Vi Bilägares forum

Lotus kör om konkurrenterna i test av snabbladdning

Lotus kör om konkurrenterna i test av snabbladdning

Med rejäl laddeffekt kör Lotus Emeya om alla andra i ett nytt laddtest. Men även Hyundai imponerar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-05-28 09:41

Kommentarer

Inte dåligt, ca 30 mil efter 20 minuters laddning under ’optimala förhållanden”. Själv ”laddar” jag minst 75 mil på under fem minuter under vilka förhållanden som som helst. Men jag har ju ingen elbil…😅

Uppdaterat: 2024-05-28 10:56
Togga
Togga skrev:

Inte dåligt, ca 30 mil efter 20 minuters laddning under ’optimala förhållanden”. Själv ”laddar” jag minst 75 mil på under fem minuter under vilka förhållanden som som helst. Men jag har ju ingen elbil…😅

Och vad kostar de milen sen i bränsle?

Jag snabbladdade igår för 3,72 kr, hade en snittförbrukning under dagen på 1,64 kWh/mil så en framdriftskostnad på 6,10 kr/mil. Hitta den fossilbil med motsvarande storlek som ens är i närheten av det.

I mina ögon är det värt att stanna och ladda lite oftare på långfärd än man hade fyllt på soppa med tanke på den skillnaden i kost.

Notera att min uträkning baserades på enbart snabbladdningen, min totala konstad/mil var betydligt lägre då strömmen jag initialt hade i batteriet kostade mig betydligt mindre.

Där har du den stora skillnaden mellan fossilt och el, du kan inte långsamtanka din fossilbil hemma eller på jobb för en bråkdel av priset vid pumpen på långfärd.

Uppdaterat: 2024-05-28 11:07
Gaston skrev:

Togga skrev:

Inte dåligt, ca 30 mil efter 20 minuters laddning under ’optimala förhållanden”. Själv ”laddar” jag minst 75 mil på under fem minuter under vilka förhållanden som som helst. Men jag har ju ingen elbil…😅

Och vad kostar de milen sen i bränsle?

Jag snabbladdade igår för 3,72 kr, hade en snittförbrukning under dagen på 1,64 kWh/mil så en framdriftskostnad på 6,10 kr/mil. Hitta den fossilbil med motsvarande storlek som ens är i närheten av det.

I mina ögon är det värt att stanna och ladda lite oftare på långfärd än man hade fyllt på soppa med tanke på den skillnaden i kost.

Notera att min uträkning baserades på enbart snabbladdningen, min totala konstad/mil var betydligt lägre då strömmen jag initialt hade i batteriet kostade mig betydligt mindre.

Där har du den stora skillnaden mellan fossilt och el, du kan inte långsamtanka din fossilbil hemma eller på jobb för en bråkdel av priset vid pumpen på långfärd.

Elbilsmänniskor skojar man inte bort, de är seriösa typer. Nä, 6,10 milen klarar jag inte men lägg på fyra-fem kr. Men jag har ju å andra sidan inte lagt ett par tre hundratusen extra på en elbil heller.

En pool på tomten är ju också svår att räkna hem, men det är kul med en sån!

Uppdaterat: 2024-05-28 12:37
Togga

Och där kom nästa myt......

Nej, elbilar kostar väldigt sällan "ett par tre hundratusen" extra mot jämförbar fossilbil.

Ska jag jämföra med min egen elbil så tror jag det är svårt hitta en motsvarande fossilare för samma pengar ens.

Men ja, det finns fossilbilar som kostar mindre än vad du får ge för vissa elbilar.

Det många elbilsmotståndare inbillar sig är att det fortfarande går att köpa en välutrustad rymlig fossilare för under 300 000 kr, de fattar inte att den tiden är borta.

Uppdaterat: 2024-05-28 12:57

Elbilar är lika kul som Islam.

Helt fanatiska utövare som trollar bort sanningar i ett huj!😛

Uppdaterat: 2024-05-28 14:02
Support Israel
Julius Cesar2 skrev:

Elbilar är lika kul som Islam.

Helt fanatiska utövare som trollar bort sanningar i ett huj!😛

Inte för att man ska mata trollen, men...

De som trollar bort sanningar är väl onekligen elbilstvivlarna? Som av nån konstig anledning alltid vet så mycket bättre hur det fungerar med elbil än de som faktiskt kör och lever med dem i sin vardag....

