Vi Bilägares forum

BMW 118d vs Toyota Aygo - driftskostnader över tid

BMW 118d vs Toyota Aygo - driftskostnader över tid

Hej!

Funderar över att köpa ny bil. Har tidigare varit trogen Toyotaköpare men vill utforska andra märken.

Jag undrar om nån har synpunkter ang. BMW 118d (ca. 2007 årsmodell) vs Toyota Aygo (ca.2007 årsmodell).

Kan tänka mig att BMW:n är roligare att köra och känns tryggare på vägen, men hur blir kostnaden i längden? Jag har hittat beg. BMW 120d på blocket för 90.000kr och beg. Aygo för 50.000kr.

Jag vIll gärna räkna ut det totala kostnaden över låt oss säga 5 år, med följande aspekter inräknade:
inköpspriset, bränsleförbrukning (1500mil/år), reservdelskostnader, försäkring, skatt, försäljningspriset.

Min körstil: ekonomiskt.
Viktigaste egenskaper: pålitlig, bensinsnål, säkerhet

Toyota vet jag från erfarenhet är mycket pålitliga bilar. Nån som har erfarenhet av BMW 118d eller liknande?

Vilken skulle ni köpa och varför? Eller har ni andra förslag i samma prisklass?

Uppdaterat: 2012-12-03 00:54

Kommentarer

Var ett något underligt urval. Aygo är ju en tätortsbil och BMW vill väl hellre gå på landsväg.
Men helt klart blir ju Aygo billigare i det mesta, däremot är ju BMW avsevärt mer bensinsnål eftersom den du frågar på är en diesel.

Uppdaterat: 2012-12-03 09:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kan bara hålla med Saabnisse och det låter som sagt som ett märkligt val... Det enda som jag inte riktigt håller med Saabnisse i är att Bmw:n skulle vara markant mer bränslesnål tack vare att det är en diesel, Aygon är ju en liten bil och går snålt även den.
En billigt byggd bil som Aygon är självklart som en plåtlåda i jämförelse med Bmw:n, redan Yaris vore ett klart vettigare alternativ för de flesta men frågan är väl hur seriös denna frågeställare verkligen är...

Uppdaterat: 2012-12-03 09:33

Hanzzon, jag skrev att BMWn var mer bensinsnål för att det var en diesel :-)

Uppdaterat: 2012-12-03 09:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tackar för svaren hittills. Ja, jag inser att urvalet är lite väl ovanlig. Användning kommer nog delas upp ca. 50:50 mellan stadskörning och landsvägar.

Det verkar som Aygo är ju billigare i längden, men är kvalitén så bra i denna lilla plåtlådan mht vintervägar här i norden?

Det jag försöker ha med i beräkningen är också försäljningspriset efter ca. 5 år.

Köper man in BMW:n till låt oss säga 100.000 är den då värd kanske 50.000 efter 5 år?
En kostnad på 50.000.

Köper man in Aygo:n till 50.000 är den då värd kanske 20.000 efter 5 år.
En kostnad på 30.000.

Dvs. att visst, kostnaden för BMW:n är ju 20.000 mer i längden, men en värdeminskning på 4.000kr/år i 5 år kan man absolut leva med om allt annat går jämt ut.

Eller är jag helt ute och cyklar här?

Tackar för råd och tips!

Ps. Yes, jag är intresserad av dieselvarianten på BMW:n. Hade den inte funnits hade jag inte ställt min fråga :)

Uppdaterat: 2012-12-03 10:05

Insåg inte att Yaris tillverkas i 1,4D variant - det är kanske det man ska satsa på!

Uppdaterat: 2012-12-03 12:12

Bara en sån sak som däckskontot kommer spräcka kalkylen för BMWn om man nu bara ska prata pengar, däcken håller troligtvis kortare tid och är dyrare. Servicen, 6 liter olja kostar mer än 3 liter o.s,v
En sökning på BMWns motor N47 reste oxå nackhåren, kamkedjeproblem, där man ofta oxå behöver byta vevaxeln, med prisuppgifter uppåt 60.000 för en reparation.
Tyvärr får man konstatera att BMWs bilar verkar får mer och knöligare problem ju nyare dom är.
Men vill man åka i BMWn, med vad det innebär av överlägsen komfort och körglädje mot Aygon, så får man räkna med att det kan kosta en slant.
Är bara slantarna intressanta har inte BMWn en suck mot Aygon.

