Vi Bilägares forum

Bra och dålig reservdelshållning.

Bra och dålig reservdelshållning.

Drar igång en tråd där vi kan dela med oss om bra och dåliga erfarenheter när det gäller reservdelar, både tillgång och pris är ju intressant.

För ett par år sen var jag i behov av en riktigt udda pryl, ett hastighetsmätarchip till min BMW 325 -88 (det är olika chip beroende på villken motor bilen har) och till min förvåning hade BMW i Solna detta på hylla, lagrat sen 1990 !!!
Jag och flera bekanta har handlat mycket saker till äldre BMW, särskillt till gamla 3 serien E30 (83-91) och typ allt finns fortfarande att köpa, även till den udda M3an, tex innerskärmar för under 200:- st !!
Mitt senaste behov var en styrenhet för vindrutetorkarna på min 325 -92 som är importerad, denna pryl fanns på hylla i Malmö trots att ingen bil i sverige sålts med den styrenheten. Priset var väl inte det roligaste, men 920 kr var det vär att få fungerande torkare.

Uppdaterat: 2011-07-05 00:01

Kommentarer

Jag har rätt mycket erfarenheter angående detta, men jag nöjer mig nu med att hålla med om att Bmw brukar ha mycket delar hemma vilket man till stor del bara har råd att göra pga ganska stor omsättning på delarna.

Glöm inte att många Bmw:ar har importerats till Sverige genom åren och även dessa behöver delar vilket Bmws försäljningssiffror självklart uppmärksammat.
Sen är det många entusiaster som äger gamla Bmw-bilar (speciellt tex M-modeller) som skruvar och köper mycket delar vilket även det innebär att fler delar automatiskt tas hem på lager vilket ju är bra för kundena.

Uppdaterat: 2011-07-05 09:30

Stämmer nog bra det, BMWs är i stort behov av delar och dom flesta ägare är mycket trogna sitt märke.

Leif !! Vad är det för fel på 940an ?? ;)

Uppdaterat: 2011-07-05 14:46

Ja har faktist slutat att skruva åt andra, av 2 anledningar, har flyttat och saknar garage, bytte just växelåda på BMW på grusgången utanför, hade tidigare stort garege med lyft och all utrustning, och sen tyckte jag att 25 år fick räcka, nu ska jag bara skruva med egna saker för att det är kul och rogivande. Funderar faktist på att för första gången i mitt liv lämna in min egen bil på service, mest för att fylla i den tidigare så snyggt ifyllda serviceboken.

Prius kan jag inte ett dugg om, har inte ens kört nån.
Men se upp för så kallade "tjejkörda" bilar, oftast dåligt servade/tvättade, rostiga bromsar och repiga rutor.

Kom in en tjej på BMW när jag var där igår och ville byta vindruta som bilprovningen gett nerslag på. Servicekillen påminde henne om att bilen gått 1140 mil över service intervallen, men det var inget hon ville lägga pengar på "Den går ju så bra"

Uppdaterat: 2011-07-05 16:56

Tänkte precis säga det leifer, se till att köpa en fullservad (hälst hos Toyota så den blivit rätt servad) och skött bil så är risken för problem så minimal den kan bli.
Det är lite större servicar varje 6000 mil(samt 12000mil då) respektive 9000 mil (samt 18000mil) som jag minns det nu lite snabbt.

Kolla i övrigt bromsarna som av natrurliga orsaker kan rosta på en Prius speciellt här i Sverige då den automatiska laddningen vid broms används till stor del i stället för att slösa bort energin genom själva bromsarna.

I övrigt kan jag råda er om ni vill göra ett så tryggt köp som möjligt att köpa bilen via en Toyota-handlare så får ni Toyota Kvalitetsgaranti med på köpet vilket gäller ända tills bilen blir 8 år gammal eller har gått 15000mil, kan vara värt att tänka på.

Om ni inte gör detta kan det vara bra att veta att "Toyota bilförsäkring" är väldigt generös och tex har maskinskada som extra trygghet ända upp till bilarna blir 10 år eller har gått 15 000mil tror jag det är vilket inget annat bolag slår vad jag vet, bara ett tips sådär.

Jag skulle nog hällre ha köpt en -05:a än den -04:a du länkade till i ditt mail Leifer, mest pga att den älsta var tillverkad i slutet av -03 och alltså är några av de allra första av modellen som byggdes, tror inte detta behöver vara något problem alls men jag läste tex att Vi bilägares långtest-Prius som även den än en av de första tillverkade av modellen hade problem med en styrbox i början som man vissterligen fick gratis på garantin från Toyota men detta är ändå ovanligt på en Toyota och förmodligen yttligare lite bättre i produktionen på en lite senare bil.
Men i övrigt skiljer det inget direkt alls på en -04:a eller en -05:a vad jag vet så köp annars den som verkar mest välskött och ser finast ut.
-06 kom däremot en facelift som innebar en del uppdateringar men det vet du nog och dessa är ju i regel betydligt dyrare än 70-80 000kr.

