Vi Bilägares forum

Dags att byta ut trotjänaren

Dags att byta ut trotjänaren

Hej,

Nu när rosten tillslut börjar få ett rejält grepp om min gamla 740 så är det dags för nytt, eller "nytt". Jag är ute efter något relativt nytt, men ändå prisvärt, förbrukning, skatt, försäkring. Budget ligger runt 150 000.. Jag kör inte speciellt mycket omåret men kommer väl upp i någonstans över 1600 mil per år, ungefär

Jag har kikat på eller ny eller hyfsat ny begagnad lite mindre skoda, Roomster eller Fabia, hyfsat lagom, och dessutom kan man i princip få en ny för mina pengar, men de fördelar (och nackdelar) det betyder. Även här är väl bensinvaianterna kanske något omoderna.
Begagnade Volvo S40/V50 är jag också lite nyfiken, framförallt för at de faktiskt är så pass sköna att köra. Härär jag dock osäker på motorn, jag har hört att 1.8f är lite törstig och tråkig, och jag vet inte om jag kan motviera en disel för mig själv, räcker 1,6:an till?
Toyota Corolla har jag sneglat lite på, men de jag har sett tycker jag kostar mer ände är värda, men å andra sidan så får man ju andrahandsvärdet och driftsäkerheten. Hur är deras motorer?

Som ni ser är jag lite osäker på vad jag behöver och vad som kan tänkas passa. Ni får gärna styrain mig på lite nya spår.

Tackar på förhand
Stefan

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Jag tycker att du ska titta efter en V70 eller en 9-5. Ett par år gamla ger de enormt mycket bil för pengarna och i förhållande till vad du betalar får du absolut en av de säkraste bilar som finns.
Säkerheten är betydligt viktigare än att spara någon dl bränsle/mil.

Uppdaterat: 2009-04-16 12:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Volvo S40 är en bra bil, men akta dig för de tidigare årsmodellerna då dom byggdes i Holland med varierande kvalitet. Lite osäker men tror det var runt -00 som dom slutade att tillverkas där. En kompis till mig har S40 2.0 med lätttrycks-turbo och den rekommenderar jag varmt. Väldigt fin respons på gasen i kombination med fin bränsleekonomi, i alla fall enligt färddatorn som visade 0.6 liter milen på landsväg.

Med tanke på att du kör som en medelsvensk i miltal så är nog inte en diesel att rekommendera, men tittar du på en diesel beg. så se till så den har partikelfilter, det bör sänka skatten något.

Toyota Corolla är också en fin och bra bil men se upp så den varit välskött av tidigare ägare. Finns viss risk för rost men hittar du en av lite nyare modell och som inte använts som slit och släng bil på grusvägar så är den ett värdigt val. Som du säger så blir det ett bra andrahandsvärde på bilen pga. driftsäkerheten.

Uppdaterat: 2009-04-16 19:04

Jag har kört såväl Saab 9-5 som Volvo V70, och vet att de är bra bilar, men mest för pengarna får man om man väljer Opel. Det vet jag genom att vi även använt detta märke i firman. Opel Vectra kombi tex har ju exakt samma drivlina som Saab, dessutom är bilen väldigt väl ihopsatt. Verkar betydligt rubustare än man kan tro.
Några elektroniska fel har jag inte varit med om sedan -03, då både Saab och Opel drabbades.
Provkör gärna 150 hk dieseln, eller 2 liters turbon.

Uppdaterat: 2009-04-18 18:05

Hej!

