Vi Bilägares forum

Är tyska bilar verkligen så mkt bättre än Toyota?

Är tyska bilar verkligen så mkt bättre än Toyota?

Jag är sugen på nya Avensis. Men i en annan tråd på forumet påstår många att det enbart är toyotanördar som gillar toyota, resten bör köpa tyskt.

Gör jag bort mig om jag köper nya avensis? fett sugen...

Uppdaterat: 2012-01-11 23:54

Kommentarer

Om du nu gillar bilen som sådan? Får se nu; Avensis är Sveriges krocksäkraste bil i verkliga trafikolyckor enligt Folksams statistik de tre senaste åren i rad, nya borde rimligtvis inte vara sämre.
Avensis tillhör bilarna med minst fel enligt Bilprovningen.
Toyota har minst maskinskador av alla enligt länsförsäkringar.
Toyota hade Sveriges mest nöjda bilägare i Svenskt kvalitetsindex (SKI) senaste undersökning 2010 och ligger med i toppen av i princip alla andra oberoende kundundersökningar världen över.
Man kan fortsätta så med att Toyota är världens grönaste varumärke 2011 och andra utmärkelser som verkligen betyder nått för dess ägare och vår jord, men man kan nog konstarera att om du gillar bilen i övrigt så lär du inte bli mindre nöjd med den ju längre du kommer att äga den...

Min chef går i exakt samma tankebanor och är rätt sugen på en ny Avesis, från början tänkte han köpa en ny av gammla modellen då dessa säljs ut till finfina priser nu när faceliftade versionen kommer, men då denna verkar ha lite lägre pris än tidigare så är han nu inne på i fall han ska vänta och kolla in den faceliftade då även denna verkar ganska prisvärd och han får ju då den senaste förbättrade modellen som dessutom verkar ha mer utrustning än tidigare som jag förstått det med bla nya "Toyota touch" och backkamera m.m.

Uppdaterat: 2012-01-12 01:29

Om du är sugen på en Avensis och har provat bilen så ska du så klart köpa en sådan.... Visst man kan ta råd av folk men ska ändå gå sin egen väg när det väl gäller, för många är ju " insnöad " på sitt märke man själv kör.
Köper du en Toyota så kommer du säkert bli nöjd och det är väl det viktigast i slutändan.

Mkt nöje

Uppdaterat: 2012-01-12 12:01
Pär

Jag tror säkert att Avensis är en utmärkt bil, men jag har aldrig gillat de som jag haft.
Jag sitter inte bra och de har varit för bullriga.
Vad bullret beror på kan man ju fundera över, det kan vara däcken, det har ju visat sig att samma däck påverkar ljudet helt olika på bilar av varierande fabrikat.
Men sittkomforten är det värre med, den passar inte mig.
Men prova den, du kanske sitter bra och trivs med den, då får du säkert en bra bil.

Det gäller ju samma sak om du ska köpa en tysk bil, eller varför inte fransk, italiensk, eller...
Man måste ha bra komfort och trivas med bilen och för det krävs ju en längre provkörning.
Inte enbart runt kvarteret.

Uppdaterat: 2012-01-12 12:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Som saabnisse skriver så är det viktigt att man sitter bra i något som man får dras med så länge som en bil. Det kan vara värt att hyra en bil några dagar för att verkligen känna av hur man trivs med bilen under några lediga dagar. Prata med återförsäljaren om hyra en bil.

Uppdaterat: 2012-01-12 12:48
Elbil2

Japp tyska bilar är bättre.

Uppdaterat: 2012-01-12 13:19
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Finns ingen som kan tala om för dig om du ska köpa en Avensis. Det är ju din personliga uppfattning som gäller.

För även om Avensis ligger högt hos Bilprovningen och i ägarundersökningar, så är det ändå inte rätt bil om du (frugan) inte gillar att köra den. Om ni inte sitter bra, tycker den bullrar eller inte känns bra.

Vad är viktigt för dig(er)..? Det vet bara ni.

Som de andra säger här: Nöj er inte med en tur runt kvarteret, kör 50 mil! Hyr en om ni inte får låna. Det är så mycket pengar och så långt ägande att det är värt lite extra provande.

Min svägerska har en Auris som hon köpte "för snabbt", och ska byta bort. Nästa gång blir det en mera seriös provrunda. Bilen funkar bra, men hon trivs inte med att köra den längre sträckor.

Uppdaterat: 2012-01-12 17:07
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...