Vi Bilägares forum

Bilder på Mercedes dropplist A-stolpe

Bilder på Mercedes dropplist A-stolpe

Här är ett exempel på släktskap i design. Man ser tydligt likheten i design på A-stolpen/taket, den klassiska dropplisten som levt kvar ända sedan 1982 när Bruno Sacco införde den på 190-serien. Bilderna är på 190-serien (W201) och nuvarande B-klass (W246). Nu råkar B-klassen ha glastak på denna bild vilket gör det lite svårare att se, men i över 30 år samma konstruktion och alla bilmodeller har denna design. Det är sådant här som ger premiumstatus. Inget osäkert velande om hur bilarna ska se ut. Dropplisten när den kom kombinerar design och praktisk funktion. Tidigare dropplister stod upp och skapade luftmotstånd och vindbrus. Denna liggande kombinerade lågt luftmotstånd och lågt vindbrus med att på ett effektivt sätt fånga upp vattnet från torkarna och leda det över taket och ner i en ränna längst bak ovanför bakrutan och som lede ut det via kanaler efter bakrutan och bagageluckan. Trotts ihärdigt regnande var sidorutorna och bakrutan torr.

Bilderna är från Daimler AG.

Uppdaterat: 2014-04-27 09:43
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Kommentarer

Lexus har svårt för att komma på något eget. Nu kopierar de den svävande infotainmentskärmen som Mercedes kom med 2011 i nya NX. Japaner kopierar och kopierar.

Uppdaterat: 2014-04-27 12:30
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Här ser man bakdelen på Mercedes S och C-klass och Lexus GS, från vänster till höger. S och C förmedlar en helhetsdesign som ger ett nobelt intryck samtidigt som bilen inte ser baktung ut. GS har förflyttat tyngdpunkten i designen bakåt och nedåt. Det ger ett tungs utseende och stötfångarens utformning har fått hela bakpartiet att se ut som om det säckat ihop. Bakdelen på Lexus ser ut som en stor klump, eller som om den var lastad med sandsäckar. Det finns ingen balans över bakaxeln, som det gör i Mercedes. Mercedes bagagelucka har en snygg elegant integrerad spoiler medan Lexus har en som verkligen ser ditsatt ut. Mercedes har en mjuk följsam dörrkurva medan Lexus en orolig som går både hit och dit. Bakljusen på Mercedes är så integrerade i designen att de ser ut som om de är formade på plats, medan Lexus bakljus ser ut som vilka Toyota ljus som helst som satts dit. Lexus design ser redan lite passé ut, mot Mercedes tidlösa verk. Mercedes har ett luftmotstånd på cw 0,24 medan Lexus ligger på cw 0,26. Mercedes chefdesigner Gorden Wagener har verkligen lyckats.

Uppdaterat: 2014-04-27 18:21
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Det har Shogun frågat förr. Nej, jag har bara Mercedes som intresse sedan barnsben. Mercedes blev "mitt märke" av erfarenheter.

Uppdaterat: 2014-04-27 19:10
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

BMW:s njurar har ju hängt med ett tag.

Uppdaterat: 2014-04-27 20:53
It's a very good idea to leave a sinking ship

Smaken är som baken, att försöka övertyga någon att denne tycker "fel" ifråga om design är rätt dödfött.

Och i det här fallet med Lexus vs Mercedes är det nog lättare att få en taliban att konvertera till scientologin än att någon av debattörerna skulle lägga sig och ge den andre rätt...

Men det är rätt underhållande att läsa :-)

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Shogun, den enda anledningen till jag diskuterar här är att det går att infoga bilder.

leifer, då har du inte läst noga. Jag har senast kritiserat Mercedes och berömt Lexus för placeringen av hastighetsmätaren. På "min sida" här på ViB skriver jag om saker jag kritiserar på min B-klass. B la för högt däckljud och lite för stum fjädring.

JohanE-1, ja BMW har sina traditionella gener de med.

simon-d, du har rätt. Shogun (tjatar) om det enda bestående är förändringen. Att en modell som kom för tre bilgenerationer sedan är det han pratar om och mycket har förändrats sedan dess, men det blundar han för.

Uppdaterat: 2014-04-27 21:15
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Ha! Ja så är det säkert simon-d. Det värsta är att det inte bara är i Ransäter det ser ut så i detta lands mindre samhällen.

Uppdaterat: 2014-04-27 21:26
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Den övre bilden andas lyx. Den under kan lika gärna vara en Toyota Auris, så när som på avgasrören.