Uppdaterat: 2012-12-03 21:25

Jag har svårt att tro att det här är en seriös frågeställare när man tänker på vilka bilar han valde mellan.
Två mer skilda bilar är väl svårt att hitta.

Men vore det seriöst och man var ute efter en ren bruksbil att färdas till och från jobbet med och göra lite utflykter hit och dit ibland, tror jag nog att leifers förslag är det rätta.

Uppdaterat: 2012-12-03 22:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Så fort någon ska köpa bil så måste man dra upp världens tråkigaste bil som ingen vill ha... Toyota Prius är ju lika rolig som testbilden på tv och att lägga på en köttbit på en kall grill, roligare än så blir nog inte en Prius.

Sen om den är driftsäker m.m spelar ingen roll när den är så pass tråkig och plastig.

Uppdaterat: 2012-12-03 22:05
Pär

Jag håller gärna med, men jag tror inte att "inredningsvis" här är ute efter att ha roligt, då hade han väl inte föreslagit Aygo?
Eller? Man funderar, varför föreslog han BMW 118d?
Den här tråden förstår jag mig inte på.

Uppdaterat: 2012-12-03 22:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tycker också det är konstigt att kolla på en BMW 118d eller en Toyota Aygo, väldigt spridda skurar...

leifer Aygo har jag aldrig kört men suttit i, är väl som många småbilar tycker jag ändå... Priusen har jag kört och tyckte den var väldigt tråkig, skulle säga att det är en miljötänkande medelålders man/kvinna helt utan bilintresse i en storstad som köper denna typ av bil.

Uppdaterat: 2012-12-03 22:25
Pär

Uno......

Uppdaterat: 2012-12-03 22:28
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Tackar för era engagerade svar!

Som sagt, jag förstår att dessa två bilar är rätt olika men jag undrade även om 'körglädjen' hos BMW'n var värd pengarna. Varför jag var intresserad av just BMW är för att den verkade snål med dielselförbrukningen. Ber om ursäkt om jag har förvirrat några av er! :)

Ska kanske formulera om min fråga:

Om ni skulle rekommendera en bil som är riktigt billig i drift och som ska användas ca 50% på landsvägar och 50% i stadsmiljö, vilken skulle ni rekommendera? Jag kan tänka mig spendera upp till 50.000 men är inte emot 80.000 - 90.000 om driftskostnader är minimala!

Viktigt för mig är att en bil är billig i drift, pålitlig, krocksäker, håller priset vid försäljning om 5 år (så gott det går).
Är ej intresserad av att köra sportbilar.

(Ägde en Toyota Corolla Touring 1,6L kombi '98 modell för några år sedan. Hyfsat billig i drift. Behöver dock ingen kombi numera - bara nåt för 1 - 2 pers.)

Tackar på förhand för tipset!

(Ska kolla upp prius 2!)

Uppdaterat: 2012-12-03 22:41
Rikard skrev:

Bara en sån sak som däckskontot kommer spräcka kalkylen för BMWn om man nu bara ska prata pengar, däcken håller troligtvis kortare tid och är dyrare. Servicen, 6 liter olja kostar mer än 3 liter o.s,v
En sökning på BMWns motor N47 reste oxå nackhåren, kamkedjeproblem, där man ofta oxå behöver byta vevaxeln, med prisuppgifter uppåt 60.000 för en reparation.
Tyvärr får man konstatera att BMWs bilar verkar får mer och knöligare problem ju nyare dom är.
Men vill man åka i BMWn, med vad det innebär av överlägsen komfort och körglädje mot Aygon, så får man räkna med att det kan kosta en slant.
Är bara slantarna intressanta har inte BMWn en suck mot Aygon.

Tack! Precis det jag ville veta! :)

Uppdaterat: 2012-12-03 22:52
leifer skrev:

ungdomar idag letar efter billiga vettiga bruksbilar utan massa status."

Det har du nog helt rätt i. Är själv ingen ungdom direkt, men jag tror att många börjar prioritera billiga och vettiga bruksbilar över det som vi kallar för "gas guzzlers" på engelska. Och vill man köra sportbil då och då går det alltid att hyra en lambo eller dylikt över en långhelg :)

leifer skrev:

inredningsvisLäs gärna denna.http://www.vibilagare.se/test/langtest/toyota-prius-ii-2004-slutrapport-...

Mycket intressant! Hade aldrig tänkte på en beg. Prius tidigare eftersom jag var rädd att batteriet skulle behöva bytas för 20 - 30 laxar. Men 50.000mil på ett batteri är inte illa gjort!

