Vi Bilägares forum

Attityder om miljöbilar?

Attityder om miljöbilar?

Hej!

Jag håller just nu med en hemtentamen i ämnet Argumentation & debatt. En av uppgifterna är att ta reda på attityder till miljöbilar, så motivera gärna era svar.

Min/hemtentamens definition av en miljöbil är att den helt eller delvis driven av icke-fossila bränslen.

Tack på förhand för svar! / Madeleine

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Jag kan absolut tänka mig att köpa en miljöbil.
Men jag har en annan definition på miljöbil.
Den ska drivas med biogas, vätgas eller el eller en kombination av dessa.
Det vettigaste för storstadstrafik vore nog en hybrid med gasdriven förbränningsmotor, ackumulatorer och elmotor.

Uppdaterat: 2008-03-02 08:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Madeleine, har du sett filmen på nätet om riksdagsmannen som kommit på den ultimata miljöbilen?
Han föreslog en propeller framtill på en eldriven bilen som laddade batterierna med hjälp av fartvinden under körning!

Tänk att våra folkvalda(?) är sådana genier. Att ingen har tänkt på en sådan lösning förr.

Uppdaterat: 2008-03-02 17:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har missat det där med politikern...

Det här är som sagt var till en skoluppgift, skulle jag personligen köpa en ny bil, så blir det nog en Opel Corsa diesel :-) Idag har vi en Opel Astra -05.

Uppdaterat: 2008-03-02 22:16

Jag skulle kunna tänka mig att köpa en ny miljöbil, men jag har inte behov av ny bil nu och har absolut inte råd. Jag röstade ja, men frågan är kanske inte så bra ställd. Jag svarade på en hypotetisk fråga. Ska min verklighet kopplas in så blir det ingen fabriksny bil de närmsta 10 åren i alla fall.

Har tittat på och tipsat svärfar, som går i bilköpartankar, om just Opel Corsa diesel. Fin bil. Men - skam på er Opel - partikelfilter är TILLVAL på alla dieslar utom en!!! Dessutom - partikelfiltren renar "bara" över 90% av partiklarna! 10% kommer alltså ut i luften vi andas. Detta att jämföra med PSA:s (Peugeot/Citroën) partikelfilter som renar över 99% av partiklarna = 1% släpps ut. PSA:s filter är alltså 10 ggr (!!!) effektivare än Opels tillvalsfilter! Det är skamligt för Opels del.

Nya Saab 9-1X ser ju trevlig ut på miljöområdet. [url=http://www.teknikensvarld.se/nyheter/080303-saab-9-1-9-x-bio/index.xml]http://www.teknikensvarld.se/nyheter/080303-saab-9-1-9-x-bio/index.xml[/url]

/Erik

Uppdaterat: 2008-03-03 20:10

Röstade Ja. Saabnisse svarade nästan åt mig. En miljöbil är anser jag en gas/hybrid driven bil. Kommer att köpa en när dom kommer med en som passar mig och min plånbok.

Uppdaterat: 2008-03-03 23:52

Jag svarar ja, men jag ifrågasätter den definition av miljöbil du återger. Den lämnar öppet för exempelvis samtliga bensidrivna bilar i Sverige som tankas med 95 oktanig bensin eftersom denna innehåller 5 % etanol. Miljöbilsdefinitionen tycks även tillåta att bilen drar i princip hur mycket bränsle som helst. Samtidigt trillar en hybridbil som Toyota Prius utanför definitionen om den tankas med bensin utan låginblandning av etanol. Samma gäller för de dieselhybrider som flaggas för från PSA och VW.

Det grundläggande för en miljöbil måste vara att den belastar miljön så lite som möjligt. Då måste med dagens tillgänglia teknik det främsta kriteriet vara att den är energisnål. Det finns åtminstone två tillverkare som hävdar att de inom ca 2 år kommer att börja leverera bilar med hyfsat "normala" prestanda som klarar sig på under 0,2 l/mil (diesel). Dessa båda blir mångfalt mer miljövänliga än alla etanolbilar som säljs idag.

Köpte själv ny bil för ca 1 1/2 år sedan och valde då en bil som inte är miljöbilsklassad - den släpper ut 12 g för mycket CO2 (132g/km jämfört med miljöbilsgränsen på 120g/km). Det finns faktiskt ett par bilar på marknaden med samma motor som min som är miljöklassade!

Genom att ställa frågor som innehåller oklart definierade begrepp får man svar som man måste vara oerhört försiktig med att tolka.

