Vi Bilägares forum

Bra plats för 3 i baksätet - vilken bil?

Bra plats för 3 i baksätet - vilken bil?

Jag behöver plats för 5 passagerare. Och önskar ha en bil med rymlig plats för 3 vuxna i baksätet. Tipsa mig om lämpliga bilar på marknaden?

Uppdaterat: 2011-08-19 17:03

Kommentarer

Om du hade tänkt att hålla dig till personbilar ( utan lyxbilsstatus )så kan jag faktiskt bara komma på en bil som är riktigt rymlig och det är Skoda Superb.
På en andra plats skulle jag nog våga placera Ford Mondeo.
Tyvärr faller mig veterligen i stort sett samtliga andra stora bilar på punkten utrymmen i baksätet.

Uppdaterat: 2011-08-19 17:18

Om man har 2 framåtvända bältesstolar i baksätet, som faktiskt tar rätt stor plats, blir alltså de flesta bilar 4-sitsiga. Jag skall titta på Skoda Superb och Ford Mondeo. Vad tror du om Mercedes e-modell?

Uppdaterat: 2011-08-19 17:29

Du kanske ska titta lite på minibussar typ vw sharan el suv som har plats för 7. Mittensätet är sällan skönt att sitta på oavsett bil.

Uppdaterat: 2011-08-19 22:44

Jag har nyligen köpt en ny Renault Grand Scenic. Den har tre separata stolar i bak vilket är perfekt när man har tre bilbarnstolar. Separata stolar är inte minst bra för att man kan separera platserna och passagerarna inte behöver resa "axel mot axel". Bilen är kortare än vår tidigare SAAB 9-5 men rymligare och snålare. Den rymliga/luftiga kupén bidrar dessutom till komforten när man är fler i bilen. Finns givetvis andra bilar av samma typ men Grand Scenic passade våra behov bäst.

Uppdaterat: 2011-08-21 22:46

Har för lite erfarenhet utav nyare E-klass men det är förståss också en rymlig bil.
Gällande bagaget ( på kombin ) så skall denna bil vara den största på pappret,men jag blev väldigt besviken då jag läste att det var så smalt mellan hjulhusen. ( Vilket det oftast är )
Vill minnas att det endast är 101 cm,...vilket gör att man inte får plats med en större hundbur t.e.x ( som med lätthet går in i en Focus eller Megane )
Ibland är överraskande nog mellanklass bilar lika rymliga ( eller bättre ) än bilar i den större klassen.

Är själv inne på en Grand Scenic och för en tid sedan så reade Bilia ut sådana till ett oslagbart pris.
Kunde då inte bestämma mig och funderar fortfarande men jag tror nog att Scenic är vettigast i klassen.
De tre stolarna verkade som en bra ide men då jag "provsatt" så tyckte jag att de var för smala. ( bilens bredd måste ju begränsas någonstans )
Garanterat sitter man bättre tre vuxna i en Scenic än i en Megane,..men med tre pers i min storlek ( runt 85kg ) så blir det trångt hur som.

Du nämnde aldrig ålder eller prisklass men om du väljer begagnat så får man "kungen" själv i komfort och utrymmen: Chrysler Grand Voyager för kaffepengar idag.
Sneglar man mot nytt tycker jag att Kia Sorento är ett bra val som är väldigt rymlig,välutrustad,4-hjulsdriven och snål till sin storlek.
Lägg till 7 års garanti och ett vettigt pris så hamnar vilken annan bil som helst i skuggan.
( Kunde ju vara bra att veta om t.e.x en nyare E-klass var aktuell )
Lycka till

Uppdaterat: 2011-08-23 08:52

Både Renault Scenic och Crysler Voager är riktigt ruggiga köp kvalitétsmäsigt i mina ögon som Personbilstekniker och jag skulle aldrig kunna rekomendera dessa bilar till någon som inte vill riskera att drabbas av en massa ofta dyrbara problem och verkstadsbesök i onödan.
E-klass är ju en väldigt rymlig och bekväm bil men även rätt stor och klumpig utvändigt samt har mycket rostproblem åtminstonde fram till mitten av 2000-talet samt liksom de flesta Européer inte direkt världens pålitligaste elektronik (min mor har haft 2st E-klass).
Prius som Leifer nämner har i princip lika rymlig kupé och baksäte som stora E-klass förutom takhöjden bak som kan vara en nackdel om man är över kanske 1:85 lång. Sen finns ju även tex Verso och Avensis som är ganska rymliga i baksätet.

Men detta beror ju som sagt helt på vilka årsmodeller och prisklasser samt vilka viktiga krav man tycker är viktiga på en bil så mer info tack!

Uppdaterat: 2011-08-24 01:21

Oavsett behov och prisklass tycks Toyota vara världens bästa eller sämsta bil beroende på vem som orkar eller anser sig ha motiv att svara.

Om det fanns förutfattade meningar ifrån trådskaparen om vad som är skrot eller inte så är jag ganska säker på att han hade nämnt detta.

Uppdaterat: 2011-08-24 09:54

Den Grand Scenic jag nu köpt är min första Renault och jag var väl medveten om märkets kvalitetshistoria. Men! När jag nu köpte en ny Grand Scenic hos Bilia ingick 5 års nybilsgaranti, 5 års Renault assistance, tre års fri service hos Bilia samt vinterdäck. Trots att bilen är relativt storl har jag hittills haft en blandad förbrukning på 0,59 l/milen. Jag räknade och jämförde fram och tillbaka på flera bilar (C4 Picasso, S-Max, Verso, Mazda 5, Touran m.fl) och hur jag än vred på det hela var Scenicen överlägsen när man slog ihop komfort, utrymme, utrustning, pris, garantier och driftskostnad. Det enda som återstår att se är vilket andrahandsvärde bilen har men med tanke på att den 5-åriga nybilsgarantin följer bilen och inte ägaren så torde det inte vara något större problem heller. Läs gärna ViB, TV, SvD m.fl. tester av bilen eller ännu hellre - prova den.

Uppdaterat: 2011-08-24 09:58

Mistro och dkn1212, Jag efterlyste just vad trådskaparen hade för krav och tyckte var viktigt hos en bil, men Toyota är givet säkra bilkör i princip oavsett modell kvalitétsmässigt med mycket bra andrahandsvärde i stort sett varje klass. Sen kan man såklart tycka bilarna är fula eller har för få mugghållare eller liknande men det märker man ju själv när man tittar/provar bilarna om man tycker just dessa egenskaper är viktigare än tex. hur bra bilen kommer att fungera, sånt ser man inte när man kollar på en bil eller vid en provkörning men dessa egenskaper ser jag hos bilarna varje dag och jag vet vilka bilägare som oftast är missnöjda med sina bilar och berättar det därför.

Uppdaterat: 2011-08-24 12:44

Jag borde förstått angett mina behov mer konkret. Idag kör jag en Audi a 4 avant, modell 2010. Att byta till en Renault med dess historia känns lite svårt. Men jag ska titta på den. Jag vill åka bekvämt och tyst, med en bil som lätt rymmer 3 vuxna i baksätet. Helst ingen SUV.

Uppdaterat: 2011-08-25 15:23

Toyota och Audi är mycket fina bilar och har självklart högre kvalitet än Renault. Det ska de bilarna ha med tanke på vad de kostar. (Sen kan jag i.o.f.s irritera mig på att flertalet av de dyra bilmärkena inte kan kosta på sig mer än 2-3 års nybilsgaranti.) Med tanke på att frågan gällde större personbilar med plats för tre i baksätet - och inte en SUV - så minskar dock urvalet snabbt. Därav mitt resonemang kring Grand Scenic eftersom det i mitt tycke är den bil som står ut i det segmentet. Toyota Verso är en fin bil men den förlorar en jämförelse med Grand Scenic - åtminstone med de krav jag ställde. Audi har mig veterligen bara SUV:ar som motsvarar dessa krav. Om priset inte spelar någon roll skulle jag titta närmare på nya VW Sharan. Den är stor, har helt säkert bättre kvalitet än Renault, och tycks vara mycket fin. (VW är dock ett av de få bilmärkena som fortfarande inte vågar ge mer än 2 år nybilsgaranti). Jag skulle ärligt talat hellre äga en ny Sharan än min nya Grand Scenic men eftersom motsvarande modell/utrustning av Sharan m.m. skulle kosta ca 100.000:- mer än motsvarande Renault föll mitt val på Grand Scenic. Den här gången. Nästa gång kanske det blir något annat...

Uppdaterat: 2011-08-25 16:08

Leifer nu vet jag inte vad det är för storlek på dessa vuxna personer du tänker dig skall transporteras i baksätet på en prius? Jag har åkt taxi prius med tre vuxna bak, jag hade stolen bakom föraren och fy f*n va trångt det var! Nej den är verkligen trång på alla leder, kanske har blivit bättre på faceliften men det kan jag inte uttala mig om.

