Vi Bilägares forum

Ny prissänkning: Tesla Model 3 blir billigare

Ny prissänkning: Tesla Model 3 blir billigare

Tesla sänker priset på uppdaterade Model 3 för att öka försäljningen.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-22 10:47

Kommentarer

J.L skrev:

En "selling point" som undertecknad uppskattar med Tesla är att bilen under mitt brukande förbättras och har nya funktioner från det att jag hämtade ut den och nu, en evolution. Volvo o VW bilarna jag ägt har varit exakt lika dana från dag ett till försäljning, vilket oftast ledde till att nyhetens behag varade i upp till en månad efter bilköpet. Teslorna är faktiskt roliga efter flera års användande.

Vilket är dåligt enligt Axa och Raphael för det visar bara att Tesla är inkompetenta och inte ens kan leverera en färdig bil för en bil är minsann en bil och ingen surfplatta...

🤣

Uppdaterat: 2024-04-26 07:16
gmogmo skrev:

Då förstår jag att du vägrar att installera uppdateringar till din dator och blir förbannad varje gång en uppgradering medför att något förbättrats. Det vore ju hemskt om google förbättrade något i din bil! Akta dig!

Nej gmo, jag har ingen personlighet som gör mig förbannad. När jag köper en dator förväntar jag mig givetvis att inmatningsenheter, kamera, ljud osv ska fungera. Jag ska inte behöva installera applikationer för att hårdvaran ska fungera.
Jag ska inte behöva installera en applikation för att tangentbordet ska fungera. Om jag måste installera en ny mjukvara för att förbättra känslan och fjädringen i tangentbordet så var tangentbordet ofärdigt från början.

Uppdaterat: 2024-04-26 07:31

När jag köper en bil så vill jag givetvis ha värmestolar från början. Jag vill inte installera den funktionen som en applikation. Jag vill ha luftkonditionering och en klimatanläggning från början. Inte en applikation som jag laddar ner från en app-store för att få tillgång till.
Och skulle jag köpa en bil med automatisk nivåreglering av stötdämpare så vill jag inte heller ladda ner det som en applikation.
Jag vill ha knappar och spakar i bilen som fungerar från början. Jag ska inte behöva installera mjukvara för att få tillgång till sådana funktioner.

Jag har en städmaskin från Dyson. Jag förväntar mig att den har de tillbehör jag vill ha från start. Jag vill inte hämta ner förmågan att suga under soffan från en app-store. Och för att aktivera borstmunstycket så ska jag inte behöva gå in i en app-store.
Men lyckligtvis har jag en Dyson städmaskin och inte en Tesla.

Så nej, det kommer inte bli en Tesla för mig.

Uppdaterat: 2024-04-26 07:39

Jag tycker det är tråkigt att se era avsiktliga misstolkningar av varandras inlägg.
Det Tesla gjort vid några tillfällen är att de levererar bilar där vissa basala funktioner fungerar dåligt som parkeringsstöd och vindrutetorkare. Sen skickar de ut uppdateringar som ändrar funktionen och ibland fungerar det som tänkt. De har också ändrat funktioner som har fungerat så att de ibland under en period blivit sämre för användare.
Jag tror inte någon har något emot att de inför förbättringar med drivlinans effektivitet eller lysena på bilen. Att de har tagit betalt för "Full FSD" flera år innan det är färdigt och att de första knappast kommer att kunna få alla funktioner är svårare att smälta.

