Vi Bilägares forum

Fallgropar med beg.bil ?

Fallgropar med beg.bil ?

Jag kommer att behöva skaffa bil.

Tidigare i livet har det aldrig varit några problem. Jag har bott i storstäder, haft ekonomiska buffertar, egen firma och goda relationer med banken. Jag har kört ägda bilar och leasade bilar, Peugot, Citroën, Volvo, Volkswagen och Toyota - och gillat de franska bilarna bäst.

Nå, så är det inte längre. För fyra år sedan blev jag sjuk, och har sedan dess varit sjukskriven på deltid i perioder, och så på heltid mellan dem. Idag bor jag sex mil från storstan, och har inte alls samma bekymmerslösa förhållande till pengar längre.

Men nu måste jag alltså skaffa en "ny" bil. Det vill säga: antagligen en begagnad.

Och jag skulle behöva råd från er som har hängt med bättre än vad jag förmått. Jag känner mig t.ex helt förvirrad av det här med miljöklassade bilar:
Det finns ju begagnade bilar som drivs med gas och sådana för etanol.
Är de något att ha, eller bör man undvika dem?

Idag verkar det som om bilar framförallt annonseras ut på nätet.
www.kvd.se och data.bytbil.com har jag försökt följa ett tag.
För någon i min situation känns det våghalsigt att köpa direkt av privatpersoner via blocket.se
Men så är ju frågan:

Och jag undrar hur det är med priserna på beg.bilar, om de följer någon slags säsongsvariationer, så att man hellre bör försöka köpa vissa månader istället för andra månader?

Mina behov:
1. låg milkostnad, eftersom jag är beredd på mellan 1500 och 3000 mil/år, beroende på hur jag mår.
2. minsta möjliga risk för plötsligt uppdykande behov av reparationer och service.
3. tvåsitsig bil går utmärkt, bara det finns plats för hunden också - har särbo men inga barn.
4. accelerationsförmåga är bra för att kunna hantera farliga situationer - inte för att köra fort.
5. automatväxlad bil vore bra, eftersom jag har värk i höger hand och arm.

Vad har jag råd med?

Om ett år, i augusti, finns en risk att jag är utförsäkrad. Som tidigare egenföretagare kommer jag inte ifråga för arbetslöshetsförsäkring. Så jag måste ta höjd för risken att jag skulle stå helt utan inkomst nästa höst. Givetvis hoppas jag att jag istället kan arbeta och dessutom har arbete då. Men man vet ju inte...
Så jag borde alltså försöka se till att den bil jag köper nu är betald på ett år. Och när banken har tagit sitt har jag knappa 10.000 kronor/månad för min egen mat, bilens driftskostnader, och avbetalning...

Det är knappt att det verkar möjligt.

Men tittar man på de avslutade auktionerna hos Kvarndammen så verkar det ändå som om det skulle kunna gå.
Det gäller bara att undvika att drabbas av en massa extrakostnader för reparationer...

Så, vad säger ni som har bättre koll?

Uppdaterat: 2012-07-12 18:07

Kommentarer

Jag skulle nog lägga pengarna på en Peugeot 308 med MCP lådan, den är väldigt billig på droppar och billig att äga och finns många bilar ute på nätet.

Uppdaterat: 2012-07-12 19:14
Pär

Tack till både Per och Jes!

Ful som stryk får jag nu försöka att bortse från. ;-)

Prius är verkligen en av de bilar som jag tittat på. Bland annat eftersom deras ägare mindre ofta än andra verkar drabbas av överraskande kostnader. Och också eftersom det trots allt verkar finnas rätt många begagnade sådana på marknaden nu. Och därmed verkar det som om man kan hitta både billiga och dyra.

För kontantinsatsen har jag en särbo. Fyra års sjukskrivning, med ytterst nyckfulla inkomster under tiden, har länsat mina egna reserver. Det jag äger, det är bundet i hus och tomt. 20.000 kronor bör jag kunna skrapa ihop - kanske 30.000. Men de pengarna ska ju sedan betalas tillbaka, de också...

Uppdaterat: 2012-07-12 19:24

Det låter som du har en rätt tuff situation, hoppas verkligen det vänder åt rätt håll!

