Vi Bilägares forum

Provkörning: Peugeot 3008 (2024)

Provkörning: Peugeot 3008 (2024)

Det är knappast barnfamiljen som stått modell när Peugeot utvecklade nya 3008. Design och lyxkänsla har prioriterats. Vi provkör den enklaste modellen.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-22 12:10

Kommentarer

Mr Snoid skrev:

Kan du förklara hur du drog slutsatsen att jag ansåg att en bils dåliga kvalitet var synonymt med antalet trafikolyckor.

Du svarade på ALs inlägg om skrotningsstatistik.
. Att jag ska erkänna att det är ”fakta” franska bilar är sämre än andra, som hans återkommande inlägg handlar om.

Siffror som AL hävdar är bevis på att franska bilar havererar och inte håller lika länge som alternativen.
Men, de siffrorna ges utan analys av orsaker. De ges utan utsortering av de som skrotas pga. andra orsaker än haverier.
Min bil skrotades pga. trafikolycka och inte pga. haveri. Inte pga. att det var en dålig bil som ”håller ihop sämre än alternativen” (citat från AL).

Det ingår alltså bilar som skrotats pga. trafikolycka och andra orsaker i de siffror du själv citerade och uppmanade mig att erkänna som evidens för att franska bilar är sämre än andra.

Därför blir det att du sätter likhetstecken mellan trafikolyckor och dålig kvalitet. För trafikolyckor ingår i de siffror som används som evidens för att franska bilar är sämre än andra.

Uppdaterat: 2024-04-27 22:03
Mr Snoid skrev:

Vilken jävla pajastråd.
Och om nått så ointressant som statistik på när franka bilar skrotas i Norge och att det är fel i statistiken att de gör det.

Det är ingen som påstått i tråden att statistiken är fel. Så varifrån har du fått den helt felaktiga tolkningen att någon sagt att statistiken är fel? Det är tolkningen och påståendena om statistiken jag kritiserar och ifrågasätter. Inte siffrorna.

Uppdaterat: 2024-04-27 21:58
Mr Snoid skrev:

Vilken jävla pajastråd.
Och om nått så ointressant som statistik på när franka bilar skrotas i Norge och att det är fel i statistiken att de gör det.

Det är ingen som påstått i tråden att statistiken är fel. Så varifrån har du fått den helt felaktiga tolkningen att någon sagt att statistiken är fel? Det är tolkningen och påståendena om statistiken jag kritiserar och ifrågasätter. Inte siffrorna.

Uppdaterat: 2024-04-27 21:58
Mr Snoid skrev:

Oavsett hur mycket data du presenterar kommer du aldrig få Raphael att medge att detta är fakta.
Fakta som gemene man känner till.

Jag har aldrig sagt att siffrorna inte är fakta. Jag har redan medgivit flera gånger att siffrorna är fakta. Varför har du missat det?

Det är påståendena om att de visar haverier och att franska bilar ”håller ihop sämre” som jag kritiserar eftersom siffrorna är inte utsorterade på olika orsaker till skrotning.

Vad ”gemene man” känner till är inte intressant. Jag är bara intresserad av rapporter, studier och undersökningar.

Uppdaterat: 2024-04-27 22:05
Mr Snoid skrev:

Säger inget om driftsäkerheten, som jag vet från säker källa (bilverkstad för bla Peugeot) är sämre än Hyundai och Mitsubishi som dom även säljer. Avråddes från att köpa Peugeot pga den höga frekvensen av fel och verkstadsbesök.

En verkstad är ingen säker källa. Det är ingen rapport och inte en studie. För att det ska vara rapport och studie behövs det ett större underlag än vad en enskild verkstad kan ge. Det är för litet underlag med en verkstad för att säga något som har statistisk bärighet.

Jag har också pratat med verkstäder. Picasson servade jag hos en aukt. verkstad Citroën och Mitsubishi plus de var en Mekonomen så de hade alla märken. Min servicetekniker sa att Citroën inte har mer problem än andra och att Mitsubishi var likvärdig.

