Vi Bilägares forum

Blåst av bilhandlare

Blåst av bilhandlare

Kanske är det inte rätt forum men jag prövar. Jag behöver råd av personer som vet bättre.

För några månader sedan köpte jag en Citroen av en bilhandlare, den var från 2006 och kostade nästan 80 000:-. Den gick inte ens två månader utan stannade och det visade sig vara fel på fläktremmen som gjorde att saker och ting i motorn hade förstörts och den måste repareras för över 20 000:-

Jag hörde mig för och konsumentsombudsmannen och Citroen menar att det är bilsäljaren som är skyldig att stå för reparationskostnaderna. Särskilt eftersom den gick sönder mindre än tre månader efter att jag köpt den.

Men bilhandlaren vägrar, det är rätt tydligt att han är ohederlig och han har försökt fylla mig med de märkligaste lögner men som jag förstår har jag rätten på min sida.

Jag måste nu driva det här till ARN, bilen har stått en månad - bilhandlaren har gjort allt för att sinka. Jag har haft hyrbil men har inte råd med det längre även om jag har det på min försäkring. Jag behöver bilen i mitt arbete och det är en svår situation.

Jag har pratat både med KO och en jurist och de säger att jag har lagen på min sida men jag ändå är jag orolig. Har ni några råd? Vad ska jag tänka på? Vad kan jag göra fel? Är det verkligen så tydligt att jag helt har rätten på min sida?

Tacksam för svar.

Uppdaterat: 2011-06-16 15:36

Kommentarer

Har du tre månaders garanti och har påtalat felet inom denna tid och kan bevisa det så borde det inte vara några problem. Att bilförsäljaren försöker slingra sig ligger i deras natur. Att bekosta en lagning gör att hela hans förtjänst på bilen antagligen försvinner. Stå på dig och säg helt till honom att du går till ARN för upprättelse. det sorgliga är att bilförsäljaren antagligen struntar i detta. Om han blir svartlistad skiter han nog i om han inte redan är det. Nästa steg är att koppla in jurist men det kan bli dyrt.
Kolla upp dina köpepapper om garantitid, om detta är ok så tycker jag att du borde vinna fallet med jurist inkopplad, men var så säker på att bilförsäljaren kommer att göra allt för att förhala det hela och hoppas på att du kanske kommer att tröttna. Lycka till

Uppdaterat: 2011-06-19 21:40

Kan inte annat än hålla med, tycker det verkar ganska givet att bilförsäljaren ska ta på sig detta på sin garanti på en såpass ny bil då han borde se till att bilen han ska sälja är genomgången och har fräscha remmar så kolla som sagt upp dina villkor och stå på dig...

Uppdaterat: 2011-06-19 22:53