Uppdaterat: 2008-03-04 10:03

Ja definitivt.

Dock EJ med etanol som bränsle. Refererar till trådarna i detta forum om etanol-idiotin i Sverige....

Håller med Mugge och anser att en "miljöbil" måste ses till hela kedjan från tillverknings-start tills den är återvunnen. Den totala miljöbelastningen där borde definiera "miljöbil". Skattelättnader för att gynna Svensk industri ( jmfr. etanol <> Saab/Volvo) är ett lågtvattenmärke miljömässigt.

Uppdaterat: 2008-03-04 10:30

Kul att så många röstat hitills!

Jag är helt klar över att det finns olika definitioner på vad en miljöbil är för någonting. Notera att jag gör detta för en skoluppgift, hade jag själv ställt frågan som privatperson hade jag kanske definierat de olika begreppen olika. Jag kan som högskolestudent tyvärr ej påverka allt innehåll i en hemtentamen... Så, ska ni svara - kom helst ej med negativa antydningar om frågeställningen, eftersom den ej går att ändra på (i det här fallet).

Uppdaterat: 2008-03-04 18:32

Nej, Madeleine, jag förstår dina synpunkter på att du givetvis inte kan ändra på frågeställningen och det ska respekteras.
Dock, och det är viktigt, gäller det att redovisa kommentarer till frågeställningen även de negativa.
Tänk på att de som från början tagit upp frågan kanske inte är de mest erfarna och pålästa!

Uppdaterat: 2008-03-04 23:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag är fullt medveten om vad som ska redovisas och inte (jag har studerat på högskolenivå i några år) - men jag tänker inte redovisa varje individuell röst för sig. Jag tänker heller inte skriva ut någons alias. Det är ju trots allt så att den här internet-undersökningen bara utgör en väldigt liten del av hemtentamen. Jag är dock väldigt tacksam för alla synpunkter kring ämnet, även om jag som student inte kan påverka frågeställningen (men kanske kan påverka till nästa kull studenter?).

Uppdaterat: 2008-03-05 00:39

Madelleine, du efterfrågar ju inledningsvis motiveringar till svaren....

Nej, det är klart att du inte kan påverka frågan på en tenta du fått ut, men sättet du svarar. Din lösning av uppgiften (lite beroende på hur den är formulerad) bör få högre betyg om du kan använda och kommentera de ifrågasättande av frågan som du fått ta del av.

Uppdaterat: 2008-03-05 09:16

Jag tror att vi missförstår varandra genom att prata om samma sak, men på helt olika sätt. Eftersom det här utgör en väldigt liten del av hemtentamen, så kommer den knappast påverka mitt omdömme/betyg (som bara kan bli IG eller G). Även min personliga definition av en miljöbil skiljer sig från hemtentamens, kommer att skriva några rader om det i hemtentamen (d.v.s. skriva lite om definitioner, hur viktigt det är att vara specifik för att inte missförstås). Jag tycker dock att jag har varit tydlig med vad hemtentamen menar med miljöbil.

Ska jag kritisera någonting, så är det att det fattas ett alternativ som är "Jag har redan köpt en fabriksny miljöbil".

Återigen: Det är inte jag som har skrivit ihop hemtentamen. Det är ingenting jag kan påverka som student. Alltså: Don´t hate the player, hate the game ;-)

Uppdaterat: 2008-03-05 10:10

Vart har ni fått siffrorna 90 och 99 % ifrån? Hur mycket filtren släpper igenom framgår inte på någon som helst sida hos vare sig Opel eler Peugeot. Inte heller GM powertrain har några ugifter om detta. Jag har kollat all information som jag hittat från respektive tilverkare men inte lyckats hitta dessa uppgifter. Dessutom är partikelfilter standard i alla Opels dieselmodeller.
Gunnar

Uppdaterat: 2008-03-07 10:51

.. helt eller delvis drivas av ickefossila bränslen...???

Vad i hela friden innebär det?
Helt. OK- förstår..
Delvis? 7568/7569:ondelar? 3/4:e delar? Utan uppgift är "undersökningen" värdelös.
Ickefossila bränslen?
Specificera närmare!

Skolan/högskolan/universiteten producerar tydligen bara utsläpp numera. Frågan är om de s.k. studenterna är bra för miljön. Denna idioti antyder motsatsen (vad nu kan tänkas mena med miljön...)

Kalle

Uppdaterat: 2008-03-11 15:13

Ja, Kalle, du har en poäng där. : D

Uppdaterat: 2008-03-12 14:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre