Är det meningen att bilar ska skrotas efter 15 år alternativt 25,000 mil?

59 inlägg 0 nya
Är det meningen att bilar ska skrotas efter 15 år alternativt 25,000 mil?

Anser ni det vara rimligt?

Tycker det är bättre att diskussionen fortsätter här på forumet istället för på en helt annan artikel på huvudsidan som inte har med det här att göra. För att svara på en grej Leifer skrev så:

Koppling- På min Volvo 740 Glt 16v 88b har den hållt 24 000 mil / 22 år utan byte eller någonting..Hmm?
Bromsok- Håller om man underhåller dom rätt
Ac/acc - Sant, det håller inte så länge, håller i runt 15 år, kostar dock bara några tusen att byta ut.
Lyktor - Det kollar besiktningen om dom är dugliga eller inte. Borde väll vara okej att gå efter deras krav?

I slutänden handlar det om det är en bra motor, rostskydd och konstruktion. Krav, som även nya bilar säkert kan uppnå också
(vet man ju ej säkert föränn om 10-15 år).

Jes (ej verifierad)

Bilar är i mångt och mycket en slit o släng vara. Emellertid är vi väl många som ser vår investering som något mycket mer, för många av oss är en fabriksny bil en ouppnåelig dröm. Själv har jag upplevt den drömmen én gång .. och det blev en dyr historia ...
Numera finns miljöaspekter med i sammanhanget .. där jag inte riktigt förstår allt resonemang.
Jag står för 3 bilar ... VW Passat tdi -00 45.000 mil, VW Golf tdi -96 20.000 mil, Porshe 944 -85 20.000 mil, ingen av dem står inför skrotning för vare sig ålder eller miltal ... och jag kan inte riktigt överskåda när de uppfyller kriterierna. Alla är både bränslesnåla och total-ekonomiska. Jag handhar även en lastbil, Volvo FH12 -98 med 63.000 mil på mätaren ... Den däremot börjar lida av tidens tand .... men jag kan inte tro på skrotning utan misstänker att den kommer att leva en stund till i annat land ...
Mao, jag tror inte på att skrota fungerande bilar .... varken av ekonomiska eller miljöskäl, det kostar nog miljö att tillverka nya bilar också eller hur?

Leifer: När uppkommer dom konstiga ljuden? Jag känner till en hel del standardljud på 7/9 serien nämligen.

Hjullagerna kan man kontrollera ganska lätt, genom att stadigt ta tag i däcket och gunga det fram och tillbaka åt sidorna, tänk dig då att du står med fälgen mot dig så du inte vaggar bilen i "färdriktningen" :P. Det ska inte klonka eller liknande då. Hjullagerna kollas på bilprovningen också om jag inte har helt fel för mig. Kraftigare brum? Vägljud?? haha ;D. Svårt att säga men de verkar vara ett transmissionsljud, det uppstår inte alltid om du kör i 70-80?

Ja asså du kan ju pröva någon annan 940 o se om du hör samma ljud först och främst. Det är ju lite annorlunda med RWD.

Hahahaha, satt och funderade lite på de där första ljudet. det måste ju vara turbon, den sitter ju höger fram ^^. Är det inte den så får du ta domkraften och hissa upp höger fram och snurra hjulet allt vad du kan, hörs ljudet då så är det inte så svårt att lista ut vad som är felet. Hörs inget då så vet jag inte de finns inget annat höger fram som kan låta så.

Jes (ej verifierad)

[quote][b]av:[/b] leifer
Det finns många småfel på bilen och en del konstiga ljud som jag inte kan lokalisera. Det får mig att undra när nästa grej kommer paja eller om den fixar en tur till fjällen utan problem. Just detta att inte lita fullt på bilen känns jobbigt.

[/quote]
Ett tips som kanske kan få det att kännas tryggare på långfärd .. ja överhuvudtaget.

http://www.falcksverige.se/hem/business_areas/om_forsakring

Jag betalar 540 kr/år för denna försäkring ... vilket verkar överkomligt. Den täcker faktiskt även om jag glömmer att tanka :o)
Bilen får dock inte vara äldre än 15 år vid nyteckning ...

(Man måste i vanlig ordning rätta lite i länken ... mellan a och r )
[Edited on 2010-01-06]

Som en liten upplysning så ingår just den här försäkringen i kostnaden för en service hos en BSC-ansluten verkstad.
BSC= Bosch Service Center

[url=http://www.boschservice.com/FindSvcCenter/Pages/FindingaServiceCenter.as...

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag minns ett uttalande för flera år sedan från en chef på Mitshubishi som angav att konstruktionslivslängden var satt till 15000 mil på deras bilar, ett uttalande som han senare måste dementera eftersom många satte likhetstecken mellan konstruktionslivslängd och faktisk livslängd.

Men om man tänker på hur bilarna används i Japan så är det lättare att förstå honom.
Jag har hört att de flesta japaner byter bil till en ny inom tre år, innan det är dags för en svindyr kontrollbesiktning och de beg. bilarna går på export till Australien och New Zeeland där de visserligen får slita hårt, men de jobbar ändå i en sällare miljö än i t.ex.Sverige.
Detta kan ju vara en anledning till att japanerna inte lägger ner särskilt mycket arbete på rostskydd.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det låter nästan som att skivan är lite skev, hur lät det från dom andra däcken? jag hade prövat att montera av hjulet och sedan snurrat. Kanske kan man se om den är skev då eller om beläggen tar i. Gör man inte det och vill vara säker på att skivan inte är skev eller att det bara är belägget som tar i ytterst lite (kan vara så!) så kan du lätt montera av bromsbeläggen, du har ju ett nytt bromsok där så bultarna lär inte ens sitta så hårt, brukar sitta med en bult och ett par låsstift, väldigt enkelt, låsstiften sitter endast bak dessutom så du slipper till och med det. Alltså för att förtydliga så när du ska ha av beläggen:

1. Montera av hjulet
2. Skruva loss bulten för okets nedre styrtapp. (Syns ganska tydligt)
3. Sväng oket uppåt så blir bromsklossarna väldigt synliga, kan finnas skrikplåtar precis brevid oken som du ska sätta tillbaka sen men det är inte säkert alls.
4. Ta loss bromsklossarna från okfästet, notera hur dom sitter

Sen kan du snurra och höra om det finns något konstigt som hörs när delarna är i rörelse. Borde vara rätt mycket lättare att lokalisera då.

När du hissar upp bilen så finns det 4 punkter där du ska kunna hissa runt bilen. Dom syns väldigt tydligt om du böjer dig ner. Sticker ju ner ganska mycket, precis framför bakhjulet nästan och precis bakom framhjulet nästan. Annars kan man också hissa den under bakaxelklumpen, det sa en mek till mig för några år sen och han demonstrerade på en annan 740/940, då åker både vänster och höger bakdel upp.

Ojojoj, det vart väldigt korta intervaller må jag säga. Så korta har jag nog aldrig haft på någon utav det han skrev ner. Jag vet att
740/940s dämpare brukar hålla 30 000 mil sen blir det väldigt gungigt tex.
Stackars den som måste byta motor och koppling efter 23 000 mil ;). Eller dörrlås efter 17 000 mil ^^. Fast ioförsig vacuumsystemen har visat sig vara riktigt dåliga så kanske på dom gäller det 17 000 mil, det minsta läckage så slutar en dörr/bagageluckan att låsa sig. Våra Volvosar har ju rent mekaniskt, går aldrig sönder i princip. Har iallfall aldrig hört att de nånsin har gått sönder.

Är det någon speciell bil detta gäller eller är det beräknat på någon sorts medelbil?

Sen tycker jag nog vindrutetorkarna har lite väll lång gångtid, nästan 6000 mil? Då har jag hunnit byta både 2 och 3 gånger. Spolarna? Spolarpumparna då eller?

Du ser, du missade också poängen!
Mitshubishibossen sa att [i]konstruktionslivslängden var 15000 mil, [/i]inte totala livslängden!

Sedan tror jag att det är hjullagren du har problem med.
Visserligen har jag bara hört att det gällt V70, V90 och S80, men du har kanske haft otur.
Jag har en kompis som bytt hjullager fram på sin S80 innan 3000 mil och för andra gången vid 8000 mil!
Han har en 240 från 1976 som gått betydligt över 30000 mil med samma lager.
Han påstår att lagren numera är handknackade på en bakgård i Bangladesh!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Visst håller den 15 år på vissa bilar! Den höll exakt 15 år på Mercan (1994 års modell W202). Gick sönder förra året. Det är ett lager som har gått sönder eller skurit och det innebär att man behöver en ny pump. Pratade med en mek och han sa att det skulle kosta 3500 kr inkl pump då.

Aha okej! Ja det är ju möjligt. Men du vet att du kan faktiskt byta det lätt själv. Bromsskivan sitter bara kilad med en liten liten bult (efter att du har tagit av beläggen o så som jag beskrev innan). Det sparar dig en hel del pengar ;). Gör du det en gång så lämnar du aldrig in den för ett sånt jobb igen jag lovar dig för då har du insett hur lätt det är. Du bor ju i en villa hade jag för mig också så du har ju utrymme så att säga.