Lycka till!

Uppdaterat: 2011-07-05 18:59

När jag ändå är inne på tråden om reservdelstillgång kan jag väl berätta om en VW Passat -07:a syncro som vi hade in i dag med dåligt hjullager vä. fram som jag tänkte beställa...
Det gick dock inget vidare att få hem hjullagret till varken i morgon eller om några dagar då dessa var restade sedan hela 4 veckor tillbaka hos VW!
Det fanns 155st framhjulslager restnoterade till fyrhjulsdrivna Passat (som har andra lager än framhjulsdrivna modellen) hos VW i Sverige och alltså 155st Passat 4wd som väntar på just denna viktiga del från just VW:s reservdelsförsäljning!
Så jag hörde mig för hos flera andra leverantörer och det var lika illa där, kollade fyra olika ställen och endast en kunde ens få fram ett leveransbesked som var över en månad frammåt men jag skulle ändå inte räkna med att jag fick det då enligt försäljaren...
Trist för kunden då man inte åker onödigt många mil med ett sjungande framhjulslager och han kan glömma att använda sin bil på semestern.

Det kan ju inte vara några vidare hjullager på bilarna heller då 155st restats hos bara VW (plus alla andra leverantörer som säkert har beställt minst lika många) under dessa 4 veckor till så nya Passat Syncro men det kanske är just därför man inte hinner få fram nya lager.

Uppdaterat: 2011-07-05 19:17

Hjulager är väl nått man byter när bilar gått 25" mil eller är 15 år gamla ??

Men det finns undantag, bytte på nån nyare Mazda som hade en väldigt dålig konstruktion, inget skydd alls, packboxen blottad i det fria.
Jämfört med grannens Corolla -93 där ett framhjulslager gav upp runt 35" mil, där satt det dubbla skyddsringar som ev smuts/vatten måste passera och en extra gummiring på packboxen. Lagret var bara helt enkelt utslitet, nått smuts/rost fanns inte alls i lagret.

Uppdaterat: 2011-07-05 22:03

70 000kr känns helt klart som ett väldigt bra pris för en sån bil om den känns skött är fin och allt är okey!
Jag skulle inte tvekat särskillt länge på att byta ut en gammal 940 som bara blir äldre då du kommer att spara rejäla pengar varje månad/år om du åker en del bil bara i bränslekostnad.

De flesta Prius-ägare jag träffat har faktiskt köpt nya modellen Prius om dom nu sålt sin bil och Hondan var ju en liknande modell i alla fall men jag tror inte dom blir mer nöjd med den än Priusen då drivlinan i Hondan inte är riktigt lika effektiv eller sofistikerad.

Ps. Jag har förresten en splitterny komplett svart helskinninredning med vita sömmar till Prius liggandes över hemma som jag kanske kommer att sälja i framtiden i fall han/du skulle vara intresserad.

Uppdaterat: 2011-07-05 23:07

Rikard, Det där beror ju inte så lite på vilken bil det är, vissa är det inte alls ovanligt att man får byta hjullager redan vid 10 000mil.
Den här Passat-07:an i fråga har för övrigt även nått fel på sin Haldex-fyrhjulsdrift vilket gör att inte heller antisladdsystemet fungerar då systemen är sammankopplade.
Vi har tagit hem en pump till Haldexen som bilen visar en felkod på för omkring 3000kr+arbetet, är det inte den så är det förmodligen fel i själva styrboxen till Haldexen som kostar 8500kr+arbete vilket dom hade bytt av båda sorter (oftast både och) på VW då denna felkod kommit på andra Passater.
När vi provkörde den så upptäckte vi för övrigt att det visslar i turbon även på denna Passat-diesel och är sotigt på samma ställe på Turbon som de tre andra nyare VW-bilarna vi konstaterat detta på hitills men det har vi inte vågat nämna för kunden då det känns som att han har nog med bekymmer ändå... :)

Leifer, Ska försöka maila dig senare i kväll om jag kommer att hinna med det men jag hade inte tänkt sälja min Prius än på ett tag åtminstonde.

Uppdaterat: 2011-07-06 09:28

Gamla Prius 2 som ni köpte hade inte ens Xenon som extrautrustning är jag nästan helt säker på så det kan inte stämma att den hade det om det inte är eftermonterat men i så fall är det olagligt om det sitter på halvljuset så det får ni kolla upp...
Men jag tycker ljuset är bra på min -06:a i alla fall, i synnerhet helljuset som var betydligt bättre än jag trodde men -06 kom även nya strålkastare så dom kan ju vara bättre än på de äldre bilarna.
Prius 3 har dock LED-strålkastare (samt led bakljus standard) som extra-utrustning i stället för xenon.

Uppdaterat: 2011-07-06 12:25

Hehe varför just min -06:a? Det är ju min! ;) Det såldes rejält med Priusar som tex. tjänstebilar som började få upp ögonen för Prius omkring -06 och -07 som nu är till salu då många köpt en ny nu.
Det finns garanterat finare bilar än just min också då jag köpte den billigaste Executive-utrustade Priusen-06:a som fanns till salu med vettiga miltal. Men den är väl i bra bruksskick i alla fall, och sen har jag ju såklart gett den lite omsorg och gjort den lite bättre med stänkskydd, lite finare fälgar och monterat svart läderklädsel då som förmodligen ökat den lite i värde i alla fall, men vi använder ju den och kör rätt flitigt också, har nyss servat den för andra gången sedan vi köpte den i november vilket känns lite tidigt redan men man åker ju hällre i vår bil nu om man ska några någonstans än i andra betydligt törstigare bilar så då blir det lätt lite extra mil också... :)

Uppdaterat: 2011-07-07 21:06

Japp ABS/TRC/ESP och även nödbromsförstärkare är standard på alla Prius2 som allt samarbetar med "brake by wire" de elektroniskt styrda bromsarna vilket även elservot gör med ESP/VSC-systemet har jag för mig.
Vidare är ACC, nyckellöst låssystem, farthållare, Elhissar, Multifunktionsratt (där man kan sköta i princip hela bilen) 4x airbags+krockgardiner, Stereo med inbyggd 6 skivors CD-växlare m.m (med även MP3 läsning och AUX-ingång från -06) standard åtminstonde från lägsta Buisness-utrustningspaketet vilket du nog inte hittar någon bil utan då det knappt kostade något extra om det nu ens gick att köpa en bil utan detta.

Executive är det högre utrustningspaketet vilket även innefattade GPS, röststyrd handsfree(samt röststyrd GPS och Stereo/CD) samt även UV-tonade rutor TROR jag, detta kan även vara standard, oavsett en väldigt bra sak då bilen inte blir alls lika het om den står i solen. (Står "UV" märkt litet i texten på rutorna om detta finns hos Toyota iaf)

På det fanns även ett "Park-assist" utrustningspaket med automatisk fickparkeringshjälp som styr bilen själv vid fickparkering (måste vara bland de absolut första i världen vad jag vet) och backkamera men detta var inte billigt så de flesta bilar saknar denna utrustning.
Och sen kunde man även köpa till läderklädsel oavsett utrustningspaket vad jag förstått.

Min Prius har för övrigt gått 12 400mil nu tror jag det är så den är snart inkörd och har garanti kvar på hela hybridsystemet/drivlina/batterier i nästan fyra år eller 4000mil till åtminstonde... ;)

Uppdaterat: 2011-07-15 00:28

Japp även jag är sugen på en Prius 3, dock är det ju betydligt mer pengar än för en Prius 2 så visst funkar en Prius 2 bra även den.

Uppdaterat: 2011-07-15 12:51

Ännu en usel reservdels-erfarenhet från VW;
Vi fick in en VW Caddy-01 för ungefär 1,5 månad sedan där tändningslåset hade rasat och bilen därmed var obrukbar, vi beställde ett nytt kodat tändningslås till den bilen för att få samma lås/nycklar som bilens övriga lås har och sen var det bara att vänta...
Efter två veckor ringde vi VW och frågade om det var beställt eftersom inget kom, japp men tändningslåset var restat från Vw och det brukade ta 2-3 veckor att få dessa enligt Vw...
Så har vi pratat med Vw yttligare tre gånger utan att låset kommit för att sen efter fem veckors väntan få veta att Vw lämnat beskedet att de kodade tändningslåsen hade utgått och gick inte längre att köpa varpå man i så fall måste betsälla ett nytt tändningslås med andra/nya nycklar vilket vi då givetvis var tvugna att beställa för att få bilen rullande.
Sen var det bara att vänta på detta tändningslås vilket vi nu har fått men nu uppkommer problemet att de helt nya nycklarna är okodade mot orginal-startspärren i bilen så den går då givetvis inte att starta, vår diagnosutrustning klarar av att koda nycklarna men programmvaran/koderna från Vw kostar oss över 3500kr att få loss+kodningskosnaden vilket är skamligt bara för att bilen ska bli tvungen att bli bärgad till VW för att koda in det nya låset eftersom VW inte kunde leverera ett lås som passade till bilens befintliga nycklar... Suck men sån här soppa är tyvärr inte ovanligt när det gäller många biltillverkare.
Det jag inte förstår är dock varför det först ska gå att beställa en del och sedan varför det ska ta hela fem veckor(!) för att få reda på att delarna inte längre finns från Vw i Tyskland!? Urusel reservdels-service i mina ögon och nu måste bilen ändå bärgas till närmaste VW verkstad 3,5 mil bort.

