Vi Bilägares forum

Motorcyklar, en del av trafiken

Motorcyklar, en del av trafiken

För mig som är nybörjare på mc känns det bra att kunna diskutera detta med mer erfarna mc-piloter.
I den gamla (försvunna) tråden fick jag råd om hojar med mindre vibrationer än min DragStar 650 och där jag har fötterna på annan plats än vid framhjulet.
Jag tror att jag kommer ha kvar nuvarande fordon över vintern eftersom det kostar en slant att byta, men nog skulle jag vilja ha något med mer symaskinskänsla utan att det ska varva hur mycket som helst.

Uppdaterat: 2015-09-17 10:40

Kommentarer

Det låter som ett sedvanligt stockholmsrån.....
Som hultarn säger, lyssna runt.
Jag tyckte min ducati var dyr vid 4000 mil med 15, då ingick kamremmar, ventiljustering och ny koppling!
Ventiljustering behövs, om det behövs....
Dvs oftast behövs ingen justering men det ska ju kontrolleras....
Annars byter man hojen i god tid innan......

Uppdaterat: 2016-05-01 17:22

Nu tog vi oss över till tjeckien, till lilla staden vrchlabi i riesenbergen, små fina serpentinvägar över skidorterna vid gränsen, fortfarande slår vädret prognosen, 15 grader här på 1200m är bra i maj.....

Uppdaterat: 2016-05-01 17:26

ducce, jo så lite som jag kör så är nog 5000 mil långt borta, jag tror den gått knappt 1000 än så länge.
Men tänkte det är bra att ha lite koll på alla framtida kostnader.
Ytterligare ett alternativ är väl att göra den där 5000 mil servicen i nåt s.k. öststatsland.
Borde vara klart billigare i t.ex. Polen eller Lettland.
Kan man ju kombinera med en trevlig hoj-resa dit också.

Uppdaterat: 2016-05-01 18:07

Jag har inte kunnat köra mer än en kort sväng i helgen. Först gick hojen illa så jag åkte hem och bytte tändstift. Då lät den bra igen, men en knapp km hemifrån var det stopp så jag fick motionera en smula.
Nu har jag experimenterat lite och det verkar som om tanklocket inte släpper in luft varefter bränslet går åt. Får väl åka och köpa ett nytt imorgon.
Jag har förstås fått tid till att flytta några hundra kg sten i trädgården istället.

Uppdaterat: 2016-05-01 19:52

Mäkinen, tanklocket släpper inte in luft, det är uteslutet, så är det aldrig konstruerat......
Då skulle den ju släppa bensinångor rätt upp i fejan på föraren när man står still...
Men ditt problem har jag haft några gånger, och är säker på att tanken , som ju varit av, är slarvigt monterad....
Urluftningsslangen är dragen under tanken, och kommer lätt i kläm, då blir det så..
Lyft tanken och kolla, både på min transalp och min varadero, lyckades meken klämma slangen vid service, sen gjorde jag det själv en gång.......

Uppdaterat: 2016-05-01 22:18

Vidstige, man behöver inte åka till östeuropa ens, det är mycket billigare i tyskland än hemma...
Bmw åkare servar ofta på semestern, har man garanti kvar ska den ju servas på märkesverkstad, men inget tvång på att det ska göras i sverige, eu är ju en marknad där såna tvång inte tillåts.
Annars är tjeckien ett billigt östland med civiliserad kultur.
Finns ett jättestort yamaha-center norr om prag, inte mer än 55 mil från rostock......
Eftersom ventiljustering tex handlar till stor del om arbetskostnad bör den vara billig där...
Kostnadsnivån där är exakt en tredjedel av den i sverige, enligt pinfärska uppgifter (befinner mig där i skrivande stund).....
Åt nyss middag på restaurang, 2 öl, 2 varmrätter och en sallad, och 2 kaffe med avec, 565 czk, ca 200 sek......på en skidort dessutom, lite dyrare än på landsorten......
Och tjeckien är ett mc-tätt land, det är ungefär samma hojbestånd som hemma, så fjr är inte ovanlig.
Så kunniga mekar finns nog......

Uppdaterat: 2016-05-01 22:38

Ducce, Tjeckien är ett bra tips och Yamahacentret där utanför Prag.
[Redigerad//Deeds]

Uppdaterat: 2016-05-04 07:26
duccedriver skrev:

Mäkinen, tanklocket släpper inte in luft, det är uteslutet, så är det aldrig konstruerat......
Då skulle den ju släppa bensinångor rätt upp i fejan på föraren när man står still...

