Vi Bilägares forum

Allt fler ”fossilbilister” negativa till elbilar

Allt fler ”fossilbilister” negativa till elbilar

Inköpspriset är största hindret för att ställa om till elbil, enligt en ny undersökning gjord på uppdrag av Circle K.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-05-07 10:28

Kommentarer

Att betala mer för att få märkbart mindre funktion är ju aldrig ett vinnande koncept.

Tillverkarna får väl anstränga sig mer och utveckla färdigt dessa tingestar någon gång. Eller åtminstone utveckla ifatt funktioner som kunderna förväntar sig.

Uppdaterat: 2024-05-07 10:55

Det finns uppenbart många bilister som inte ser någon fördel i minskade utsläpp, tystare gång, bättre värme på vintern och inga kallstartproblem. Ej heller så ses det högre vridmomentet och snabbare acceleration samt bättre rumsutnyttjande som fördelar. Men troligen handlar det mer om att de som är negativt inställda inte har provkört en elbil. Sen finns det en massa desinformationskampanjer mot elbilar i sociala medier, där en massa myter sprids, som också kan ha påverkan på opinionen. Fossilindustrin vill ju fortsätta att sälja bensin och diesel, och Ryssland är en stor aktör inom fossilindustrin (de behöver de inkomsterna för att finansiera sin krigföring) och det finns kopplingar mellan Ryssland och desinformationskampanjer om klimatet och den globala uppvärmningen.

När det gäller prisnivåer så är ju trenden att elbilar sjunker i pris medan fossilbilar ökar i pris. Och fossilbilar kommer bli allt dyrare pga. allt hårdare utsläppskrav och krav på avgasrening som blir allt mer kostsamt att uppfylla. Och ju större bil - desto mer kostsamt (större motorer och därmed högre utsläpp från början än en mindre bil). Om bara några år kommer troligen fossilbilar och elbilar kosta samma, framförallt för att fossilbilar har ökat i pris mer än elbilar sjunkit i pris.

Uppdaterat: 2024-05-07 11:30

För egen del handlar det mest om all dirty business kring kinaproducerade elbilar. Kinesiska kommunistpartiet stimulerar landets batteri- och bilproduktion med hutlösa pengar och snedvrider konkurrensen gentemot övriga världen. Smutsig brytning av råvaror, upptrissade försäljningssiffror, utnyttjande av uigurer för batteritillverkningen - rapporterna om missförhållanden duggar tätt. Enligt NY Times så tillverkades 75 % av alla elbilsbatterier i Kina 2023. Blää...

Uppdaterat: 2024-05-07 13:11
Lite oljeläckage är fullt normalt.

Elbilar är allmänt opraktiska. Dålig lastvikt, dålig dragvikt, tunga, dåliga utrymmen, dyra och du måste stanna och trycka skräpmat medan du laddar vilket leder till ohälsa.

Uppdaterat: 2024-05-07 13:26

Styrbjörn kan fortsätta styra sin epatraktor…

Uppdaterat: 2024-05-07 15:47

Axa

👍

Uppdaterat: 2024-05-07 16:06
Axa skrev:

Styrbjörn kan fortsätta styra sin epatraktor…

Haha, +100 på den. Alla fördomar på samma bräde! ;-)

Uppdaterat: 2024-05-07 17:09
Power to the people
Bimmerbengt skrev:

För egen del handlar det mest om all dirty business kring kinaproducerade elbilar. Kinesiska kommunistpartiet stimulerar landets batteri- och bilproduktion med hutlösa pengar och snedvrider konkurrensen gentemot övriga världen. Smutsig brytning av råvaror, upptrissade försäljningssiffror, utnyttjande av uigurer för batteritillverkningen - rapporterna om missförhållanden duggar tätt. Enligt NY Times så tillverkades 75 % av alla elbilsbatterier i Kina 2023. Blää...

Nu finns det ju mängder med elbilsmodeller som produceras i Europa.

Och även batterier som produceras i Europa.

Kina är världens största marknad för elbilar. De har flest modeller, störst utbud, störst tillverkning osv.

Men det finns flera europeiska alternativ till kinesiska elbilar. Jag förstår inte varför "elbil" tycks ha blivit synonymt med "kinesisk bil". För riktigt så är det inte.

