Vi Bilägares forum

18" eller 19" däck

18" eller 19" däck

Hej!

Ska köpa fälg och däck till bilen men min stora fråga är... Funderar att köpa 19" med 235/ 35 men kommer dra mkt husvagn så undrar om det är dåligt att ha så pass låg profil när man dra tex husvagn kan man skada däck/ Fälg och bilen.

kanske ska köpa 18" istället med 40 profil eller vad säger ni om det?

Mvh

Uppdaterat: 2011-06-11 22:47
Pär

Kommentarer

Varför vill Du ha 19" hjul Peugeote-Pär? Är det möjligen för utseendet?
Ju mindre fälg diameter desto bättre. Det blir lägre rullmotstånd och bränsleförbrukning, lägre ljudnivå, mjukare gång och därmed bättre åkkomfort p.g.a. mera luft och större avstånd mellan väg och fälg. Dessutom längre livslängd och billigare däck.

Ett 19" hjul torde slitas ut minst dubbelt så fort och är dessutom dubbelt så dyrt som ett 16" hjul. Det blir fyra ggr högre kostnad/mil och man får alla nackdelar enligt ovan på köpet.

När jag köpte en ny V70 2007 satt det 16" fälgar original monterade från fabrik, jag krävde att det skulle monteras 15" innan jag tog ut bilen. Redan mellan 15" och 16" kan man märka skillnad och skillnaden accelererar för varje tum som fälg diametern ökar.

Uppdaterat: 2011-06-15 17:59

Ja med större fälgar så blir bilen så mkt snyggare, brukar alltid lägga på lite snyggare och tuffare däck och fälg, det är lite av ett intresse och så gör fälgen blilen i mina ögon.
Håller med dig att förbrukningen blir mkt högre med ett bredare däck men tycker ändå att det är värt den kostnaden eftersom att bilen blir så mkt snyggare.

Uppdaterat: 2011-06-15 22:55
Pär

Jag skulle inte rekomendera dig att köpa såpass stora som 19" fälgar med den rätt extrema (låga) profilen 235/35 om du ska dra husvagn och tex. köra last i bilen... Skulle du tex köra på en sten eller i ett hål i vägen så kan däck/fälg ganska lätt skadas bara av detta då däcket knappt kommer att kunna fjädra något alls varpå fälgen kommer att ta resten av smällen...
Dessutom kan det vara större risk att hjulet tar i någonstans när den tex är tungt lastad med såpass mycket större hjul än vad bilen förmodligen har orginal. En annan nackdel som ni redan nämnt är att kostnaden i regel är betydligt högre för varje tum men det verkar du ju acceptera så det säger jag inget mer om.

Uppdaterat: 2011-06-15 23:11

Jo har börjat tänka lite att det kommer nog bara bli 18" fälgar med dimensionen 225/40 R18 istället för 19"
Känns som att det är en ganska så ok profil att dra vagn med.

Uppdaterat: 2011-06-16 21:53
Pär

ta 23 eller 25 istället!

Uppdaterat: 2011-06-16 22:58

Blir 18" 225/40 R18 istället för 19"
Men snyggt kommer det bli :)

Uppdaterat: 2011-06-19 20:03
Pär