Tyvärr verkar det vara konstruerat så.
https://www.youtube.com/watch?v=1lG0M60mwxo
Locket ska släppa luft till den inre delen av tanken och därifrån går det via slangen ut om jag förstått det rätt. Det finns ingen annan öppning till själva tanken.

Uppdaterat: 2016-05-02 09:03

Vad har en kostnadsnivå på en tredjedel av vår med skatter att göra?
Tjeckisk medianlön är 8000 sek/mån, svensk är 24000 ca, då blir prisnivån lägre per automatik.....
Dessutom har jag aldrig hört att tjeckien skulle vara ett skatteparadis!
Det som ännu håller nere prisnivån i länder som polen och tjeckien, är att man står utanför euron.
Tjeckerna har återigen röstat nej, det är bra både för dom och för oss turister.....
Det är inte omoraliskt att se om sitt hus, att slå ihop en service med en semester är ungefär som en shoppingresa till bordershop.....
Jag åker ofta till polen och gör inköp, bor ju nära så det kostar typ 300 spänn att åka färja till sassnitz på 4 timmar, sen köra 8 mil till polen......
Däck på bilen tex, sprit, mat och cigaretter till ett par månader blir en nätt slant, och en liten utflykt....
Det finns säkert service polen lika billigt, men tjeckien är ett turistland värt att besöka , speciellt på hoj.

Uppdaterat: 2016-05-02 22:26

Idag blev det en runda i bergen, krkonossy har jag lärt att dom heter på tjeckiska....
Små fina serpentinvägar mellan skidorter som spindleruv mlyn och vrchlabi.
Vädret tar sig, 10 grader även på 1600 meters höjd, och imorgon när vi flyttar till västligaste tjeckien ska det upp mot 20, för att på hemväg torsdag fredag dra upp mot 26.....

Uppdaterat: 2016-05-02 22:32

Är inte detta en MC-tråd eller ? Den har hållits rätt ren hittills så låt oss fortsätta med det.

Uppdaterat: 2016-05-02 23:37

Tack pi!
För att förtydliga , jag tror tjeckiska mekar har varken hög lön eller låg skatt...
Men jag skiter i vilket, så länge dom gör ett bra jobb till ett bra pris.
Om nan går in på matematik så tror jag att en tredjedel av lönen och en tredjedel av kostnadsnivån ger samma levnadsstandard, men det var kanske för enkelt....
Kan vi skippa den saken nu, och återgå till att hålla tråden till kärnämnet... .

Uppdaterat: 2016-05-03 22:24

[Redigerad: Snacket om Sveriges och andra länders skatter hör inte hemma här//Deeds]

Uppdaterat: 2016-05-04 07:31

Idag hamnade vi på pivovar na rychtar i usti nad labem (labem=elbe)
Här ingår ölen man dricker i rumspriset, och god är den, vi är ju i tjeckien.....
Vi har alltså följt moderfloden, Elbe, från källan i spindleruv mlyn, och lämnar den nära där den rinner ut, i nordsjön......vid lubeck lämnar vi den......
2 dagar här för liten rundtur och mer öl imorgon, den blir det övernattning på spökslott i tyskland......

Uppdaterat: 2016-05-03 22:42

ducce, super med god och billig öl. Samma i Österrike när man åker skidor i alperna. Härligt osvenskt...

Själv kan jag bara säga att jag tog en tur i Stockholmstrafiken i rusningstrafik med min FJR idag. Helt underbart med systemet med automatisk koppling! Inte bara då att den kopplar automatiskt utan även att växlarna är superlätta att få i, så även dom är ju assisterade. Även najs att den växlar ner automatiskt när det behövs. På min förra hoj, Honda ST1300 var växlarna sega att få i, man fick nästan ont i foten, så trögt kunde det vara. Att köra utan hårda stövlar var inte att tänka på. Nu växlar man med foten eller vänsterhanden utan nåt motstånd. Fantastisk teknikutveckling!