Min Renault servas på en Volvo, Renault och Dacia verkstad. Min servicetekniker säger att Renault har högst kvalitet, bättre än Volvo.

Det är vad mina verkstäder säger.

Uppdaterat: 2024-04-27 22:52

Jag är med i flera forum för franska bilar. Senast idag såg jag en som hade lagt upp en bild på sin fina Peugeot 505 årsmodell 1984, den är alltså 40 år gammal. Han skulle sälja den för byte till en 505 Break.
Jag har även sett massor med bilder på Peugeots klassiska Peugeot från 70- och 60-talet, t.ex. fina och fräscha 504:or.
Citroën ser jag mycket av CX och SM från 70-talet. Men även BX, GSA, givetvis DS från 60-talet och tidigt 70-tal. En och annan Visa. Några Xantia. Självfallet 2CV.
Renault - 16, 25, 18, 20, Fuego (väldigt snygg) m.fl. 4:an - absolut. 5 - självklart.
Så visst finns de. Vi talar om bilar som är 40-50 år gamla, eller ännu äldre.
Ger man kärlek till sin bil så ger den kärlek tillbaks.
Det handlar mer om ägarnas intresse av att vårda sin bil.

Uppdaterat: 2024-04-27 22:26

Raphael, släpp det här nu.
Det kommer inte avsett inte leda till något nytt mer är 109 inlägg för du hävdar att alla andra har fel då data och överväldigande bevis saknas.
Detta enkom för att du gillar franska och italienska bilar.
Däremot talar all statistik mot att det skulle vara hållbara slitvargar, däremot personligheter mer karisma.
Men den aspekten möts aldrig i någon statistik.
Men du kan väl genomföra en mer genomlysande större studie infråga om bilars pålitlighet. Serverprogrammet dig fritt att formulera frågorna och undersökningen kan du lägga ut på flera digitala plattformar samt verkstäder.
Har ju varit flera ”undersökningar” på detta forum.
Du kan göra en Consumer Report, och du vet väl vilka märke som är i topp i den. De franska finns som du vet inte ens med i den undersökningen då de säljer för lite eller inget alls i staterna.
Väntar spänt på resultatet.

Uppdaterat: 2024-04-27 22:31
Mr Snoid skrev:

Raphael, släpp det här nu.
Det kommer inte avsett inte leda till något nytt mer är 109 inlägg för du hävdar att alla andra har fel då data och överväldigande bevis saknas.

Nej, jag hävdar inte alls att andra har fel data.
Jag har fortfarande inte sagt att skrotningssiffrorna är fel, varför kan du inte acceptera detta?

Jag accepterar de siffrorna fullt ut. Det gör jag fast du envisas med att påstå att jag inte gör det. Varför håller du på så?

Däremot säger de inget om driftsäkerhet. I de siffrorna ingår trafikolyckor och andra orsaker till skrotning som inte har ett dugg med driftsäkerhet och hållbarhet att göra.
Det är inte mitt fel. Jag bara konstaterar det.

Citat:

Däremot talar all statistik mot att det skulle vara hållbara slitvargar

Detta säger du, utan att kunna presentera sådan statistik. Vadå ”all statistik”? Vilken statistik då, vad har du för källa? Inte ens det kan du svara på.

Min verkstad för Picasson var en aukt. verkstad för Citroën och Mitsubishi plus Mekonomen. Min servicetekniker säger att Citroën inte går sönder mer än andra.

Min Renault servas av en Volvo - Renault - Dacia. Min servicetekniker där säger att Renault har högst kvalitet. Ja bättre än Volvo.

Detta är inte data utan anekdotiska berättelser, precis som det du lägger fram.

Du lägger ju inte fram några data eller siffror alls om driftsäkerhet, kvalitet och hållbarhet.
Du vill att jag ska köpa din argumentation för något du ”vet” utan att du presenterar en rapport eller undersökning.
Självfallet kan jag inte göra det.

Franska bilar säljs inte i USA. Franska tillverkare har fokuserat på mindre bilar och i USA gillar man större bilar. De franska har aldrig slagit i USA så de franska drog sig ur pga. för dålig försäljning. USA har annan smak än Europa.

Så Consumer Reports är inte relevanta här. Men tittar vi på Vi Bilägares Autoindex så ligger de franska som genomsnittet, och högre än Volkswagen.

Det är inte mitt fel att ni inte kan presentera undersökningar och rapporter, ni kör med skrotningssiffror som inte säger något om driftsäkerhet och hållbarhet och sen klagar du på mig.

Nej Mr Snoid, dina anekdoter om vad du ”vet” är ingen vetenskaplig evidens för någonting alls.

Uppdaterat: 2024-04-27 23:11

Raphael förstår sig uppenbarligen inte på tjusningen med att ha tillgång till data.

Ännu mindre förstår han att vi i den norska data har ett underlag om 2,7 miljoner bilar.

När man tittar däri så kan vi hitta skillnader på både fördelningen (som Raphael fortfarande inte tar i med tång) samt medelålder. Vi kan också se skillnader mellan olika bilmärken och avvikelser mot populationens medelvärde.

Då ser vi att;

Franska bilar medelvärde för skrotning ligger 1,6-2 år lägre än för medelbilen i Norge.

Vi ser också att åldersfördelningen över de skrotade bilarna - de uppgick till över 100 000 år 2022 är ganska lika oavsett märke fram till 11-12 år för att därefter toppa tidigare hos de franska ( tidigast) och senare för medelbilen och ännu senare för de bästa. Det är bara 12-18% av de franska skrothögarna som är äldre än 20 år mot 27% för medelbilen.

Använder vi sedan bilpopulationens åldersfördelning som en variant av kontrollvariabel så bekräftas de uppgifter som framkommer från skrothögarna.

Då är det bara 4-5% av de franska schabraken som blir äldre än 20 år mot 9% för medelbilen.

Nej Raphael, det är bra att du inte förnekar heltäckande data. Dina återkommande hemmasnickrade ”förklaringar” håller dock inte heller eftersom du tycks missa att vi jämför mot hela bilmarknaden.

Det mesta tar ut varandra vid sådana datamängder.

Kvarstår således fakta; de franska plåthögarna uppnår inte samma ålder som resterande delar av bilparken. De blir alltså ett dyrare och miljömässigt sämre alternativ än om köparna istället väljer en tysk, japansk eller svensk bil.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-28 01:55
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Det är fortfarande så att siffror över skrotningsålder inte säger något om driftsäkerhet, hållbarhet och kvalitet. Det finns flera skäl till att bilar skrotas, och de skälen har valts att inte sorteras ut från siffrorna. Därför ser vi inte hur många som skrotas pga. haveriet, eftersom haverierna inte är utsorterade. Vi ser inte heller de som skrotats pga. trafikolyckor eftersom de inte är utsorterade.
Istället är det klumpsummor där flera olika skäl och anledningar samlats ihop i en siffra.
Därför går det inte att utifrån de siffrorna fälla sådana påståenden och tolkningar som görs i tråden om dem.

Uppdaterat: 2024-04-28 06:48

Jag är med i flera forum för franska bilar. Senast igår såg jag en som hade lagt upp en bild på sin fina Peugeot 505 årsmodell 1984, den är alltså 40 år gammal. Han skulle sälja den för byte till en 505 Break.
Jag har även sett massor med bilder på Peugeots klassiska Peugeot från 70- och 60-talet, t.ex. fina och fräscha 504:or.
Citroën ser jag mycket av CX och SM från 70-talet. Men även BX, GSA, givetvis DS från 60-talet och tidigt 70-tal. En och annan Visa. Några Xantia. Självfallet 2CV.
Renault - 16, 25, 18, 20, Fuego (väldigt snygg) m.fl. 4:an - absolut. 5 - självklart.
Så visst finns de. Vi talar om bilar som är 40-50 år gamla, eller ännu äldre.
Ger man kärlek till sin bil så ger den kärlek tillbaks.
Det handlar mer om ägarnas intresse av att vårda sin bil.
Och nu i morse när jag kollade så såg jag en fin bild på en Peugeot 305 SR av 1981 års modell. Mycket fin beige inredning med klädsel i tweed. Såg väldigt fräsch och fin ut, till salu i Frankrike. Även en -87:a fanns, den ansiktslyfta modellen.
Jag föredrar instrumentbrädan från 87:an, men den gamla fronten tycker jag är mer harmonisk.
Men iaf kul titta på äldre bilar fortfarande i trafik.
Frågan är varför Peugeot lämnat tweed-klädseln för andra material i nyare modeller.

Uppdaterat: 2024-04-28 07:46

Vi har läst ditt nekande under lång tid nu Raphael. Att förneka fakta är fanatismens grogrund.

Men förneka hjälper inte för de ägare som inte får bilen att gå i det långa loppet. Det hjälper heller inte miljön eller samhällsekonomin.

Tittar vi exempelvis på åldersfördelningen hos de bilar som befinner sig ute i trafiken från franska tillverkare så är var tjugonde bil äldre än 20 år.

Motsvarande siffra för hela den norska bilpopulationen är nära var tionde bil.

Och bland de bästa rör det sig om var sjätte eller sjunde bil.

Och nej, det är inte en prisfråga. Även billigare bilar från Japan håller sig kvar längre.

Enkla tydliga fakta som sagt.

Andelen franska bilar som är äldre än 25 år i Norge utgör mindre än 1% av beståndet. Det är ett betydligt lägre värde än hos medelbilen och de bästa på marknaden.

Vad som sedan knäcker bilarna varierar sannolikt, men rost är nog en av huvudförklaringarna. Krånglig konstruktion en annan.

Renaults förbättrade rostskydd som infördes i slutet av 90-talet tror jag exempelvis är orsaken till att Renault förbättrat sig i siffrorna. Tidigare var man sämre än Peugeot och Citroën (finns i siffrorna) Idag är man i nivå eller möjligen något bättre.

Men fortfarande långt kvar till medelbilen.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-28 09:21
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Fortfarande har jag inte sagt att siffrorna är fel. Fortfarande är min invändning inte siffrorna i sig utan de påståenden som görs om dem i forumet.

Det är fortfarande så att siffror över skrotningsålder inte säger något om driftsäkerhet, hållbarhet och kvalitet. Det finns flera skäl till att bilar skrotas, och de skälen har valts att inte sorteras ut från siffrorna. Därför ser vi inte hur många som skrotas pga. haveriet, eftersom haverierna inte är utsorterade. Vi ser inte heller de som skrotats pga. trafikolyckor eftersom de inte är utsorterade.
Istället är det klumpsummor där flera olika skäl och anledningar samlats ihop i en siffra.

Därför går det inte att utifrån de siffrorna fälla sådana påståenden och tolkningar som görs i tråden om dem.

Uppdaterat: 2024-04-28 09:21

Att en bil skrotas har flera orsaker, det är ett rimligt antagande. Alla händelser som Raphael spaltar upp som invändningar är dock jämt fördelade över hela populationen (eller utslaget på en hel del av densamma).

Det är därför vi också studerar fördelningen min vän. Har du fortfarande inte förstått den saken?

När man studerar fördelningen kan man hitta avvikelser. Och där är relationerna tydliga..

Och som kontroll kollar man sedan hur många bilar hos respektive märke som blir äldre än 20 år.

Och även där är de franska bilarna sämst på hela marknaden.

Det är inte en slump -hur mycket Raphael än vägrar att kommentera den saken.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-28 09:32
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag väntar fortfarande på att du AL ska redovisa ditt underlag för bilar som skrotas pga. trafikolyckor. Att du hävdar att bilar som skrotas pga. trafikolyckor är jämnt fördelade, är ditt påstående.
Jag vill se siffrorna uppdelade på märke för hur många som skrotats pga. trafikolyckor.
Så får vi se om jag håller med dig eller inte.
Varför döljer du siffrorna över bilar som skrotats pga. trafikolyckor? Är det för att de visar något du inte tycker om att de visar?