Uppdaterat: 2011-08-26 00:10

Ja kör man Audi blir ju inte valet så lätt utan då får man kanske fråga sig vad det finns för alternativ i den klassen om det känns svårt att byta ner sig.
Några trappsteg upp på prislistan hittar du ju A6 vilken du sedan kan jämföra mot redan nämnda E-klass men det blir grisigt dyrt att byta bort en så ny bil som du redan har. ( Då alternativet torde bli byte mot nytt !? )
Gillar man inte Franska bilar är det nog svårt att acceptera Ford också annars finns det rymliga och trevliga S-Max med mycket fina motoralternativ som närmast ter sig som ett fynd jämfört med Audis priser.
Själv värdesätter jag bra garantier och bryr mig mindre om vad som står på bakluckan.
Dessa bokstäver kan man byta ut om man inte trivs och det blir något billigare med en billigare bil.
Enligt Bilia var det inte alls ovanligt att kunder vana vid Vw/Audi bytte in sina bilar mot rymligare alternativ ifrån Renault. ( även om det känns som en lång resa att göra på flera plan )

Uppdaterat: 2011-08-26 11:45

Ja, om jag nu ändå ska fundera över en SUV. Är de så rymliga och tysta som man kanske tror?
Min Audi A4 Avant är automat och egentligen fullutrustad, så det är en dyr bil, mycket dyr.

Uppdaterat: 2011-08-26 17:59

De av oss som vill ha lite större bilar behöver oftast också ha möjligheten att lasta en del bagage (Grand Scenic kan totalt lasta ca 2 kbm) och/eller ha en dragkrok. Jag är ingen expert på Prius men är bagageutrymmet stort? Tidigare Prius fick inte ha dragkrok - osäker på om de senaste får det. I övrigt är säkerligen Prius alldeles utmärkt.

Allting är relativt och en Renault kan också göras "dyr". En ny Grand Scenic med t.ex. den stora dieselmotorn och automat, största utrustningspaketet, Bose-stereo, panoramaglas i taket, xenon, läderklädsel m.m. Då landar man säkert en bra bit över 300 tkr, men har å andra sidan en stor, fullutrustad bil med långa garantier. (Jag skulle i.o.f.s satsa på den nya miljödieseln på 130 hk utan automat.)

Om en SUV trots allt är aktuellt och kupérymd är viktigast tror jag att Hyundai Santa Fe kan vara ett alternativ. Den börjar dock bli till åren.

Jag sneglade lite på SUV:ar när jag köpte bil i våras men fann att de flesta var opraktiska eller allt för dyra för mina behov. De tycks i första hand vara gjorda för 1-2 vuxna alternativt små familjer - "livsstilsbilar" - men det kan givetvis finnas undantag.

Uppdaterat: 2011-08-26 23:02

Särskilt min fru klagar en del på att det är svårt att ta sig in i respektive ut i från min Audi a 4. När vi provade BMW var det ännu knepigare. Man får liksom krypa sig in. SUV-arna är höga och då kan det istället bli problem att ta sig in. Jag känner ett visst motstånd mot SUV-ar. Jag upptäckte att många av dom inte är särskilt rymliga. Tips??

Uppdaterat: 2011-08-27 07:09

Jag har ju en Prius2 och har både kört och åkt flera Audi A4 och Priusens baksäte är helt klart rymligare än de A4 jag kört åtminstonde.
Bagageutrymmet är dessutom oväntat stort för storleksklassen med praktisk halvkombilucka, så om det räcker till och ni klarar er utan en helkombi så rekomenderar jag att kolla nyaste Prius 3 speciellt om du vill ha Automat då detta inte kostar extra utan är standard på Prius.
Du kommer dessutom märka att du får betydligt lägre ägandekostnader än Audin om det är intressant.

Annars får ni gå upp en klass till nyare A6/E-klass mfl. vilket dock kommer kosta ännu mycket mer pengar än A4:an eller så kollar ni in tex nya Avensis som är ungefär lika rymlig som A6 i baksätet men till åtminstonde 100 000kr mindre pengar.

Men ut och testa och jämför lite olika och väg för och nackdelarna.

Uppdaterat: 2011-08-27 15:34

Jag vill inte verka otacksam för rådet att titta på Prius. Jag ska göra det. Jag kan se problem att byta in Audin av årsmodell 2010 som bara gått 2200 mil. Men det gäller väl för många bilmärken. Audiåterförsäljarna brukar lämna bästa inbytespris. Jag fick inte många råd kring SUV-arna. Är de bara dyra och opraktiska?

Uppdaterat: 2011-08-29 16:36

Jo, nu kan jag säga att Prius inte alls är så bred som en Audi A4. Det skiljer ca 80 mm. Det blir för trångt med 3 personer i baksätet. Och då tycker jag Audin också är för trång. Bagageutrymmet är också ganska litet. Men Prius har många andra goda kvalitéer, men passar inte mig.