Renault, Peugeot, Citroën, Opel, Alfa Romeo, Fiat, Jeep, Volkswagen, Mercedes, Skoda, Seat, Audi, BMW m.fl, har flera elbilsmodeller producerade i Europa. I Europa finns även flera tillverkare av elbilsbatterier.

T.ex. Automotive Cells Company (ACC) är ett samarbete mellan Stellantis, Mercedes och energibolaget Total. Idag har de tre batterifabriker i Europa - i Douvrin (Frankrike), Kaiserslautern (Tyskland) och Termoli (Italien). Dessa tre är alla igång och "fully operational" som kejsaren Palpatine skulle säga (Palpatine liknar Palatine, som är det engelska namnet för Pfalz, som är regionen där batterifabriken i Tyskland ligger...). De håller nu på och investerar i en fjärde, det är inte helt klart var den kommer placeras men det ryktas om Spanien.

Uppdaterat: 2024-05-07 18:21
Styrbjörn skrev:

Elbilar är allmänt opraktiska. Dålig lastvikt, dålig dragvikt, tunga, dåliga utrymmen, dyra och du måste stanna och trycka skräpmat medan du laddar vilket leder till ohälsa.

Finns flera elbilar som är väldigt rymliga. T.ex. Scenic har ett bagageutrymme på 545 liter med uppfällt baksäte, vilket är bra för storleken 4,4 m. Den har även väldigt goda utrymmen för förare och passagerare, baksätet är rymligt för storleken och finns gott om plats. Den har flera praktiska finesser för förvaring osv. Tjänstevikten för 60 kWh är 1750 - 1820 kg och för 87 är det 1850 - 1920 kg, beroende på utrustningsnivå. Maxvikt för 60 är 2340 kg och för 87 är det 2440 kg. Släpvagnsvikten är 1100 kg. Tillåten vikt på taket är 80 kg.

Och nej, man måste inte trycka i sig skräpmat när man laddar. Om man inte vill trycka i sig skräpmat så kommer man inte bli tagen av polis om man istället för att stanna vid en MacDonalds och ladda, går en promenad i naturen och stärker benen. Även fullt tillåtet att köra ett yogapass medan man laddar, eller varför inte Qi Gong eller Tai Chi. Och vill man inte stanna vid en McDonalds och ladda, så finns det andra platser att ladda på som är fullt tillåtna att ladda på utan att det kommer någon polis som tar en för att man stannar på ett annat ställe än ett skräpmatsställe.

Gällande detta med "ohälsa" så kan man fråga sig vilken hälsa som fossilbilars utsläpp ger med kvävoveoxider, partiklar och annat som förstör marknära ozon och försämrar växters pollinering samt ökar förekomsten av luftvägscancer och andra sjukdomar. Det är ju bl.a. därför som det i Europa finns miljözoner i flera städer som begränsar trafik för fossildrivna bilar.

Uppdaterat: 2024-05-07 18:40
Raphael skrev:

Bimmerbengt skrev:

För egen del handlar det mest om all dirty business kring kinaproducerade elbilar. Kinesiska kommunistpartiet stimulerar landets batteri- och bilproduktion med hutlösa pengar och snedvrider konkurrensen gentemot övriga världen. Smutsig brytning av råvaror, upptrissade försäljningssiffror, utnyttjande av uigurer för batteritillverkningen - rapporterna om missförhållanden duggar tätt. Enligt NY Times så tillverkades 75 % av alla elbilsbatterier i Kina 2023. Blää...

Nu finns det ju mängder med elbilsmodeller som produceras i Europa.

Och även batterier som produceras i Europa.

Kina är världens största marknad för elbilar. De har flest modeller, störst utbud, störst tillverkning osv.

Men det finns flera europeiska alternativ till kinesiska elbilar. Jag förstår inte varför "elbil" tycks ha blivit synonymt med "kinesisk bil". För riktigt så är det inte.

Renault, Peugeot, Citroën, Opel, Alfa Romeo, Fiat, Jeep, Volkswagen, Mercedes, Skoda, Seat, Audi, BMW m.fl, har flera elbilsmodeller producerade i Europa. I Europa finns även flera tillverkare av elbilsbatterier.

