Vi Bilägares forum

"Timestamp" på kommentarer på förstasidan felaktig...

"Timestamp" på kommentarer på förstasidan felaktig...

Fredrik:
Möjligen är min rubrik lite kryptisk men vad jag menar är följande:
När man kollar på förstasidan så finns det ett antal artiklar eller bloggar som vi kan kommentera.
Under rubriken på artikeln/bloggen står det ett par rader som inleds med hur många kommentarer som finns följt av början av senaste kommentaren, den som kommenterat och datumet för kommentaren.
Tyvärr så stämmer inte dessa uppgifter jämt med verkligheten utan det kan finnas ett flertal ytterligare kommentarer än den som visas på förstasidan - även om man "refreshat" sidan så att den är inläst med senaste versionen. Jag vill tro att det finns ett fel i ViBs publiceringssystem som ligger bakom detta.Tacksam om ni kollar upp det för jag tycker att det är rätt irriterande.
Sen får ni gärna ha en sektion med länkar till de artiklar/bloggar som kommenterats senast så man slipper scrolla upp och ner och läsa (felaktiga) datum och klockslag på resp artikel.
Idag finns ju redan Mest lästa resp Mest kommenterade men den får ni gärna komplettera med Senast kommenterade - det skulle lösa "problemet".

Uppdaterat: 2012-12-14 22:48

Kommentarer

mcregor, det här har påtalats i andra trådar och redax är medveten om problemet och jobbar med det.
För övrigt tror jag bara att felet gäller de allra översta artiklarna.

Uppdaterat: 2012-12-15 01:04
Roy J

Roy - jo, jag har själv påtalat det flera gånger i andra trådar så det är säkert det du sett men aldrig fått någon återkoppling och då är det väldigt svårt att veta om man verkligen "jobbar med det". Om jag skall tro nåt så är det väl snarare de mera frekvent kommenterade trådarna som är påverkade.

Uppdaterat: 2012-12-15 10:32

Hej mcregor och roy, ni har ju använt sajten länge och jag hoppas att ni nu upplever att den går snabbare idag. Anledningen till att det är en fördröjning av startsidan är att vi cachar den hårdare. Det betyder att utvisningen av kommentarer blir lite fördröjd, men sidorna laddar betydligt snabbare. Samma sak med boxen över forumkommentarer. Vill ni ha direkt koll på nya kommenterar rekommenderar jag istället att klicka på länken "Senaste inläggen >>". Jag beklagar så klart att alla kommentarer inte visas direkt, men det här är förklaringen, vi kommer så klart att finjustera det här lite ytterligare, men vi måste cacha mer för att få upp hastigheten, för många databasanrop segar ner och gör att det tar (i mitt tycke) för lång lång tid att ladda sidan.

Uppdaterat: 2012-12-17 13:43
// Webbchef och affärsutvecklare på OK-Förlaget //

Det är precis det som Jes_ skriver som jag också upplever. Det gäller alltså kommenterar till artiklar och blogginlägg som man ser på förstasidan. Du Magnus nämner "Senaste inläggen" - den ända funktionen jag hittar med detta namn tar fram senaste inläggen i Forumet. Men jag har ju varit blind tidigare så jag kanske är det även denna gången.
Tyvärr så tycker jag att dessa fel är rätt allvarliga om ni nu vill att vi skall kommentera och utveckla era artiklar och bloggar.
Man kan aldrig lita på om det som står verkligen är det senaste inlägget eller om det finns ett eller flera nyare...

Uppdaterat: 2012-12-17 18:46

Hej igen, jag förstår problematiken och tar till mig av kritiken. Anledningen är som sagt att vi cachar sidan för att den ska laddas snabbare. Men hursomhelst; jag skissar på en speciallösning för det här, så att det blir tydligare och lättare för er att hålla koll på i vilka artiklar som nya kommentarer har tillkommit. Både momentant och sedan ni sist loggade in. Nu kommer dock utvecklingen att ligga litet stilla under julveckorna på grund av semester för vår tekniker, men jag lägger ut det i forumet när det är på plats. Hoppas att ni har överseende med att det kommer att ta litet tid.

Uppdaterat: 2012-12-18 12:29
// Webbchef och affärsutvecklare på OK-Förlaget //

Jodå Magnus, vi skall själva fira "hjul" med, och då blir såklart lite mindre av dator och internet då.
Vi har överseende.

Uppdaterat: 2012-12-18 13:16
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Tack Magnus - givetvis skall ni ha julledighet men det är uppskattat att ni tar tag i detta framledes.
God Jul och Gott Nytt År hälsar
McRegor

Uppdaterat: 2012-12-18 19:34