Extra rostskydd , gäller toytas garanti då ??

26 inlägg 0 nya
Extra rostskydd , gäller toytas garanti då ??

Hej !! Har en nästan ny Toyota Corolla Touring 2007 ca 700mil på mätaren .... Det här med rostskydda eller inte är en liten djungel känns det som ...
På min toyota verkstad , där ja köpt min bil säger verkstads mekanikern , gör en invändig behandling , verkstadschefen tycker man ska göra en total rostskyddsbehandling , och kundmottageren säger , nä för allt i värden gör ingen behandling , då försvinner alla garantier ...
Ringer nästa toyota verkstad i en annan stad , nä för allt i värden gör ingen behandling , då upphör all garanti , säger dom där ..

Frågar man toyota själva så är svaret detta : Om du vill göra ytterligare rostskyddsbehandling rekommenderar Toyota att följande tre krav är uppfyllda.
1.Rostskyddsmedlet skall komma från Dinols eller Henkels produktsortiment. Dessa är testade av Toyota och fungerar ihop med bilens befintliga rostskydd.
2. Rostskyddsmedlet skall vara vaxbaserat
3. Man får inte borra nya hål i karossen
Om dessa krav inte uppfylles kan garantin mot genomrost sluta att gälla.
Men Dinols stationer som ja pratat med borrar i bilen , men använder rätt medel ...
Svensk bilvård borrar inte men använder Mercol medel , som inte är godkänt av toyota
Känns som moment 22 ??
Va fanken ska man göra ;) ???
Vill behålla rostskydds garanti , men vill oxå göra en behandling av min bil
Ska man göra en stor eller bara en hålrumsbehandling ??
Skulle vara jättebra med en artikel i er tidning som reder ut vad som gäller när man gör en extrabehandling , och vad biltillverkana har för krav för garanti ska gälla ...
Och varför inte ett bildreportage från ett rostskydds center som visar hur det går till när proffsen gör en behandling (man vill ju veta vad man får för sina 6000:- som det kostar ), kanske , med lite gör det själv tips ...
Mvh Swealt

[Edited on 2007-09-17]

Det du väljer mellan är en totalt värdelös garanti och en bil som med tiden kommer att börja rosta, eller en bil som håller betydligt längre ur rostsynpunkt.

Jag monterade nyligen en dragkrok på en Corolla -05, den hade redan antydningar till rost under stötfångaren, och alla detaljer under bilen var redan bruna (inget unikt för Toyota)

Rostskydds garantin gäller inte för detaljer, utan bara för karossen.

Jag har själv haft en Toyata Hi Lux -88 som behandlades direkt när den var ny, och fick 2 kopmleterande behandlingar, när jag sålde den efter 9 år/ 27.000 mil var den fortfarande helt rostfri. Den som har lite koll vet att rostfria Hi Lux är mycket sälsynta, dom rostade tämligen omedelbart.

Så mitt råd, skit i garantin om det är en rostfri bil du vill ha. Ge den en hel behandling, då får du garanti av rostskydds företaget. Ska du sälja bilen med tiden så är papper på en behandling mer värt än en ihålig garanti från Toyota.

Tack Richard för ditt svar !!! Inte trodde ja det var så illa så en 05 börjat rosta ...
Undrar hur mycket vibilägares rostbetyget ökar om man gör en extra behandling , nu är det en 2:a , hamnar men som en bil som tex har betyg 4 då ??
Får ta mig en allvarlig funderare då , om toyotas rostskydds garanti är så dålig... Trist det ska vara så , på nya bilar som kostar 160000:- ;(
Någon vet något om Svensk Bilvårds nya Optima behandling ??
(för dom finns i stan där ja bor )

Swealt

[Edited on 2007-09-17]

Mycket svårt att svara på, det finns olika sätt för en bil att rosta på.

Japanska bilar har i regel haft mycket dålig behandling, dåligt/obefintligt sprutskydd men bra lack och limmning av spalter. På en sån bil gör extra behandling bra verkan, rosten får oftast fäste i hörn o kanter nertill, och inne i balkar/dörrar.

Många Europeiska bilar har haft andra problem. Dålig lack där minsta stenskott fort blir en stor blämma om man inte gör nått, eller dåligt lim i spalter. Limmet har lagts på naken plåt, sen behandlas karossen med galv, grund, färg mm. Det lim som använts av bla MB, Ford,BMW mfl (troligtvis vattenbaserat, min egen gissning) rostar det under. Det problemet går det inte att göra nått åt.

Liknade problem fanns på äldre VW, Volvo mfl, bilarna hade tillsynses ett riktigt välgjort rostskydd, hela underredet var behandlat med en tjock plastmassa, problemet var bara att massan var lagd på naken plåt, med tiden kröp vatten in under massan, och rosten häjade fritt där under utan att det syntes, inte förens hela golvet började gunga kom man på att ens bil var rostig. Extra behandling hjälpte inte alls.