Uppdaterat: 2024-05-28 14:42

Verkar som elbilsmotståndarna här inte noterat elvilsförsäljningen i Sverige. Uppenbarligen funkar det med elbil.

För övrigt så var det synd att de inte hade med ID7 i testet då det verkar enligt rapporter som att den har hyggliga laddtider.

Uppdaterat: 2024-05-28 17:01
Axa skrev:

Verkar som elbilsmotståndarna här inte noterat elvilsförsäljningen i Sverige. Uppenbarligen funkar det med elbil.

För övrigt så var det synd att de inte hade med ID7 i testet då det verkar enligt rapporter som att den har hyggliga laddtider.

Kan det bero på att elbilarna till stor del köps av ”juridiska personer”, dvs företag och myndigheter/kommuner🤔?

Uppdaterat: 2024-05-28 17:57
Togga

Togga

Kanske har mindre betydelse, tjänstebilsförare, kommuner eller privatpersoner med elbil visar att det funkar med elbil.

Uppdaterat: 2024-05-28 18:18
Axa skrev:

Togga

Kanske har mindre betydelse, tjänstebilsförare, kommuner eller privatpersoner med elbil visar att det funkar med elbil.

Klart att det funkar med elbil, men faktum är att många kommuner och myndigheter har en uttalad policy att (mest) bara köpa elbilar.

Uppdaterat: 2024-05-28 19:25
Togga

Togga

Så du menar att de elbilarna står oanvända?

Uppdaterat: 2024-05-28 19:35
Axa skrev:

Togga

Så du menar att de elbilarna står oanvändast?

Är du dum eller? Klart att de används. Men när kommuner gör inköp så har redan politikerna beslutat att det ska vara elbilar, och då är priset en andrahandsfråga. Det är viktigt att visa ”miljöansvar”.

Uppdaterat: 2024-05-28 20:57
Togga
Gaston skrev:

Julius Cesar2 skrev:

Elbilar är lika kul som Islam.

Helt fanatiska utövare som trollar bort sanningar i ett huj!😛

Inte för att man ska mata trollen, men...

De som trollar bort sanningar är väl onekligen elbilstvivlarna? Som av nån konstig anledning alltid vet så mycket bättre hur det fungerar med elbil än de som faktiskt kör och lever med dem i sin vardag....

Bra skrivet Gaston, mycket tyckande från elbilsmotståndarna. Väldigt bekvämt att slippa en brummande stinkande motor som måste vara igång för AC:n skull, jämfört med en diskret elbil som kylt ner bilkupén till behaglig temperatur i dessa solvarma dagar.

Uppdaterat: 2024-05-28 21:08

Togga

Ja, men varför påpekar du då vem som är ägare av elbilen? Spelar ju ingen roll ifall det är en privatperson eller juridisk person som äger fordonet. Om elbilen faktiskt används så är det väl ett bevis på att det går att ha elbil oavsett ifall man är privatperson eller en kommun eller myndighet.

För övrigt finns det inget hinder för kommun/myndighet att inhandla fossilbil om det är sådan som krävs för vissa arbetsuppgifter.

Uppdaterat: 2024-05-28 21:30
Axa skrev:

Togga

Ja, men varför påpekar du då vem som är ägare av elbilen? Spelar ju ingen roll ifall det är en privatperson eller juridisk person som äger fordonet. Om elbilen faktiskt används så är det väl ett bevis på att det går att ha elbil oavsett ifall man är privatperson eller en kommun eller myndighet.

För övrigt finns det inget hinder för kommun/myndighet att inhandla fossilbil om det är sådan som krävs för vissa arbetsuppgifter.

”Dä ä int lönt å förklar för den som int’ begrip” (Ingemar Stenmark)

Uppdaterat: 2024-05-28 22:14
Togga

Togga

Skulle nog säga att det var ett korkat inspel från din sida. Att myndigheter och företag har en miljöpolicy innebär inte att de elbilar som köps eller leasas står oanvända. Notera, även många företag har miljöpolicy. Jag tror knappast att priset är en andrahandsfråga hos varken företag eller myndigheter. Och ändå kör man omkring med elbilar.

Uppdaterat: 2024-05-28 23:16
Togga skrev:

Axa skrev:

Togga

Ja, men varför påpekar du då vem som är ägare av elbilen? Spelar ju ingen roll ifall det är en privatperson eller juridisk person som äger fordonet. Om elbilen faktiskt används så är det väl ett bevis på att det går att ha elbil oavsett ifall man är privatperson eller en kommun eller myndighet.

