Vi Bilägares forum

Har Avensis Business 2007 uppvärmda spolarmunstycken?

Har Avensis Business 2007 uppvärmda spolarmunstycken?

Hej

Jag har en Avensis Business 2007.

För ett tag sedan frös spolarvätskan, men det släppte sedan när det blev plusgrader.
Jag spolade ur allt som var kvar och fyllde på med starkare (50/50). Har funkat kanon även vid ett antal minusgrader efter det, men idag vid endast -2 grader fungerade det inte på framrutan (däremot fungerade det på bakrutan)

Testade att slå på värmen till framrutan i hopp om att det kanske även är värme i spolarmunstyckena (en chansning).. provade att spola igen efter några minuter och då fungerade det. Var detta en slump? Eller är det uppvärma munstycken?Om inte: Kan det i så fall vara pumpen som börjar gå sönder och fungerar lite när den vill?

/DJ

Uppdaterat: 2013-01-11 19:40

Kommentarer

Njae, tror inte att det är så för när det väl fungerar som det ska räcker det att man trycker någon sekund så spolar den på rutan. Vi har 6 minusgrader nu, ska snart ut o köra och ska testa hur det fungerar idag. Om det fortsätter strula får det bli ett besök hos Toyota. Bilen besiktigades i tisdags, tur att spolningen fungerade vid det tillfället =)

Uppdaterat: 2013-01-12 09:10

På min 2011 finns det en knapp för värme i rutan eller munstyckena, vet ej, dags att läsa instruktionsboken kanske...

Uppdaterat: 2013-01-12 10:23

Kollade manualen på min 2011 nu och den har vindrutetorkarvärmning, rutans nedre del och längs med takstolparna värms upp i 15 minuter vid aktivering, spolarmunstyckena värms inte så jag tror knappast att du har det på din heller.

Uppdaterat: 2013-01-13 14:57

Va? Har den inte elvärmda spolarmunstycken??
Det har ju till och med min gamla Cittra...

Nu blev jag liet förvånad, man kunde ju förvänta sig det av en 2007:a.

Uppdaterat: 2013-01-14 09:20
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Har nu kollat instruktionsboken och den verkar inte ha uppvärma spolarmunstycken tyvärr.
Min teori är att smältvatten har fryst längst upp på munstyckena, och när jag försökte spola första gången nådde spolarvätskan fram till isproppen, och löste upp denna på något minut eftersom det är en 50/50-blandning, och att det därför fungerade strax efteråt.

Uppdaterat: 2013-01-14 12:00

Hm, jag trodde Toyota låg långt fram på elektronikdelen. Till och med mina 80-talsbilar har ju sån lyx. :)

Uppdaterat: 2013-01-14 23:04
It's a very good idea to leave a sinking ship
JohanE_1 skrev:

Hm, jag trodde Toyota låg långt fram på elektronikdelen. Till och med mina 80-talsbilar har ju sån lyx. :)

Ja, det finns ju vissa herrar här som påstår att Toyota ligger långt fram. Men, tydligen inte på en sån bra sak som ovan nämnda.

Uppdaterat: 2013-01-15 09:54
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Vilka bilar har värmning då? Inte speciellt många....

Uppdaterat: 2013-01-15 19:12
junkers skrev:

Vilka bilar har värmning då? Inte speciellt många....

BMW, MB, Saab, Seat, VW, Audi,Skoda, Mini, Citroen, Peugeot, Ford och jag tror att senaste Volvo har det.
Min gamla Xantia -99 har det...

Uppdaterat: 2013-01-15 20:32
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag blir häpen! Har inte alla bilar en sådan uppenbart säkerhetshöjande finess? Har ju funnits hur länge som helst som standard på massor av bilar. På VW och Audi nämns finessen inte ens i broschyrerna; den anses som självklar. Det måste vara så att även Toyota har detta, bara att det inte omnämns. Kan det vara så att funktionen bara aktiveras när uppvärmningen av ytterbackspeglarna är aktiverade?

Uppdaterat: 2013-01-15 21:06
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Ursäkta min okunnighet men jag har aldrig haft en bil som varit utrustad med detta och då har jag haft en Passat och Volvo också.

Uppdaterat: 2013-01-15 21:14

Toyota har aldrig legat i framkant på elektronik men den som finns brukar fungera klanderfritt.
Dåligt är det att funktionen saknas hur som helst.

Uppdaterat: 2013-01-15 21:18

Då var det längesedan du hade en Passat. Finessen fanns där på B5 i alla fall.....

Uppdaterat: 2013-01-15 21:21
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Årsmodell 2000 eller 2001 var det på Passaten så ja det är längesedan.

Uppdaterat: 2013-01-15 22:02

En trolig teori är att spolarpumpen tagit skada om du haft för lite frostskydd i så att din behållare frös, detta har hänt både en Subaru och en Volvo under den senaste månaden hos oss på jobbet, på Subarun som nyligen var importerad från Italien (med vatten i behållaren) snurrade oftast pumpen efteråt men erhöll då ett betydligt lägre tryck så det knappt orkade upp på rutan så risken är väl något liknande i ditt fall..