Ett annat alternativ och tips för maximal trygghet i din situation är att köpa en bil hos en Toyota-återförsäljare så att du får med "TKG" Toyota kvalitétsgaranti som gäller det mesta på den begagnade bilen nästan som en förlängd nybilsgaranti tills bilen är 8 år gammal eller har gått 15 000mil vilket skulle innebära att tex denna har nästan 2år/5000mils garanti kvar: http://www.blocket.se/kronoberg/Toyota_Prius_1_5_HSD_Business_34883506.htm? ca=5&w=3 -Eller såklart längre garanti kvar ju nyare du köper.

Det vore förresten en fördel att veta hur dyr bil du kan tänka dig att köpa, dyrare än denna, billigare?

Uppdaterat: 2012-07-12 20:30

Alternativet kan ju vara att köpa en Volvo 945, drar mycket soppa men är billig i det mesta annat och extremt billig att reparera.

Uppdaterat: 2012-07-12 22:39
Hanzzon skrev:

Det låter som du har en rätt tuff situation, hoppas verkligen det vänder åt rätt håll!

Visst är det tufft, men jag oroar mig mycket mera för risken att jag blir sjuk en omgång till. Det där ekonomiska, det kan man trots allt styra över lite bättre.

Min situation är inte värre än många andras i samma läge. Snarare är den lite bättre.

Jag tyckte, för övrigt, att jag hade skaffat mig ett fullt adekvat försäkringsskydd. Tyckte jag alltså. Och ändå...

Hanzzon skrev:

Ett annat alternativ och tips för maximal trygghet i din situation är att köpa en bil hos en Toyota-återförsäljare så att du får med "TKG" Toyota kvalitétsgaranti som gäller det mesta på den begagnade bilen nästan som en förlängd nybilsgaranti tills bilen är 8 år gammal eller har gått 15 000mil vilket skulle innebära att tex denna har nästan 2år/5000mils garanti kvar: http://www.blocket.se/kronoberg/Toyota_Prius_1_5_HSD_Business_34883506.htm? ca=5&w=3 -Eller såklart längre garanti kvar ju nyare du köper. Det vore förresten en fördel att veta hur dyr bil du kan tänka dig att köpa, dyrare än denna, billigare?

Man får försöka väga inköpspriset mot risken att drabbas av oväntade reparationsbehov.

Jag tittar på allt mellan 30.000 kronor och 120.000 kronor. (Finns motorvärmare, farthållare, dimmljus, eller avståndssensorer fram och bak så är jag intresserad även om priset är högre än 70-80.000). Problemet är just att värdera om t.ex TKG hos Toyota-handlare betalar sig. Och eftersom jag är MYCKET beroende av att inte drabbas av några överraskande kostnader så kanske det trots allt är värt det. Kanske.

Jag har i och för sig också funderat på en (manuellt växlad) gammal Yaris som jag kan ta över för 20.000. Jag känner ägaren, som fått arbete utomlands och har kvar bilen på sommarstället.

Uppdaterat: 2012-07-13 11:00

Om jag var i din situation skulle jag nog fundera på den där Priusen som leifer refade till.

Även om du får en bekväm bil till ett lågt pris om du väljer en 940 (inte 945, den är dyrare) så är den fruktansvärt tråkig med en bedrövlig körställning.
Men det är mina åsikter.

Jag gillar inte Prius något vidare, men onekligen ger den mycket för pengarna och den verkar inte gå sönder mycket heller.
Problemet är kanske att om man har otur och den går sönder kan det bli dyyyyrt.

Uppdaterat: 2012-07-13 11:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

I september, eller möjligen redan sista veckan i augusti kommer jag att börja arbeta deltid, om inget oförutsett inträffar. Jag har alltså rätt så gott om tid på mig. Och just därför funderar jag på om det finns säsonger då det är mera lämpligt ...eller olämpligt... att jaga begagnade bilar.

leifer skrev:

Den där Yaris du pratar om. Hur är skicket. Vilken årsmodell och hur långt har den gått.

Jag återkommer om det ...men det blir inte i morgon. Den är snarast mitt kort i bakfickan. Om jag inte lyckats hitta någon annan bil till slutet av augusti så är det den möjlighet som finns kvar.

leifer skrev:

p.s. den där Prius jag länkade till har ganska säkert farthållare även fast det inte är nämnt i texten. d.s.

Ja, troligen! Farthållare har det (väl?) funnits på alla tillverkade Toyota Prius. Däremot finns ju alltid risken att den lagt av och att ägaren inte brytt sig om nån reparation.

Uppdaterat: 2012-07-13 13:50