Amerikansk kvalité

5 inlägg 0 nya
Amerikansk kvalité

Det finns en allmän uppfattning här i Sverige att amerikanska bilar är skräp jämfört med europeiska och japanska.

Man hade en hel del kvalitetsmissar, kanske främst från mitten av 1970-talet till mitten av 1990, men vad är erfarenheterna av dem nu?

Vi ska ju komma ihåg att före WW2 och på 1940-talet var det ju i princip de enda bilar som höll något så när, europeiska bilar var ju till största delen skräp, oavsett märke, med dagens mått.

Inte förrän 1960-70 kom ju de europeiska bilarna ifatt och japanerna låg ju fortfarande långt efter med sina oftast primitiva konstruktioner.

Om man idag tänker på vad man får för pengarna, inte i Sverige, utan i US så måste man nog säga att de amerikanska bilarna är prisvärda.

Kom igen nu med lite åsikter!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det har väll mer varit att dom Amerikanska bilar har varit ganska så tunga & törstiga, en sak som har hängt i sig fram tills för ett par år sedan, det är iallfall den allmänna uppfattningen och också vad man fick läsa och höra i tidningarna och på tv. Bensinen är ju oehört billig i Usa.

Idag har dom amerikanska bilarna ofta dåligt rostskydd och jag tycker också att dom amerikanska bilarna har varit extremt tråkiga att titta på både inuti och utanpå men det gäller framförallt 80-90 talsbilarna men även nyare, inte fula men bara så extremt tråkiga kan inte förklara det bättre än så.

Här i Sverige har väl de amerikanska bilarna främst köpts för att man ska få lite mulliga V8-muskler, inte för låg förbrukning eller av de ofta allt för hårt indoktrinerade miljöskälen.

Jag har på senare tid bara erfarenhet av två, en GTO från slutet av 60-talet, en häftig maskin med 350hk och treväxlad manuell låda, trumbromsar som snabbt mattades och gav enormt långa bromssträckor och med en mjuk gungande fjädring som inte inbjöd till några fartupplevelser på kurvig väg.
Den andra, en väldigt kort upplevelse, en Trans-Am -76 med ännu värre maskin, automat och med den klassiska örnen på huven.
Och den hade både broms och väghållning!
Den blev jag erbjuden att köpa för 36kkr och den såldes 18 år senare för 80kkr!

Snacka om missade affärer.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.