Uppdaterat: 2014-04-27 21:29
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Shogun, jag begriper inte vad du menar med "Att Mercedes nya S-klass sedan tappar byxorna så kalsongerna syns gör heller inget tydligen."

Uppdaterat: 2014-04-27 21:31
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Läste en artikel om Volvos nya design, där det stod att avståndet mellan A-stolpen och framaxeln är fixt i SPA-plattformen. Och det är fixt av designskäl för att skapa en mindre framtung look. I artikeln uttalade sig också en ingenjör och sa att denna detalj skapar huvudvärk för ingenjörerna. Troligen på grund av att Volvo fortfarande har tvärställd drivlina. Man kan ju faktiskt ha korta överhäng fram också på framhjulsdrivna bilar. Tittar jag under huven på min Skoda så är det ganska mycket luft framför motorn, så det långa överhänget är nog mycket på grund av design/krocksäkerhetsskäl.

Uppdaterat: 2014-04-28 09:19

Inte ens rakt bakifrån ser jag några "kalsonger" på S-klassen. Däremot ser den sportigare ut än LS, som mer påminner om en bil med påbyggd koffertlåda och Toyotabakljus. De rena linjerna på S-klass är skönheten själv.

Uppdaterat: 2014-04-28 10:22
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

leifer, jag pratar om Mercedes modeller och inte Mercedes som företag. Att diskutera företaget passar bättre på ekonomiforum.

Uppdaterat: 2014-04-28 10:24
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Japan har få klassiska modeller men Datsun 240Z fråm 70-talet är en verklig klassiker. Det är helt klart att samtliga japanska lyxbilsmärken är helt framtagna för USA marknaden. Hondas prestigemärke Acura tror jag bara säljs i USA.

Uppdaterat: 2014-04-28 10:34

Ok Shogun, förstår lite hur du menar, men så ser jag inte S-klassen när jag ser den i verkligheten. Däremot håller jag med dig om att C-klassens instrumentpanel är snyggare. Hade den dock inte varit för bred för lilla C-klass så hade den fått full pott. Men tyvärr tar mittkonsolen för mycket plats för benen.

Uppdaterat: 2014-04-28 11:25
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Denna diskussionen är helt dödfödd. Vi har alla olika tycke och smak om design. Det någon tycker är otroligt vackert tycker någon annan är skräp och aldrig kommer någon att övertyga en att något man tycker är väldigt fult plötsligt blir vackert.
Skönheten är ALLTID i betraktarens ögon och det är tur det så det finns något för alla att tycka om.
Att ge sig in i en debatt med andra människor om vad som är fult eller vackert är totalt hopplöst såvida man inte hittar någon som har ungefär samma smak som en själv.
Att debattera med någon som har en helt annan smak än en själv lär bli en debatt som aldrig tar slut och hur kul är det?

Uppdaterat: 2014-04-28 11:34
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Smak och tycke kan egentligen inte diskuteras, det är är ungefär som att utse världens snyggaste färg...

Jag tycker nog att BMW har blivit snyggare igen efter alla fula "Bangle angles", medan Mercedes blivit sämre. Jag förstår vad Shogun mebar med hängröv på MB, tycker inte det är snyggt.

Lexus må vara bra på många sätt, men designmässigt tycker jag de är hemska.

Men, det är min uppfattning. Andra får gärna tycka tvärtom, inga problem för mig.

Uppdaterat: 2014-04-28 11:41
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Visst kan man diskutera design som konst. Precis som det finns bra och dålig konst, finns det bra och dålig design.

Uppdaterat: 2014-04-28 13:03
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Tycker nog personligen inte att Mercedes design går åt rätt håll. T.ex tycker jag att nuvarande E-klassen var snyggare före facelift än efter. Nya C-klassen verkar ha fått mindre fönsterytor än den gamla med högt uppdragen midjelinje. Också ett steg i fel riktning tycker jag! Har provsuttit nya C-klassen och tycker jag sitter för lågt och för tillbakalutat. I W204 så är ryggstödet lite vinklat i överkant. Så man kan sitta mycket upprätt utan att bli spänd. Samma gäller GLK:n.
Nya GLK:n verkar också få mindre fönsterytor än den nuvarande att döma från de spionbilder som finns. Synd! Det jag gillar mycket med GLK:n är det stora fönsterytorna och den upprätta sittställningen. Synd om dessa två försvinner.