En Avensis-07 har inte eluppvärmda spolarmunstycken vad jag sett men jag har aldrig varit med om att dessa frysit på någon bil heller så länge man har spolarvätska i systemet.
En doppvärmare i spolarburken som Merca kom med på 80-talet vore dock en lösning om man inte orkar fylla spolarvätska, funkar inte lika bra då man parkerar bilen bara... :)

Däremot har vår gamla Carina2 från -1988 eluppvärmd framruta så att torkarna inte fryser fast, detta har jag inte ens sett på Volvo och Saab från samma tid, vilka andra hade detta då?

Uppdaterat: 2013-01-16 00:36

Så kom försvarstalet till slut.... Bara för att Toyota inte har denna utmärkta funktion, så behövs den egentligen inte. Snacka om att vara hemmablind.

Uppdaterat: 2013-01-16 08:44
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Hanzzon skrev:

Däremot har vår gamla Carina2 från -1988 eluppvärmd framruta så att torkarna inte fryser fast, detta har jag inte ens sett på Volvo och Saab från samma tid, vilka andra hade detta då?

Det hade Ford på Sierra och Scorpio redan runt mitten på 80-talet. En utrustning som gärna delar ägarna i två läger, jag tillhör dem som tycker det är superbt, man behöver aldrig skrapa sönder rutan, och jag har aldrig stört mig på trådarna. (hade en Sierra -88)
Andra tycker trådarna är jättejobbiga, för de ger reflexer sägs det.

Uppdaterat: 2013-01-16 09:17
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Nästan 10 minusgrader idag och det fungerande utmärkt. Får se om det uppstår igen. Den ska in på årsservice om en månad så får höra med dem då.

Dock har Avensis 07 eluppvärmd framruta i nederkant där torkarbladens viloläge är, vilket är en smart finess. Detta kan ju få en att misstänka att även munstyckena är uppvärma, men att det anses så självklart att det inte omnämns... vet inte.

Kan ju även vara så att min för svaga blandning i början av vintern tyvärr förstörde pumpen och att den nu fungerar lite som den vill.

Uppdaterat: 2013-01-16 13:12
Audi skrev:

Så kom försvarstalet till slut.... Bara för att Toyota inte har denna utmärkta funktion, så behövs den egentligen inte. Snacka om att vara hemmablind.

Ja, ibland blir man inte förvånad... ;-)

Uppdaterat: 2013-01-17 08:55
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
Audi skrev:

Så kom försvarstalet till slut.... Bara för att Toyota inte har denna utmärkta funktion, så behövs den egentligen inte. Snacka om att vara hemmablind.

Vi har själv haft denna funktion med eluppvärmda spolarmunstycken på ett antal Mercor men kan inte du och Hultarn berätta vad som är så grymt med funktionen att man inte märker någon skillnad när man är utan eluppvärmda spolarmunstycken?
Eluppvärmd framruta under torkarbladen märker jag dock av om jag inte har då torkarna fryser fast och isar på sig men berätta gärna vad som är den stora skillnaden med uppvärmda spolarmunstycken då jag knepigt nog missat detta?

Ps: Hultarn, Fordarna hade ju en liten annan konstruktion med tunna trådar upp i framrutan i synfältet som du säger, Carinan (eller tex Avensis) har det bara under vindrutetorkarna så att nedre delen av runtan och torkarna blir varm så det är inget man märker i synhältet i det fallet.

Uppdaterat: 2013-01-30 00:17

Hanzzon:
Därför jag som så många andra svurit över att spolarvätskan frusit uppe i munstyckena, vilket man slipper med uppvärmda munstycken.

Och nog föredrar jag värme i hela rutan istället för enbart i underkant. Det är väldigt bekvämt att slippa skrapa (och därmed repa) vindrutan.

Uppdaterat: 2013-01-30 09:19
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ja, värme i framrutan är alldeles utmärkt för oss som också använder bilen vintertid vilket inte de biltidningar tycks göra som alltid verkar ogilla den finessen. Jag saknar verkligen detta i min nuvarande bil och det är märkligt att det i stort sett bara är Ford som "bjuder" på detta även i lite billigare modeller. En annan finess som man uppskattar vintertid men som de flesta bilar tyvärr saknar är eluppvärmd ratt. Det är standard i en så billig bil som Kia Picanto men inte i så många andra märken och modeller. Kia skiljer sig antagligen lite för dom har det nog i flera modeller.

Uppdaterat: 2013-01-30 09:45

Frusna spolarmunstycken finns inte på Toyota. Hur det går till förstår jag inte, men det är väl i samma paritet som allt annat. Omöjligt.

Sen kan man fråga sig varför Lexus har denna onödiga finess? http://www.bytbil.com/nybilsfakta/version/753437820101001

Varför?

Uppdaterat: 2013-01-30 20:26
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Spolarmunstycken på Toyota tillverkas liksom det mesta av Toyotas "specialstål" som varken rostar eller fryser.