Uppdaterat: 2012-12-03 23:23

Med tanke på vad trådskaparen efterfrågar hos en bil så föreslår jag vilken Toyota som helst.

En BMW köper man av helt andra anledningar än driftskostnader.

Korkad tråd......

Uppdaterat: 2012-12-04 09:00

Nja tråden är väl inte så tokig egentligen, många stirrar sig blinda på bränsleförbrukningen, men glömmer totalkostnaden.

Uppdaterat: 2012-12-04 11:20

Som vi diskuterad tidigare i en annan tråd:
Det finns egentligen inget svar på en sån här fråga.

Allt beror ju på vad frågeställaren prioriterar, vad är viktigast med bilen?

Lika svårt att svara på som att säga vad som är bäst att dricka till maten, eller vilken färg som är snyggast.

Prius är driftsäker, det är de flesta överens om. Men är det viktigast? En del gillar den annorlunda körningen, andra stör sig på den skrikande motorn. En del gillar den egensinniga designen, medan andra tycker den är skitful. Samma sak invändigt förstås.

En sak kan spekulanten alltid göra själv: åka och prova de olika alternativen! Och då inte bar en runda runt kvarteret, utan en rejäl runda, eller ännu hellre en hel helg. Åk och handla, parkera och göra sånt som gör i vardagen. Då upptäcker man mer saker att uppskatta/störa sig på.

Uppdaterat: 2012-12-04 13:56
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn, lånar verkligen en bilfirma ut en bil över en hel helg? Ny eller begagnad bil då?
De brukar ju inte ha så många bilhandlar regskyltar så de kan låna ut över helgen.

Uppdaterat: 2012-12-04 14:05
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hackenbush:
Jodå, visst gör dom det. Men, jag kan tänka mig att det skiljer mellan mindre och större orter. Jag har haft både nya och begagnade bilar hemma över helgen.
Och nu är de nog mer intresserade när det är trögt....

Grönskyltarna ligger ändå bara på hyllan när det är stängt.

Enda nackdelen är förstås självrisken om det händer något, fast det är ju alltid samma sak när man provkör med grönskylt.

Uppdaterat: 2012-12-04 15:10
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ja man skall vara försiktig när man kör med grönskylt.
Jag skall faktiskt fråga om veckoslutslån nästa gång jag byter bil. Det blir lättare att upptäcka felaktigheter då om man köper begagnat än om man bara kör några kilometer.
Jag hade ett par fel jag inte upptäckte förrän jag kört några dagar sist jag bytte men såklart fixade bilfirman till dessa utan att knorra.

Uppdaterat: 2012-12-04 15:14
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Rikard skrev:

Nja tråden är väl inte så tokig egentligen, många stirrar sig blinda på bränsleförbrukningen, men glömmer totalkostnaden.

Tack Rikard - det var precis det jag tänkte på och precis det jag försöker klura ut! :) Det är totalkostnaden som är mest intressant! (Även om det är lätt att stirra sig blind med 0,38/mil bränsleförbrukning för en Aygo)

Jag har nu skapat en excelkalkyl där jag kan jämföra totalkostnader på bilar. Det ser ut som en BMW 118d kostar ca 4.600kr mer per år över 5 år än en Toyota Aygo, när man tänker på *totalakostnaden* (med inköpspris, drivmedel, försäkring, skatt, reparationer och försäljningspris inräknade.)

Ladda gärna hem bladet och ändra om siffrorna i de gröna fälten om ni anser att de är felaktiga. Hoppas det är intressant för nån. Det har iaf varit riktigt intressant för mig att försöka sätta mig in i tanken om totalkostnader och inte bara bränslekostnader.

Uppdaterat: 2012-12-04 16:21

Tack leifer för ditt svar. Kalkylen är ingen 'glädjekalkyl' utan ett första utkast med vissa gissningar. Jag saknar kunskaper inom detta området därför är jag här för att söka råd av de som är kunnigare. Först och främst visste jag inte att tillverkarnas siffror för bränsleförbrukning går ej att lita på. Så, en sak har jag nu lärt mig (som sagt, därför är jag här!)

Hade gärna haft några förslag till vad service/underhåll/rep hade möjligen kostat, men antar att detta är svårt att förutspå?

Ang. kapitalkostnad - inget lån behövs därför är den ej med i kalkylen. Har jag inte pengarna på kontot så köper jag inte prylen.

Restvärdet är ju okänt - ytterligare en sak man ber om råd för i sådana forums.

Återigen försöker jag lära mig mer om totalkostnader och därför skapade jag en första utkast på en kalkyl.