Uppdaterat: 2014-04-28 14:18

Hur man uppfattar saker och ting är inte minst socialt betingat. Fråga en 16 åring från landsbygden vad har tycker om EPA-traktorer och sänkta Volvo 740, mot en 16 åring från Stockholm.

Uppdaterat: 2014-04-28 14:20
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

leifer, jag kan kritisera enskilda bilar och enskilda konstruktioner hos Mercedes, men inte vad de tillverkar för typ av bilar. Jag anser att de balanserar bra mellan oöverkomligt dyra och överkomligt prissatta bilar som erbjuder den europeiska kunden det den vill ha. Gedigen solid finish på inredning. Klassik modern design utvändigt. Genomtänkta konstruktioner. Diger utrustnings lista. Utrustning med de där lilla extra finesserna. Det är därför jag gillar Mercedes. Då låter det väldigt märkligt om jag skulle kritisera dem bara för att balansera kritiken mot Lexus. Lexus är mer för att tillfredsställa den amerikanska publiken. Det är inte för inte USA kallas för plastens förlovade hemland. Lexus må hålla bra, men det är långt ifrån allt jag vill ha av en bil. Se bara på rattknapparna i NX hur blank plast de har. Det känns inte som om de tar mig på allvar när jag betalat så mycket för en bil, utan får bara något som de slängt till mig för att jag ska ha något att trycka på. Jag kan kritisera Volvo också. Även Volvo verkar ha USA som mål. Deras reglage är inte alls av rätt sorts plastfinish. Sedan må de vara väldigt krocksäkra, men det är inte nog. Jag vill ha mer av en bil.

Uppdaterat: 2014-04-28 21:54
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Shogun.

Här är lite exempel bara tagna så där på detaljer. Lexus NX och Mercedes C-klass. C-klassen tillhör inte heller de finaste modellerna hos Mercedes utan är deras volymbil nummer ett, den modellen som säljer mest. Ändå slår den Lexus lätt på detaljer. -Se här, nummer 1: Reglagen på luftmunstyckena skiljer sig rätt mycket åt. Mercedes har ett snyggt designat vred i metall (jo det ÄR metall) som integrerats i luftdysan. Lexus har någon standardplastrulle som de typ hittat på lagret. Nummer 2: Rattknapparna hos Lexus är blankt plastiga utan att för den skull vara i finare pianolacksutförande. På Mercedes har knapparna i en snygg matt yta och allt är inramat av en elegant kromkant. 3:Själva instrumentpanelen är hos Lexus i en trist hård plast. Hos Mercedes en mjuk gedigen plast. 4: Knappraden till vänster om ratten är hos Lexus i en mycket tråkig plast som lika gärna kunde suttit i en Dacia och knapparna är fult standardiserade rektangulär. Hos Mercedes är knapparna i pianolack har en snygg konvex form som ger fint ljusspel och det är olika form på de som sitter ute i kanterna samt att allt är inramat av en kromsarg. Det är skillnad som natt och dag. 5. Något som är mycket fult och absolut inte hör hemma i en bil i premiumklassen är täckbrickor för knappar och reglage som inte finns. Vissa är tillval andra är för andra marknader en del kommer aldrig att bli utnyttjade. Hos Mercedes lyser detta med sin frånvaro, tack och lov.

Om du inte förstår dessa glasklara skillnader mellan Mercedes (premiumbilar) och Lexus (så kallade premiumbilar) så är det lönlöst att förklara mer.

Min B-klass har mycket av dessa skillnader också mot sina konkurrenter på sitt plan.

Uppdaterat: 2014-04-29 22:17
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

leifer, "En slags blind kärlek till märket. " Snarare tvärt om. Om du förstår skillnaderna på bilarna som på bilden ovan så är blind det sista jag är. Jag har syn som en hök när det gäller att se skillnader på premium och "premium".

Uppdaterat: 2014-04-29 22:25
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Om premium innebär "inget osäkert om hur bilar ser ut", tja Mercedes har ju inte varit konsekventa i sin design precis. Att en droplist skulle ge premiumstatus... jag ler, jag ler. En E-klass från 80-talet och de bilar som Mercedes gör idag - det är rätt stor skillnad på dem designmässigt. Jag tycker att Mercedes tar ut för stora svängar i designen idag, tydligen vill de ändra sin målgrupp... och ja de känns verkligen allt mer som bilen för amerikanska hip-hoppare i guldkedjor. Det är rätt långt från Mercedes på 70-talet och 80-talet då de hade en viss modest stil.

Nu har jag i sig inget problem med avantgardism, men jag frågar mig om Mercedes är rätt märke för det.

Uppdaterat: 2014-04-30 20:58

Shogun du blundar för verkligheten. Även om bilden här på forumet skärs ned starkt så går det tydligt att se materialval på originalbilderna. Du ser möjligtvis inte kromsargen runt rattreglagen på Mercedes? Du vill inte erkänna att knapparna är elegantare gjorda. Du är helt insnöad på Lexus. Jag bara skrattar, Lexus står där med neddragna byxor när man granskar dem noga. En bluffpremiumbil är vad det är, dessutom ser NX ut som ett schabrak och inte blev det bättre när man kollade noggrannare på inredningen heller. Tyvärr, Lexus är en loser.

Ärligt talat så behöver jag aldrig ändra vredet på värmen. Det har stått på 21° sedan jag köpte bilen. Klimatorn sköter sig yppigt. Du passade inte på att vrida på infovredet och lyssnade på kassaskåpsklickandet? Det är helt underbart att vrida på.

Ju mer jag kollar på Lexus desto mer gillar jag Mercedes.

Jag satt bara för ett par timmar sedan och körde E6:an upp genom Halland. Det blåste från väster och flaggorna stod rakt ut. Bilen gick i 135 km/h och var bergfast på vägen. När vägen var rak så behövde jag inte ens hålla i ratten. B-klassen är mycket imponerande.

Uppdaterat: 2014-04-30 21:55
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Du sammanfattar allt mycket bra simon_d och tack för länken!

Uppdaterat: 2014-04-30 22:08
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Shogun, jag tar B-klassen för den den är. Jag inbillar mig inte att det är en E eller S -klass. Jag har erfarenhet av dessa två också och jag vet att de spelar i en annan division. B-klassen är mycket bra jämfört med motsvarande konkurrenter. Inte för inte har den lovordats mycket i pressen. Vad det blir för Mercedes nästa gång vet jag inte. Det kan bli en ny B (med 4MATIC) eller en ny C (nya kombin i höst i så fall) eller en kommande GLK (2015) eller en kommande E (2016). Jag suger på karamellen och funderar vidare. Någon Lexus kommer jag aldrig att slösa pengar på i varje fall, det är då säkert. Så otroligt opersonliga bilar. Du kanske har goda erfarenheter av Lexus vad gäller verklig kvalité. Men en bil kan inte bli mer än felfri och det är just vad min B-klass är. Den ha inte haft ett enda fel på två år och drygt 4000 mil. De Toyota Yaris jag haft tidigare har båda haft flera fel under samma period. Det har både varit trasigt lås på bagagen och bensinrörsskydd som lossat inne i bakskärmen. För att inte tala om ett löst avgassystem som gav väldigt märkliga ljud. AC:n lade av en gång också. Yaris modell 1 höll dock bättre än Yaris modell 2. Jag har haft båda två som andra bilar.

Uppdaterat: 2014-04-30 22:26
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Märker att du börjar bli pressad och har slut på argumenten Shogun. Talar om hudar som torkar av sig bajs i gräset. Då kan du inte ha mycket att komma med. Det är Art Deco detta sätt att designa bilar efter med ett finare ord, om du läste simons länk.

Det är rätt intressant att när Toyota/Lexus kritiseras så blir man inte betrodd. För mig är det ett avslöjande av de herrar som försvara dessa märken, eftersom jag vet att det jag säger är sant.

Uppdaterat: 2014-05-01 09:23
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Nu är det så att man måste inte sitta i en bil för att titta på saker som går att se på bilder. Skulle jag jag klagat på ljud eller fjädringskomforten så förstår jag om jag inte skulle tagits på allvar.

Några personliga angrepp håller inte jag på med. Jag kan bara svara för mig själv.

Nu är Art Deco ett begrepp och inte ett företags designnamn. Art Deco är lite motsatsen till Bauhaus skolans filosofi. Bauhaus skolan (det har inget med byggvaruhuset Bauhaus att göra) utvecklade design för produkter att göras i fabrik. Art Deco är ting som konstnärligt dekorerats, alltså de har fått en design som inte enbart ska vara produktionsvänlig utan även blidka ögat. Du ska se att Mercedes har flyttat fram gränsen nu och snart kommer alla att hoppa på tåget, även Lexus som gärna kopierar i god japansk anda.

Raphael, du säger att Mercedes inte ska hålla på med avantgardistisk design och samtidigt berömmer du Bruno Sacco. Om någon har flyttat fram gränsen så är det Bruno Sacco. W124 skiljer sig starkt från föregångaren W123. Nu kommer Gorden Wagener och gör samma sak. Så håll i hatten...eller baskern kanske man ska säga till dig.

Uppdaterat: 2014-05-01 11:26
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Tycker knappast att A5 är snygg, då håller jag mer på A4 kombi. XC60 är mycket bättre XC90 i designen, men inte är den någon norm för vacker bil inte.

Uppdaterat: 2014-05-01 12:37
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Ja om kring 29 tusen sålda S-klasss första kvartalet i år mot ca 16 tusen första kvartalet förra året. Det säger en del om att folk uppskatter bilen. Intressant är också att notera hur E-klass går bättre i år än förra året vid samma tid. 81 mot 59 tusen sålda. Det betyder att faceliften gick hem också. Faktum är inget segment hos Mercedes gick tillbaka, inklusive tunga fordon i en bransch som annars är osäker för många tillverkare.

Uppdaterat: 2014-05-01 14:03
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Mercedes tappar allmer av sin annars så eleganta design när de försöker att sporta till alla sina modeller.
Mercedes tilltalar mig allt mindre även om jag är säker på att de fortfarande är fantastiska att köra och de är fortfarande ledande i teknisk utveckling.
Men det skulle förstås se ganska fånigt ut om en gubbe kommer i en Mercedes som ser ut att gå i 200 knyck när den står stilla. Min Rapid passar mig bättre, lite sparsmakat återhållsam i designen.

Uppdaterat: 2014-05-01 17:21
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Eller så denna W121 eller denna W186. Det är inget nytt med sluttande bakparti precis. Art Deco kännetecknar inte just denna detalj utan hela formgivningen. Art Deco är från 1920-talet.

Uppdaterat: 2014-05-01 19:38
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Dessa senaste bilder var klassiska "Mercor". W121 hade kompisens pappa medan en W186 faktiskt ägdes av en klasskompis när vi gick på gymnasiet. Härlig bil att åka i baksätet på...:)

Uppdaterat: 2014-05-01 20:05
leifer skrev:

Thommys, dom flesta tycker A5 är snygg, du är alltså ett undantag.

Tycker du att A5 är så märkvärdig? Här bredvid en S-klass AMG. Jag tycker att S-klassen är mycket mäktigare än A5 som ändå här är klädd i RS kostym.

Uppdaterat: 2014-05-01 20:29
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!
Pi skrev:

Dessa senaste bilder var klassiska "Mercor". W121 hade kompisens pappa medan en W186 faktiskt ägdes av en klasskompis när vi gick på gymnasiet. Härlig bil att åka i baksätet på...:)

Inte illa att ha en W186 under gymnasietiden!

Uppdaterat: 2014-05-01 20:31
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Här är ytterligare tydliga släktskapsband mellan modellerna i E-klass serien. Det är W114, W123, W124, W210, W2111, W212. Från 1967 fram till idag. I över 45 år har C-stolpen haft sin karaktäristiska breda from och bakdörren sin lilla stolpe för att rutan ska gå helt ned i bakdörren. Man kan även se dörrhandtaget som från W123 är av den suveräna logiska modell som bara var att dra i så öppnades dörren. Idag har många andra bilar också fått det. Mercedes R107 (SL) fick det redan 1971. För att dörren inte skulle öppnas av sido-G-krafter hade de en motvikt på en hävstång inne i dörren. Ju större sidokraft desto hårdare drogs handtaget till.

Uppdaterat: 2014-05-01 20:52
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!
simon_d skrev:

Här är ett gäng mer eller mindre otroliga skapelser från Art Deco eran, inklusive vad som är världens mest attraktiva bil i pengar räknat, Bugatti Atlantic:
http://www.complex.com/rides/2012/08/25-stunning-art-deco-cars/

Det var grymma bilar det. Svängarna har tagits ut ordentligt. Här står sig S och C klass släta. Får hålla tillgodo med Mercedes Art Deco bil nummer 1. 500 K (W29).

Uppdaterat: 2014-05-01 22:17
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Thommys - kan hålla med om att det var en mäktig bil men dels var bilen ett antal år och dels var det en elev som var några år äldre än vi övriga "fjortisar" (nåja...)...:) Men det kändes som sagt mäktigt att få åka i den - en viss skillnad jämfört med min egen Hundkoja...:)

Uppdaterat: 2014-05-01 22:46

Den ser ut som om den vore i bakelit. Sedan skulle formen lika gärna kunna vara samtida som gammal.