T.ex. Automotive Cells Company (ACC) är ett samarbete mellan Stellantis, Mercedes och energibolaget Total. Idag har de tre batterifabriker i Europa - i Douvrin (Frankrike), Kaiserslautern (Tyskland) och Termoli (Italien). Dessa tre är alla igång och "fully operational" som kejsaren Palpatine skulle säga (Palpatine liknar Palatine, som är det engelska namnet för Pfalz, som är regionen där batterifabriken i Tyskland ligger...). De håller nu på och investerar i en fjärde, det är inte helt klart var den kommer placeras men det ryktas om Spanien.

Lite njae på om det finns "europeiskt" tillverkade elbilar. Det handlar nog snarare om mer eller mindre procentandel kinatillverkade komponenter, sen att farkosten monteras ihop inom EU är ju naturligtvis positivt. Grejen är ju att elbilstillverkarna av de europeiska bilmärkena är löjligt dåliga på att redovisa var och hur tex. batterikomponenternas tillverkningskedja ser ut. Antagligen beroende på att detta skulle kasta en för tråkig skugga över Kinas bil- och batterindustri och att detta skulle påverka det europeiska bilmärkets betydelsefulla försäljning på Kinas marknad negativt, tex. genom politiska beslut från lättretliga kommunistpolitiker.

Uppdaterat: 2024-05-07 19:56
Lite oljeläckage är fullt normalt.

Visst är det lobbyister som arbetar emot elbilar och sprider osanna rykten om alla tillkortakommanden. I Norge har man ju bevisligen em väl fungerande bilpark som majoriteten är elbilar. Men oljeindustrin är ju en "Clean business" enligt fossilbilslobyismen.

Uppdaterat: 2024-05-08 06:21
J.L skrev:

Visst är det lobbyister som arbetar emot elbilar och sprider osanna rykten om alla tillkortakommanden. I Norge har man ju bevisligen em väl fungerande bilpark som majoriteten är elbilar. Men oljeindustrin är ju en "Clean business" enligt fossilbilslobyismen.

I Norge köper norrmännen elbilar för att elbilar är billigare än dieselbilar, inte för att elbilar är bättre.

Uppdaterat: 2024-05-08 06:29
J.L skrev:

Visst är det lobbyister som arbetar emot elbilar och sprider osanna rykten om alla tillkortakommanden. I Norge har man ju bevisligen em väl fungerande bilpark som majoriteten är elbilar. Men oljeindustrin är ju en "Clean business" enligt fossilbilslobyismen.

Nej J.L det är ingen majoritet elbilar. Däremot ca 1/4 elbilar. Totalt ca 700.000 bilar i dag.

Och det är ett resultat av alla förmåner som getts elbilarna. Så det är kostnaden som styr, inget annat. Idealisterna som kör elbil utifrån en övertygelse om att dom gör ett slag för miljön är få.

Uppdaterat: 2024-05-08 06:56

Ja det är ett tämligen ihålligt argument att elbilen är ett slag för miljön.

All konsumtion förorenar - så även den som görs av elbilar.

Något annat kan ingen påstå med hedern i behåll.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-05-08 07:11
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag tror att när Euro 7-kraven kommer ut kommer det att leda till att fossilbilar blir dyrare och att det blir mer efterfrågan på elbilar. Också att folk glömmer att biodiesel finns.

Uppdaterat: 2024-05-08 07:35
A.L skrev:

Ja det är ett tämligen ihålligt argument att elbilen är ett slag för miljön.

All konsumtion förorenar - så även den som görs av elbilar.

Något annat kan ingen påstå med hedern i behåll.

MVH AL

Stämmer, elbilen har inga utsläpp det är det enda annars är elbilen lika skitig som vilken fossilbil som helst.

Tillverkning, skrotning, bromspartiklar, däckpartiklar o.s.v.

Uppdaterat: 2024-05-08 07:44
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Elbilar förbrukar inte ändliga resurser i samma utsträckning som avgasbilar gör. Ett batteri går att återvinna medan den processen är mycket svårare när det gäller använd bensin eller diesel.

Uppdaterat: 2024-05-08 13:41

Mäkinen, det är minst lika svårt att återvinna använd elektricitet som använd bensin eller diesel.

Om man sedan inser att väldigt mycket elektricitet framställs från fossila källor så ser man att det fortfarande är en väldig miljöbelastning.

Men om man tror på strutspolitik är det givetvis lätt att lösa alla miljöproblem med elektricitet.