Toyotas besked är att de godkänner behandling med vaxbasererade medel oavsett fabrikat. Däremot förfaller garantin om rostskyddarna tvingas borra i karossen för att spruta in rostskyddsmedel. Befintliga hål och öppningar ska användas.
Boo Wennerberg. Vi Bilägare

Konstigt att Shogun är tyst. Här borde ju en kille som vet bäst om Toyota berätta fakta.
Annars är han ju pigg på att alltid kräva av andra just det.
Han tappar mer och mer i trovärdighet.

Ahh, missade denna tråden. Men jag har skickat in på Leifers tråd om nästan samma ämne.

Det är ju tur att man har någon trovärdighet kvar iallafall......

mvh Shogun

Det hjälper inte att du skriver vad experterna har kommit fram till. Shogun förnekar som vanligt fakta.
Leifer, har man bilen som företagsbil ett par år gör detsamma.
Men den stackarn som köper bilen på driftsäkerhets tänkandet begagnat.
Blir kul när han säljer den sedan. Andrahandsvärdet med all rost blir inte många spänn.

Hej ...

Ser det diskuteras rostskydd fligt just nu på detta forum , ang toyota ...
Det var ja som startade denna tråden , och nu har ja haft min bli inne på rostskydds behandling ....
Svensk bilvårds kedjan blev det , dom borrar inte i bilen , utan går in i befentliga hål osv
Kostade lite över 6000:- , var av med bilen i ca 3 dagar ....
Luktade lite första veckorna , men nu luktar det nästan inte alls ......

Fick ok med min toyota återförsäljare , rostskydds garanti behåller jag , och mailade toyota och fick samma svar där

Swealt

Borrar man i plåten så förfaller toyotas garanti ang rostskydd , det var det svaret ja fick i alla fall .....
Den dinol statione ja pratade med , sa att han kommer borra för att tex komma in i dörrarna ....

Det behövde ej svensk bilvård göra .....

Swealt

Precis samma svar fick jag med på dinitrol center. Men man kommer att borra på flera ställen för att komma åt ordentligt som han sa. Annars gör han inte ett fullgott jobb menade han.

Men jag har funderat mycket på detta den senaste tiden med rostskydd. Min Camry som snart är 11år och som Vibilägare också kritiserade för undermåligt rostskydd, men bilen är inte rostig! Jag undrar hur mycket som ligger bakom dessa rostskyddsundersökningar, det är något som inte stämmer.

Och i Vibilägares årliga ägarundersökning Autoindex kommer Toyota år efter år med i toppen ! Skulle de göra det om bilarna rostar bort ? Skulle ägare till Toyota fortsätta att köpa bilarna om dom var sådana rostburkar ? Jag tror inte det, när jag tittar på min bil finns ingen rost! Så jag undrar något måste vara fel någonstans. Endra tycker jag att Rostskyddsmetoder skulle kolla på låt oss säga min bil nu efter 10år och se om de hittar så mycket rost som de påstått att bilen ska få. Eller också får man uppgradera Toyotas rostskydd som bättre än vad som påståtts ifrån början. För min bil är återigen inte rostig. Vem har fel ?

Toyota mfl slutade behandla för ca 5år sedan. Din bil har alltså behandling.
Det kanske du sett när du inspekterade balkarna, eftersom du vet att den ej är rostig invändigt.
Vid kontroll av Prius som var ett år (inte riktigt säker) så hade rosten redan tagit strup-grepp på den.

/Pär

[Edited on 2008-01-15]

McTar

Varför kritiserade man rostskyddet på min bil om bilen hade behandling ? Vad jag minns så sa man inget om det, jag vet att man kritiserade bilen för att den hade tank i plåt. År 2000 slutade man behandla hos Toyota när började man ? Alla dessa Toyota från år2000 bilarna är 8år gamla alla dessa Toyota är alltså färdiga för skroten, ändå ligger man i topp hos svenskbilprovning och inga anmärkningar mot rost. Ägare till Toyota ger Toyota toppbetyg i olika ägarundersökningar bla Vibilägares Autoindex är man med år efter år i toppen. Skulle ägarna ge så höga betyg om bilarna rostar bort som påstås?!

Jag tror inte det längre, jag tror att sanningen är någonstans mitt emellan, att rostskyddsmetoder har dömt ut Toyotas rostskydd alldeles för lättvindigt i sina bedömningar av rostskyddet. Har inte hört att ägare jag själv pratat med klagar på att bilarna rostar. Sedan mekaniker jag pratar med bedömmer inte rosten som problem att bilarna rostar mer än andra. Vibilägare kan väl visa en Toyota från år 2000 som är färdig för skroten eller som har så grava rostskador som här påstås att bilarna kommer att få.