Uppdaterat: 2016-05-03 22:59

Förvisso några år sen något var billigt i österrike, men det är ett fantastiskt land att besöka.
Tjeckien, slovakien, slovenien osv ligger ju runt österrike och är likartat i natur om man bortser från högmassivet.
Fantastiska att åka hoj i, likartad matkultur som österrike, som det ju tillhört en gång i tiden.....
Nu ska vi åka runda, en stigfinnare, dvs lotten avgör vem som drar, gps stängs och vi ser var vi hamnar. ...

Uppdaterat: 2016-05-04 11:10

Det blev en runda, dvs vi körde runt samma stad........
En timme, sen ny lott vem som letar väg, men alla åkte i cirklar......
Mängder av småvägar på bergskammen som vänder än hit ,än dit.
När jag fick lotten stod vi i en skog ute på vischan..
Damerna kissnödiga, började närma sig tankning.
Så jag fick ett uppdrag, hitta en mack.....
Har tidigare här nere blivit släppt i skogen, i ett naturreservat med uppdraget att fixa lunch, med resultatet att jag gled förbi en restaurang i skogen efter 10 minuter.
Kaxig som jag är oftast, sa jag, nema problrma, om 8 minuter!
Det tog 5.......
Imorgon bär det till tyskland, färden norrut har börjat.....
Över bergen, travelshop för inköp av sprit cigaretter och andra nödvändigheter, och vidare mot magdeburg.......
Lite fortkörning hinner vi med på tysklands sista riktiga autobahn mellan magdeburg och halle am saale, 10 mil obruten frifartsväg!
En övernattning till på slott, sen är semestern slut.....

Uppdaterat: 2016-05-04 22:00

Min lilla Suzuki går att köra igen tack vare ett nytt tanklock. Det blev piratdelar för 389 kr istället för original á 2690.
Den har dock problem på låga varv. Tomgången blir ojämn efter några sekunder och sen dör den. Ställer jag upp den till över 2krpm går den så jag misstänker att det blir för klent undertryck på lägre varv så kranen stängs. Idag har jag hunnit lite över tio mil i omgivningarna.

Uppdaterat: 2016-05-06 12:48

Tjo mäkinen, in eller ut är ju skillnad.....tanklocket kan ju ha luftinsläpp med backventil.
Så jag skrev snabbare än jag tänkte.....
Så är det ju på min också, där sitter urluftningsslangen på locket och går till kondensfällan,, jag har ju sån på min californienmodell.
Och jag har backventil i locket....
Den här kondensfällan gick sönder, så det blev baksug i tanken, tog bort skrotet och lät slangen hänga under hojen....
Inte lika avgasrenad som i californien, men tillräckligt för sverige....

Uppdaterat: 2016-05-06 23:08

Nu har semestern plötsligt tagit slut.....
Kom hem ikväll efter 60 mil, med färja och shopping i heiligenhafen blir det en lång dag.....
Men en bra vårtur, 250 mil totalt på en vecka, många öl, goda skratt och fin hojåkning tillsammans med goda vänner.......
För mig finns ingen bättre semester än på hoj!

Uppdaterat: 2016-05-06 23:28

Idag har jag fått köra mer hoj än vanligt. Sulas MC hade provkörningshelg så jag provade ett par vardera av Victory, MV Agusta och Suzuki plus en enstaka Indian.
Nu är önskelistan en Victory Gunner, en MV Agusta Brutale 800 och en Suzuki V-Strom 1000.

Uppdaterat: 2016-05-08 18:14

Kul hojar!
Men v-strom, är du inte farligt nära skogsmulleträsket då....?
Eller du har insett vad jag och fler påstått, den typen av hojar är skitbra att köra!
Annars var det ju bra spridning, ska man ha en hoj för varje dag, ska dom ju inte vara likadana.....
Ska jag ha en till, blir det ett träsktroll, tourer har jag ju den ultimata, glidare sätter jag inte min känsliga rumpa på......Africa twin kanske ......
Victory är ju förvisso snygga och verkar grymt välbyggda, till skillnad från milwaukee-skitet.....

Uppdaterat: 2016-05-08 22:31

Varit ute med mina båda gammelhojar, blanka papper på båda i besiktningen.
Trevligt ställe, där de frågade om de fick ta bilder för att sätta på väggen i stationen. De tycker det är kul med samlarfordon och har en vägg med bilder på roliga bilar och MC.
Egentligen fanns det ingen tid för min andra MC, men "- kom hit innan jag öppnar på fredag morgon så tar jag den då"

Uppdaterat: 2016-05-09 08:01
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det sjuka med min önskelista är att jag inte skulle kunna välja en av dem utan att känna att jag missat nåt. Provade en V-Strom 650, men det var helt ointressant. De är verkligen skitfula, men det ser man inte när man kör.
Harley Parkinson är inget jag tittat på mer än av misstag. De kan bygga maskiner i Milwaukee. Startade min Briggs&Stratton i helgen och den verkar odödlig.