Uppdaterat: 2024-05-08 14:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ingen som påstått att elbilar är perfekta för miljö och klimat, MEN, de är bättre än fossilt. Bara det är iaf ett steg på vägen....

Uppdaterat: 2024-05-08 14:35

Det finns alldeles för många som använder argumentet ”elbilar är inte miljövänligare än fossilbilar för att det släpper ut mycket avgaser när man producerar batterierna” Jag har för mig att när man har kört ungefär 5000 mil så blir elbilen miljövänligare. Också att när man producerar motorn, karossen, osv på en fossilbil släpper det också ut avgaser. De som säger det här kan ingenting om elbilar.

Uppdaterat: 2024-05-08 17:43

Batterier kan också återvinnas.

Uppdaterat: 2024-05-08 17:44
IoniqEV88kw skrev:

Batterier kan också återvinnas.

Hur var det nu med de upptäckta avfallsgroparna?

Insamlingsbolaget El-kretsen verkar inte trovärdiga.

https://sverigesradio.se/artikel/7555982

- "Runt 2000 ton miljöfarligt batteriavfall hade alltså dumpats och grävts ned. Men det är bara en del av det svenska batteriavfallet. Vart tog allt annat vägen - hade det återvunnits eller försvunnit?" -

Uppdaterat: 2024-05-08 18:18
Villevalle

Jag är säker på att de som föredrar fossila bilar i ett eller annat utförande gör det huvudsakligen av ekonomiska skäl.

Med nuvarande priser på elbilar är det i princip omöjligt för en privat köpare att köra in den högre kostnaden under bilens livslängd baserat på skatt och drivmedel.

Försäkring är också ofta dyrare för elbilen .

Värdetappet kan vara ganska lika de första åren, men för den som behåller bilen länge är det osäkert, hur många skulle satsa på en tio år gammal elbil som eventuellt behöver nytt batteri för kanske hundratusen

Tänker man sedan på den utveckling som sker med elbilar blir det ännu mer problematiskt.

Privatleasing är säkrare, men känns inte rätt för alla, många vill äga sn bil.

Uppdaterat: 2024-05-08 20:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, det har varit några skandaler kring återvinning av batterier. Men det är åtminstone möjligt.

Uppdaterat: 2024-05-08 20:29

Man använder ungefär 5 ggr så mycket energi för att komma samma sträcka på bensin som på el så man kan spara ganska mycket energiproduktion om man kör elbil på oljekraftverk.

Uppdaterat: 2024-05-08 21:24

Saabnisse

Fast de som väljer bort elbil verkar ju välja hybrid av något slag. Och det valet är ju knappast mer ekonomiskt än att välja elbil.

Uppdaterat: 2024-05-08 22:00
Axa skrev:

Saabnisse

Fast de som väljer bort elbil verkar ju välja hybrid av något slag. Och det valet är ju knappast mer ekonomiskt än att välja elbil.

Haha, skojar du? Kliv ut från den där nämndemansposten och se verkligheten.

Uppdaterat: 2024-05-09 01:53
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Folk blir skeptiska till en elbil för att Kina trycker på. Ingen gillar en diktatur som kuvar människor. Folk gillar inte att Kina tar över Europas jobb. Kina snedvrider konkurrensen gentemot övriga världen. Kina är ett smutsigt land med kolkraft i enorma mängder. När folk hör ordet elbil, ser de Kina framför sig. Själv har jag världens problem med att köpa saker, eftersom typ 95 procent av allt som till exempel Jula säljer kommer från just - Kina ... En diktatur som tillsammans med Nordkorea och Ryssland hotar hela världen. Men folk blundar.

Elbilar är dessutom opraktiska, är tunga med låg lastvikt, har låg dragvikt (om ens någon), har halva räckvidden på vintern, är dyra i inköp, har stort värdefall, man måste ständigt dras med en skitig sladd. Handskar på! Och så vidare, och så vidare. Men folk blundar.

Tillverkningen av elbilar är smutsigare än vad folk tror. Människor - barn!!! - arbetar under slavliknande förhållanden. Men folk blundar.

Man måste vara fullständigt dum i huvudet om man åtminstone inte för en minut funderar över allt det här. Saknar folk helt moralisk kompass, samvete och förstånd?