Uppdaterat: 2011-08-29 18:09

Jag har en bakåtvänd bilbarnstol i fram, två framåtvända bilbarnstolar i baksätet och det finns ändå plats gott om plats för ytterligare en vuxen. Då skall tilläggas att jag själv är ca 1,9 m lång.

Du ville ha tips på en 5-sitsig bil med plats för tre i baksätet - låna en ny Grand Scenic och prova själv vad du får plats med.

Citat från SvD Motor "På utsidan är Grand Scenic bara några centimeter längre och bredare än Volvo V50 men betydligt högre. En familj på fem personer har gott om plats både för sig själva och för allt bagage. Takhöjden räcker till exempel väl till även för män över två meter."

Om du trots allt INTE har ett strikt behov av en 5-sitsig bil med plats för tre i baksätet finns nog en uppsjö SUV:ar, tyska premiumbilar eller Toyotor som passar bättre.

Uppdaterat: 2011-08-29 19:56

Som redan påpekat så klarar ingen personbil av kravet på ett rymligt baksäte,..undantaget då nämnda Superb.
Scenic anser jag inte är rymlig nog i baksätet liksom alla andra bilar i den klassen.
Rekomenderar en provtur i en Sorento ( eller Santa Fe som i stort sett är samma bil och JO...detta är HELT nya bilar )
Detta är starka bilar med bra garantier och är inte heller för törstiga.
De är även mycket rymliga.
Den största kostnaden med att äga en bil är värdeförlusten,..men då dessa suvar inte kostar mer än din Audi så blir totalkostnaden ungefär det samma.
Tycker du att 4 hjulsdriften är onödig och gör bilen för hög så titta även på S-Max och Sharan,..som kan utrustas med roliga motorer så att de inte känns så "busslika"
Men Sorenton med Diesel ( 197hk ),Automat,full utr,7 års garanti är mitt favorit-tips ( nackdelen är en högre skatt på ca 5500kr om jag minns rätt )

Uppdaterat: 2011-08-29 20:16

Jag tittade närmare på Superb när jag letade ny bil (har haft en ny Octavia tidigare). Min uppfattning är att Superb har ett stort baksäte på längden - inte höjden och bredden.

Grand Scenic har ingen kardantunnel i baksätet.

Uppdaterat: 2011-08-29 20:44

Grabbar - ge mig nu tips på vilken bil som har 3 individuella (Motsv) platser i baksätet!

Uppdaterat: 2011-08-30 18:52

Jag trodde att jag hela tiden tipsat dig om en bil med stort baksäte där det finns tre separata stolar justerbara i längsled inklusive justerbara ryggstöd. Men jag kanske har varit otydlig...

Uppdaterat: 2011-08-30 19:46

stiggan09, Vad fick du att Priusens baksäte skulle vara hela 8cm smalare i från?
Enligt ett test som Automotorsport gjorde är A4 145cm bred i baksätet och Priusen 143,5cm, alltså 1,5 cm men ändå smalare så var det bara bredden du var ute efter så var det som sagt ett dåligt råd.
Har du kollat på Avensis kombi också som är rymligare än Prius?
Jag kan även rekomendera dig att kolla Subaru Legacy som är en bra bil med få fel och rätt rymliga, vet dock inte vilken av Avensis och denna som är rymligast.

Vill du ha separata stolar är det väl familjebussar som gäller och jag uppfattade det som att du hälst hade en personbil eller har du ändrat dig?

Uppdaterat: 2011-08-30 22:00

OK dkn 1212 - jag skall se på Grand Scenic också. Du har nog rätt i din bedömning. Mitt eget lilla problem är dock att jag är lite orolig över att köpa franskt. Men jag kan ha fel. Ska titta noggrant.

Uppdaterat: 2011-08-31 18:33

Jag är fortfarande orolig över att ha köpt franskt... Grand Scenic var dock den enda bilen som uppfyllde alla mina krav till ett rimligt pris och garantierna lindrar min oro. Hittills är vi mycket nöjda, därav mitt tips till dig, men även jag känner efter noggrant! Föreslår att du tittar på Grand Scenic Bose Edition med den nya130hk-miljödieseln. Låna hem och prova så att utrymmen m.m. verkligen passar dina behov. Komforten är utmärkt i Renault men jämför inte köregenskaperna med din A4. Jag hade själv en SAAB 9-5 Biopower innan. Inser dock att man inte kan få allt.

Uppdaterat: 2011-08-31 20:12