Uppdaterat: 2016-05-09 08:33

Bytte från b&s till honda för att få en gräsklippare som funkar......
Honda 5,5hk på en billig klippare, startar på första rycket efter 13 år alltid stått ute hela vintern.....aldrig servad.....tuggar lättare skog....2995 tror jag jag gav på bauhaus.....
Visst är dom fula, skogsmullarna, men fina att köra.
Funkar till allt.
V-strom 650 är exakt som 1000, men klent motoriserad, provade sån innan varaderon, men med tanten bak var den lika intressant som en mazda 323 -88......

Uppdaterat: 2016-05-09 09:22

Min Klippo följde med sommarstället jag numera är bosatt vid. Jag har förstås en Klippo 11e för framtid jämnare gräsmatta. Den är ju lite som en mc utan väghållning...
MV Agusta Stradale trodde jag skulle påminna om en V-Strom, men den föll mig inte alls i smaken förutom ljudet.

Uppdaterat: 2016-05-09 11:11

Apropå klippare så köpte jag en ny självgående Toro med Hondamotor för ett par år sen - kul och smidig klippare f ö eftersom man aldrig behöver koppla i och ur drivningen för det sker automatiskt när man börjar gå. Inget problem med den men det är det inte heller med min gamla klippare (26 år) med B&S-motor - den hade som sagt inte gått på 2 år men när jag drog i startsnöret häromdagen puttrade den igång på första draget - vilket den f ö gjort i stort sett alla år. Men gamla B&S kanske är tillförlitligare än de nyare ? Lite off topic men det var bara för att ducce snackade lite om klippare ett par inlägg över detta...:)

Uppdaterat: 2016-05-09 11:23

Vad tror ni förresten om TPMS på MC, skulle det vara nån hjälp?
Dvs att man har övervakning av lufttryck i däcken hela tiden.

Uppdaterat: 2016-05-09 12:27

På en hoj borde det vara fördelaktigt att alltid ha koll på lufttrycket - men då lär det väl vara via aTPMS (sensorer i fälgen). Det är ju mera kritiskt med lågt lufttryck på en hoj än det normalt är på en bil.

Uppdaterat: 2016-05-09 12:59

Jag försöker kolla trycket på mc:n lite då och då, men i vardagsbilarna har jag inte lika bra koll som jag tidigare har haft.

Uppdaterat: 2016-05-09 13:39

Alltid bra att ha koll på trycket.
Tpms finns som tillbehör till garmins dyrare mc-navigatorer, kanske inte fel om man har en sån ....
Jag har hyfsad koll ändå, kompressorn står bredvid hojen....
Men det kan ju vara vettigt att ha ständig koll, det släpper nästan alltid lite tryck, och temperaturskillnader gör sitt, 10 grader gör 0,1 bar.
Mc-däck är ju både känsliga och dyra, med tanke på de få mil man får ut.....
Goldwing är den billigaste jag ägt i däck räknat, 2-2500 mil om jag ligger på 3,2 bar, sen är dom inte helslut, men hojen blir slängig på väglinjer tex. när bakdäcket är slut, när framdäcket är på bommen blir den först trögsvängd, när man brottat ner den faller den inåt..
Jäkligt otäckt, faktiskt......
Förövrigt är den lastbar, släpade hem full semesterpackning, inkl fru+10 limpor cigg, 3 flaskor whisky och 3 ölflak på badbryggan (pakethållaren i draget), man kör ju inte förbi heiligenhafen utan shopping......

Uppdaterat: 2016-05-09 22:19

Finns lågenergidäck för MC? Brukar ju hålla längre.

Uppdaterat: 2016-05-09 23:13
Vidstige skrev:

Finns lågenergidäck för MC? Brukar ju hålla längre.

Nja.. man vill ju ha max grepp, och sånt går inte ihop med lågenergidäck...
Sen skiljer förstås slitstyrkan mellan fabrikat och modeller.

Uppdaterat: 2016-05-10 09:30
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Provade en BMW F800R på lunchen idag. Boring... Då erbjöd de mig en ex-demo S1000RX för strax över 160 kkr, men så roligt ska vi inte ha.

Uppdaterat: 2016-05-13 14:30

Kan man ha för roligt?
Dom där handlarna fattar ju inte att man bara vill ha lagom kul.......

Uppdaterat: 2016-05-13 22:35

Är tveeggat att provköra nya hojar, det kan bli dyrt och hästar är vanebildande och man vänjer sig lätt...
Minns i lumpen när man kört gamla 4-hjulsdrivna Volvo Viking (robusta och pålitliga gejer f.ö.) och sedan satte sig i sin VW1200 med 34 hästar. Det kändes som en formelbil!
Lite så är det med MC, provkör man en som har mer pulver känns det lite kymigt att gå tillbaka till sin gamla hoj som ju var helt ok i axhänseende.
Även på min vanlga hoj med 65 hk på 200 kg är det inte så många sekunder som man kan ha rullen i botten utan att det blir ohälsosamma hastigheter så hur blir det då med dubbelt så många hästar? Och jag axar ju ändå ifrån bilar som kostar 5 ggr så mycket.
Men visst är det kul med mer, speciellt om den har wheeliekontroll så att man törs dra på.

Uppdaterat: 2016-05-13 23:09

Jo det är vanebildande med mer effekt.
Jag började iofs med en på den tiden ruskigt snabb hoj, kawa z1000j.
Bytte upp mig till vfr 750f, lättare, lika många hk och 40 km högre toppfart, dessutom med kåpa och väghållning...
Märkte inte farten......
Ibland lånade jag kompisens v-max, den kan göra vem som helst till adrenalinjunkie.......
Det blev en firestorm efter det, mer acc och lättare, ruscher till 220 var det minsta som kittlade sinnena....
Lugnade mig lite och köpte en trx850, mindre hästar, men superlätt, runt 180 kg, och stor som en 250, då gick det ruskigt fort i kurvorna istället.....
Fö den roligaste jag haft, paralelltwin på 85 hk och otroligt körglad, och ett ljud som gjorde ducatiägare gröna av avund, men när jag träffade min ständiga passagerare blev den bytt mot en vfr 800, användbar för 2....
Den räckte dock inte längre för 2, för liten motor.....
Köpte en superblackbird, nu var det roligt, 167 hk och 300 blås......
Det var bara det att den var osmidig, så när fartbehovet mättats, man blir ju van, och det var inte hälsosamma hastigheter, den var inte kul under 200..,så blev det ducati st4, som vfr fast med känsla, och snabbare.....
När jag tröttnat på täta och svindyra servicar, blev det varadero, och se på fn, den räckte till.....
När frun började få värk, behövdes komfort, och jag letade bland touringglidare, men det konceptet förstod jag aldrig, tungt, vibrerar, känns livsfarligt över 100 och konstig körställning......
Så det blev goldwing, med den känner jag inget tvång att köra jättefort, räcker med att det går om man vill, även om kraven numera är nerställda.....
Nu ska det vara bekvämt, gå att åka "fort" när det är krokigt, inte vara matematiska uträkningar för att få på semesterpackning till ett par veckor, en annan känsla....
Provar snabba hojar ibland, visst kommer kicken när det rör på sig, men nu är det roligare när det går fort på grusvägar, så komplettering till kryssaren blir nog nåt åt africatwin-hållet.....
Jag blev fartknarkare, men det gick att rädda mig.....
Åldern spelar in, och möjligen av att körkortet är mitt levebröd numera.......

Uppdaterat: 2016-05-14 08:08

Jag vet fortfarande inte vad jag ska ha en motorcykel till. Pendla till jobbet funkar inte för då får jag tanka mest hela tiden och det är inte lika bekvämt som att åka elbil. Igår var det två bilister som tänkte byta fil till den där jag befann mig och att utsätta sig för fara varje dag verkar onödigt.

När jag kör sista biten hem sprätter jag lite grus med Banditen och jag försökte få framhjulet att lyfta på BMWn igår så något lekvänligt får det bli.

Uppdaterat: 2016-05-14 10:04

Jag har förresten beställt skräddarsydda hörselproppar nu, ska se om det kan bli lite bekvämare att köra hojen, särskilt i lite högre farter. Ju mer man kan göra det bekvämt att ta hojen desto mer vill man använda den.