Uppdaterat: 2024-05-09 01:55
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Snooker

Det kanske du som sover under en sten och har noll koll?

Det har nyligen rapporterats att elbilsförsäljningen i Sverige har minskat medan försäljning av laddhybrider ökat.

En laddhybrid kostar nästintill lika mycket som en elbil. För en privatperson är det nog mer ekonomiskt att välja fossilbil om man nu inte vill ha elbil.

Uppdaterat: 2024-05-09 09:37

Och oljeindustrin är ren som snö, det drivs inte människor på flykt med barnsoldater, skölvar regnskog för en kinesisk/fransk pipeline, marint liv som blir förstört, rena fina raffinaderier som förbättrar miljön och förbrukar ingen energi. 2024 borde vi veta bättre och sluta stödja diktaturer genom 1000 tals miljarder i inköp av den svarta smeten. Att råvaror som bryts till batterier är naturligtvis inte bra och hopp om bättring måste man ha ny teknik kommer när efterfrågan ökar, natriumjonbatterier är en realistisk lösning. Precis som tobaksbolagens hävdande om rökningens hälsosamma effekter förr i tiden, gastar oljelobbyn sig hesa med så mycket negativt de orkar hitta på, för att bromsa utvecklingen.

Uppdaterat: 2024-05-09 10:58

Folk vet inte hur bensin/diesel produceras. Det finns folk som tjatar om att batterier är omiljövänliga och att el produceras med naturgas.

Uppdaterat: 2024-05-09 11:04

J.L du kan väl köpa Norsk olja. Funkar ju att köpa Grön el så då borde det gå lika fint att köpa Norsk nordsjöolja.

Det är fina grejer det, har skap välstånd, arbetstillfällen och stora intäkter till Norge.

Tjata om att köpa Volvo för att ge välstånd är ju en fis i rymden jämfört vad oljan ger till vårt välstånd. Bara vänta på att vi blir anekterade…

Uppdaterat: 2024-05-09 11:06

Vid pumpen finns knappast någon deklaration om ursprung. Problemet är att det är rysk fuldiesel i pumpen men det skiter folk fullständigt i.

Uppdaterat: 2024-05-09 11:31
Axa skrev:

Saabnisse

Fast de som väljer bort elbil verkar ju välja hybrid av något slag. Och det valet är ju knappast mer ekonomiskt än att välja elbil.

Den här artikeln visar vad jag menar.

https://www.vibilagare.se/test/milkostnad-och-ekonomi-elbil-mot-hybrid-och-laddhybrid

Den är visserligen något gammal, men jag tror att den ännu är aktuell och jag är säker på att många privatköpare tar till sig den.

Artikeln visar ju tydligt hur svårt det är att ekonomiskt försvara ett elbilsköp, sedan finns det andra skäl att välja elbil, men för de flesta privatköpare är alltid ekonomin avgörande.

Sedan har vi ju många som väljer "självladdande" hybrider som vid mycken tätortkörning blir mer ekonomiska och de slipper dessutom det problem med sladden som boende i lägenhet ofta har.

Uppdaterat: 2024-05-09 12:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse

Nu kan inte jag se ifall de tar hänsyn till ifall det är likvärdig utrustning.

Sedan kan du scrolla ner och kolla jämförelsen för medel- och långpendlaren. Fundera ett varv till.

Uppdaterat: 2024-05-09 15:19

Kärnkraft + vattenkraft + elbil borde vara det självklara valet för ett land!

Uppdaterat: 2024-05-09 15:41
Gillar kurvor och rondeller
Axa skrev:

Saabnisse

Nu kan inte jag se ifall de tar hänsyn till ifall det är likvärdig utrustning.

Sedan kan du scrolla ner och kolla jämförelsen för medel- och långpendlaren. Fundera ett varv till.

Det är ju i princip samma bil med olika drivlinor som jämförs och i alla lägen blir elbilen det dyraste alternativet.

För en privatköpare är det praktiskt taget alltid den totala kostnaden som avgör valet.

De som behåller bilen under lång tid bekymrar sig också på värdet, vem köper en beg. elbil där garantitiden för batteriet gått ut?

Men visst finns det en del som har gott om pengar och som inser elbilens fördelar och har de gott om pengar har de säkert en boendesituation som inte ger nackdelar vid hemmaladdning.