Vilken Prius avses ? Vibilägares Prius ? Eller var har du fått uppgiften Pär ? Vad menas med strup grepp ?
Att det redan är försent eller vad ? Tycker fortfarande inte att det stämmer. Ägare till Toyota skulle ju höra av sig till bla Vibilägare och tidningen fick göra en artikel om alla Toyota ägare som står med upprostade eller gravt rostskadade bilar, men om detta hör man icke från ägare. Mest från ägare som INTE kör Toyota, VARFÖR ?

Mitt uttryck kanske var lite starkt, men jag citerar ur VIB nr2 2006: "begynnande rost inne i hålrum och balkar på nya prirus som vid den här tidpunkten hade rullat en vinter". "Färgen har släppt och plåten har korroderat" är ett annat citat angående motorhuven.
-"Det ser inte alls bra ut"...
(Det finns ingen annan tidning som kontrollerar rostskyddet så det är svårt att citera ex. Teknikens Värld som ej bryr sig i detta fallet.)
Nu är ju knappast Toyota ensam om att få dålig rostskyddsbedömning.

Skulle vara väldigt intressant och få en bedömning på ett äldre exemplar som inte rullat inlandsvägar i norrland i 5,6,7 kanske 8 vintrar.

Det reportaget ser jag fram emot.

McTar

Toyota slutade med rostskyddsbehandling f.o.m. 2003 enligt uppgift från en kompis som jobbar med rostskydd.
Enligt honom har Toyota de sämst skyddade bilar som finns, men de är inte ensamma, det finns fler japaner.
Anledningen lär vara att Sverige är så liten marknad att man inte bryr sig ! :-(
Jag vet inte om det är så men jag anser att importören bör ta sitt ansvar och se till att få på ett godkänt rostskydd.

I vilket fall som helst, betalar man så mycket pengar för en ny bil skulle jag aldrig lita på leverantören, jag skulle absolut betala för ett extra rostskydd om jag inte kunde snacka till mig det.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tack Leifer för intressanta länkar !

Kolla in den här länken , här visas det hur en rostskyddsbehandling går till .. [url=http://www.bilrost.com]http://www.bilrost.com[/url] kolla under länken " closer look"

Här är oxå en sida med bilder på rost som kommer smygande på nästan nya bilar , från en norsk roskydds firma [url=http://www.norskantirustforening.no]http://www.norskantirustforening.no[...
Kolla under bilder på denna sidan , för att se hur ett par år gamla bilar ser ut , ingen kul syn precis

[Edited on 2008-01-16]

Hej !

Fick se en intressant diskution som pågår om rostskydd och Toyota bla på AMS (Auto motor & sport) forum. Man har även tydligen upptäckt våran diskution här om rostskydd, speciellt angående Toyota.
Mycket stämmer överrens med det jag upplevt när jag pratat med Toyota.

Med en nyhet är att Toyota och Honda använder sig av en speciellt behandlad plåt kallad Galvannealed steel. Bla fick jag en länk om detta speciella stål som ska vara bättre än vanlig galvanisering betydligt mer tåligt mot nötning m.m än vanlig galvanisering, lättare att svetsa och bättre för att få lacken att fästa. Lägger in länken här under.

[url=http://www.ussteel.com/corp/sheet/coated/coatneal.htm]http://www.ussteel...

Saabnisse.

Du kanske vet lite mer om denna plåt vad det är, eftersom du varit i kontakt med detta inom försvaret kanske ?

Detta kan kanske vara anledningen varför Toyota så styvnackat hävdar att det man tidigare höll på med i svensk hamn och rostskyddade bilarna är onödigt, som sagts tidigare av mig tycker jag det verkar konstigt om inte Toyota har belägg för att det är onödigt med efterbehandling om dom inte visste detta. Man måste ju vara rädd om sitt rykte och inte riskera det och hamna i samma situation som MB gjorde för snart 10år
sedan, det aktar man sig nog för !!

Undrar om Vibilägare och Rostskyddsmetoder vet vad detta är för sorts plåt som Toyota /Honda använder ? Det var ju ett repotage i Vibilägare för ca 6-7år sedan där bla representanter från Honda/Toyota var inbjudna till Vibilägare och Rostskyddsmetoder och studerade deras rostskydd hur det påverkas här i Sverige. Har för mig att Honda hävdade att Canada har lika förhållanden som Sverige, där man har en testanläggning där man provat ut detta. Plus att man hävdade att lacken inte fäster ordentligt om man galvar för mycket/tjockt tex Audi har väl haft problem med detta. Det hävdade Honda att det var viktigare än att gå Vibilägare till mötes. Om jag minns rätt ?