För mig är det några faktorer som håller mig ifrån att köpa en Tesla 3.
1. Elon Musk och hans selektiva yttrandefrihet
2. Glastak
3. Allt som inte är drivlina eller infotainment förefaller vara sämre än på traditionella tillverkares produkter. Då menar jag rostskydd, hjulupphängningar, karosseritätningar
4. Känslan av att man har bilen till låns och tillverkaren vill ändra saker som jag kanske uppskattar

Uppdaterat: 2024-04-26 08:03
L. Mäkinen skrev:

Jag tycker det är tråkigt att se era avsiktliga misstolkningar av varandras inlägg.
Det Tesla gjort vid några tillfällen är att de levererar bilar där vissa basala funktioner fungerar dåligt som parkeringsstöd och vindrutetorkare. Sen skickar de ut uppdateringar som ändrar funktionen och ibland fungerar det som tänkt. De har också ändrat funktioner som har fungerat så att de ibland under en period blivit sämre för användare.
Jag tror inte någon har något emot att de inför förbättringar med drivlinans effektivitet eller lysena på bilen. Att de har tagit betalt för "Full FSD" flera år innan det är färdigt och att de första knappast kommer att kunna få alla funktioner är svårare att smälta.
För mig är det några faktorer som håller mig ifrån att köpa en Tesla 3.
1. Elon Musk och hans selektiva yttrandefrihet
2. Glastak
3. Allt som inte är drivlina eller infotainment förefaller vara sämre än på traditionella tillverkares produkter. Då menar jag rostskydd, hjulupphängningar, karosseritätningar
4. Känslan av att man har bilen till låns och tillverkaren vill ändra saker som jag kanske uppskattar

Jag håller helt med om att Elon är en rövhatt och att det är omdömeslöst att ta bort sensorer utan att ha ett fungerande alternativ. Mycket av Teslorna är dessutom uppenbart designat för Kalifornien såsom dörrhandtag, de karmlösa dörrarna, laddluckan, m.m. Karosspassningen är typiskt amerikansk, men rostskyddet är ju betydligt bättre än för Opel mokka-e eller vilken Ford som helst eller för den delen likvärdigt med nyare Volvo.

Uppdaterat: 2024-04-26 08:43
Raphael skrev:

När jag köper en bil så vill jag givetvis ha värmestolar från början. Jag vill inte installera den funktionen som en applikation. Jag vill ha luftkonditionering och en klimatanläggning från början. Inte en applikation som jag laddar ner från en app-store för att få tillgång till.
Och skulle jag köpa en bil med automatisk nivåreglering av stötdämpare så vill jag inte heller ladda ner det som en applikation.
Jag vill ha knappar och spakar i bilen som fungerar från början. Jag ska inte behöva installera mjukvara för att få tillgång till sådana funktioner.
Jag har en städmaskin från Dyson. Jag förväntar mig att den har de tillbehör jag vill ha från start. Jag vill inte hämta ner förmågan att suga under soffan från en app-store. Och för att aktivera borstmunstycket så ska jag inte behöva gå in i en app-store.
Men lyckligtvis har jag en Dyson städmaskin och inte en Tesla.
Så nej, det kommer inte bli en Tesla för mig.

Tesla har ingen appstore i sina bilar till skillnad från din Renault, så tydligen valde du fel...

🙄

Uppdaterat: 2024-04-26 08:46

JL
Du verkar tro att det handlar om Tesla vs Skoda. Nej , det gör det inte bara för att jag använder ibland Enyaq som exempel.
I grunden handlar det om Tesla vs övriga elbilstillverkare där Tesla haft ett fördelaktigt försprång. Jag vill mena att det försprånget är obefintligt idag.

Uppdaterat: 2024-04-26 08:58
gmogmo skrev:

Tesla har ingen appstore i sina bilar till skillnad från din Renault, så tydligen valde du fel...
🙄

Nej, min Renault med Easy-Link infotainment har inte någon app-store så jag har inte valt fel.
Renault har olika system, du tänker antagligen på Open-R Link. Det har inte jag.

Och jag har fysiska knappar, reglage och vred som fungerar. Även en automatisk vindrutetorkare som fungerat bra från fabrik, om jag ställer den i det läget med spaken.
Drivlägesväljaren sitter mellan stolarna och är ett handtag. Klimatanläggningen har vridreglage. Assistanssystem osv styr jag med knappar. Riktiga knappar med riktig återkoppling.

Uppdaterat: 2024-04-27 12:51

För bövelen på den gamla goda tiden fick man vara med och justera tändningen med ett vred och dubbeltrampa med kopplingen , det var tider det :-)

Uppdaterat: 2024-04-27 12:53

Det är märkligt att vissa inte inser hur långt före Tesla är avseende mjukvara.

Uppdaterat: 2024-04-27 18:19
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Det är märkligt att vissa inte inser hur långt före Tesla är avseende mjukvara.

Intressant att du har så bra insyn i bilbranschen att du kan dra den slutsatsen.
Vad i mjukvaran är det då som ligger så långt före?
Skulle vara intressant med lite insiderinformation.
Även hur långt, är det år, meter eller kanske kubikmeter.

Eller så vänder du på frågan. Hur många år ligger Tesla efter att bygga en bra premiumbil så som t.ex MB C-klasse?
För jag vill påstå att det man använder i och trivs med i en bil är något helt annat än mjukvaran som bara skall få bilen att fungera.
Så hur långt efter ligger Tesla ?

Uppdaterat: 2024-04-27 18:41

Mr Snoid, varför har du inte en MB C-klass själv eftersom du anser att den är så bra? Då skulle du dessutom välja en bil tillverkad i Europa, istället för den asiatiska bil du har nu som fraktats i månader på ett fartyg drivet med marin diesel som är det smutsigaste drivmedlet som finns.
Jag tycker du ska överväga ett annat bilmärke än ett asiatiskt som smutsar ner miljön bara för att du vill ha en asiatisk bil.

Uppdaterat: 2024-04-27 21:01
Raphael skrev:

gmogmo skrev:
Tesla har ingen appstore i sina bilar till skillnad från din Renault, så tydligen valde du fel...
🙄

Nej, min Renault med Easy-Link infotainment har inte någon app-store så jag har inte valt fel.
Renault har olika system, du tänker antagligen på Open-R Link. Det har inte jag.
Och jag har fysiska knappar, reglage och vred som fungerar. Även en automatisk vindrutetorkare som fungerat bra från fabrik, om jag ställer den i det läget med spaken.
Drivlägesväljaren sitter mellan stolarna och är ett handtag. Klimatanläggningen har vridreglage. Assistanssystem osv styr jag med knappar. Riktiga knappar med riktig återkoppling.

Du har så många vanföreställningar kring Tesla. Alla knappar och vred fungerar från fabrik i Tesla. Man varken behöver, eller kan ladda ned applikationer till den heller. Tesla har inte heller några touch-knappar på ratten som VW och Volvo.

Uppdaterat: 2024-04-27 22:40
Raphael skrev:

Mr Snoid, varför har du inte en MB C-klass själv eftersom du anser att den är så bra? Då skulle du dessutom välja en bil tillverkad i Europa, istället för den asiatiska bil du har nu som fraktats i månader på ett fartyg drivet med marin diesel som är det smutsigaste drivmedlet som finns.
Jag tycker du ska överväga ett annat bilmärke än ett asiatiskt som smutsar ner miljön bara för att du vill ha en asiatisk bil.

Tja, hade en Mercedes innan jag köpte Hyundaien. Men den hade dieselmotor.
Och du vet väl att MB C-klasse inte finns som elbil.
Men du kan kanske redogöra för totala utsläppet per bil för sjötransporten från Ulsan till Wallhamn.
Förutsätter att du har data på detta, är EUKOR som transportera, Morning Glory kan du söka på.
Räkna även på transport av alla asiatisk komponenter som ingår i de europeiska bilarna. Elektronik, stålplåt mm.
Väntar inte svar i morgon. Men du kan väl använda en vecka för att ta reda på och redogöra för fakta.

Uppdaterat: 2024-04-27 23:00

Mr Snoud, jag är medveten om att MB C-klass inte finns som elbil men du har ju själv framför att det inte spelar någon roll för dig och att du inte bryr dig om några utsläpp, att det inte är en faktor när du väljer bil. Det är intressant att du nu plötsligt har blivit väldigt intresserade av utsläpp fast du tidigare inte alls har varit det. Hur var det nu med din frus bil, era flygresor och den köttbaserade kosten ni äter och kläderna ni köper? Jag har inte suttit i ett flygplan på 20 år.

Uppdaterat: 2024-04-28 07:59

Bara att gratulera dig Raphael. Du lever i alla fall som du lär, så då kan du fortsätta köra med din Renaul tills den är färdig för skroten. Det blir det bästa.
Och så kan jag och frugan fortsätta stå för lite större utsläpp.
Och frugan får fortsätta vara glad att komma på semester samt att handla kläder.
Och du vet väl att flera av de sk. Svenska luft/vatten och luft/luft värmepumparna är tillverkade i Korea och badge engineeras till svenkt. T.ex Thermia iTec

Uppdaterat: 2024-04-28 08:14
gmogmo skrev:

Du har så många vanföreställningar kring Tesla. Alla knappar och vred fungerar från fabrik i Tesla. Man varken behöver, eller kan ladda ned applikationer till den heller. Tesla har inte heller några touch-knappar på ratten som VW och Volvo.

Tack för klargörandet, då har jag tydligen missförstått. Jag har fel om att i Tesla styrs allt från den stora skärmen. Inget som behöver laddas ner.
Men om funktioner plötsligt uppstår i bilen så är det applikationer som laddats ner även fast det inte syns så för användaren. Det är en applikation som körs i operativsystemet för funktionen. Eller ska jag säga ”modul” eller ”objekt” istället, om ”applikation” nu inte förstås?
Eller kanske mer det som på engelska heter ”utilities”, det är små hjälpprogram som aktiveras av operativsystemet.

Ok, så Tesla har alltså knappar och vred för klimatstyrning, luftkonditionering, värmesitsar, elbakruta; defroster, mediastyrning, vridreglage för volym och värme, höjdinställning av strålkastare, även blinkersspak samt körreglage och inställning av drivlägen i en spak.

Det var ju bra att vi fick ett klargörande att Tesla kontrolleras och ställs in via knappar och vred, inte via den stora skärmen.

Hur når man det fungerande vredet för t.ex. klimatsystemet, fäller man upp skärmen och vridreglaget finns under?

Uppdaterat: 2024-04-28 08:21
Raphael skrev:

Mr Snoud, jag är medveten om att MB C-klass inte finns som elbil men du har ju själv framför att det inte spelar någon roll för dig och att du inte bryr dig om några utsläpp, att det inte är en faktor när du väljer bil. Det är intressant att du nu plötsligt har blivit väldigt intresserade av utsläpp fast du tidigare inte alls har varit det. Hur var det nu med din frus bil, era flygresor och den köttbaserade kosten ni äter och kläderna ni köper? Jag har inte suttit i ett flygplan på 20 år.

Raphael, med det som du skriver nu så känns det som du är på fel forum. Sitta här och leka Greta är inte ett bra sätt att få ut sin ideologi på detta forum.

Uppdaterat: 2024-04-28 11:50
Mr Snoid skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Det är märkligt att vissa inte inser hur långt före Tesla är avseende mjukvara.

Intressant att du har så bra insyn i bilbranschen att du kan dra den slutsatsen.
Vad i mjukvaran är det då som ligger så långt före?
Skulle vara intressant med lite insiderinformation.
Även hur långt, är det år, meter eller kanske kubikmeter.
Eller så vänder du på frågan. Hur många år ligger Tesla efter att bygga en bra premiumbil så som t.ex MB C-klasse?
För jag vill påstå att det man använder i och trivs med i en bil är något helt annat än mjukvaran som bara skall få bilen att fungera.
Så hur långt efter ligger Tesla ?

Tesla ligger ännu mer efter avseende att bygga premiumbilar, mer än 5år.
Förfining är skitsvårt.

Det har jag skrivit åtskilliga gånger vilket du vet, men du verkar mest intresserad av att ifrågasätta på ett otrevligt sätt.
Teslas mjukvaraförmåga är uppenbar om man har lite koll.
Men behöver du bevis, lyssna på intervjuer av andra bilexperter och bilföretagchefer.
Detta har diskuterats på forumet tidigare.

Uppdaterat: 2024-04-28 13:09
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:
motorcykelentusiasten skrev:
Det är märkligt att vissa inte inser hur långt före Tesla är avseende mjukvara.
Intressant att du har så bra insyn i bilbranschen att du kan dra den slutsatsen.
Vad i mjukvaran är det då som ligger så långt före?
Skulle vara intressant med lite insiderinformation.
Även hur långt, är det år, meter eller kanske kubikmeter.
Eller så vänder du på frågan. Hur många år ligger Tesla efter att bygga en bra premiumbil så som t.ex MB C-klasse?
För jag vill påstå att det man använder i och trivs med i en bil är något helt annat än mjukvaran som bara skall få bilen att fungera.
Så hur långt efter ligger Tesla ?

Tesla ligger ännu mer efter avseende att bygga premiumbilar, mer än 5år.
Förfining är skitsvårt.
Det har jag skrivit åtskilliga gånger vilket du vet, men du verkar mest intresserad av att ifrågasätta på ett otrevligt sätt.
Teslas mjukvaraförmåga är uppenbar om man har lite koll.
Men behöver du bevis, lyssna på intervjuer av andra bilexperter och bilföretagchefer.
Detta har diskuterats på forumet tidigare.

Hur långt är ett snöre?
Var flera år sedan det påstods att Tesla låg åtskilliga år före övriga tillverkare, vill minnas att Toyota sa ca 5 år . Jag tror dock inte att övriga tillverkare legat på latsidan under den tiden. Kineserna har naturligtvis dissekerat Tesla ner på atomnivå, vilket till viss del syns i den väldigt snabba förbättringen av deras bilar.
Så hur mycket ligger nu Tesla före nu? Att bara skriva långt utan att ge någon annan fördjupning blir bara ett jasså. Och om jag av ren nyfikenhet undrar hur långt så är det otrevligt.
För mig är det ganska ointressant med mjukvaran. Bilen skall fungera och vara allmänt trevlig och komfortabel. Om den kan prutta eller vinka med backspeglarna och spela in omgivningen är fullkomligt ointressant.

Uppdaterat: 2024-04-28 13:57

Mr,
du vet att vi tycker tämligen lika avseende en bils viktiga egenskaper.
Nu handlade det dock om mjukvara, kolla på Youtube på de experter på bilkonstruktruktion som går igenom CyberTruck.

Om du inte förstår att du framstår som otrevlig i ditt sätt att skriva. Be någon läsa.
I all välmening!

Uppdaterat: 2024-04-28 13:58
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Mr,
du vet att vi tycker tämligen lika avseende en bils viktiga egenskaper.
Nu handlade det dock om mjukvara, kolla på Youtube på de experter på bilkonstruktruktion som går igenom CyberTruck.
Om du inte förstår att du framstår som otrevlig i ditt sätt att skriva. Be någon läsa.
I all välmening!

MrSnoid otrevlig i sitt sätt att skriva? Nej han är snarare humoristisk och får ofta till en knorr, men du kanske är en lättkränkt person, som inte förstår humor och ironi. Då finns det andra som är bra mycket otrevligare som han S.........o.

Uppdaterat: 2024-04-28 17:52
Christer skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Mr,
du vet att vi tycker tämligen lika avseende en bils viktiga egenskaper.
Nu handlade det dock om mjukvara, kolla på Youtube på de experter på bilkonstruktruktion som går igenom CyberTruck.
Om du inte förstår att du framstår som otrevlig i ditt sätt att skriva. Be någon läsa.
I all välmening!

