Vi Bilägares forum

Fråga till redaktionen

Fråga till redaktionen

Det har nu hänt ett par gånger att artiklar och forumtrådar låsts för vidare kommentering, utan förklaring om varför.

Det är ett agerande som inte hör hemma på ett seriöst forum.
Oavsett om det gjorts av er, som är i full rätt att låsa en tråd om den ansetts spårat ur, eller beror på tekniska missöden, i vilket fall så tycker jag att en förklaring om varför är på sin plats.

Jag förstår att ni inte kan moderera varje inlägg men offra en minut när ni låser en tråd eller artikel med en motivering, det blir bäst så för alla inblandade, tack.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:50

Kommentarer

Instämmer med Prestigelös.

Uppdaterat: 2014-05-11 17:30
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Du har helt rätt Prestigelös, visst skulle stängningen av kommentarsfältet följts, eller föregåtts, av ett inlägg som informerade om anledningen till detta. Att så inte skedde var ett misstag som gjordes på grund av tidspress. Orsaken till att kommentarsfältet till artikeln "Män anser sig köra säkrare än kvinnor" stängdes var inlägg som postats av användare som inte höll sig till ämnet och att vissa av dessa inte heller lyckades hålla en god ton i sina inlägg. Det är en principsak för oss att informera om varför ett inlägg raderas, redigeras eller varför ett kommentarsfält låses. Vi hoppas ni har överseende med att detta inte skedde i det här fallet.

Uppdaterat: 2014-05-15 13:04

Tack för svar Andreas, bra att man fick reda på varför låsning skett.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Nu har en förklaring kommit varför tråden låstes.
Är det bara jag som upplever att det var en måltid där maten plockades undan när hälften av maten var kvar.
Tycker att en medlem skall få en chans att ge ett genmäle när denne blir nämnd av en annan medlem.
Kaptenen kom med en olustig uppmaning till Audi, Och sen låstes tråden.
Känns inte bra, om inte annat så skulle Audi fått svara.

Uppdaterat: 2014-05-16 15:52
Lås inga trådar.

Missade "Män anser sig köra säkrare än kvinnor" helt! Hade sett fram emot att få se alla förnärmade kommentarer. Jag vet ju att det finns de som inte klarar av att tillhöra en grupp, särskilt inte om den som grupp är behäftad med något negativt. Brukar bli smått intressant för att till slut urarta till invektiv - vilket sannolikt hänt här.

Även om du känner dig orättvist behandlad, leifer, så kan du ju själv försöka hålla en anständig ton. Att vräka ur sig kommentarer höjer inte anseendet.
Men visst är det så att vissa upprepar sig i det oändliga - inga namn nämnda - och vissa konfrontationer mellan två kombattanter blir rena ställningskrig där ingendera parten tar till sig det den andra skriver, utan envist, ofta utan variation, hävdar sitt tyckande. För fakta är det sällan, mer än möjligen ett högst selektivt urval.

Vad jag tycker om blockeringar har framgått tidigare, men jag tar det igen.
Blockeringar är raka motsatsen till att bemöta och argumentera och leder knappast till en konfliktlösning.
Om man nu ändå väljer den vägen, så ska man hålla sig för god att kommentera den blockerade! Antaganden om den blockerades kommentarer ska bara inte förekomma! Är någon blockerad så är den och därmed utraderad.

Uppdaterat: 2014-05-17 17:52
Roy J

AL har naturligtvis rätt.
Jag har själv alltid strävat efter att bemöta varje ny kommentar som just en ny kommentar. Det har faktiskt hänt att jag kritiserat och berömt samma person med bara minuters mellanrum - helt baserat på just det jag för ögonblicket läser. Jag har sett att även andra klarar av att göra så.
Nu har jag ju inte alldeles uselt minne, så även jag kan någon gång kommentera om en viss skribent återfallit i ett tidigare, dåligt beteende.
men alla har rätt att utvecklas och en ny situation är en ny situation.

Leifer, jag måste erkänna att jag ganska sällan är här inne i forumet och missar därför om någon går över gränserna. Att Jes gjort det tidigare vet vi nog alla, men han kan även vara riktigt rolig och skriver ibland initierat - alltså dömer jag honom inte som person, utan efter det han för tillfället gör. Inget annat.
Blockering är nog den sämsta metoden. Anmälan är bättre.
Ser jag själv något övertramp, så reagerar jag som hjälpmoderator omedelbart.

Uppdaterat: 2014-05-17 18:39
Roy J

Dom får väl tjata, så länge dom håller sig till god ton.....
Jag tycker ribban ska vara hög, men personangrepp är naturligtvis inte ok, men straffa den som straffas bör!
Att någon debatterar i en raljerande ton, tycker jag kan vara kul, men att kalla folk det ena eller andra gör att det spårar ur.
Inte alltid lätt med gränsdragningen, alla har inte samma uppfattning om vad som är kul!

Uppdaterat: 2014-05-18 12:03

Leifer, om Jes ständigt anklagar dig för att vara nazist så har det gått mig fullständigt förbi - om du inte syftar på det som han skrev här i forumet för åtskilliga månader sen, men det kan ju knappast kallas för ständigt. Om det hänt så ofta som du ger sken av, så måste det hänt här i forumet, för annars borde jag sett det. För övrigt accepteras det knappast av någon moderator och tas förstås bort omedelbart åtföljt av en kommentar.

Förekommer upprepade kränkningar så ska upphovsmannen stängas av. Punkt slut!

Men nu går vi vidare och lämnar det gamla bakom oss - precis som AL skrev.

Uppdaterat: 2014-05-18 12:43
Roy J

Varför gjort om hemsidan från bra till dålig ? Den nya är betydligt "segare"än den gamla fullt fungerande.

Uppdaterat: 2014-05-18 15:15

Jag ögnade bara igenom början på tråden som du länkar till, leifer. Nöjde mig med att konstatera att du hade fått en del ideologier om bakfoten, men det tar vi i den tråden - inte här!

Det här gäller även några andra:
Håll er till ämnet i tråden och älta inte era oförrätter - inbillade eller verkliga - överallt!
Argumentera men gnäll inte.
Jag kommer att titta lite närmare i den där tråden, leifer. Hittar jag några dumheter från Jes, så kommer jag självfallet att reagera. Bli inte förvånad om även du själv får mothugg.

Uppdaterat: 2014-05-18 20:20
Roy J

Nu har redaktionen känt sig tvungen att städa upp den här tråden ordentligt.

Personangrepp är absolut inte tillåtet här. Självklart får ni diskutera politik i detta forum, särskilt med inriktning mot bilism och trafik, men håll god ton och kommentera det som diskuteras i tråden. Om någon skrivit något någonstans någon gång betyder inte det att det har vikt i det här forumet.

Vi ska försöka öppna en ny konversation med moderatorerna, vår tidigare medarbetare Maria hade hand om detta innan hon gick på ledighet och jag har inte hunnit axla hennes tidigare uppgifter tillräckligt ännu. Förhoppningsvis har vi snart ordning och reda på forumet igen och jag hoppas att eventuella personliga konflikter kan hållas borta från diskussionerna här så att forumet förblir en konstruktiv mötesplats för bilintresserade.

Uppdaterat: 2014-05-19 16:15

Intressant att ViB raderar inlägg som kommenterar det som någon här har skrivit i andra forum. Mina inlägg var inga personangrepp - de var bara konstateranden. Jag noterar således att det är "förbjudet" att länka till andra forum (vilket jag inte ens gjort) och att det även är "förbjudet" att kommentera om det som andra skrivit i andra forum.

Nu blir kärnfrågan; om Hanzzon (eller vilken annan som helst) skriver att Lexus grill är vulgär i ett annat forum och samtidigt påstår att den inte är vulgär här - då kan jag inte kommentera det? Detta är ett fall i verkligheten som faktiskt inträffat - och inte blivit raderat.

Så, ViB, hur ska vi ha det?

Uppdaterat: 2014-05-19 19:45
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Till saken hör att Roy läst mina kommentarer och inte valt att redigera dessa. Så vad var det "farliga" i detta?

Jag anser att man faktiskt får stå för det man uttrycker i tid och otid på nätet. Kan man inte det, tja då får man ta sin Mats ur skolan.