Märkligt att det är så tyst på redaktionen när det gäller denna diskution på forumet om rostskyddet, som ju är en het potatis annars. En fråga till redaktionen på tidningen ! Får ni klagomål från Toyota ägare att bilarna rostar som ni och Rostskyddsmetoder påstår ? Detta skulle ju visa sig i eran undersökning Autoindex i så fall,eller ?! Eller kan det vara så att Toyota har haft rätt att det inte behövs någon efterbehandling av rostskyddet !? Kan konstatera att min Toyota Camry av 1998års modell inte är rostig, Vibilägare är välkommna att göra en rostinspektion på bilen !

Vad jag fått fram på nätet när jag sökt på denna speciella plåt så har jag fått fram att Toyota /Honda andvänt denna plåt i ganska många år nu.

Ser fram emot en kommentar från redaktionen i detta ämne !

Shogun
Den här plåten skiljer sig inte så mycket från den som vanligen används, det finns skillnader men marginella för funktionen.
Som jag skrev tidigare så klarar sig en oskyddad zinkyta ganska länge, den totala anodytan är stor i förhållande till katoden (ädlare material), men när det blir en skada får man en korrosion på det underliggande materialet.
Detta gör emellertid inte så mycket så länge skadan är liten, zinkskiktet har en förmåga att "självläka" och skyddar därför fortfarande.
Men om zinken blästras bort blir det för stora skador och då kommer korrosionen snabbt på underliggande material.

Det intressanta är att om man skyddar zinken mot slitage och får en skada i detta skydd, kommer det att uppstå en väldigt liten anodyta i förhållande till katoden och zinken förbrukas väldigt snabbt just där.
Av detta skulle man kunna tro att det är bättre att inte skydda zinken och det kan det vara så länge det inte finns något mekaniskt slitage, men tyvärr, det är ju just det det är på bilar.
Till detta kommer ju vår saltbemängda slask som förstärker elektrolyten som behövs för att bryta ner anodskiktet.

Om Honda/Toyota hävdar att inte lacken fäster om zinkskiktet blir för tjockt så pratar de i nattmössan. Förmodligen försöker de försvara att de bara har ett zinkskikt på ca 3-4 mym (4 tusendels millimeter).
Det är inte zinkskiktets tjocklek som avgör om färgen sitter kvar, det är färgsystemets sammansättning.
Hur skulle vi annars kunna få färgen att sitta kvar på försvarets utrustning där zinkskiktet är minst 6 ggr tjockare?

Att du inte har någon rost på din Camry-98 är nog inte så konstigt, efter 70-och 80-talets rostproblem hos Toyota behandlades bilarna, som togs in till Sverige, omsorgsfullt mot rost och det fungerade, men f.o.m. 03 slutade man med detta.
Man litar på sitt zinkskikt.

Det gör inte jag. Köper man en bil för grymma pengar ska man begära ett ordentligt rostskydd och vill inte leverantören kosta på detta är det bättre att göra det själv.
Givetvis under förutsättning att man behåller bilen så länge att den hinner rosta.
Och det kan tyvärr gå fort.

Men det finns en ytbehandlad piåt som jag använt i många konstruktioner och som jag tycker är överlägsen förzinkning: [url=http://www.gujab.se/pdf/37188%20Aluzinkbelagd%20pl%E5t.pdf]http://www.gu...

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hej !

Pratade nyss med Svenskbilvård och deras rostskyddsbehandling "Optima" som är en vaxbaserad behandling. En behandling på en Toyota Auris som jag hörde mig för skulle kosta 7710kr ! Svindyrt tycker jag. Pratade också om Toyotas rostskydd som han sa har blivit mycket bättre mot det tidigare varit ! Beror på vem man pratar med ! VEM SKA MAN LITA PÅ ? Nej jag tror vid bilbyte tror jag att jag skulle välja den rostskyddsbehandling Leifer tipsade om i Värmland för 600kr. Spruta varje år i över 10år innan jag kommer upp i samma kostnad. Sedan ska väl denna "optima" behandling kompletteras efter x antal år för att den ska behålla skyddet intakt, då blir det ännu dyrare.

Stämmer bra, man började med bra grejor 1993, svenska importören såg till att det blev bra roskskydd då.
Man slutade 2003 för att Toyota ansåg att deras originalbehandling var tillräcklig.
Toyota har ingen aning om svenska saltbemängda vintervägar.
Köper man en bil för dyra pengar bör man, oavsett märke, se till att den är rostskyddad för vår miljö.
Kan man inte snacka till sig rostskyddet i köpet får man pynta själv.
Gör man inte det ska man nog inte ha kvar bilen så länge.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.