MrSnoid otrevlig i sitt sätt att skriva? Nej han är snarare humoristisk och får ofta till en knorr, men du kanske är en lättkränkt person, som inte förstår humor och ironi. Då finns det andra som är bra mycket otrevligare som han S.........o.

När Mr S skriver nedan (citat inklippt) , tycker jag att flera borde inse att detta är en debattnivå som inte är vuxen och som inte bygger på respekt.

”Intressant att du har så bra insyn i bilbranschen att du kan dra den slutsatsen.
Vad i mjukvaran är det då som ligger så långt före?
Skulle vara intressant med lite insiderinformation.
Även hur långt, är det år, meter eller kanske kubikmeter”

Uppdaterat: 2024-04-28 21:02
Gillar kurvor och rondeller

Mc
Visst kan man uppfatta inlägget som lite sarkastiskt men samtidigt instämmer jag. När någon kommer med ett påstående om att Tesla ligger ”långt” för alla andra undrar ju även jag på vilket sätt.

Uppdaterat: 2024-04-28 21:07
Raphael skrev:

gmogmo skrev:
Du har så många vanföreställningar kring Tesla. Alla knappar och vred fungerar från fabrik i Tesla. Man varken behöver, eller kan ladda ned applikationer till den heller. Tesla har inte heller några touch-knappar på ratten som VW och Volvo.

Tack för klargörandet, då har jag tydligen missförstått. Jag har fel om att i Tesla styrs allt från den stora skärmen. Inget som behöver laddas ner.
Men om funktioner plötsligt uppstår i bilen så är det applikationer som laddats ner även fast det inte syns så för användaren. Det är en applikation som körs i operativsystemet för funktionen. Eller ska jag säga ”modul” eller ”objekt” istället, om ”applikation” nu inte förstås?
Eller kanske mer det som på engelska heter ”utilities”, det är små hjälpprogram som aktiveras av operativsystemet.
Ok, så Tesla har alltså knappar och vred för klimatstyrning, luftkonditionering, värmesitsar, elbakruta; defroster, mediastyrning, vridreglage för volym och värme, höjdinställning av strålkastare, även blinkersspak samt körreglage och inställning av drivlägen i en spak.
Det var ju bra att vi fick ett klargörande att Tesla kontrolleras och ställs in via knappar och vred, inte via den stora skärmen.
Hur når man det fungerande vredet för t.ex. klimatsystemet, fäller man upp skärmen och vridreglaget finns under?

Du glömmer återigen bort vad du skriver. Du skrev:
"Och jag har fysiska knappar, reglage och vred som fungerar. "
Alla fysiska knappar och reglage och vred i Tesla fungerar. Det finns inga fysiska knappar reglage och vred i Tesla som inte fungerar. Jag har inte skrivit att alla funktioner har fysiska knappar och vred.

Uppdaterat: 2024-04-28 21:51

motorcykelentusiasten skrev : MrSnoid skrev : ”Intressant att du har så bra insyn i bilbranschen att du kan dra den slutsatsen.
Vad i mjukvaran är det då som ligger så långt före?
Skulle vara intressant med lite insiderinformation.
Även hur långt, är det år, meter eller kanske kubikmeter”

Vari ligger detta på en debattnivå som inte är vuxen och inte bygger på respekt?
Tycker nog det är en väldigt berättigad fråga som framförs. Du är nog lättkränkt?

Uppdaterat: 2024-04-29 01:55

Har fortfarande inte fått svar på hur långt före som Tesla ligger.
Visst så är dom ledande i att bygga en väl fungerande mobiltelefon på hjul.
Massa funktioner och grejer som är mer av typen ”käckt att ha”
Så kanske är integrationen av andra tjänster dom är ledande inom. Tydligen skall dom även vara ”nära” lansering av ledande skälvkörningsförmåga.
Men finns väl ingen som vill ha det, man skall ju köra sin bil själv utan inblandning av plingplångande och ryckningar i ratten.
Så om det är att vara ledande så lär bara ett fåtal värdesätta en sådan ledande funktion, i alla fall om detta forum skulle vara representativt för vad bilister önskar 🤣😂

Uppdaterat: 2024-04-29 09:41

Hade jag kunnat sitta och jobba samtidigt som bilen kör mig dit jag skall så hade jag gladeligen betalat för den tjänsten.

När man använder bilen som ett verktyg för sin arbetsutövning är det nog fler än jag som tänker så.

Men om jag däremot skall till butiken för att handla eller tänker mig att köra till någon semesterort eller liknande så kör jag gärna själv, i alla fall kortare sträckor.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-29 10:08
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Mr Snoid skrev:

Tydligen skall dom även vara ”nära” lansering av ledande skälvkörningsförmåga.
Men finns väl ingen som vill ha det, man skall ju köra sin bil själv utan inblandning av plingplångande och ryckningar i ratten.

Tog en halvtimme för dig att bli överbevisad:

A.L skrev:

Hade jag kunnat sitta och jobba samtidigt som bilen kör mig dit jag skall så hade jag gladeligen betalat för den tjänsten.

Uppdaterat: 2024-04-29 10:23
gmogmo skrev:

Mr Snoid skrev:
Tydligen skall dom även vara ”nära” lansering av ledande skälvkörningsförmåga.
Men finns väl ingen som vill ha det, man skall ju köra sin bil själv utan inblandning av plingplångande och ryckningar i ratten.

Tog en halvtimme för dig att bli överbevisad:
A.L skrev:
Hade jag kunnat sitta och jobba samtidigt som bilen kör mig dit jag skall så hade jag gladeligen betalat för den tjänsten.

Inte svårt att bara ledande då alla övriga lagt ner utveckling av självkörning.

Uppdaterat: 2024-04-29 11:09

Jag vill påstå att det är ganska många som arbetar med självkörning fortfarande. De flesta har valt att vänta med att släppa det publikt eftersom det inte är riktigt klart. Jag såg att det hade kostat fälgar att använda Teslas förmågor nyligen. Det är väl inte alltid man hinner med att parera det bilen gör även om man är ansvarig som förare.

Uppdaterat: 2024-04-29 11:49

Är det alltså graden av självkörningsförmåga som avgör avståndet mellan tillverkarna?

Uppdaterat: 2024-04-29 11:55
Axa skrev:

Är det alltså graden av självkörningsförmåga som avgör avståndet mellan tillverkarna?

Tydligen graden av olika integrering av diverse gimmickar som inte har något med bilen och bilkörning att göra.
Att kunna köpa till en funktion eller annat hittepå, t.ex BMW och att du kan ”hyra” stolvärme eller utökad körassistans.
Jävla tramsigt är min uppfattning.
Men är väl för gammal att se hur detta är så extremt viktigt i en bil att definierar hur man ligger i framkant.
Hellre i framkant på komfort om jag får välja.

Uppdaterat: 2024-04-29 12:57
Mr Snoid skrev:

Axa skrev:
Är det alltså graden av självkörningsförmåga som avgör avståndet mellan tillverkarna?

Tydligen graden av olika integrering av diverse gimmickar som inte har något med bilen och bilkörning att göra.
Att kunna köpa till en funktion eller annat hittepå, t.ex BMW och att du kan ”hyra” stolvärme eller utökad körassistans.
Jävla tramsigt är min uppfattning.
Men är väl för gammal att se hur detta är så extremt viktigt i en bil att definierar hur man ligger i framkant.
Hellre i framkant på komfort om jag får välja.

Stolsvärme tycker jag absolut är trams att betalt för per tidenhet. Det finns dock ett inneboende problem med att sälja en hårdvara inklusive 50 eller 100 mjukvaruuppdateringar under 20 års tid jämfört med att ta betalt för uppdateringar. Problemet med att ta betalt för uppdateringar är dock att alla inte uppdaterar, vilket leder till (data-) säkerhetsproblem, vilket är värre. Då kan en lösning med att ta betalt för vissa funktioner per tidenhet vara en lockande mellanväg, men då ska det ju vara funktioner som på något sätt är kopplade till mjukvaran, typ självkörning och inte något som är kopplat till att låsa hårdvaran, som hyra på stolsvärme. Då självkörning förhoppningsvis förbättras över tiden, medan stolsvärmen är den samma eller försämras över tiden...

Uppdaterat: 2024-04-30 09:16
Christer skrev:

motorcykelentusiasten skrev : MrSnoid skrev : ”Intressant att du har så bra insyn i bilbranschen att du kan dra den slutsatsen.
Vad i mjukvaran är det då som ligger så långt före?
Skulle vara intressant med lite insiderinformation.
Även hur långt, är det år, meter eller kanske kubikmeter”
Vari ligger detta på en debattnivå som inte är vuxen och inte bygger på respekt?
Tycker nog det är en väldigt berättigad fråga som framförs. Du är nog lättkränkt?

Talar du så till andra live?
Når du framgång på det sättet?

De som har attityden att man ska göra sig lustig eller förlöjliga en annan persons åsikter, istället för att bara enkelt fråga - blir inte speciellt omtyckta att vara med.
Varken på jobbet eller privat.
Bara ett tips.

Uppdaterat: 2024-05-11 10:32
Gillar kurvor och rondeller
Mr Snoid skrev:

Har fortfarande inte fått svar på hur långt före som Tesla ligger.
Visst så är dom ledande i att bygga en väl fungerande mobiltelefon på hjul.
Massa funktioner och grejer som är mer av typen ”käckt att ha”

Funktioner är inget direkt hightech och inte "ligga före" enl mig.
OTA-update är det däremot!
Gigacasting likaså.
Central dator och ethernet istället för Canbus med massa utplacerade småmicroprocessorer är ett annat exempel.

Cybertruck:
48V-teknik
De böjer stålet KALLT med LUFT så de slipper märken på stålet efter manuellt böjning. Coolt på allvar. Hightech!
Steer-by-wire är etablerat sedan länge i tex flygplan, inte hightech men nytt i en bil vad jag vet.
Tesla har byggt sitt Gigabit Ethernet-loop bidirectional-nät med redundans. Tesla kör även ljud bidirectional, hightech

Ja Tesla ligger före!

Uppdaterat: 2024-05-11 10:40
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Christer skrev:
motorcykelentusiasten skrev : MrSnoid skrev : ”Intressant att du har så bra insyn i bilbranschen att du kan dra den slutsatsen.
Vad i mjukvaran är det då som ligger så långt före?
Skulle vara intressant med lite insiderinformation.
Även hur långt, är det år, meter eller kanske kubikmeter”
Vari ligger detta på en debattnivå som inte är vuxen och inte bygger på respekt?
Tycker nog det är en väldigt berättigad fråga som framförs. Du är nog lättkränkt?

Talar du så till andra live?
Når du framgång på det sättet?
De som har attityden att man ska göra sig lustig eller förlöjliga en annan persons åsikter, istället för att bara enkelt fråga - blir inte speciellt omtyckta att vara med.
Varken på jobbet eller privat.
Bara ett tips.

Jag tycker bara att om någon "snackar skit" , så skall de bemötas , som om dom "snackar skit".
Tycker fortfarande att du verkar vara lättkränkt. Bara ett tips!

Uppdaterat: 2024-05-11 11:27

Rubriken på denna tråd, prissänkning på Tesla M3, har för längesen kommit bort bland inläggen...

Uppdaterat: 2024-05-11 11:54

Som vanligt gör man hellre påhopp på folk än diskuterar artikeln.

Uppdaterat: 2024-05-11 12:13
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag är övertygad om att en bidragande orsak till försäljningsraset är borttagandet av spakar. Utöver det så finns det nu billigare konkurrenter så jag tror de måste sänka Model 3 till runt 400000:- för att bli av med lagerbilarna.

Uppdaterat: 2024-05-11 16:12