För övrigt finns det inget hinder för kommun/myndighet att inhandla fossilbil om det är sådan som krävs för vissa arbetsuppgifter.

”Dä ä int lönt å förklar för den som int’ begrip” (Ingemar Stenmark)

Är dig själv du avser ?

"Rädda pojkar får inte kyssa vackra flickor"

Uppdaterat: 2024-05-29 06:11
J.L skrev:

Togga skrev:

Axa skrev:

Togga

Ja, men varför påpekar du då vem som är ägare av elbilen? Spelar ju ingen roll ifall det är en privatperson eller juridisk person som äger fordonet. Om elbilen faktiskt används så är det väl ett bevis på att det går att ha elbil oavsett ifall man är privatperson eller en kommun eller myndighet.

För övrigt finns det inget hinder för kommun/myndighet att inhandla fossilbil om det är sådan som krävs för vissa arbetsuppgifter.

”Dä ä int lönt å förklar för den som int’ begrip” (Ingemar Stenmark)

Är dig själv du avser ?

"Rädda pojkar får inte kyssa vackra flickor"

Nu är du bara löjlig, Axa! Slutreplik.

Uppdaterat: 2024-05-29 08:52
Togga

Togga

Du menar att myndigheter (och många företag) påtvingas elbilar genom miljöpolicy vilket bidrar till försäljning av elbilar. Menar du då att elbilar på hos myndigheter och företag inte används för att det inte passar slutanvändare?

Vad priset har att göra med saken förstår jag inte riktigt. Myndigheter och företag är inflationskänsliga såsom privatpersoner är.

För övrigt får du väl annars förklara sig istället för att sitta och tjura över att elbilar säljs och används.

Uppdaterat: 2024-05-29 09:16

Togga, jag är en sån där med påtvingad elbil för det är företagets policy, bara elbilar.

Men att ha kört elbil i snart 4 år så skulle jag även köpa en privat om jag inte hade förmånsbil. Speciellt nu när allt fler elbilar kommer med bra funktion även för vintern och att snabbladdningsnätverket byggs ut i rasande takt med nya platser varje vecka. Det är inte ens utmanande att köra längre. Det var lite mer utmaningar fyra år sedan med en e-Golf med typ 23 mils räckvidd på sommaren, att semestra i inre Norrland…

Men om man inte vill så behöver man inte köra elbil.

Uppdaterat: 2024-05-30 08:31
*Robban

Min far hade en sund inställning: "Det är lättare att bli rik av små utgifter än stora inkomster".

Samma sak gäller väl också elbilar.

Hög snabbladdning är nog bra men låg förbrukning är bättre.

Så den stora fördelen med min Model Y är, trots relativt hög snabbladdning, ändå den låga förbrukningen.

Som reklamen för norska Rema 1000: "Det är slutsummen på kassalappen som teller"

Uppdaterat: 2024-05-30 10:27
Gaston skrev:

Och där kom nästa myt......

Nej, elbilar kostar väldigt sällan "ett par tre hundratusen" extra mot jämförbar fossilbil.

Ska jag jämföra med min egen elbil så tror jag det är svårt hitta en motsvarande fossilare för samma pengar ens.

Men ja, det finns fossilbilar som kostar mindre än vad du får ge för vissa elbilar.

Det många elbilsmotståndare inbillar sig är att det fortfarande går att köpa en välutrustad rymlig fossilare för under 300 000 kr, de fattar inte att den tiden är borta.

Du har nog en poäng där. Alla bilar har blivit snordyra. Visst är nya elbilar alldeles för dyra för de allra flesta privatpersoner, och det är ett problem. Men ska man ändå köpa en ny bil så är prisskillnaden mellan elbil och jämförbar fossilbil inte särskilt stor. Om man nu bara vill stirra sig blint på inköpspriset. Dessutom reas många (lager-) elbilar ut till kampanjpriser just nu. Det framgår inte nödvändigtvis, man får kolla lite själv. Vi införskaffade precis en ID.Buzz till företaget och den var prissänkt med 120-tusen kronor. Utan denna rabatt hade vi inte skaffat den. Det händer saker nu. Liknande klipp går garanterat att göra på andra elbilar också.

Uppdaterat: 2024-06-03 07:07

Bilar är precis väldigt snordyra. Säg tex om man kikar på en hyfsat ny mellan SUV typ VW Tiguan från 2021 med runt 5000-6000 mil på mätaren och 150 hk bensinmotor som går hyfsat snålt runt 0,65-0,7 med automat så kostar en sådan runt ca 280 000 kr begagnad.

