Vi Bilägares forum

Ny bil, alla dessa val

Ny bil, alla dessa val

Så, då är det dags för oss att skaffa en ny bil.
Det är främst en pendlarbil, mycket motorvägskörning men även stadstrafik. Vi har redan en stor bil så lastutrymme är rätt ointressant.
Krav: Bensinare, Manuell, pristak ca 180-190tkr.

Hittils har jag kollat på:
Nya Mazda 3, jävligt snygg, lite orolig över vägljudet och att priset drar iväg till ca 185tkr med lite lull lull.
Mitsubishi Lancer. Betydligt billigare än Mazdan men den känns rätt mycket billigare också. Onödigt stor.
Audi A1, tråkig motor, 84 hästar är för lite när man ska åka runt på motorväg.
Audi A3, lite för dyr, har hittat en ny -13 med 122 hästar men den går loss på nästan 200tkr. Också lite för stor.
Har kikat lite på Honda också men de känns för dyra med tanke på vad man får.

Jag är rätt öppen för förslag, inser att spannet är enormt men ändå... Mer fokus på rolig bil än vettig bil, typ ingen passat eller liknande. Kanske en småbil med lite kvickare motor? Inget franskt pga tidigare dåliga erfarenheter.

Just nu lutar det åt Mazdan, men jag har ingen erfarenhet alls av det märket. Kommer man ångra sig att man inte la till 20tkr och slog till på audin istället?

Uppdaterat: 2014-05-09 12:35

Kommentarer

Vi i familjen köpte en Mazda 2, har gjort en rostskyddsbehandling, och är nöjda med den.
Tjejen har den till sitt arbete, ca 10 mil t & r, både hon och jag är nöjda med de. Billig var den oxå.
Annars har vi en Alfa och en Smart, Smarten tog jag idag när jag skulle lämna in travet, blev ca 3 mil.
Tankade den idag ca 25 liter då hade den gått 54 mil.

Uppdaterat: 2014-05-09 13:01
Lås inga trådar.

mawno:
Vad är det för fel på en VW Golf 1.2 TSI Masters? Den gör 0-100 km/h på runt 10 sek och har en toppfart på över 190 km/h. Dessutom är den rolig att köra och går väldigt tyst, det är väldigt hög komfort i kupén och styrningen är precis och har bra känsla, detsamma med växellådan som är väldigt lätt växlad. Kostar bara 360 kr/år i vägskatt. Min far har haft sin i 2 veckor nu och är väldigt nöjd med bilen. Dessutom är adaptiv farthållare standard och det var ganska skönt att slippa tänka på att bromsa och gasa utan bilen sköter sig själv och man kan vila fötterna. Jag är även kört Audi A3 och tycker att Golfen är minst lika bra. Den har faktisk inga svagheter utan den är väldigt lättkörd på ett sätt som bara japanska bilar kunde vara förut.

Uppdaterat: 2014-05-09 19:47
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

"Audi A1, tråkig motor, 84 hästar är för lite när man ska åka runt på motorväg." Här håller jag inte med dig. Om det är någon vägtyp som man klarar sig med en svagare motor så är det just på motorväg. Mig veterligen så finns det ingen bil idag som inte klarar svensk motorvägsfart. Det ska vara över Hallands ås i så fall. Men annars är det bara att köra upp i fart och sätta på farthållaren och åka. Däremot är en motorsvag bil sämre på landsväg där det krävs omkörningar.

Uppdaterat: 2014-05-09 22:01
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Jag skulle köpa en Mazda 3 idag även om vi (läs hustrun) är väldigt nöjda med vår Hyundai i30. Mazda 3 har fått fantastiskt fin kritik i de tester jag läst och har den senaste tekniken. När det gäller VW Golf är jag orolig för driftsäkerheten. Alla som jag känner som kör Golf verkar ha problem.

Uppdaterat: 2014-05-09 22:37

Thommys, en motorsvag bil på motorväg tenderar att dra väldigt mycket bensin, ofta mer än en starkare bil faktiskt.

Uppdaterat: 2014-05-09 22:52

Jag skulle lätt lägga pengarna på en ny Mazda 3, den är snygg och bra storlek till ett intressant pris.

Uppdaterat: 2014-05-10 08:11
Pär

Golf,eller en Octavia,kolla in en Mazda från 2003(och en VW/Skoda) så kan du fundera över kvaliteten.
P.S.de Golfägare jag mött är i de flesta fall mycket nöjda,däremot inte Mazdaägare,tex ny cx5a köpt i december redan 2 ggr på verkstad,kvalitet bättre än andra,knappast,men troligen sämre.Stora motorvolymer och högkomp är ej framtiden som Mazda vill tro,det är downsizade turbomotorer.

Uppdaterat: 2014-05-10 11:01

Jag hade nog kollat vad för handlare som kör bra deals.
Hemsidan ger en fingervisning om priset, och där finner man ju även listpris.

Kör en sökning på blocket på Seat Leon FR (från 175 och uppåt ny)
Där har du rätt mkt utrustning som standard.
FR har 1,4 motorn på 140 HK, dock inte ACT (cylinderavstängning) som sparar några droppar på motorväg.
Det har dock Golf GT, där kommer du dock över 200 000

Sen handlar det väl mkt om tycke och smak, bara man sätter sig i en bil så kan man ju få en bra eller dålig känsla.
När du ändå nämner A1, och du övervägt denna som alternativ, så kanske du ska kolla in Polo.
Den är något större och finns med rätt många roliga motorer.

1,2 tfsi 105HK är en trevlig motor som är rätt kul, hyffsad ekonomi och du får en Leon med rätt mkt lullull för runt 170 med den motorn.

Uppdaterat: 2014-05-10 15:03
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Tack för alla svar!
Precis som junkers säger så är min erfarenhet att en bil med liten motor drar rätt mycket bensin på motorväg. Men framförallt blir det mest jobbigt med komforten när motorn pressas så hårt.

Ska kika lite mer på VW och Seat. Tyvärr verkar inte bilbyggaren på VW sida fungera... Skoda blev ratat av hustrun. Kikade lite på Alfa romeo mito också, någon med erfarenhet av den kärran? Det sägs ju att man ska ha ägt åtminstånde en alfa i sitt liv... :)
Förhoppningsvis så hinner jag med lite provkörningar i veckan.

Uppdaterat: 2014-05-12 12:17

Jag hade aldrig valt en Mazda 3 före en VW Golf 7, visserligen kanske Mazdan är lite snyggare fast jag har provkört många bilar i mitt liv och VW Golf 7 är bland dem bästa jag provkört. Den har en väldigt hög komfort i kupén man skulle lätt kunna tro att den är en större bil man kör då endast större bilar tidigare varit så tysta som VW Golf 7. Mazda 3 är ju en riktig bullerburk och man hör väldigt mycket vind och däckljud i den. Därtill tycker jag också att det är väldigt bra komfort i VW Golf om man skippar sportchassit. Dessutom har de bantat 150 kilo i senaste VW Golf och det gör att den lilla motorn på 1.2 TSI 105 hk känns riktigt pigg. Styrningen är nästan lika bra som i nya Audi A6 och givetvis är det servotronic som standard i VW Golf 7. Man behöver heller inte ta någon extra utrustning i en VW Golf Masters då den har det mesta i standard. Min far tog 3 saker som extrautrustning och det var ett reservdäck, larm och metalliclack. Eftersom de säger att kamremmen ska hålla hela bilens livslängd 30.000 mil så är väl det så långt de räknat med att bilen ska hålla. Tycker man att 1.2 TSI motorn är för svag kan man välja GT modellen på 1.4 TSI och 140 hk. Jag tycker att det var väldigt skönt med adaptiv farthållare i alla fall, man kan vila benen och bilen bromsar och gasar själv till vald hastighet.

Uppdaterat: 2014-05-14 16:01
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

För att återkoppla... Det blev något helt annat, ännu en begagnad BMW E39 så nu har vi två :)

Uppdaterat: 2014-05-30 15:15

Jag gissar att du köpte en Toyota, leifer.

Uppdaterat: 2014-05-30 15:26
Lås inga trådar.

leifer:
Du som är så nöjd med Toyota borde väl köra Yamaha och inte Honda?!? :)

Uppdaterat: 2014-05-31 15:45
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.