Vi Bilägares forum

Teknikens Värld sågar Passat Variant EcoFuel

Teknikens Värld sågar Passat Variant EcoFuel

Sorry Peugeot-Pär, jag har fortfarande inte köpt någon bil.

Efter otroligt mycket om och men hade vi kommit fram till att köpa en Passat Variant MANUELL EcoFuel -10. Manuell för att slippa DSG-tjafset. EcoFuel för att vi inte behöver diesel då vi kommer köra för kort per år. Vi tänkte bara köra på bensin, inte intresserade av gasdrift, men det är väldigt svårt att hitta ren bensinmotor. Men så skriver Teknikens Värld i senaste numret om bästa familjekombin för omkring 100 k där de provat just en sådan som vi tänkt oss:

"Passat EcoFuel har varit populär som taxi men många är de chaufförer som svurit över att ofta behöva lämna in bilen till verkstaden vilket har gjort att den nu slutar att säljas till taxibolag... Passat är trevlig men EcoFuel har inte övertygat med någon driftsäkerhet i långa loppet. Inte heller DSG-lådorna... Köp en TDI 140 med manuell låda."

Okej, här låter det som att alla EcoFuel-motorer är skräp, även om man undviker DSG-låda. Men det är rätt vagt vilka problemen är. Är det någon som har haft några problem eller hört något om man går på en mina om man köper en EcoFuel?

Uppdaterat: 2013-01-28 22:45

Kommentarer

Ecofuel-motorn verkar inte riktigt färdigutvecklad.
Ett av problemen med motorn är att avgasventilerna inte pallar med den torra gasen (Bensin har ju smörjmedel tillsatt så att ventiler och säten inte ska brännas).
Problemen med ventiler och topplock lär inte vara stora om du bara tänkt köra på bensin, frågan är bara hur mycket tidigare ägare kört på gas?

Dock så är 1.4TSI (med eller utan gasdrift) inte VW's bästa motor precis. Den har ganska så stora problem med rasade spännare till kamkedjan och förlängd kamkedja. Så har man otur kan det bli en dyr historia.

Uppdaterat: 2013-01-29 09:20
Tobo skrev:

Ecofuel-motorn verkar inte riktigt färdigutvecklad.
Ett av problemen med motorn är att avgasventilerna inte pallar med den torra gasen (Bensin har ju smörjmedel tillsatt så att ventiler och säten inte ska brännas).
Problemen med ventiler och topplock lär inte vara stora om du bara tänkt köra på bensin, frågan är bara hur mycket tidigare ägare kört på gas?Dock så är 1.4TSI (med eller utan gasdrift) inte VW's bästa motor precis. Den har ganska så stora problem med rasade spännare till kamkedjan och förlängd kamkedja. Så har man otur kan det bli en dyr historia.

Tack för svar. Då kanske det blir en manuell TDI 140. Har du hört något om den? Vi kommer köra för få mil per år för att tjäna på en diesel egentligen, men om man tar med risken med dyra reparationer med 1.4 TSI kanske diesel är försvarbart ändå.

Uppdaterat: 2013-01-29 12:47

Det finns väl andra bensin-alternativ än just 1,4 TSI - inte kan du väl behöva välja en diesel bara för att du är osäker på just den motorn...

Uppdaterat: 2013-01-29 14:31

Nu har du hållit på sen september med allt från Skoda Superb via Toyota Avensis till Passat. Om du inte är Uno: vänligen googla;-(

Uppdaterat: 2013-01-29 17:31
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Eller gör som "franzjaeger", spontanköp en Skoda på bilhandlarens parkering ;)

Uppdaterat: 2013-01-29 22:49

Du har ju både 1,8 TSFI och 2.0 TSFI till Passaten, finns flera -10 ute? Båda är trivsamma och när det 1.8or så är det ungefär samma pengar.

Den perfekta affären eller den garanterat felfria bilen kommer ni inte hitta :-)

Uppdaterat: 2013-02-03 21:51
P-O Audi A6 Avant 3.0 TFSI Quattro S-tronic

TFSI motorerna har ju dock bla. tyvärr en förmåga att ofta dra stora mängder motorolja vilket jag senast förra veckan pratade med en ägare till en nyare Audi A4 om.

Han hade när han nu kört mindre än 300 mil sedan förra fyllningen till maxnivån en oljenivå som knappt syntes på oljestickan vilket innebär drygt 2 liter motorolja på dessa mil , bilen är fullservad på VW och har gått 10 000mil men enligt VW så var detta inget ovanligt och kunden fick leva med den oljeförbrukningen då man tydligen inte gjorde något åt detta på Goodwill eller liknande.

Ska man köpa en begagnad sån här bil så finns tyvärr många fallgropar inkl dieselarna med diverse problem men jag tror det med minst strul-risk är den lite äldre FSI-bensinmotorn i detta fall som dock inte går jättesnålt men det är nog minst risk för problem på en sådan i alla fall och det var den motorn jag rekomenderade en kompis som "hade bestämmt sig" för att ha en sån här Passat som dock var inne på en diesel från början så han lyssnade på det rådet i alla fall om han nu skulle ha en Passat.

Uppdaterat: 2013-02-04 23:37