Uppdaterat: 2013-01-30 23:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag vet inte om jag bara haft tur eller bra spolvätskeblandning för jag har faktiskt aldrig varit med om att spolarmunstyckerna frysit igen trots att vi har hyffsade vintrar...

Uppdaterat: 2013-01-31 09:33

Hanzzon: det är kanske så att man i norr, där det är mer konsekvent rejäla vintrar, har bättre blandning på spolarvätskan?
I söder växlar temperaturen mer vintertid och när man på grund av det ivriga saltandet slår i vatten i den tömda spolaren, så kanske man inte är lika noga med att hålla tillräckligt med sprit...

Jag får fylla upp spolartanken (4,5 liter) en gång i veckan, och då kör jag ändå inte mer än c:a 25 mil i veckan... Tacka Trafikverket för den miljöbelastningen!

Uppdaterat: 2013-01-31 09:59
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Varför ska man sakna en detalj man aldrig behövt en enda gång då Jes?
Säkert en bra detalj för folk som är snål på spriten och kör utan spolarvätska men jag blandar alltid spolarvätskan omkring 50/50 vintertid och har heller aldrig varit med om att ett spolarmunstycke frysit igen på någon av mina bilar så jag har väldigt svårt att förstå varför detta skulle vara en så under-detalj.

Uppdaterat: 2013-02-05 00:31

Jag kan säga att min Avensis haft frysta munstycken flera gånger i vinter (sprutar halvtaskit) trots 50/50!

Uppdaterat: 2013-02-05 18:11

Tack junkers! Stort tack! Även solen har fläckar (eller så är din spolarpump defekt, vilket är i princip omöjligt, såvida pumpen inte är av fabrikatet Bosch). Är det svårt att förstå varför en bilfabrikant monterar uppvärmda spolarmunstycken om det nu inte finns en finess med det? Annorlunda frysgrader i Edsbyn;-)

Förlåt att jag raljerade.

Uppdaterat: 2013-02-05 18:45
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Det är svårt att förneka nått man inte varit med om på riktigt Jes!
Brukar du drabbas av detta problem om vintrarna alltså och tvingas slå på värmen bara för att kunna spola vindrutan?
Hur ofta tvingas alla ni andra göra detta för att kunna spola vindrutan om vintrarna och i vilka situationer uppstår problemen då?

Jag kör inte speciellt mycket saltade vägar med massor av trafik, är det då problemen med igenfrysningen kommer hos alla er andra då eller varför har jag aldrig tvingats knäppa på detta för att kunna spola vindrutan?

Uppdaterat: 2013-02-05 22:09

Mina Mazda 6 frös också på vintern.
Här startar vi bilarna i minusgrader, har några kilometer välsaltade vägar till arbetet så visst är behovet annorlunda här.

Uppdaterat: 2013-02-05 22:10

Jasså Junkers? Och det spolar inte riktigt efter några sekunders spolning heller?
Hur många fler har haft detta problem i vinter med igenfrysna spolarmunstycken?
Vad är då skillnaden som gjort att jag aldrig drabbats av det då kan man verkligen fråga sig?
Det enda jag drabbats av är att motorhuven är så snötäckt att spolarmunstyckena blir täckta så att det tar några sekunder innan det sprutat igenom snön när man kör iväg men trots detta spolar de och har aldrig frysit igen, har jag bara extrem tur då eller har ni verkligen problem med detta på vintrarna?

På våra senaste tre Mercor hade vi som sagt denna finess men jag använde den aldrig på dessa heller då detta problem inte uppkom annat än att den knäppte på sig själva då man slog på defrostern.

Uppdaterat: 2013-02-05 22:10

Okey, mina bruksbilar står alltid ute och alltså i minusgrader oftast med motorvärmare innan avfärd men jag kör bara riktigt saltade vägar några mil i månaden men däremot kör ju till tjejen till Gävle flera gånger varannan vecka ca 27 mil om dagen då mestadels saltad E4 och inte heller hon har varit med om igenfrysta spolarmunstycken ännu men hon har enbart kört Lexus IS300 samt Prius då, har Avensis kännligare spolarmunstycken eller varför har aldrig vi drabbats av detta vanliga problem kan man undra?

Uppdaterat: 2013-02-05 22:22

Jag brukar inte vara smågrinig men det här gången kan jag inte låta bli: funderar starkt på att flytta till Edsbyn...

Uppdaterat: 2013-02-06 07:18

På min nuvarande bruksbil har jag eluppvärmda munstycken, och har aldrig haft problem med frusna spolarmunstycken, något som inte var ovanligt på mina tidigare bilar som saknade denna finess.
Jag tycker det är en typiskt bra grej, liksom regnsensor för torkarna. Borde alla bilar ha.

Audi A5 har en bra poäng, bilfabrikanter lägger knappast pengar på utrustning om den inte fyller nåt syfte.

Uppdaterat: 2013-02-06 09:08
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Testade detta till jobbet i dag då det snöat i natt på vår andrabil Carina2 men det var inga problem att spola rutan i dag heller men så var det bara ett par grader kallt, är det när det är väldigt kallt ni upplever det här problemet?

Uppdaterat: 2013-02-06 09:13