1. Det finns numera ett företag som sysslar med bilrådgivning, om man vill ha hjälp.

2. Det finns mycket att välja bland för dig. Ska du ha bilen länge? I så fall kan du glömma värdefallet. Då ska du titta efter låga driftskostnader. Talar vi om låga service- och reservdelspriser så kan jag generellt säga: Toyota, franskt eller Skoda. Sen blir det dyrare. Glöm svenskt och tyskt om du vill ha låga priser på service och delar. Opel kan vara ett undantag, men har ju börjat klättra på premiumstegen. Lösa tankar:

Toyota Auris
Renault Megane, nya börjar på 142 400:- ca. Tyst o bra rostskydd
Citroen C4
Peugeot 308 lätt beg.
En beg. Skoda Octavia. Bullrig
Opel Corsa 1,3 CDTi är en säker liten snålis med bra rostskydd
Mazda 3 Dåligt rostskydd

Mvh

Erik

Uppdaterat: 2009-04-20 13:16

Har själv en Opel Corsa 1.3 CDTI och den kan jag varmt rekomendera, om det är en småbil man är ute efter. Hyffsat välisolerad, snål, väldigt säker och ett fint rostskydd samt billig i ägarkostnader.

Uppdaterat: 2009-04-20 18:19

En liten men allvarlig varning är på sin plats. Nyaste verisionen av Reault megane har visserligen wiplachskydd, men ett dåligt sådant enligt eurocaps nyaste test. Dessutom har inga andra franska bilar detta skydd. När det gäller Renault finns en varning till. En kompis fick batterihaveri och skulle byta batteri. Batteribytet gick bra, men bilen startade inte eftersom datorn slogs ut i och med att strömkällan försvann. Finns tydligen ingen batteribackup i systemet. Bilen fick därför bigseras till aktuoriserad verkstad.

Uppdaterat: 2009-04-21 17:53

Jag åkte några mil i en helt ny Skoda Oktavia med 109hk-dieseln.
Det räckte.
Helt ok bil verkade det som först, men efter en liten stund, vilka stolar!
Hur i hela h-e kan man sätta in sånt skräp?
Jag kan få det bekvämare i min vedhög i vedboden än i den här.
Nu är jag visserligen bortskämd med Saab och Volvostolar, men faktum är att Skodans stolar hör inte hemma i en modern bil.
Kanske för hundra år sedan, men inte nu.
Jag har kört en hel del tyska bilar av olika märken och jag minns från den tid jag hade min MB-diesel att jag funderade på varför tyskarna vill sitta så hårt?
Har de kanske dämpning i en mjuk röv?
Oavsett vilken bil man är intresserad av bör man köra den ett pass på minst tjugo mil för att kolla om man trivs med den och inte lider när man parkerar och går ur!

Uppdaterat: 2009-04-22 22:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har samma uppfattning som du Sabnisse när det gäller Skodas stolar. Det är konstigt att de inte valt samma stolar som VW. Visserligen ser stolarna lika ut, men Skodans var mycket hårdare att sitta på, av någon anledning.
Det är inte alla Tyska bilar som valt hårda sittdynor. Mercedes har alltid haft väldigt hårda stolar, men efter några tusen mil vänjer man sig, och man får inte träsmak i baken, om man nu inte har plånboken i bakfickan förståss.
Jag kom inte ihåg om jag hade plånboken i bakfickan eller inte när jag provkörde Skodan, hur var det med dig?

Uppdaterat: 2009-04-23 15:02

Efter det att jag köpte min nya Saab har jag en väldigt tunn plånbok, men ska jag åka Skoda igen kommer jag att skaffa en plånbok till andra bakfickan också och fylla båda med skumgummi.
Men som jag skrev tidigare, min Mersa hade väldigt hårda stolar, jag blev inte lika lidande som av Skodan efter många mil, men så bekväma som Saab och Volvo var de absolut inte.
F.ö. är de absolut bekvämaste bilstolar jag suttit i de som fanns i Citroen DS 21!
Och faktum är att för de flesta svenska rövar tror jag de franska stolarna passar bättre än de tyska även om bilarna kanske inte gör det.

Uppdaterat: 2009-04-24 00:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Japp, du har helt rätt. 2,3l automat med skinnklädsel och allt onödigt lull-lull som ingår.
Den har gått helt perfekt i 7000 mil tills en sak hände med ABS bromssystemet som nu har reparerats.
Jag öppnar en ny tråd om detta.

Uppdaterat: 2009-04-25 20:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre