Vi Bilägares forum

Lexus GS 450h

Lexus GS 450h

Ett mycket positivt test

http://www.expressen.se/motor/biltester/lexus-gs-450h--pa-flera-satt-bast-i-klassen/

"Det finns andra modeller som ibland oförtjänt hamnar i skuggan av de tyska jättarna.
En av dem är Lexus GS 450h. Och det är på flera sätt den bästa bilen i klassen."

"Faktum är att jag tycker att Lexus GS 450h är lika rolig att köra som BMW 5-Serie, bilen som brukar vara måttstocken i den här klassen."

Uppdaterat: 2016-08-30 16:44

Kommentarer

Vill man se det positivt för Lexus så kanske man trots allt kan komma tillbaka på EU-marknaden så småningom när nu allt flera märken tycks anse att diesel-eran börjar närma sig slutet. Men man har säkert tappat åtskilligt i försäljningsvolym under tiden p g a avsaknaden av ett bra diesel-alternativ.

Uppdaterat: 2016-09-13 10:25

Jag vet att Toyota och då antagligen Lexus eftersom de ingår i samma koncern aldrig velat satsa på diesel, troligen eftersom de tidigt insåg dieselns nackdelar, men de har ändå tvingats på grund av marknaden att ha dieselbilar. Nu verkar ju rätt många biltillverkare inse att dieseln är på väg bort, senast Renault som tror att dieseln är borta om 10 år, att bygga en hybrid vars syfte är att vara skonsam mot miljön med en diesel talar mot sig självt, man vill ju ha så lite skadliga utsläpp som möjligt, på sikt kommer förbränningsmotorn att fasas bort och troligtvis ersättas av moderna batterier, men där är vi inte riktigt än

Uppdaterat: 2016-09-13 11:03

Pi, ändå säljer premiummärkena fortsatt mycket diesel.
Att det blir dyrare att rena behöver inte vara ett problem i lyxklassen heller.
Säljer man en bil för 500,000 kr eller mer så borde det finnas såna marginaler.
Dessutom hittar man hela tiden på ny teknik och nya sätt att rena.
Så jag är själv inte alls övertygad om att försäljningen av diesel kommer vara liten i EU säg 2020.

För en stor stadsjeep så är desstuom diesel det mest logiska just nu.
Ska man dra tungt, har en stora sexa och ha riktig 4wd så funkar inte riktigt bensin med dom bränslepriser vi har.
Jag har svårt att se att detta kommer ändras drastiskt trots att det kommer hårdare krav på rening.
Tillverkarna gör det som köparna vill ha, dom vill ha diesel i premiumsegmentet i EU.
Skatten på bensin kommer knappast sänkas heller och ju mer skatterna höjs på bränslet desto mer anledning att köra diesel!

Uppdaterat: 2016-09-13 11:14

Vidstige - visst kan du ha rätt i dina antaganden men hursomhelst så tror jag liksom du att Toyota/Lexus missat mycket försäljning inom EU just på grund av bristen på attraktiva diesel-drivlinor. Sen hur det blir i framtiden är det väl bara just framtiden som kan visa....

Uppdaterat: 2016-09-13 11:21

Pi, en annan sak som överygar mig är att Mercedes nyligen lanserat en helt nyutvecklad dieselmotor för många miljarder i utvecklingskostnad. Livslängden för motorn är ungefär 15 år har jag för mig man sa, dvs den ska vara i produktion så länge. Det gör man inte om man inte tror den kommer klara kommande reningskrav. Så jag tror premiummärkena inte alls planerar för att dra ner på diesel i t.ex. sina större stadsjeepar. Och det är ju där nu man gör stora pengar.

Uppdaterat: 2016-09-13 11:36
Vidstige skrev:

Pi, en annan sak som överygar mig är att Mercedes nyligen lanserat en helt nyutvecklad dieselmotor för många miljarder i utvecklingskostnad. Livslängden för motorn är ungefär 15 år har jag för mig man sa, dvs den ska vara i produktion så länge. Det gör man inte om man inte tror den kommer klara kommande reningskrav. Så jag tror premiummärkena inte alls planerar för att dra ner på diesel i t.ex. sina större stadsjeepar. Och det är ju där nu man gör stora pengar.

Nu har ju en motor inte tagits fram på ett år precis utan säkerligen jobbats på under lång tid och då vill de så klart ha tillbaks pengarna de investerat så inte så konstigt att de vill sälja denna nyutvecklade motor

Uppdaterat: 2016-09-13 12:01

Simon, tror inte det är så och man ska komma ihåg att kraven ökar även på bensinmotorer och att rent tekniskt så blir diesel- och bensinmotorer alltmer lika.

Märken som säljer mest mindre billigare bilar som Renault så kan det vara vettigt att lägga ner diesel och gå över helt till små överladdade bensinmotorer.

Men för premiummärkena tror jag inte alls på det och eftersom dom tyska premiummärkena och tyskland är så dominanta i EU så är jag säker på att dom kommer kunna sälja dieslar länge till, allt annat tror jag bara är mest snack faktiskt.

Lexus kan visserligen säkert växa med bensinmotorer, särskilt med nästa generation HSD i bilarna. Men jag tror man missar en stor chans när man inte har dieslar i bilarna.

Finns ett starkt argument till för diesel, och det är att dom kan göras förhållandevis snåla även med 6-cyl, vilket passar väl i större premiumbilar. Så ser det t.ex. ut när man jämför Volvo XC90 med 4-cyl diesel med Audi Q7 med 6-cyl diesel, dom drar ungefär lika mycket i praktiken. Så en Lexux RX med en 6-cyl diesel tror jag skulle kunna vara en vinstmaskin för Lexus i EU. Och med tanke modellen i tråden så gäller det förstås även GS, alltså en 6-cyl diesel även där.

Uppdaterat: 2016-09-13 14:38

Med sjunkande batteripriser blir elbil klart enklast.

Uppdaterat: 2016-09-13 16:38

Det jag saknar i Lexus modellprogram är någon sorts konsekvens och röd tråd. Tittar man på Audi så har man A4 som motsvarar IS och Q5 som motsvarar NX. I Audis fall så bygger Q5 i mångt och mycket på A4. Den grundläggande konstruktionen är densamma. Samma gäller för Mercedes och C-klass/GLC, BMW 3-serie/X3 och Jaguar XE/F-pace. Men i Lexus fall så är IS och NX helt väsensskilda konstruktioner. IS är en bakhjulsdriven bil med längsmonterad motor, medan NX är baserad på en framhjulsdriven plattform med tvärställd motor. Det enda de har gemensamt är i stort sett märket på huven och designen. Man undrar lite vad de vill med bilarna egentligen?

Uppdaterat: 2016-09-13 17:01

Den här nya Lexusplattformen verkar dock mycket lovande:
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjj7tL_zozPAhXFWRoKHcYBBYEQFggcMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.carmagazine.co.uk%2Fcar-news%2Ftech%2Frevealed-the-platform-to-reboot-lexus-car-march-2016%2F&usg=AFQjCNEzZUxG5B5ZkXAdGD6WYDLE6-0N1Q&bvm=bv.132479545,d.d2s

Hoppas att de baserar även SUV-modellerna på den.

Uppdaterat: 2016-09-13 17:05
junkers skrev:

Med sjunkande batteripriser blir elbil klart enklast.

Elbilar kommer inte sälja i närhet av diesel i EU dom närmsta säg 10 åren.

Uppdaterat: 2016-09-13 19:43

Var och provkörde en IS 300h idag, utrustningspaket Sport. Hade hoppats på att få köra en Comfort men det fanns ingen inne. Detta var min allra första bekantskap med en Lexus, har bara tittat på dessa tidigare ej provkört. Ska sägas att jag kommer från SUV, är inne på min femte. Har tänkt mig en hybridbil som nästa bil. Klart är att 300h är lite mindre än den bilen jag har idag, det gör inget. Familjen har minskat(barnen flyttat hemifrån). Stolarna(sportstolar) var tajta att sitta på, de var ganska mycket skålade men inget jag störde mig på. Ratten däremot tyckte jag inte gick att höja tillräckligt, när jag höjde stolen slog jag i med låren. Jag vill höja stolen men ratten gick inte att höja tillräckligt, så det var bara att sänka stolen. Kan jag leva med. Utrustningspaketet Sport har 18 tums fälgar, en klar nackdel med högt vägljud som följd. Kan vara bättre i Comfort som "bara" har 17 tums fälgar. Störde mig på nolläget på ratten ute på vägen Det fanns ett läge vid körning rakt fram, som om ratten inte lydde den första sekunden, om det har med 18 tums fälgarna att göra eller ej är svårt att sia om. Bra motor, hörde knappt skillnad på om bilen gick på batteriet eller motor (vid krypkörning). Har varit skeptiskt till CVT men den funkade utmärkt. jag följde tipsen och råden som har kommit från bl.a Vidstige och Simon. Trampa inte gasen i botten utan försök hålla sig vid 3500-4500. Min SUV (Kuga med MPS låda, typ som en DSG) med diesel så trampar jag knappt gasen i botten, behövs ej i.o.m att bästa draget kommer mycket tidigare i en diesel. Jag upplevde att med ungefär samma körstil som i min SUV funkade CVT klart bra, rent av så att jag tyckte den var trevlig att ha att göra med. Det hade jag inte väntat mig.
Positivt är också att 300h kan ha en dragkrok, behövs för min del i.o.m att jag har båt. Får absolut inte in alla grejer i bagaget i 300h, det är ganska litet faktiskt.
Slutintrycket är mycket positivt, detta är helt klart en bil som står högt på min lista över nästa bil. Lärde mig också att med en bil utrustad med bra motor så funkar en CVT låda bra. Förstår om en mindre bil med svag motor kan upplevas trög. Skall försöka hitta en 300h med Comfort paket, 17 tums fälgar. Skulle gärna vilja provköra en sådan för att känna på modellen som är aktuell för min del. Men som sagt denna provkörning gav mersmak...

Uppdaterat: 2016-09-16 16:54

För Auris HSD så går det inte att eftermontera dragkrok - kanske nåt du borde kolla när det gäller 300h, Optimus. Den måste alltså monteras vid bygget av bilen för det görs tydligen lite andra modifieringar också.

Uppdaterat: 2016-09-16 18:36

Tack Pi, det skall jag kolla upp. En ny 300h Comfort kostar 364800 kr, så en lätt beg är nog aktuellt för min del. Blir då eftermontering av krok.

Uppdaterat: 2016-09-16 18:50

Optimus, kul att vårt tips om hur man kör CVT kom till nytta och när man kommit på det så är det som du säger en bekväm känsla att köra, jag uppskattar så otroligt att man slipper växlingarna och att det bara smyger iväg från start, det är perfekt när man ska precitionsköra med husvagnen eller koppla till draget, man kan så att säga lägga i växel och backa 5 mm om man vill :) Ett tips om du kört mycket SUV är ju att köra NX innan du bestämmer dig, den tycker jag är mer prisvärd och mer välutrustad för pengarna, lycka till

Uppdaterat: 2016-09-17 01:00

Ja - att förflytta bilen 5 mm i t ex garaget är väl t ex inte DCT-lådornas allra främsta gren men annars så tycker jag att också dessa idag upplevs "mjuka" och smidiga att köra i de flesta situationer. Och momentomvandlar-lådor har ju alltid varit smidiga om än törstiga i tidigare varianter.

Uppdaterat: 2016-09-17 09:18

Optimus, jag skulle även rekommendera att testa nya Priusen. Kanske inte lika rolig och lika mycket flärd som en Lexus. Men nya hybridlinan är onekligen trevlig. Tycker rav4 hybrid är en trevlig bekantskap också.

Uppdaterat: 2016-09-17 13:00

Jo kul att tipsen om eCVT-körning uppskattades och fungerade vid praktisk tillämpning, synd att man inte kan göra nånting som ordnar detta automatiskt. Jag funderade på att man skulle kunna ha olika program och ett program som gör att lådan växlar upp snabbare så man undviker varv över säg 3500. Problemet med det är dock att man i bland snabbt kan behöva ha max effekt från drivlinan och då skulle det ju vara en begränsning. Om man kan neutralisera programmet genom att trycka hårdare på gasen så kommer folk då automatiskt trycka hårdare på gasen.

Vad det handlar om här är också att det finns en elmotor som hjälper till och nyttan att gasa hårdare blir då inte lika stor då ju elmotorn jobbar max från början. Så med lagom gas kan man då hitta lagom harmoni och jämn fördelning mellan elmotor och bensinmotor. Gasar man hårdare så bryter man den harmonin och nyttjar bensinmotorn onödigt hårt vilket då ger "brum" och ökad förbrukning.

I gen4 av HSD som sitter i Prius har man delvis löst detta genom att elmotorn blivit starkare och tar över mer vid acceleration liksom att den hjälper till mer vid högre farter. Men grundproblemet kvarstår tyvärr i att man måste hantera gasen rätt för att uppnå den harmoni jag pratade om.

Har noterat att min far inte riktigt fattar detta och han har kört Lexus CT200h ganska mycket nu. Ändå gasar han på vid acceleration så att motorn varvar max vilket är ca 4500 varv. Det ger förstås bäst acceleration men faktiskt inte så otroligt mycket bättre än att hantera gasen så man ligger på 3500 varv max. Kan vara också att man bli lurad av en tyst elmotor och inte uppfattar att bilen faktiskt accelererar så fort som den ändå gör tack vare den.

Uppdaterat: 2016-09-17 13:28

Bra test av nuvarande generation gs 450h.

https://youtu.be/gZqbIcz0Aa4

Uppdaterat: 2016-09-20 23:39

Om ni kollar hela testet ovan så framkom några saker som var intressanta.

Lexus GS 450h gen4 som kom 2012 är klart snålare än tidigare. Den tidigare hade inte atkinson sägs det. Även bagaget är klart bättre. Man ser skillanden tydligt på mittkonsolen, den som var innan 2012 ser rätt hemsk ut.

En sak till som jag inte tänkt på är att bromskraftsåtervinningen har lite problem vid vissa typer av inbromsning. När man tänker på det kommer ju mesta tyngden fram på framhjulen vid lite hårdare inbromsning, men GS har ju enbart bakhjulsdrift. Så återvinningen sker på bakhjulen. Och även bakhjulsdrift i sig ger lite ökad förbrukning så snålast är nog HSD med framhjulsdrift eller 4wd som i LS. På sikt kanske Lexus behöver införa 4wd som standard för HSD på IS och GS.

Uppdaterat: 2016-09-21 10:05