmarkanden, borde samma typ av dubbfritt tvingas fram till den tunga trafiken. jag tycker det borde vara vägverkets nästa stora steg för att främja trafiksäkerheten.

Uppdaterat: 2008-04-08 13:15