Uppdaterat: 2024-04-28 09:43

Trafikolyckor är slumpmässigt fördelade i populationen min vän. Ytterst få sitter och kolliderar med berått mod.

Om vi utgår från allvarliga olyckor (invalidiserad/fatala) vet vi förvisso att skadeföljden varierar mellan olika fordon ( på grund av sämre skyddssystem) och vi känner också till att preventiv teknik påverkar förloppet. Det går ungefär 0,003 döda per miljon fordonskilometer (beroende på vilket årtal vi utgår från).

Men själva orsaken är till +95% relaterad till människan och jag har inget stöd för att förarna till franska bilar är mer olycksbenägna än medelbilens. Snarare vill jag i rent spekulativa termer påstå att det kan röra sig om ett motsatt förhållande då det är troligt att franska bilar i högre grad körs av kvinnor - som i grunden är inblandade i färre allvarliga olyckor än män. Dessutom rullar de franska högarna sannolikt inte lika många mil som de tyska och svenska vilket också motsäger din spekulation.

Så den invändningen håller inte.

Vad man däremot brukar titta på är storleken på bilarna. Och där kan det finnas ett svagt stöd för din tes eftersom franska bilar ofta är mindre än medelbilen på marknaden. Men det falsifieras om man väljer ut motsvarande siffror hos de som också säljer småbilar i huvudsak.

Du väljer återkommande att blunda för hur få franska bilar som finns kvar efter 20 års norsk miljö och hur snabbt de deprecieras vid en viss ålder kontra motsvarande alternativ. Detta trots att jag återkommande visar det för dig.

Att blunda och hålla för öronen för saker som inte är bekväma är fanatikerns privilegium, men också grogrund för fundamentalistiska krafter och extremism. Därav att vi nu avhandlat samma saker tio gånger om.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-28 11:37
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Raphael har dessutom ännu svårare att bemöta Renaults förbättring i siffrorna.

Renault var tidigare sämst - idag är man i nivå med de övriga franska högarna.

En utveckling som borde kunna härledas till ett successivt kvalitetsarbete hos Renault. (Nissans krav är högre?)

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-28 12:38
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Ja herregud.
Jag har ägt och kört många franska bilar genom tiderna och förr var det rappel bilar.

Men det som syns och märks är ju dom konstiga och bakvända lösningarna för många funktioner.

Det är väl bara på en fransk bil 2019 man sätter enda kopphållaren under handbroms spaken och ända sättet att sätta en kopp där är att dra handbromsen. 🥺😂.
Och tex solskyddet på höger sida är omöjligt att vika ner från förarplatsen.🤨.
Listan kan göras lång.

Våran nya el kangoo på firman har redan varit inne på verkstaden 4 ggr🥺

Uppdaterat: 2024-04-29 18:11
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Ja herregud.
Jag har ägt och kört många franska bilar genom tiderna och förr var det rappel bilar.
Men det som syns och märks är ju dom konstiga och bakvända lösningarna för många funktioner.
Det är väl bara på en fransk bil 2019 man sätter enda kopphållaren under handbroms spaken och ända sättet att sätta en kopp där är att dra handbromsen. 🥺😂.
Och tex solskyddet på höger sida är omöjligt att vika ner från förarplatsen.🤨.
Listan kan göras lång.
Våran nya el kangoo på firman har redan varit inne på verkstaden 4 ggr🥺

Men tyst nu MSO, du har väl läst om de franska bilarnas tillförlitlighet och evidens för det samma🤪

Uppdaterat: 2024-04-29 18:16

Ja evidens är ett begrepp som vissa klistrar ner trådarna med.

Men utan att ha ställt upp kriterier kring området så är det ett av många nonsensargument.

Som tur är behöver vi dock inte funderar i de termerna med avsikt på SSB. Där är allt solklart.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-29 20:20
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”