Uppdaterat: 2011-09-19 21:22
leifer skrev:

HanzzonNu lånar jag tråden igen men vi var och tittade på Priusen precis nu i Upplands Väsby och min svåger slog till! 70,000 kr alltså. Allt verkade vara i ordning. Det var ljus tyg-inredning tyvärr så den var lite smutsig här och där (syns ju så tydligt).Han hade tidigare på dan tittat på den andra som var 05a och gått 14,000 men den var betydligt mer sunkig och sliten.Auktoriserade bilhandlarna ligger av nån anledning enormt mycket högre i pris på beg Prius och därför fick det bli privatperson. Sen börjar man närma sig 50,000 kr överhuvudtaget så är det privatköp som gäller ofta, då ju bilhandlaren ska ha sina procent, och de procenten blir ju då en allt större del av köpeskillingen. Jag tänkte på detta med Toyota beg garanti men blir ju nästan ingen tid alls om det är 8 år som gräns, då detta ju var en 2004a. Dvs om man köpt en motsvarande hos en auktoriserad handlare. Själv ska jag försöka vänta ett år till och köpa en 06a då med de senare modifieringarna. Men måste erkänna att jag blev sugen redan nu, att gå från 1,5 liter per mil till 0,5 i köerna här i Stockholm skulle inte vara dumt. Gillar alltmer Prius storlek också, lagom kompakt och smidig i stadstrafik och vid parkering. Men ändå gott om plats inne i kupén, mycket smart förpackad alltså.Tack också för feedbacken Hanzzon!Lustiga var att dom som hade Priusen hade köpt en Honda hybrid insight.Min svåger hade en likadan som lånebil som han ska lämna tillbaka på torsdag.Jag antar dock att Hondas hybrid är törstigare.Jag slogs av hur lik Insight var Prius i karossformen, ser nästan ut som en stöld/kopia.

Honda Insight räknas som compact car till skillnad från Priusen som räknas som midsize car i USA.
Passenger Volume 96 ft3 (HB) 91 ft3 (4D)
Luggage Volume 16 ft3 (HB) 10 ft3 (4D)
Priusens värden till vänster i kubikfötter. Går att läsa om här.
http://www.fueleconomy.gov/feg/findacar.htm

Uppdaterat: 2011-09-19 23:00
Elbil2

jobbade som mek 91-10. volvo var bäst men blev runt 2009 usla. lång väntetid, ont om delar. redan innan 2009 blev kvaliten på många delar usla.

de påstår sig ha nya delar till 240 som krävs för att de ska gå men magnetventil har ut gått t ex...

Uppdaterat: 2011-09-20 00:53

Volvos reservdelar är oftast inga större problem för oss här i Sverige åtminstonde enligt mina erfarenheter även om det börjar bli svårt att få tag på vissa äldre Volvodelar till 240 och delvis nu även 740 men det mesta går bra ännu.
Däremot är det helt rätt att Volvo i dag inte alls har den kvalitét man en gång hade även om det delvis var pga den enkla kontruktionen då för sen när Volvo tvingades göra lite mer avancerade framhjulsdrivna bilar gick det bara utför kvalitétsmässigt.

Vi samarbetar fö. med vår närmaste Volvo-återförsäljare på mitt jobb med Volvo-orginal reservdelslager m.m och sedan första verkstadskillen på deras verkstad blev så less på sin XC90 att han köpte en Toyota Rav-4 i stället så har två till Volvo-mekaniker där nu köpt sig just en varsin Rav-4, lite otippat om man jobbar på Volvo kanske med de fördelar man ändå har med att jobba där och om man dessutom kan skruva själv men inte heller dom tycker tydligen Volvo håller särskillt bra kvalitét de senare åren och får förmodligen nog att skruva på dagtid. :)

Uppdaterat: 2011-09-20 17:47

Nu vill jag inte vara grinig, men borde inte Prius-köp-diskussioner ligga i en egen tråd?
Denna tråd handlar ju om reservdelar... vilka ofta ställer till förtret.

Det finns guldkorn också när det gäller reservdelar.
Mitt ex lyckades glömma handbromsen på vår nya Pega (16 mil..), och den rullade iväg och in i en stenmur. Det blev diverse skador på stötfångare med tillbehör, strålkastare och kurvljus.

Bilen lämnades in på tisdagen, och på fredagen (efter 4 dagar!) var bilen klar!
Då hade man ändå fått beställa ett par delar till lyktsprutorna från Frankrike.

Uppdaterat: 2011-09-20 18:00
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...