Uppdaterat: 2014-05-19 19:49
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

En i vänkretsen har en Phaeton som börjar få några år på nacken men funkar alldeles utmärkt - som ny. Men fanken vilken dyr service!
Så enligt mitt statistiska urval (en bil) så är den ett utmärkt köp - om man till varje pris ska ha en lyxbil. Andrahandsvärdet är botten så man får sannerligen mycket lyx för pengarna om man köper den några år begagnad. Och det är ju faktiskt en lätt förklädd Bentley (eller om det möjligen är tvärtom).

Audi A5 SB, jag vet inte riktigt vilka kommentarer du syftar på, så jag vet faktiskt inte om jag läst dem.

Leifer, din långa lista av oförrätter tycker jag vi ska lägga åt sidan.
Dra inte upp gamla saker. Om någon annan skulle göra det, så såga vederbörande kort.
Vi måste helt enkelt gå vidare.

Uppdaterat: 2014-05-20 16:56
Roy J

leifer försöker få det till att det är han som står i centrum för mitt skrivande här på ViB. Så är det inte alls. Jag blockerade leifer för flera månader sedan (på samma sätt som han blockerade mig), så jag har ö.h.t. inte kommenterat leifers alster på mycket lång tid.

Vidare har jag aldrig blivit avstängd av ViB, så det har leifer fått om bakfoten.

Men visst, även jag ska "vända blad". OK leifer?

Roy; du skrev ett inlägg alldeles efter mitt - du måste ha sett det.

Uppdaterat: 2014-05-20 17:09
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Audi A5 SB, rimligen har jag läst det, men inte brytt mig om att radera utan att istället skriva det jag skrev om att låta trådarna få handla om det som tilldrar sig här och nu - inte vad som skrivits på andra platser vid andra tillfällen.
Jag kommenterade ganska mycket på en gång och lägger sällan enskildheter på minnet. Det har skrivits ganska mycket tjafs och gliringar till höger och vänster, så jag kan förstå om redax gjorde bedömningen att det var lika bra att radera eländ... innehållet.

Jag minns ett oerhört långt ställningskrig med fullständigt låsta positioner som två kombattanter hade i en av trådarna här i forumet. Den ena var inledningsvis sakligare än den andra som mest framförde sina personliga åsikter. Efter sådär en fem sidor tröttnade jag på de ideliga upprepningarna där ingen alls tog till sig vad motparten skrev, utan malde vidare utan större nyansering i argumentationen. Jag kan visserligen förstå att den parten som hade de sakligaste argumenten tröttnade och började vräka ur sig en hel del, men jag förstår inte att ingen av dem insåg det lönlösa och bara lade ner.
Jag mins också när jag själv vid speciellt två tillfällen fastnade i en mångordig åsiktsväxling ledande just ingenstans.
Men allt detta (och mer därtill) är historia som inte ska ältas vidare - vilket jag heller inte gjort (och faktiskt inte heller motparterna).

Så några tips:
Om du (vem du än är) märker att du inte har fler infallsvinklar, inga nya argument, börja inte upprepa det du redan framfört. De hjälpte ju inte första gången.
När du märker att varken du själv eller motparten inte bryr sig om den andras argument - lägg ner!

Uppdaterat: 2014-05-20 17:46
Roy J

Det är så att ca 50% av alla man möter i livet har en annan åsikt i en fråga än man själv har. Att försöka övertyga de 50% om att de har fel är en helt omöjlig uppgift, det är därför en del debatter blir låsta och inte leder någonstans.
Läste detta i en psykologibok för längesedan som hette "sikta mot stjärnorna"
Det stod i den boken bl.a. att livet är för kort för att låsa upp sig på småbagateller och älta detta om och om igen, det tar tid och kraft som helt enkelt slösas bort.
Så har någon en annan åsikt än du, låt de ha det och vandra vidare.

Uppdaterat: 2014-05-21 14:58
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Min prenumeration har tydligen gått ut....
Fick ett erbjudande om 5 nr för 99:-
Valde att gå in på nätet, det kommer då upp en sida där jag ska fylla i "löpnummer".
Jag granskar brevet med innehåll jag fick med förstoringsglas; hittar naturligtvis inget "löpnummer"
Kollar Vi bilägares hemsida - hittar ett erbjudande 5 nr. för 99:- och löpnummer igen....
Är det meningen att man ska gissa på ett nummer mellan 1 och 10.000, eller?

Uppdaterat: 2014-07-29 22:46