Vi Bilägares forum

Audi A6 Avant 2,0 TDI 136hk Multitronic 2011.

Audi A6 Avant 2,0 TDI 136hk Multitronic 2011.

Hur är denna bil är den trött med dessa 136hk? Hur mycket drar den och då menar jag diesel? Det är den gamla modellen av A6 som de nu säljer ut till bra priser (relativt) med mycket utrustning paket som följer med bilen. Så som Proline,sportpaket,Business Edition,S-line exteriörpaket, Alcantara/läder-kombination,Läderklädd multifunktionssportratt med 3-ekersdesign,Takreling,svart,Dekorlister svarta, Audi parkeringssystem plus, Aluminiumfälgar Audi exclusive 8Jx18 i 5-ekerdesign. Till ett pris av 325390kr ordinarie pris 371900kr. Någon som äger en sådan bil med denna motor och automatlåda som kan berätta mera, fördelar och nackdelar.

Uppdaterat: 2011-05-18 21:11

Kommentarer

Vi servar/reparerar en Audi A6 från omkring -07 med den dieselmotorn tror jag, den har omkring 140hk i alla fall.
De största problemen hitills med den bilen efter ca 10 000mil har faktiskt varit rost!
Bilen har hitills lämnats in två gånger för rostlagning/omlackering på garantin hos Audi och nu har ägaren hittat rost på den igen för tredje gången!
I övrigt har den haft lite elproblem där bla. bak/bromsljusens lysdioder pajat så hela lyktan fått bytas ut vilket förstör halva idén med att ha dioder i mina ögon då dessa borde hålla i princip hur länge som hälst om de är av bra kvalitét, vidare har nån motorgivare också sagt upp sig med tänd motorlampa som följd och bakrutetorkaren har havererat vilket är det jag kan komma på nu på 10 000mil och inga av nämnda saker har Audi tagit på någon garanti utan ägaren har fått bekosta detta själv förutom rosten då hitills.
I övrigt är det inte billigt att byta glödlampor eller speciellt Xenonlampor på denna modell om du tänker köpa en med detta vilket vi även bytt på bilen i exemplet ovan, mycket trångt att byta där man tex är tvungen att bla. demontera hela luftburken m.m på hö. sida om det inte är omgjort på de allra nyaste...
En Fin bil i övrigt men åtminstonde inte jag skulle lita på dess verkliga kvalitét.

Vi hade i dag in en annan A6 TDI av samma nyare modell som gått lite som landsortstaxi och bytte glödlampor också på den, och även där hade rosten börjat slagit upp i bla skärmkanter såg jag, ägaren sa att han påpekat det för Audi men de sa att det bara var ytrost och att han inte skulle få ut det på några garantier på den bilen vilket han var lite besviken på.
Han betättade tidigare när han var till oss (då han servade sin privata bil hos oss) att han hade haft Audin stående på Audi-verkstaden en vecka då utan inkomst då partikelfiltret brakat ihop och det skulle kosta över 16 000kr att reparera så jag tror inte det finns med i service-intervallen på dessa bilar men risken är nog inte allt för liten att man kan tvingas byta partikelfilter ändå vilket uppenbart inte blir billigt vilket för övrigt inte heller kamremsbyte brukar vara på Audis modernare bilar vilket kanske kan vara värt att kolla upp.

