Vi Bilägares forum

VAG:s problem med drivlinor

VAG:s problem med drivlinor

Ytterligare en tydlig bekräftelse på att VAG har stora problem med sina drivlinor. Är det inte havererade DSG-lådor så är det motorhaverier. 1.4 TSI motorns problem är ju välkända liksom dyra partikelfilter-byten på dieslarna. Maskinskaderapporterna visar också ett tydligt språk som vi såg förra veckan.

Ett till sedan länge välkänt problem tas upp i denna artikel. Brustna kamkedjor: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16377129.ab

Problemen är välkända och dyra att åtgärda för ägarna men ändå är det förhållandevis tyst i bilmedia om saken. Teknikens Värld hade ju i förra numret en artikel men ViB har ju tyvärr legat väldigt lågt i frågan. Skulle vara intressantare att läsa om än dessa fullständigt meninglösa resereportage. Men med tanke på hur tidningen på sistone hyllat allt från koncernen så kan det kanske vara lite känsligt eller?

Fortfarande hyllas VAG-bilar som "tyska kvalitetsprodukter". Hur illa får det bli innan bilköpare och motorjournalister reagerar?

Hade det varit nåt italienskt eller franskt märke med motsvarande problem misstänker jag att det tagit fyr och indignerade skribenter kommit med sina fördomar med det klassiska "ja dom kan ju inte bygga bilar".

Nu är det tyska eller tyskägda märken som fallerat. Var är reaktionen?

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Kommentarer

Rålle har fått reda på lite mer? Din ursprungliga kommentar var ordagrant: "Och jag strålade samman med en arbetskamrat som berättade att en granne till honom har en son som äger Audi A4 av 2011 modell. Den har gått ca 3500 mil och efter flera besök hos den lokala VAG-verkstaden har det nu till slut konstaterats att motorn är slut och måste bytas..."

Vad har tillkommit när det gäller detta fallet? Jag tycker det verkar som det gått åt andra hållet;-)

Är det fortfarande din arbetskamrat, som har en granne vars son haft problem, som är informationskällan?

Uppdaterat: 2013-05-27 17:29
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Rålle G. Anledning är lågfriktionsmotorerna! Ibland hamnar toleranserna åt fel håll och spelen blir för stora. Då drar motorerna olja. Man får oftast byta shortblock så är det avhjälpt! Kostnadsfritt för kunden förutom omaket att bli av med bilen ett tag.

Uppdaterat: 2013-05-27 18:46

Ja, trasten, du har sannolikt rätt att det är just det som hänt i fallet med A4:an (om det nu verkligen har hänt). VAG har ju haft frekventa problem med just detta. Andra fabrikat likaså..... Jag hade en A6 2,4 som lånebil en vecka (min egen på lack efter en leveransskada) och den var törstig på både bensin och olja. Fick fylla på efter 100 mil. Inte bra, men just 2,4 är ju känd som en notorisk skitmotor.

Uppdaterat: 2013-05-27 19:25
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

AL förnekar sig inte... Gratulerar till forumets absolut mest uppblåsta ego!

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
trasten skrev:

Rålle G. Anledning är lågfriktionsmotorerna! Ibland hamnar toleranserna åt fel håll och spelen blir för stora. Då drar motorerna olja. Man får oftast byta shortblock så är det avhjälpt! Kostnadsfritt för kunden förutom omaket att bli av med bilen ett tag.

Ja, det där råkade en bekant ut för med sin M-B E-klass. Den slutade aldrig dra olja, så han fick underdelen av motorn bytt på garantin. Det pratades om för stora kolvspel, motorn vara alltså inte slut, utan hade för stora toleranser. Dessvärre var verkstaden gnöliga innan de kom till skott, men han fick åtgärden kostnadsfritt till slut.

Uppdaterat: 2013-05-28 11:00
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...