Uppdaterat: 2014-05-02 17:34
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Tack för S-klassfilmen leifer. Men jag ska nog villigt erkänna att jag tittade mer på henne än på bilen.

Uppdaterat: 2014-05-02 21:53
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Tycker Mercedes gjorde finare bilar förut än idag då de ser överdesignade ut. Tycker gamla MB C-Klass ser bättre ut än den som kom ny detta år. De MB som jag verkligen gillade var W123, W124 & MB S-Klass som hette W125 (tror jag). Sedan finns det många snygga Coupér så klart från Mercedes. Har bara ägt en MB och det var endast på pappret och det var en MB 200 Kompakt årsmodell 75. I själva verket var det min bror som ägde bilen men hade fått sitt körkort indraget efter dumheter ute i trafiken. Därför var han tvungen att ha bilen i mitt namn så att han inte skulle bli stoppad av Polisen.

Uppdaterat: 2014-05-03 15:29
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Kom på att den hette W126 simon_d.

[img]https://c1.staticflickr.com/5/4027/4633335004_cc1045f3c6_z.jpg[/img]

Verkligen fina stilrena linjer. Den som kom efter 1992 var ju riktigt ful.

Uppdaterat: 2014-05-03 21:19
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

simon_d:
Sedan är det som du säger det tar lite tid att vänja sig vid Mercedes modeller. Minns att jag tyckte W124 var ful när den kom men blev bara vackrare och vackrare ju mer man tittade på den. Speciellt från årsmodell 90 med sköldar nedtill på dörrarna såg den ännu bättre ut fast sköldarna var en rost fälla.

Uppdaterat: 2014-05-03 21:24
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

W126 är en av mina favoriter. Den är så fulländad i designen både i inredning och karossen. Jag kommer ihåg första gången jag såg en. Jag blev helt såld. Jag var inte så gammal och jag visste inte att det var efterträdaren till W116. När jag såg sköldarna nertill så trodde jag först att den var amfibisk. En annan detalj jag fastande för var den stora vindrutan som fortsatte ner under huven med dolda torkare. Jag tyckte det var så snyggt gjort med de svarttonade prickarna nertill på rutan som försvann ner under huven. En annan detalj var mikrotrådarna till värmen för bakrutan. Då körde min pappa en orange Volvo 244 DL. Det var kontraster.

W140 som kom sedan var inte samma skönhet men så otroligt mäktigt stor. Den hade mycket högre komfort och skönare stolar och man upplevde inte alls farten i den. Välisolerad som få bl a tack vare de dubbla sidorutorna. Den var så bred invändigt att man hade utfällbara armstöd på dörrarna för att man skulle nå ut till dörren med armbågarna. Denna har jag kört med både sexa, åtta och tolva. Den med sexa duger gott och väl. Men med V12:an tror man inte att det är sant när man trycker gasen i botten i 140 och den drar iväg något så hiskligt med denna stora tunga vagn. Det var otroligt imponerade på den tiden.

Uppdaterat: 2014-05-03 21:59
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Har varit och provkört nya C-klassen och även om man kan ha synpunkter på designen så är det en fantastisk bil!
Rapp styrning men utan minsta tillstymmelse till nervositet på motorväg. Fjädringen kändes lite hårdare än på den utgående modellen, men filtreringen av potthål och skarvar m.m var fantastiskt bra. Man kunde köra över vad som helst i stort sett och bara få en dov duns i hjulupphängingen. Och stabiliteten på motorväg var helt otrolig. Har kört E-klassen W212 i Elegance utförande en hel del och jag måste säga att nya C-klassen låg betydligt bättre på vägen. Och klarade skarvarna på motorvägen avsevärt mycket bättre.

Uppdaterat: 2014-05-07 15:20

Det är det nya MRA-Chassit som ger den kompetensen. E-klass får det 2016 i W213.

Uppdaterat: 2014-05-07 15:53
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Audi A7 har fått en negativ vinkel på bakstammen. Det tycker jag är fult. Här kan man verkligen tala om en hund som hukar sig. Hur man kan tala om det när det gäller C-klass begriper jag inte. Jag ser inte den liknelsen alls. C-klass sedan är en fröjd för ögat.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2014-05-22 22:16
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!