Skapa gärna din egen kalkyl med ditt förslag för en Prius 2 och mata in några siffror - det vore mycket intressant (och lärorikt!) att se vad du kommer fram till.

Med respekt.

Uppdaterat: 2012-12-04 19:27

Mycket intressant länk, den från swedbank. Verkar rimligt med 28kr/mil allt som allt för Corollan. Har tidigare ägt 2 Corollas och de var riktigt billiga i drift (1986 1,3L 3.dr hatch, och en 1998 1,6L Touring combi 2wd).

Misstänker att en 2009 Aygo hamnar strax under det angivna beloppet för Corollan - kanske 25kr/mil?

Har nu kollat närmare på Prius och den går tyvärr bort för min del. Det är nåt med hastighetsmätaren i mitten av bilen som känns, jag vet inte, weird.

Slutsatsen: Toyota Aygo ligger just nu högst upp på listan. Har även tankar kring äldre småbilar med lägre inköpskostnad så som denna Peugeot 1,6 halvkombi från 2000:
http://www.blocket.se/alvsborg/Peugeot_206_1_6_NY_BESIKTIGAD____NY_KAMREM_44284662.htm?ca=15&w=2

Men jag ska starta ett nytt tråd för denna tror jag ;)

Uppdaterat: 2012-12-04 21:09

Hehe, visst, "space:at" var ett bra ord att använda :) Ja, jag kan tänka mig att testköra en Prius 2.

Har själv varit delägare i en 2,0L Volvo 360, 1986 årsmodell när jag bodde i norra Norge. Inte världens snålaste bil (särskilt med tanke på klimatet!) men jag lyckades kallstarta den många gånger i -20C. Pluspoäng :)

Men jag förstår vad du säger ang. äldre bilar och breakdowns. Dock pluspoäng till Toyota denna gången, min gamla '86 Corolla körde som ny - även den sorgliga dagen jag var tvungen att sälja den som skräp i 2002 pga rost. (Detta i Nya Zeeland med havsklimat).

Uppdaterat: 2012-12-04 21:53

Mitt råd är att inte vara så jäkla svensk och snål... Köp den bil du vill ha och sluta räkna kronor! Man lever bara en gång!!!

Uppdaterat: 2012-12-04 22:08
Pär

Självklart så ska man inte överdriva med bilköpet, men att tänka på småkronor så blir det nästan löjligt... Man ska köpa den bilen man gillar mest, svårare behöver det inte vara.

Uppdaterat: 2012-12-04 22:26
Pär

"Inredningsvis statistik över användarprofil är Senast inloggad: 2012-12-03 00:41

Medlem sedan: 2012-12-03 00:41" . Är det bara jag som har en känsla av , "Inredningsvis" vill trigga igång något?

Uppdaterat: 2012-12-05 10:32

Det var det jag undrade i #8 !!!

Uppdaterat: 2012-12-05 10:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Leif, en del nya användare känns lite suspekta eftersom precis som du säger har man känslan av att de vill ha igång lite pajkastning. Vi får hålla ögonen öppna.

Uppdaterat: 2012-12-05 10:42
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

leifer. Ja klart jag vet att inte alla kan eller vill köpa nya bilar men som alla andra också skriver så tror jag detta är en pajjas som försöker göra sig lustig för vem jämför en Toyota och en BMW? Så jag tror inte det hänger på pengar om man funderar på en nyare BMW.
Därför tycker jag det var idiotiskt att hålla på att jämföra kronor hela tiden!

Uppdaterat: 2012-12-05 11:58
Pär

Känns onekligen som ett försök att få igång pajkastning när man vill jämföra en tysk bil med en japansk och är medveten om att det ofta bråkas i olika läger mellan dessa två bilmärkena.

Uppdaterat: 2012-12-05 12:10
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Ja, tyvärr finns det ju krafter som verkar för att trigga igång diskussioner som sällan mynnar i ett avslut.
Just på grund av dessa krafter så saboteras även seriösa inlägg, då man inte riktigt vet om det är på riktigt eller bare tull...

Flera inlägg har handlat just om japanska vs europeiska bilar som begagnade, och flera gånger har det påpekats i inlägget att driftsäkerhet är viktigt.

Tyvärr har somliga lyckats skadeskjuta forumet.

Uppdaterat: 2012-12-05 16:53
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Självklart är Aygon väldigt mkt billigare att köpa och äga. Provkör så får du se om den duger för dig.

MVH

Uppdaterat: 2012-12-06 08:08