Uppdaterat: 2024-05-10 08:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse

Jag vet inte ifall du missuppfattar eller inte läst artikeln du länkar till.

I exemplet Medelpendlaren så är det liten skillnad mellan alternativen hybrid och elbil. Och för Långpendlaren är hybrid det sämsta alternativet.

Summa summarum. Om man kör mycket/väldigt mycket, pendlar, gör man klokt i att välja elbil eller bensinbil.

Slutligen. Artikeln är ju enbart till hjälp för de som väljer mellan de olika Niro. I många fall finns inte samma möjlighet att jämföra. tex modell X på el med modell Y på bensin eller modell Z hybrid.

Och i sådana lägen skulle jag nog säga att det många gånger är fördel elbil kontra hybrid.

Uppdaterat: 2024-05-10 09:15

En laddhybrid är ofta dyr att serva så som pendling är den knappast optimal.

Där är en elbil många gånger bättre.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-05-10 09:37
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Vi som kör mycket lite då? Tja, då är det nog bäst att behålla den bil man har...

Uppdaterat: 2024-05-10 10:02
40-talisten skrev:

Vi som kör mycket lite då? Tja, då är det nog bäst att behålla den bil man har...

Ja det ger väl sig själv. Ren kapitalförstörning att köpa en dyr elbil.

Men om man äntligen vill det så är väl en ”entusiastbil” som har ett bestående eller ökande värde det bästa köpet.

Uppdaterat: 2024-05-10 10:05

Snoid

Kapitalförstöring? Ja, så må vara faller men det beror på hur man prioriterar sin kapitalförstöring. Folk lägger hiskeliga pengar på en jävla massa andra prylar med stora kapitalförluster.

Uppdaterat: 2024-05-10 12:47

För att inte tala om utlandsresor.

Uppdaterat: 2024-05-10 16:28

V8

Precis! Å andra sidan kan det finnas en annan typ av värde i upplevelser. Jag menade dock främst alla jäkla onödiga prylar folk köper på sig för att ganska snart hamna på återbruket. Man undrar ju hur många miljoner folk lägger på skit under en livstid?

Uppdaterat: 2024-05-10 17:50
V8-Power skrev:

För att inte tala om utlandsresor.

Fåniga bilder i mobilen, plus solsveda...

Uppdaterat: 2024-05-10 19:02
40-talisten skrev:

V8-Power skrev:

För att inte tala om utlandsresor.

Fåniga bilder i mobilen, plus solsveda...

Låter som du inte rest så mycket? ;) Sämta med att resa är att man blir beroende, vill se mer, oftare, längre iväg etc....

Kom precis hem från två veckor iväg, absolut inte bara fåniga bilder och ingen solsveda heller. Men berikade med massa härliga upplevelser, nya minnen, lärt oss massa nytt, och sett så mycket vackert, ätit så mycket gott och njutit av tillvaron och av varann.

Uppdaterat: 2024-05-10 19:10
40-talisten skrev:

V8-Power skrev:

För att inte tala om utlandsresor.

Fåniga bilder i mobilen, plus solsveda...

Nej du, slappande i ett par veckor, bandade i hav, promenerande och varmt och skönt klimat.

Så lär fortsätta krydda tillvaron med en månads solsemester per år.

Och få krydda med drygt 20 timmar i flyg och le åt flygskammen🤣

Uppdaterat: 2024-05-10 19:36

Axa, läs vad artikeln handlar om, privatbilister som är långpendlare är inte så vanliga, men de som är det har säkert andra värderingar och kan då mycket väl få bättre ekonomi med en elbil.

Men genomsnittsbilisten som kör 1500 mil om året får diet svårt med ekonomin när det gäller elbil, vilket framgår tydligt av artikeln jag länkade till.

Uppdaterat: 2024-05-10 21:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse

Och för de med kortare körsträckor blir självklara valet bensinbil. Kruxet med hybridbil är att man ska ha en särskild körprofil för att det ska passa och bli ekonomiskt fördelaktigt jämfört med elbil.

Uppdaterat: 2024-05-10 21:59

Axa, de flesta nyare bensinbilar är ju hybrider i någon form.

Jag har aldrig påstått att det är laddhybrid som gäller, där finns ju fortfarande problemet med sladden, men tydligen är det ändå många som väljer den.

Uppdaterat: 2024-05-10 23:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre