Vi Bilägares forum

Erfarenheter av Jeep Patriot, någon?

Erfarenheter av Jeep Patriot, någon?

Är det någon som har eller har ägt denna (för mig) intressanta byggnation från Jeep? Jag har inte ännu sett den live ännu, men blev smått förälskad i den efter att ha läst blocketannonserna.

Kan någon lämna för och nackdelar för denna bil? Antar att inredningen är plastig som fan, det får man ju stå ut med när man köper amerikanskt. Åker man bra i den? Vad drar den (diesel i första hand men bensinalternativet är också intressant)? Har de några klara svagheter som man bör kontrollera när man tittar på en sådan?

Uppdaterat: 2011-11-08 14:45

Kommentarer

Vi hade på mitt jobb nyligen in en nyare Jeep omkring -08:a med Dieselmotor som efter ca 11 000mil hade kraftigt missljud från vattenpumpen som för att kunna bytas krävde att hela grenröret/turbon måste demonteras, det hela som slutade även med kamremsbyte och byte av generatorns-frihjulsnav som även det hade rasat och rasslade illa slutade på över 15 000kr och bilen blev stående i nästan tre veckor innan det gick att få tag på reservdelar till bilen som var otroligt struligt/tidsödande med svindyra orginaldelar och få "piratdelar" då bilarna är ganska ovanliga.
Kort och gott, jag har inga vidare kvalitétsmässiga erfarenheter av Jeep om detta är en viktig egenskap.

Uppdaterat: 2011-11-08 19:43

Jag har ingen erfarenhet av just Patriot men jag hade en Jeep Cherokee och min erfarenhet är att det var riktigt billigt med vanliga reservdelar/slitdelar. Lätt att få tag på via Hansen Racing i närmaste Mekonomen-butik. Vet inte om det är besvärligare till just Patriot kanske.

Uppdaterat: 2011-11-08 20:14

Den är testad med överraskande gott resultat i Teknikens Värld.

http://www.teknikensvarld.se/2007/06/28/15478/provkorning-av-jeep-patriot-20-crd/

Fan, nu blev jag sugen på att byta bil igen. Den är ju hur charmig som helst!

Uppdaterat: 2011-11-08 20:23

Du hade ingen dieselmotor va Rustan? Det sägs ju ofta att det är billiga reservdelar till dessa amerikanare men så var inte fallet med denna Jeep jag nämnde åtminstonde och det gick heller inte att skaffa varken ens vattenpump, gererator-frihjul eller alla kamremsdelar m.m via Hansen racing eller Autoexperten, orginal var delarna som sagt svindyra och dessutom restade då man tydligen hade stora problem med generalagenten och en av återförsäljarna vi pratade med skulle därför sluta med Jeep och vi rinde runt till tre olika återförsäljare innan man ens kunde lägga en order på de restade delarna och Jeep-ägaren var inte nöjd att vara utan bil i tre veckor men det var tyvärr bara att vackert acceptera och inte vårt fel att man har en lite ovanlig bil.

Uppdaterat: 2011-11-08 23:19

Nix, jag hade ingen dieselmotor. Jag har ingen aning om hur reservdelstillgången är på motordelar till Patriotdieslar. Däremot delgav jag mina egna erfarenheter av priser och tillgång på slitdelar/reservdelar och dessa är enligt mina erfarenheter mycket billiga och lätta att få tag på.

Uppdaterat: 2011-11-09 08:16

Dieselmotorn i Patriot är en 140hk från VAG, så det borde finnas rätt väl om delar till denna. Patriot och Compass är de enda Jeeparna som har denna motor, därför är det lite svårt att jämföra med en annan modell än just dessa.

Uppdaterat: 2011-11-09 08:23

När det gäller övriga reservdelar som inte har med motorn att göra, typ bromsbelägg, drivknutar och liknande så brukar det vara samma delar till många olika modeller. Och då är det min egen erfarenhet att dessa är billiga och lätta att få tag på.

Uppdaterat: 2011-11-09 08:46