Vi Bilägares forum

Åt skogen med Garmin

Åt skogen med Garmin

Jag har skaffat en helt ny Garmin nüvi 2597LMT GPS. När jag kör på vanlig 3-siffrig väg i södra Dalarna får jag helt
knäppa förslag på var jag ska köra, till exempel in på förbjuden biltrafik, gångvägar, kostigar etc. I det här området vet jag att
hänvisningen är helt uppåt väggarna, men om jag skulle lita på nüvin i okända trakter skulle jag snart vara hopplöst fast.

Garmin Support tycker bara att jag ska uppdatera firmware och kartor men tycker inte att det är något fel.

Jag bytte till Garmin därför att min gamla Navman hade för gamla kartor. Men min Navman fungerade utmärkt i samma område och höll mig kvar på allmän väg.

Någon som har motsvarande erfarenheter av Garmin jämfört med TomTom till exempel?

Uppdaterat: 2013-11-03 14:49
maccaddam

Kommentarer

Fattar inte varför man köper en dedikerad navigator i dag. Själv kör med en iPad mini med Navigon-appen. Allt funkar hur bra som helst, och kartorna uppdateras kontinuerligt utan att koppla skiten till dator och mecka.

Uppdaterat: 2013-11-03 21:56

Mobil som navigator är inte att föredra, där är vi överens. Men iPad mini som navigator är helt suveränt. Stor skärm, automatiska uppdateringar och dessutom kan du använda apparaten till så mycket mer än navigation. Jag kör spotify, radio från hela världen, netflix o.s.v.

Appen kostar 599 spänn men då ingår allt, Live traffic, garanti på senaste kartorna hela tiden m.m. Värd varenda krona

Uppdaterat: 2013-11-03 22:30

https://itunes.apple.com/se/app/navigon-nordics/id320268679?mt=8

Uppdaterat: 2013-11-03 22:39

Navigator eller app är väl en fråga om tycke och smak. Och en iPad mini är inte gratis. Programvarna i botten är väl också i stort sett den samma. Vägvalet är knappast bättre i en app. Eller...

Problemet är att jag hamnar på gårdsplaner, kyrkogårdar, skogsvägar etc om jag följer anvisningarna i min Garmin. Den verkar fungera helt OK i städer och riksvägar, men så snart jag ger mig utanför riksvägarna verkar det som om den får spader.

Uppdaterat: 2013-11-04 10:48
maccaddam

Har kört med navigatorer under många år och för det mesta har det fungerat bra. Första åren var det Tomtom och fortfarande tycker jag nog att deras programvara är den bästa. Under senare är har jag dock använt en Garmin som jag har kartabonnemang på. Det är inte så att du har valt "kortaste väg" som standardval ? I så fall kan man oavsett navigatormärke hamna på väldigt udda vägar...:)
När det gäller att ha kartorna uppdaterade så tycker jag nog att Google Maps är i en klass för sig. Dock gillar jag inte navigationsprogramvaran som är standard i Android-enheterna utan där föredrar jag klart Tomtom eller Garmin. Så tyvärr kan man inte få allt man vill ha utan det är som vanligt kompromisser. Men skall man till ett relativt nybyggt område så är tipset att navigera efter Google Maps via t ex telefonen istället för att använda Tomtom eller Garmin.

Uppdaterat: 2013-11-04 11:00
stigadam skrev:

Navigator eller app är väl en fråga om tycke och smak. Och en iPad mini är inte gratis. Programvarna i botten är väl också i stort sett den samma. Vägvalet är knappast bättre i en app. Eller...Problemet är att jag hamnar på gårdsplaner, kyrkogårdar, skogsvägar etc om jag följer anvisningarna i min Garmin. Den verkar fungera helt OK i städer och riksvägar, men så snart jag ger mig utanför riksvägarna verkar det som om den får spader.

Självklart kostar en iPad mini pengar, runt 2500, och det är väl inte så långt från vad en dedikerad navigator kostar. För dom pengarna får du en apparat som är otroligt mycket mer mångsidig än en navigator. Så istället för att lägga runt 2000 för en gps så tycker jag det är mer prisvärt att lägga 3000 på en iPad mini+navigon app.

Att du hamnar i skogen kan mycket väl bero på att du har gamla kartor som behöver uppdateras. Då får du koppla den till en dator och uppdatera den i ett speciellt program från Garmin. Jag vet att många upplever detta som otroligt jobbigt eftersom jag har själv har gjort det åt ett 20-tal bekanta.

Så om du jämför en iPad mini med en app som ständigt har de senaste kartorna, med en dedikerad navigator som du själv måste uppdatera med jämna mellanrum och som av min egen erfarenhet sällan blir gjort så är det ett givet val för mig.

Det finns inget värre än att åka omkring med en navigator med 2 år gamla kartor.

Uppdaterat: 2013-11-04 11:44

Kan väl tillägga att det finns flera navigationsappar till en iPad, flera är gratis som google maps, waze m.fl, andra är billigare och kvaliten är varierande. Jag tycker definitivt att det är värt pengarna att satsa på en riktig navigationsapp.

Uppdaterat: 2013-11-04 11:46

Nej, jag har en helt ny 2597 och har uppdaterat Firmware och kartor enligt instruktioner från Garmin. Och den kör fortfarande lika mycket konstiga vägar. Om det vore vinter skulle fler av vägarna var oplogade. Pratade med bonden på andra sidan sjön, han hade mött en stor DHL-bil på en skogsväg, han klagade över att det var sååå dåliga vägar. Han hade följt sin Garmin(?) och hamnat utanför allmänna vägnätet.

Nejdå, jag har experimenterat med närmaste, snabbaste, undvika grusvägar etc och problemet kvarstår. Frågan är om mitt exemplar är dåligt eller om det är lika illa med alla Garmin. Min gamla Navman fungerade som sagt alldeles utmärkt och höll sig på allmän väg.

Eftersom Navigon är ett Garmin-varumärke kan problemen jag upplever finnas även där beroende på hur programvaran är utformad. Kartan bör var densamma som jag har i min nuvi.

Min fråga här var om andra har problem med att ledas in på oönskade skogsvägar.

Uppdaterat: 2013-11-04 12:20
maccaddam

Kartorna i både Garmin och Navigon kommer från Navteq och det gjorde de även innan Garmin köpte upp Navigon. Jag upplevde Navigon som stabilare och mer pricksäker även innan uppköpet. Det är ju inte bara kartorna som avgör var du hamnar utan även var din gps positionerar sig på kartan. Bättre positionering ger ett säkrare resultat. Därför har jag en en dedikerad gps-mottagare vars jobb endast är att ta emot gps-signalen. Denna kopplas via bluetooth till min iPad och du anar inte vilken skillnad det är. Mottagaren uppdaterar signalen 60 ggr per sekund, alltså en frekvens på 60hz, och det blir ett helt annat flyt på navigeringen.

Uppdaterat: 2013-11-04 13:08

Det kan ju faktiskt vara så att ju färre uppdateringar desto större risk för att man tappar kontakten med satelliten. Det finns en anledning till att det tillverkas produkter som har en 60 ggr högre uppdateringsfrekvens.

Det finns inga genvägar till den ultimata navigeringsupplevelsen, som farbror Barbro skulle sagt ;)

Uppdaterat: 2013-11-04 14:47

He-he Jes, du känner till figuren som var ute och körde med tradare på en kyrkogård i Örebro?
Jag undrar vad han hade för GPS?
Sex timmars irrfärd!

Uppdaterat: 2013-11-04 15:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Garmin tyckte att jag skulle ta upp det med återförsäljaren "och se om de är beredda att ta tillbaka gps."
Heder åt Netonnet - de "kommer att ta åter denna och erbjuda byte till en ny navigator."

Jag har beställt byte till TomTom GO 1005 Live LTM så får vi se hur den uppför sig i mina trakter.

Uppdaterat: 2013-11-05 22:53
maccaddam

Har aldrig haft något annat än Tomtom och varje ny modell som kommer ut funkar bättre än de tidigare. Min senaste VIA 620 är inget undantag. Den stora 6" skärmen är mycket klar även i starkt solsken. Senast jag var i Sverige hade jag min Tomtom Go 825 Live med mig. Där har jag förutom Australien hela västeuropa nerladdad. Den fungerade mycket bra. Däremot är jag inte ett dugg imponerad av den navigator som sitter som standard i vår nya Hyundai i30. Den mycket svårare att använda, det går inte att göra kartkorrigeringar och den har väldigt få POI.

Uppdaterat: 2013-11-06 12:28

Jag är avvikande - jag äger ingen GPS. Jag har en papperskarta i bilen, och de få gånger jag behöver mer hjälp så finns ju Waze och Google maps i mobilen. Funkar bra, och särskilt smart är gatuvyerna så man kan se husen.

Har dock provat en GPS i en Opel hyrbil i Tyskland, den lurades rejält. När jag kört 3 mil från flygplatsen i rätt riktning, ville den att jag skulle vända och sedan följa samma väg i 9 mil, dvs 6 mil bortom flygplatsen. Kruxet var bara att resmålet inte låg där, utan åt det håll jag först var på väg...

Uppdaterat: 2013-11-06 13:17
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Vill bara tala om att min nya TomTom GO 1005 Live LTM fungerar alldeles utmärkt, den håller sig på allmän väg nästan jämt. Däremot är menysystemet krångligt innan man är van.

Konstigt att de som testar GPSer inte åker ut på småvägar, där är ju Garmin helt värdelös och kan vara livsfarlig vid dåligt vinterväder. Eftersom Garmin support inte hade någon lösning på problemen måste man utgå från att det är lika dåligt i många Garminmodeller.

Uppdaterat: 2013-12-18 21:50
maccaddam

Jag kan ju bara uttala mig om den nya fina Garmin nüvi 2597LMT samt en äldre Garmin som finns i bekants bil. Där Navman och TomTom kör rätt så åker Garmin in på skogsvägar och gårdsplaner. Jag vill inte bli inlurad på skogsvägar när det går en allmän väg. Om det var något fel på mitt ex så borde väl Garmin support ha reagerat och tagit tillbaka prylen.

Uppdaterat: 2013-12-18 23:54
maccaddam

Har ett problem med min gps 2597 har råkat lägga samma kartor 3 gånger så nu är den ful hur tar jag bort två

Uppdaterat: 2015-11-19 22:17

Kartmaterialet är nog inte ett problem, vägar som inte är öppnade de senaste två åren finns i en två år gammal karta.....
Att uppdatera gör ju att ombyggnader kommer med, hastighetsförändringar som gör att tiden för rutten beräknas rätt osv.....
Garmin och tomtom har olika sätt att beräkna väg, det är navigationsprogrammet, inte kartan.....
Garmin har mycket insrällningar som går i kors, som tex föredragen vägtyp, och kortaste/snabbaste väg....
Ska den välja rätt ska man föredra motorväg, välja snabbaste väg osv...
Tomtom har betydligt färre inställningar.. .

Mobilen är oslagbar som navigator, någon som hört talas om bilhållare och headset....
Skärmen är numera även på budgetmobiler större än på de flesta navigatorer, de vanliga är på 4,3 tum.
Man kan välja programvara efter humör och behov.
Navigon, here, tomtom, garmin, googlemaps......
Lastbilsföraren som blev frikänd för att ha sänkt nån pontonbro i dalarna, hade sluppit om han haft navigon truck i mobilen, istället för en billig standalone.....
Androids inbyggda funkar klockrent numera, adressregistret är det absolut bästa, gårdar, företagsnamn osv är sökbart, och kartmaterialet är köpt av teleatlas, vidareutvecklat av google....
Hem till mig är google en av få som hittar, enligt min tomtoåm på hojen bor jag längs obebodd väg....
Satellitbild är ruskigt bra när jag ska lossa på nån gård, jag ser hur vändplats, väg runt byggnader osv ser ut......
Är det en tillfällighet att tomtoms nya mc-navigator är utformad som en mobil, med vändbar skärm osv.....
För på hoj är mobilen inte hundra, reflekterande ljussvag skärm, som inte funkar med handskar....
Utomlands använder jag mobilen med here, gratis och en skitbra navigationsapp, som även funkar med lokaltrafik, skitbra om man ska på rätt spårvagnsrutt i prag....
På hojen tomtom 400, för möjligheten att skapa rutter hemma till en hel semester, fler typer av vägval, winding roads kan ta en på rundor man inte hittar i en karta....

Uppdaterat: 2015-11-20 09:56