Uppdaterat: 2016-05-14 10:09

Det största hindret att använda den för normal arbetspendling tyckte jag var proceduren att ta på och av all skyddsutrustning. Bara den proceduren tog ju i stort sett lika lång tid som att ta bilen till jobbet...:) Körde ändå hoj till jobbet relativt frekvent några år sommartid men till slut tog bekvämligheten överhand.

Uppdaterat: 2016-05-14 10:43

Ja morgonen är inte så kul och vill man ta en dusch så blir man blöt i håret, inte idealiskt med hjälm. Man kan duscha kanske utan att håret blir blött men inte lika trevligt.

Uppdaterat: 2016-05-14 15:37

Jag har också blivit bekväm och morgontrött....
Annars har jag ypperlig hojväg till jobbet, om jag skippar e6.
Men pendling är lite trist, och kan förta nöjet lite....
Bättre i bilen med radion och en kopp kaffe.

Uppdaterat: 2016-05-14 15:46

Jag har inte så mycket som kan bli blött längre, rätt bekvämt faktiskt, att slippa hjälmfrissan.....

Uppdaterat: 2016-05-14 15:47

Apropå öronproppar så kör jag på längre turer med vanliga engångsbilsom, funkar ypperligt.....
Tar bort vindbruset så man hör motorn och den talande bakmonterade hastighetsbegränsaren i headsetet "kör inte så jävla fort, jag hinner inte se nåt"

Uppdaterat: 2016-05-14 17:56

duccedriver, jag får inte såna där engångsproppar att sitta bra så jag har lagt ner dom. Skräddarsytt sitter bättre.

Ytterligare en fördel kan vara att man använder filter (med valfri dämpningsgrad) och får på så sätt en jämnare ljudkurva, dvs allting låter mer normalt fast mer dämpat.

Uppdaterat: 2016-05-14 18:27

På mig sitter dom skitbra, vi har olika typer på jobb, så någon ska passa envar, och verkligen användas....
Ett jäkla provande innan man hittade rätt sort ....
Är faktiskt inte bilsom jag använder, utan wurth gulvita, passar mig....
Har haft specialformade för mig ,dom var bra på jobb, men under hjälmen var dom för hårda och gjorde ont.......så jag funderar inte på nåt skitdyrt hightech som sen inte funkar, när det finns lådvis gratis som är skitbra.....
Sen har jag en hyfsat tyst hjälm, så jag använder bara proppar på långtur, eller när det blåser mycket, för då kvittar det hur dyr hjälm man har, det väsnas ändå.....

Uppdaterat: 2016-05-14 19:31

Jag har ett par ca 10 år gamla skräddarsydda som är lite som du säger, hårda. Det verkar vara så man gjorde dom då. Numera är det mer vanligt att dom är mjuka enl vad dom sa jag beställde av, i silikonmaterial. Dom jag beställt nu är mjuka alltså och ska vara bekvämare. Fördelen ska också vara att dom håller passformen längre genom att dom anpassar sig bättre efter hur örat ändras med åren.

Uppdaterat: 2016-05-14 21:30

Jag använder kevlar-jeans och allvädersjacka så det går raskt att klä sig för en åktur. Det är inte lika skönt som med vanliga jeans när man jobbar i kevlar.
Tyvärr är framrutan på min mc gjord för någon som är under 120 cm lång så det brusar en del.

Hår har jag slutat med ovanpå huvudet...

Uppdaterat: 2016-05-14 21:58

Hår är överskattat.

Uppdaterat: 2016-05-15 07:36
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Ett snabbt drag med hårtrimmer på 3 mm gör att hjälmen passar perfekt. Om frisörförbundet visste vilken svartverksamhet man körde med skulle dom bli tokiga, bäst att ligga lågt... För att inte tala om vilka momsinkomster staten går miste om, fast skatten kommer ju in via bensinen i överflöd.

Kör nästan alltid med öronproppar trots tyst hjälm, 3M från Jula passar mig bra, av engångstyp som återanvänds mååånga ggr. Min teknik är: rulla ihop, slicka snabbt så ingen ser, in med den och vänta en lite stund. Slänger dom först när inte vaxet i dom håller ihop längre eller säsongen är slut.

Uppdaterat: 2016-05-15 08:52