Vi Bilägares forum

Baklucka på kombibilar

Baklucka på kombibilar

Det har ju varit en del funderingar om Saabs baklucka på nya 9-5 kombin i kommentarerna till artikeln.
Först kan det ju verka idiotiskt att låta luckan gå ner i stötfångaren efetrsom det kan bli onäödigt dyrt vid en skada, men man byter enbart den nedre delen.
Luckan öppnas ju konventionellt och kan får fjärrreglerad.
Vettigt men förmodligen inte så billigt.
Jag kom på att jag en gång hade en Simca kombi med en annan typ av baklucka.
Den öppnades nedåt sedan man fällt ut en vev över nummerplåten och vevat ner bakrutan i luckan.
Nummerplåten med belysning kunde fällas ut så att det gick att köra med öppen lucka.
Faktiskt väldigt praktiskt.
Det som inte var lika praktiskt var att, eftersom det var en lyxmodell, den hade luckan och bagagerumsgolvet klätt med valnötsmönstrad Perstorpslaminat som försetts med slitlister av aluminium som allt fraktat gods halkade omkring på.
Korkar franskt.
Det fanns några amerikanska kombibilar med samma lösning av bakluckan och även Amazon kombi, Pansarbilen, hade ju en liknande löxning, men där fälldes ju rutan uppåt.
Men det finns ju några nya kombi där man gått tillbaka till den här lösningen.
Den är inte helt bra, ibland fick man klättra in när godset låg långt fram.

Uppdaterat: 2011-01-21 12:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

Nej Shogun, konstruktionen är inte så märklig.
Det finns många bilar idag som har nedre delen av bakluckan klädd med billig lackad plast, som kostar skjortan att reparera!

Uppdaterat: 2011-01-21 13:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

crister-1, på Saab byter man inte hela luckan, enbart plastskalet på den nedre delen, under förutsättning att inte den bärande konstruktionen skadats.

Uppdaterat: 2011-01-21 16:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Shogun
Jag kom på att den bekvämaste bakluckan är nog den som bl.a. sitter på LCn synd bara att dörren inte är vänsterhängd.
Det är lite underligt att man inte flyttar gångjärnen när man anpassar bilen för högertrafik.
I FMKs tidning "Trafik och motor" senaste numret har man testat senaste LCn, men där klagar man på att bakluckan inte öppnas uppåt utan är högerhängd.
Men hur skulle det vara att öppna uppåt med ett tungt reservhjul utanpå?

Uppdaterat: 2011-01-22 10:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det skulle vara roligt att se vad de tycker som parkerar med dessa ömtåliga plastsjok i Paris t. ex, där man inte bryr sig om några backvarnare och liknande.
Såg en förare som körde in i en ficka och på bilen framför, sköt fram den ett par dm, backade på bilen bakom och flyttade den ett par dm, framåt igen tills han fått sin plats på övergångsstället!
Jag skulle vilja ha tillbaka de gamla gummibuffertar som fanns förr på Saab och Volvo.

Uppdaterat: 2011-01-24 09:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Den här bilen i Paris var varken liten eller billig.
Men killen som ägde den hade kanske gott om stålar eller också var den lånad eller stulen.
Och jag tror inte heller att jag får se gummibuffertar, jag skrev att jag ville ha tillbaka dem.

Uppdaterat: 2011-01-24 11:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jaa Saabnisse, bilarnas stötfångare gör inte skäl för namnet längre. De tål ju inte att man kör på en stor katt t.ex. Nej nu är det sensorer som gäller för bakåtsikten i nya bilarna har blivit sämre. Tyvärr gäller det samtliga märken.
Dessutom gör den slimmade formen hos de flesta nya bilar, att det är svårt att uppskatta avståndet. Även backspegelbackning har blivit svårt.
Det var bättre förr, nu är det bara Volvo kvar (V70) som har en kombikarross värt namnet. Men det ska bli intressant att se 9-5 an som kombi, jag blev inte det minsta imponerad av sedanmodellen.

Uppdaterat: 2011-04-18 22:46

Jag kan delvis hålla med dig om 9-5 sedan, jag sitter bra i den och allting sitter där det ska, men den jag provade hade en svart inredning som nästan gav mig cellskräck.
Jag avskyr mörka inredningar och skulle aldrig köpa en sådan bil.
Min nuvarande 9-5 har ljusbeige skinn och trä på instrumentpanelen, det enda svarta är översidan av panelen.
.
Jag väntar också på 9-5 SC och ska försöka få prova en med ljus inredning.
Men det gäller ju för sjutton att de kommer igång med tillverkningen också så att det blir några bilar att prova!

Uppdaterat: 2011-04-20 08:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre