Vi Bilägares forum

Köpt "ny" bil

Köpt "ny" bil

När ungarna vuxit upp och vi inte fraktar varken blöjor eller barnvagnar längre så började tanken på en ny(beg) bil få näring, Peugeot 607:an hade tjänat oss väl i ur och skur under sex väldigt problemfria år, det blev ett något känslosamt avsked, men men livet går vidare...

Kandidaterna var begagnade, många och ganska olika.

1. Jaguar XK8, ursnygg och en rejäl motor, men bara automat och en urtrist instrumentpanel
2. Maserati Quattroporte, ursnygg, men är det en vinterbil i saltslasket, nej jag vågar inte
3. Mazda Xedos 9, japansk kvalitet, men gaspedalen satt ihop med motorn via ett resårband, urseg med automat
4. Lexus 430, varför så fult tryne, nej jag grejar inte det
5. BMW 850, ursnygg men bara automat, och den börjar bli väl gammal
6. BMW E46, snygg behändig och härliga motorer

Det vara bara att bita ihop och svälja alla mina gamla fördomar mot BMW-ägare.

Det hela landade i en svensksåld BMW 330 coupé från 2002 med gräddfärgat läder, mycket välskött och välutrustad med 13.000 mil på mätaren, ingen rost har skådats varken över eller undertill och allt fungerar prickfritt, väldigt mycket nybilskänsla kvar efter 11 år.

Fantastiskt rolig att köra, och när den bayerska manskören under huven stämmer upp så får jag nästan gåshud, tänk att det kunde vara så roligt att köra bil ingen efter 35 års transporterande.

Nån gång i livet måste man få göra ett irrationellt bilval, wish me luck!

Uppdaterat: 2013-01-30 21:34

Kommentarer

Grattis till bilköpet :)

Uppdaterat: 2013-01-31 07:29
Pär

Ojoj... vänta bara till den asiatiska kören sätter igång...
Välja bort en Lexus till förmån för en BMW...??
Och kört många år problemfritt med en Peugeot?? Omöjligt.. ;-)

Jag tänker inte såga ditt val, tvärtom! Det är en mycket trevlig och dessutom snygg bil du köpt!
Och bakhjulsdrift är alltid kul ihop med en pigg motor och bra chassie...

Uppdaterat: 2013-01-31 09:06
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det där är nog dessutom BMW:s snyggaste kaross, oavsett 2,4 eller 5 dörrar...

Uppdaterat: 2013-01-31 10:33

Tack för trevliga kommentarer, lovar att följa upp det hela.

Har redan lyckats köra fast i en snödriva, vilket inte hänt på de
senaste 28 årens framhjuls och fyrhhjulsdrift, man får tänka INNAN
man kör upp i snödrivorna, javisst ja så gjorde man förr ja.

Uppdaterat: 2013-01-31 18:21

Kanonkul! Lycka till!

Alla bilar borde ha en rak 6:a;-) Eller möjligen då en V10!

Uppdaterat: 2013-01-31 18:26
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Den såg riktigt fin ut, Grattis!

Jag var själv snubblande nära att byta bort min förra Prius mot en sån där Bmw E46 fast en 320i då även den en -02 tror jag det var.
Han som hade bilen låg på och ville byta den mot min Prius vilket jag inte var så sugen på om jag inte fick bra i mellan (då jag ändå inte hade något behov för Bmw:n och i så fall måste sälja den vidare) men han accepterade det mellanpris jag högg till med som jag inte trodde han skulle ta så då gick jag med på det och tänkte att det kunde vara lite kul också att åka Bmw ett tag.
Vi bestämmde plats där vi skulle mötas och allt men så hör han av sig och säger att han fått ett bra bytes-erbjudande på en Rav-4 i stället och undrar om jag blir sur om det inte blir ett byte.
Jag säger att det är lungt då jag ändå hällre säljer min Prius utan byten och han byter åt sig Raven i stället.

För min del blev det nog enklast då jag ändå sålde Priusen utan byte nån vecka senare men det hade varit en kul erfarenhet att haft en till Bmw med härlig rak sexa ett tag också och i mitt tycke är E46:an på något vis en mer äkta Bmw än de nyare E90 modellerna som är lite onödigt avancerade av teknik även om också dom är fina att köra.

Uppdaterat: 2013-02-05 00:24

Ursäkta om jag bumpar min egen gamla tråd, men jag hade ju lovat att följa upp äventyret;

BMW'n har fungerat klanderfritt det senaste 1,5 året, vägmätaren har nu slagit över till 14.000 mil, det enda smolket i glädjebägaren var en irriterande hög oljeförbrukning, detta löstes dock enkelt och smärtfritt med en WD-40 behandling som kan läsas om i en annan tråd.

Förutom att bilen varit billig och felfri i drift så verkar det som om den nästan behållit sitt värde, enligt en bilhandlare jag talade med så borde jag annonsera ut den för samma pris som jag köpte den för 1,5 år sedan.

Eftersom jag nu nått en ganska aktningsvärd ålder så är min strategi att byta bil litet oftare framöver, så jag inte behöver dö nyfiken, frågan är bara vilken som skulle kunna vara en värdig arvtagare till den Bayerska manskören.

Honda Legend kanske?

Uppdaterat: 2014-05-08 20:54