För samma peng runt 280k får du en Kia E-Niro 2021 med lika många mil max som går på el med 64kwh batteri och en räckvidd på ca 45 mil och ca 200 hk och automat där med såklart då den går på el.

Valet där tycker jag är rätt självklart. Hellre en elbil från Kia än en bensinbil från VW och skatten på VWn är tokhög även efter 3 års BonusMalus.

Sen kan snobbar säga att VW och Kia inte är samma känsla och storlek osv osv men ni fattar poängen. Två likvärda bilar för samma peng men en väsentlig skillnad i ekonomin med vardagskörningen.

Uppdaterat: 2024-06-11 10:38

Köper man en eNiro kan man lika väl lägga sig ned och dö, då har man gett upp livet. Tråkigare farkost finns inte.

Skämt åsido så kan man numera få en Polestar 2 med 3-4000 mil på mätaren för 350000:- inklusive ett års försäkring och två års service. Kan nog vara ett vettigt köp.

Uppdaterat: 2024-06-11 16:28

V8-Power,

Var hittar man en sån Polestar?

Uppdaterat: 2024-06-11 20:50

Annonser på Facebook från diverse Volvo-handlare.

Uppdaterat: 2024-06-11 22:44

De jag ser i mitt flöde under 350 har gått längre än så.

Uppdaterat: 2024-06-12 22:08
Boxer skrev:

Min far hade en sund inställning: "Det är lättare att bli rik av små utgifter än stora inkomster".

Samma sak gäller väl också elbilar.

Hög snabbladdning är nog bra men låg förbrukning är bättre.

Så den stora fördelen med min Model Y är, trots relativt hög snabbladdning, ändå den låga förbrukningen.

Som reklamen för norska Rema 1000: "Det är slutsummen på kassalappen som teller"

En annan "fördel" (för vissa) är väl att du genom att köpa en Tesla stödjer MAGA-rörelsen i USA, i alians med två renodlade narcissister, Trump + Musk, utan minsta känsla för demokratins grundvärderingar.

Men visst, den moraliska kompassen pekar ganska fel hos vissa bilköpare.

Citat artikeln:

"Desto mer imponerar Tesla Model Y och BYD Atto 3 som trots suv-kaross har lägre förbrukning än flera sedanmodeller i testet."

Inte alls imponerande med tanke på den extremt långa laddningstiden/km, och det trots att dom påstås vara "imponerande" snåla.

Uppdaterat: 2024-11-29 14:30
Y2K skrev:

En annan "fördel" (för vissa) är väl att du genom att köpa en Tesla stödjer MAGA-rörelsen i USA, i alians med två renodlade narcissister, Trump + Musk, utan minsta känsla för demokratins grundvärderingar.

Men visst, den moraliska kompassen pekar ganska fel hos vissa bilköpare.

Om du tror att toppchefer i valfritt storföretag är allt genom goda och inte på egen vinning - studera mer.

Jag gillar inte Trump, men det är helt uppenbart att Elon Musk som är skitsmart utnyttjar Trump för egen vinning.

Vad han egentligen tycker om Trump och hans politik vet ingen men Elon är mycket smartare än alla förstår och genom Trump får Elon mycket mer makt och det gynnar hans egna företag.

Skitsmart!

Uppdaterat: 2024-11-30 09:03
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Y2K skrev:

En annan "fördel" (för vissa) är väl att du genom att köpa en Tesla stödjer MAGA-rörelsen i USA, i alians med två renodlade narcissister, Trump + Musk, utan minsta känsla för demokratins grundvärderingar.

Men visst, den moraliska kompassen pekar ganska fel hos vissa bilköpare.

Om du tror att toppchefer i valfritt storföretag är allt genom goda och inte tänker på egen vinning - studera mer.

Jag gillar inte Trump, men det är helt uppenbart att Elon Musk som är skitsmart utnyttjar Trump för egen vinning.

Vad han egentligen tycker om Trump och hans politik vet ingen men Elon är mycket smartare än alla förstår och genom Trump får Elon mycket mer makt och det gynnar hans egna företag.

Skitsmart!

Uppdaterat: 2024-11-30 09:05
Gillar kurvor och rondeller

Mc

Elon är inte så smart som du tror…

Uppdaterat: 2024-11-30 10:18
Axa skrev:

Mc

Elon är inte så smart som du tror…

Har ytterligt svårt att förstå hur du kan ha denna åsikt, har du hört han prata teknik?

