Vi Bilägares forum

VW återkallar inte

VW återkallar inte

Jag är ingen Toyotafanatiker eller VWhatare, men jag tycker inte om när biltillverkare inte tar ansvar för bristfälliga konstruktioner. Som prenumerant av Vib fick jag i går senaste numret och där finns en utförlig artikel om problemet med rost på gastankar till Passat Ecofuel. Någon återkallelse på berörda bilar görs ej citat " I stället har Volkswagen Group låtit ärendena gå under Goodwillprincipen vilket har inneburit att ägarna själva varit med och bekostat reparationen, ett så kallat kostnadsdeltagande." slutcitat. En av de drabbade som nämns i artikeln har en Passat Ecofuel 2010 med en körsträcka på endast 6200 mil.

En hel del gör sig lustiga över bl a Toyotas återkallelser. Här har vi ett exempel på när VW borde göra återkallelser eftersom rostiga gastankar är en säkerhetsrisk. Uselt att bilägare till VW som är endast 4 år med 6200mil på mätaren skall behöva betala en del av kostnaden, dels för att bilen är så pass " ny " och för att felet beror på en bristfällig konstruktion bl a hade VW kunnat valt bättre rostskydd på tankarna eller tankar av komposit som bl a Mercedes och Volvo har.

Uppdaterat: 2014-04-11 10:08

Kommentarer

Jag kan bara hålla med. Undrar varför VW inte bedömer detta som en säkerhetsrisk.

Uppdaterat: 2014-04-11 10:14
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Det pratas mycket om japanska märken, Ford mm som får underkända betyg i rostskydd. Det kan få veliga kunder att avstå från ett eventuellt köp. Sanningen är att alla ska tjäna ihop sitt levebröd från de som undersöker bilens konstruktion till de som utför behandlingar mot rosten. Rost i så pass nya VW är mycket motsägelsefullt med tanke på de skyhöga betyg märket (koncernen) får i rostskydd.

Uppdaterat: 2014-04-11 10:43

jo det där med Volvos komposittankar är ju väldigt bra, efter tio år döms dom ut, och får inte användas mer, om man inte håller sig långt från en volvoverkstad så länge som möjligt, då kan man möjligen klara sig till år 12 då bilprovningen sätter spiken i kistan.(byta den går inte, enligt artikel i denna blaska)
I praktiken betyder det att bilen är osäljbar från säg år fem, om man inte säljer den billigt till nån som inte bryr sig om att han får köra en gasbil på bensin.
Dessa bilar är då endast intressanta som taxi, där man inte behöver bry sig om andrahandsvärde.
vw:s tankar går ju uppenbarligen att byta åtminstone......................
Visst är det en kass konstruktion, kanske borde det återkallas, men en delning av kostnaden är ju något, en fem år gammal bil på 6200 mil är ju inte direkt ny.

Uppdaterat: 2014-04-11 17:40

Det är egentligen en överreaktion när det gäller VWs gasflaskor eftersom det rör sig om ytrost som knappast reducerar hållfastheten märkbart.
Men det är korkat av VW att inte ta det seriöst och återkalla bilarna för en enkel modifiering.
Det är bättre än att försöka negligera saken.

Uppdaterat: 2014-04-11 20:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
duccedriver skrev:

jo det där med Volvos komposittankar är ju väldigt bra, efter tio år döms dom ut, och får inte användas mer, om man inte håller sig långt från en volvoverkstad så länge som möjligt, då kan man möjligen klara sig till år 12 då bilprovningen sätter spiken i kistan.(byta den går inte, enligt artikel i denna blaska)
I praktiken betyder det att bilen är osäljbar från säg år fem, om man inte säljer den billigt till nån som inte bryr sig om att han får köra en gasbil på bensin.
Dessa bilar är då endast intressanta som taxi, där man inte behöver bry sig om andrahandsvärde.
vw:s tankar går ju uppenbarligen att byta åtminstone......................
Visst är det en kass konstruktion, kanske borde det återkallas, men en delning av kostnaden är ju något, en fem år gammal bil på 6200 mil är ju inte direkt ny.

Bilarna är nog heller inte aktuell som taxibilar då man inte vill ha en begagnad bil där garantin inte längre gäller vilket är viktigt och därför säljs bilarna innan garantin går ut säger taxibilsägarna , inte minst de med bilar som har DSG växellådor.
Är sedan bensintanken mycket mindre i gasbilen än i den vanliga bilen så är nog gasbilen utan gas inte så intressant för någon köpare längre.

Uppdaterat: 2014-04-11 21:44
Elbil2

Jes, trams på dig! Flera fall av gastankar till gasbilar från VW, inte bara Passat har ju uppenbarligen dömts ut av VW eftersom de har mot en viss kostnad för kunden bytts ut. Hur kan du påstå att rostiga gastankar inte kan bli en säkerhetsrisk? Du är så VWfanatisk att du inte klarar att något negativt skrivs om märket. Jag gillar VW bilar, men är inte helt övertygad om att de tar fullt ansvar för sina produkter.

Uppdaterat: 2014-04-12 08:19

Previa - jag tror inte att duccedriver menade att taxi skulle vara intresserade av att köpa begagnade Volvo utan min tolkning var nog att det bara var taxi som skulle kunna vara intresserade av dessa bilar som nya bilar eftersom dom kör långt på kort tid och därmed inte hinner råka ut för problemet med gastankarna. Sen håller jag med Stefan i det mesta kan skev i sitt senaste inlägg.

Uppdaterat: 2014-04-12 16:52

"Jes" ..Känner du dig manad att skriva ett visst antal inlägg för att väga upp de som du anser är dumma? ;)
På vilket vis blir ditt egna inlägg då mindre dumt?
Man må ha hur bra erfarenheter som helst utav ett fabrikat men då de klantar sig och sen dessutom inte tar ansvar för sina produkter så SKALL de hängas ut och det oavsett vad som står på bakluckan.

Tyvärr har folk allt för svårt att skriva ner vilka problem som finns med de egna bilarna ....Betydligt lättare är det att berätta om de fel som finns på alla andras bilar .... :(

Uppdaterat: 2014-04-15 08:54

Jag håller med att är det uppenbara felkonstruktioner så skall tillverkaren stå för fiolerna - oavsett om det står VW, BMW eller Toyota på bakluckan. Sen ligger det väldigt mycket sanning i sista meningen i Mistros inlägg ovan...

Uppdaterat: 2014-04-15 09:38