Uppdaterat: 2011-05-18 22:22

Conny, naturligtvis behöver du inte stöda svensk bilindustri, du ska ju naturligtvis köpa den bil du trivs bäst med.
Personligen skulle jag inte köpa A5 SB, men det beror mest på utrymmeskraven jag har, men visst är den snygg.
När jag köpte min senaste 9-5 var jag intresserad av en A6 med 6 cyl. som var rejält nersatt i pris och den var också rejält utrustad.
Det föll på att en släkting som jobbade på firman som servade Audi varnade mig för framvagnsproblem.
Därför blev det 9-5 som det också gick att förhandla fram ett bra pris på, men där är det ju i stället bakvagnsproblem.
Det klassiska bussningsfelet på Opelbakaxeln.
Delvis åtgärdat, resten kommer i höst till servicen.
I övrigt har bilen varit felfri förutom tandskivan till ABSen som sprack på vänster framhjul, men det var lätt fixat..
Men även om Muller skulle vara skum skulle det inte avhålla mig från att köpa en ny 9-5 gen II, men jag ska se först om 9-5 SC passar.
9-5 sedan gillar jag inte något vidare, även om det är en fantastisk vägvagn tycker jag att den "känns" för mörk.
Inbillning kanske, men som jag skrev i början, man måste trivas med bilen.

Uppdaterat: 2011-05-22 09:24

leifer, det är väl den förra modellen som Conny menar?

Uppdaterat: 2011-05-23 10:01

Ja Conny, du resonerar som jag också skulle gjort i det här läget.
Det var just så här jag tänkte när jag köpte min 9-5 ny, en gammal modell som funnits i så många år bör vara fri från barnsjukdomar.
Tyvärr hade man ändå inte åtgärdat problemen med länkarmsbussningarna bak, som funnits ända från första årsmodellen, men det ska göras nu på min.
Ser man just kostnaden för allt godis som medföljer på ett redan kraftigt reducerat pris på den förra årsmodellen, kan det vara en riktigt bra affär jämfört med att köpa den senaste.
När man sedan ska sälja märker man att allt detta godis, som normalt kostar skjortan, inte höjer andrahandsvärdet mer än någon procent, tyvärr.

Uppdaterat: 2011-05-25 08:33

Min chef tänkte köpa en begagnad Avensis omkring årsmodell -05 för två år sedan men när han insåg att de sålde ut nya Avensis av den gamla modellen när den nya modellen då kom i början av 2009 så insåg han att det inte skilde så mycket att köpa en helt ny bil än en -05:a då Avensisen står så högt i andrahandsvärde.
Så han köpte en splitterny Avensis kombi i början av -09 av den gamla modellen med fulla garantier som han fick för kanonpriset 179 900kr med buisness-utrustning och lite extra lull-lull som man fick på köpet som fabrikstonade rutor och handsfree.

Och den bilen står även i dag väldigt högt i pris pga sitt höga andrahandsvärde så han behöver inte ångra sitt val och är helnöjd med bilen.

Uppdaterat: 2011-05-25 09:38

Mja, jag förstår som jag skrivit tidigare faktiskt argumentet för att köpa en ny A6 av förra modellen till nästan 50000: - lägre pris än vad den skulle ha kostat.
Vad kostar den nya modellen med motsvarande utrustning?
Och vad kan man pruta ner den till?
Det är ju ofta svårare att pruta på nya modeller äm på de som ska ut.
Det kanske går att pressa den gamla ytterligare?

Uppdaterat: 2011-05-26 22:43

Conny
Hur många bilnasare har du varit hos?
Jag menar de som för samma märke.
När jag köpte min senaste Saab var jag hos fyra stycken och begärde pris.
Bästa pris de skulle kunna erbjuda!
Det skilde mer är 20000:- mellan högsta och lägsta.
Samma bil med samma utrustning.
En kompis som köpte en S80 märkte samma sak.
Det lönar sig ofta att åka några mil.
Men det gällde rena köp, har man inbytesbil blir det alltid svårare.
Man kan sänka priset på nya bilen med åtskilliga tusen, men sänker naturligtvis priset på inbytet lika mycket så att mellanskillnaden blir densamma.

Uppdaterat: 2011-05-27 10:49

hej jag har en audi a6 allroad 1by 2004 disel helt plötsligt går fläkten till värmen och kallluften jätte dåligt.sen skall man alltid glögga en disel tacksam för svar

Uppdaterat: 2011-08-03 21:35