Vet du om att han inte bara ofta är den drivande i tekniska utvecklingsprojekt och haft framgångar i olika typer av företag, utan grundar och driver dessa - parallellt?

Det gör man inte utan att vara intelligent.

Elon Musk meritlista:

- 1995 Grundade Zip2 (då han gick på universitetet) som han sedan sålde 1999 till Compaq för 307 miljoner dollar

- 1999 rundade sedan x.com som utvecklades till PayPal, som såldes 2002 till eBay för 1.5 miljarder dollar.

- 2002 grundade SpaceX

Nära 100st uppskjutningar av Falcon per år, och är helt överlägset NASA och andra leverantörer (läs om Boing’s rymdproblem som inte fick ned sina austronater), och NASA köper tjänster av SpaceX.

- Startade Starlink satellitnätverk med 6,000 satelliter, över hälften av ALLA nu aktiva satelliter.

- 2004 gick in som huvudägare i Tesla, ett halvår efter det grundades

Uppdaterat: 2024-12-01 16:45
Gillar kurvor och rondeller

Mc

Listan är missvisande. Många av de företag du nämner startade inte Elon, utan köpte upp. Tex PayPal. Den betallösningen kom inte från Elon utan det andra bolaget som han slogs ihop med.

Han har varit duktig som entreprenör och smart sådan, dvs förstått investeringar. Smart i övrigt? Nej.

När det gäller teknik och logik så är det flera gånger på Twitter han bevisats vara osmart på dem områdena.

Men visst, fortsätt mystifiera ”myten” Elon.

Uppdaterat: 2024-12-01 10:27

Nej MC. Elon grundade inte Tesla, inte ens medgrundare.

Däremot hade han kapital och såg en affär i att gå in i Tesla med 30 millioner dollar.

Här kan du läsa historien, finns även ett TV-program att se om Historien om Tesla.

https://carup.se/teslas-okanda-historia-sa-blev-startupen-bilvarldens-gigant/

Uppdaterat: 2024-12-01 11:47
motorcykelentusiasten skrev:

Axa skrev:

Mc

Elon är inte så smart som du tror…

Har ytterligt svårt att förstå hur du kan ha denna åsikt, har du hört han prata teknik?

Vet du om att han inte bara ofta är den drivande i tekniska utvecklingsprojekt och haft framgångar i olika typer av företag, utan grundar och driver dessa - parallellt?

Det gör man inte utan att vara intelligent.

Elon Musk meritlista:

- 1995 Grundade Zip2 (då han gick på universitetet) som han sedan sålde 1999 till Compaq för 307 miljoner dollar

- 1999 rundade sedan x.com/PayPal, som han sålde 2002 till eBay för 1.5 biljoner dollar.

- 2002 grundade SpaceX

Nära 100st uppskjutningar av Falcon per år, och är helt överlägset NASA och andra leverantörer (läs om Boing’s rymdproblem som inte fick ned sina austronater), och NASA köper tjänster av SpaceX.

- Startade Starlink satellitnätverk med 6,000 satelliter, över hälften av ALLA nu aktiva satelliter.

- 2004 medgrundare Tesla

Biljoner på engelska, är miljarder på svenska...

Uppdaterat: 2024-12-01 11:55
Axa skrev:

Mc

Listan är missvisande. Många av de företag du nämner startade inte Elon, utan köpte upp. Tex PayPal. .

Var lite slarvig där. Var x.com han grundade som sedan utvecklades till PayPal

Uppdaterat: 2024-12-01 16:42
Gillar kurvor och rondeller
Mr Snoid skrev:

Nej MC. Elon grundade inte Tesla, inte ens medgrundare.

Däremot hade han kapital och såg en affär i att gå in i Tesla med 30 millioner dollar.

Här kan du läsa historien, finns även ett TV-program att se om Historien om Tesla.

https://carup.se/teslas-okanda-historia-sa-blev-startupen-bilvarldens-gigant/

Tack, kollade med..han gick in med kapital ett halvår senare.

Uppdaterat: 2024-12-01 16:43
Gillar kurvor och rondeller

Tack för input!

Nu är mitt inlägg updaterat. Hade sjukt brådis, det ska man inte ha...

Uppdaterat: 2024-12-01 16:46
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Tack för input!

Nu är mitt inlägg updaterat. Hade sjukt brådis, det ska man inte ha...

Nästan som Elon 🤣

Uppdaterat: 2024-12-01 18:09