Men det är ju ett klart plus om man har ett garage, annars är det ju skitkallt om man ska stå ute. Garage med en varm bil (huven öppen), porten stängd + en kupevärmare så e det inga problem hehe.

Leifer: Ja, men inköpspriset är ju också lägre och även försäkringspremien är mycket lägre den också.

Jag skulle säga att det är en mycket prisvärd bil OM den har stått i garage genom alla år och inte har gått så korta sträckor på vintern osv. För som ni vet många korta sträckor tar mer på bilen än många mil. I detta fallet tror jag nog dock att det är en pensionär som har haft den och det är bra. Skulle dock kännas väldigt tråkigt att köra ut på saltvägarna osv när man vet att den fd ägaren skött den så pass pedantiskt.

Man kan nästan säga att det är som att köpa en "normalt" sett 2 år gammal Volvo 940 för 100 000 kr...Vad får man för 100 000 kr idag som är 2 år gammalt? Säkert en hel del, men knappast något med den driftsäkerheten, rostskyddet och servicepriserna. Dessutom vet man alla fel som kan uppstå med åren/milen och man vet vad motorerna och bilarna går för (ingår i driftsäkerheten). Bilen kan ju få ett betydligt större samlarvärde också men det är ju först om låt säga 20-25 år.

Leifer: Jo men du glömmer bort att dom som har nyare bilar förlorar jättemycket pengar på värdeminskningen, det gör inte du och dom måste också underhålla deras bilar (deras är dessutom mycket dyrare att underhålla). Att man ska ha ifylld servicebok är också mer eller mindre väldigt viktigt på om du ska sälja en nyare bil, det är inget som man förväntar sig av en som säljer en 15-20 år gammal bil.

Och egentligen spelar det mindre roll för tex mig för jag kan se/höra/känna om bilen är bra eller inte och såklart kollar jag också på ägaren:
Är han ung/gammal? Vet han mycket om bilen, vad som gjorts osv? Man hör direkt om dom inte vet vad dom pratar om eller hittar på en massa.

Men hur som helst, hur man än vrider och vänder på det så har du väldigt mycket pengar till övers än om du hade haft en nyare bil. Och som jag sa är även försäkringen billigare.

Det som knäcker AC är oftast vägsaltet.
Eftersom kondensorn är tillverkad i aluminium och placerad på det mest utsatta stället, framför kylaren, sitter den mitt i saltsprutet och korroderar ofta på fem-sex år, gasen läcker ut och en reparation för fem-sex tusen blir nödvändig.

Varför inte placera kondensorn på ett mindre utsatt ställe?
Jo, det här är ett väldigt lokalt problem, det finns inte salt överallt!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Jes (ej verifierad)

Finns nog många anledningar till "icke fungerande AC" ... men inte helt ovanligt är läckage pga uttorkade packningar här och där.

Man ska använda anläggningen lite då o då, även om den inte behövs för kylning av kupén, alltså när det inte är varmt ute menar jag (den avfuktar också) ... då håller den längre.

Jo men det hjälper inte mot vägsaltet!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kan man inte skydda kondensorn? (det är väll ingen kondensator?) Jag tänker på tex om man skyddade den med en stor plastkåpa eller liknanade, borde inte vara så svårt att fixa tycker man. Jag har inte haft något problem med det utan för mig gick ett lager sönder i pumpen :(. Jag tror dock det är ganska bra skyddat på Mercan.

Sant leifer det du sa med att byta till småbil, men du förlorar utrymme och har du drag på din bil nu kan du knappast räkna med det på en småbil, det är inga bra dragbilar det kan jag lova. Nästan gång du ska ha massa grejor till soptippen, hoppsan inget släp för bilen har inte drag och inte bagage heller att tala om, synd ^^.

Jag tror mycket på principen med vinterbil/sommarbil. Vinterbilen behöver tex inte AC och sådan utrustning som tar stor skada av saltet och den kan vara mycket mindre också om man vill det. Den bilen lär ju inte rosta heller så mycket om man säger så som agerar sommarbil, dvs man har en bil som alltid är fin =). Och du har ju nämnt att du bryr dig om hur din bil ser ut och det gör jag också och det är därför jag gillar den här principen. Du gör inte ens en ekonomisk förlust (förutom inköpet då kanske).

Leifer: Du kan inte se med blotta ögat om skivorna är dåliga eller inte, det skiljer inte så mycket mellan sliten/ny skiva i millimeter.

Jag tror det blir svårt att få bort rosten på det viset om inte rosten är på bromsytan. Rosten kommer nog från sidorna och in.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.