Vi Bilägares forum

Norsk bilägare får skadestånd för 12-voltsproblem

Norsk bilägare får skadestånd för 12-voltsproblem

Efter mer än 60 dagar på verkstad får en norsk bilägare nu kompensation för utdragna problem med 12-voltsbatteriet i sin Hyundai.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-26 08:43

Kommentarer

Hmm... Borde inte biltillverkarna kalla in kompetent personal som förstår det här med elektricitet, och själva hålla sig till att stansa plåt & gjuta motorblock?

Uppdaterat: 2024-04-26 10:57

Precis på samma sätt som biltillverkarna har kallat in kompetent personal för plåtstansning (läs: anställt ingenjörer/hyrt in konsulter), har de självklart också kallat in kompetent personal för el och elektronik (läs: anställt ingenjörer/hyrt in konsulter). Det som det här visar däremot är hur oerhört komplicerade och komplexa de här systemen är. Bilarna idag är skit, helt enkelt.

Uppdaterat: 2024-04-26 12:57
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Det är som Kejsarens nya kläder,när PK-stollarna sjunger elbilens lovsång ( läs tjänstebils förare) Efter år 3 kommer verkligheten ikapp,vad kostar tex en model Y att helförsäkrad, minst 35-40 Bagis.
Efter 10 år å 15 länkarmabyten,kanskebär det det bara vi MB diesel åkare som ler lite lätt..
Senaste E220 gick i 52000 mil med 3 hjullager och en kamkedja som byttes
Förbrukning i snitt 0,53 milen..
Å Fortfarande får jag 85000 för bilen...Blir en ny MB Dieselhybrid...
Att tanka tog ca 7 minuter inklusive kaffe,elbilen behöver laddas 4 gånger på samma mil som jag kommer på en tank..

Uppdaterat: 2024-04-26 16:34
Support Israel

I Norge är det lika många fossilbilar som elbilar där nyförsäljningsandelen överstiger 90 %, vilket visar att elbilar funkar mycket bra. Teknikens värld gjorde ett reportage om Tesla taxibilar som rullat storleksordningen 50 000 mil där man jämförde med Volvo och Mercedes som inte alls höll lika bra och hade högre reparationskostnader än Teslorna, trots bärarmsdebaclet.

Uppdaterat: 2024-04-26 20:43
J.L skrev:

I Norge är det lika många fossilbilar som elbilar där nyförsäljningsandelen överstiger 90 %, vilket visar att elbilar funkar mycket bra. Teknikens värld gjorde ett reportage om Tesla taxibilar som rullat storleksordningen 50 000 mil där man jämförde med Volvo och Mercedes som inte alls höll lika bra och hade högre reparationskostnader än Teslorna, trots bärarmsdebaclet.

Nu handlar artikeln
om Hyundai/Kia.
Och ja det finns gott om sådana taxibilar i Norge, speciellt Ioniq 5.
Dom rullar på bra med få problem.

Uppdaterat: 2024-04-26 21:55

Wow, jag kan alltså bli rik på min bil. Min Ioniq5 tömmer 12V batteriet minst en gång per vecka, typiskt över helgen när bilen stått stilla mer än ett dygn. Det har gått så långt att jag blir positivt överraskad när batteriet *inte* är tomt efter att den stått oanvänd någon dag. Helt otänkbart att låta den stå en längre period, då är 12V batteriet så djupurladdat att man aldrig får igång den mer. Verkstaden hittar inget fel, vägrar byta batteriet. Jag funderar faktiskt på att byta hela bilen. En ekonomisk katastrof, men jag blir less på skiten. Den är ju egentligen väldigt bra som elbil och passar mina behov extremt väl, men att man aldrig vet om den startar när man behöver den är verkligen inte roligt.

Uppdaterat: 2024-04-27 07:06
LeifX skrev:

Hmm... Borde inte biltillverkarna kalla in kompetent personal som förstår det här med elektricitet, och själva hålla sig till att stansa plåt & gjuta motorblock?

Fast just 12V batteriet borde vara ett icke-problem i en elbil. Den har ju alla möjligheter i världen att underhållsladda batteriet när spänningen sjunker för mycket. Det är ingen raktetforskning. Och såvitt jag vet ska även en Ioniq 5 kunna göra det, bara att det av någon anledning inte sker i vissa bilar. Det är ju tydligen långt ifrån alla som har problem. Jag tror att - åtminstone i min bil - är det bara ett symptom på ett allvarligare problem. Den har även massiva problem med mjukvaran som flippar ur fullständigt titt som tätt. Häromdagen stängde den t.ex. under färden plötsligt av hela klimatanläggningen, bara så. Därefter var alla inställningar borta. Och det är bara ett exempel av många. Om mjukvaran (eller kanske nån styrdator) är kass och hela systemet hakar upp sig är det inte så konstigt att bilen även "glömmer" att underhållsladda 12V batteriet.
Det känns som att Hyundai hade lite otur när de tog fram mjukvaran för E-GMP plattformen. Förmodligen har de återanvänt lite för mycket från tidigare modeller, dve icke-elbilar. Det är ju tyvärr inte helt ovanligt.

Uppdaterat: 2024-04-27 07:23

Att Hyundai-Kia har problem med 12V batteriet betyder inte att det är ett generellt problem för elbilar. Det gjordes ett test av elbilar i frysbox, Hyundai hade problem pga. låg spänning, medan t.ex. Renault Mégane E-Tech hade högre spänning i 12V när den rullade ut jämfört med när den rullade in. Detta visar att Renault hade fungerande underhållsladdning av 12V batteriet.
Hur många bensin/dieselbilar underhållsladdar 12V batteriet när bilen står still flera timmar på vintern?
12V behövs i en bensin/diesel för startmotorn, är spänningen för låg orkar inte startmotorn dra igång motorn.

I en elbil sköter 12V batteriet bilens grundläggande funktioner. Dörrar, lås, radion osv.

Uppdaterat: 2024-04-27 07:33
mati skrev:

Wow, jag kan alltså bli rik på min bil. Min Ioniq5 tömmer 12V batteriet minst en gång per vecka, typiskt över helgen när bilen stått stilla mer än ett dygn. Det har gått så långt att jag blir positivt överraskad när batteriet *inte* är tomt efter att den stått oanvänd någon dag. Helt otänkbart att låta den stå en längre period, då är 12V batteriet så djupurladdat att man aldrig får igång den mer. Verkstaden hittar inget fel, vägrar byta batteriet. Jag funderar faktiskt på att byta hela bilen. En ekonomisk katastrof, men jag blir less på skiten. Den är ju egentligen väldigt bra som elbil och passar mina behov extremt väl, men att man aldrig vet om den startar när man behöver den är verkligen inte roligt.

Har du inte fått en fabriksåterkallelse på din bil?
Jag har fått det på min, finns i Min Hyundai appen.
Den innebär byte av ICCU enheten i bilen, den som kan orsaka att bilen inte laddar 12V batteriet.

Uppdaterat: 2024-04-27 08:21
Mr Snoid skrev:

mati skrev:
Wow, jag kan alltså bli rik på min bil. Min Ioniq5 tömmer 12V batteriet minst en gång per vecka, typiskt över helgen när bilen stått stilla mer än ett dygn. Det har gått så långt att jag blir positivt överraskad när batteriet *inte* är tomt efter att den stått oanvänd någon dag. Helt otänkbart att låta den stå en längre period, då är 12V batteriet så djupurladdat att man aldrig får igång den mer. Verkstaden hittar inget fel, vägrar byta batteriet. Jag funderar faktiskt på att byta hela bilen. En ekonomisk katastrof, men jag blir less på skiten. Den är ju egentligen väldigt bra som elbil och passar mina behov extremt väl, men att man aldrig vet om den startar när man behöver den är verkligen inte roligt.

Har du inte fått en fabriksåterkallelse på din bil?
Jag har fått det på min, finns i Min Hyundai appen.
Den innebär byte av ICCU enheten i bilen, den som kan orsaka att bilen inte laddar 12V batteriet.

Jodå. Jag fick återkallelsen, och de gjorde nånting, oklart om de bytte hela ICCU eller om de bara bytte mjukvaran. Det tragiska är att problemet har blivit mycket värre efter det. Innan denna sk service tömdes 12V batteriet nån gång ibland. Det kunde gå flera månader utan problem. Men nu är det ett problem som uppstår i snitt en gång per vecka, kanske oftare.

Uppdaterat: 2024-04-27 08:25
mati skrev:

Mr Snoid skrev:
mati skrev:
Wow, jag kan alltså bli rik på min bil. Min Ioniq5 tömmer 12V batteriet minst en gång per vecka, typiskt över helgen när bilen stått stilla mer än ett dygn. Det har gått så långt att jag blir positivt överraskad när batteriet *inte* är tomt efter att den stått oanvänd någon dag. Helt otänkbart att låta den stå en längre period, då är 12V batteriet så djupurladdat att man aldrig får igång den mer. Verkstaden hittar inget fel, vägrar byta batteriet. Jag funderar faktiskt på att byta hela bilen. En ekonomisk katastrof, men jag blir less på skiten. Den är ju egentligen väldigt bra som elbil och passar mina behov extremt väl, men att man aldrig vet om den startar när man behöver den är verkligen inte roligt.
Har du inte fått en fabriksåterkallelse på din bil?
Jag har fått det på min, finns i Min Hyundai appen.
Den innebär byte av ICCU enheten i bilen, den som kan orsaka att bilen inte laddar 12V batteriet.

Jodå. Jag fick återkallelsen, och de gjorde nånting, oklart om de bytte hela ICCU eller om de bara bytte mjukvaran. Det tragiska är att problemet har blivit mycket värre efter det. Innan denna sk service tömdes 12V batteriet nån gång ibland. Det kunde gå flera månader utan problem. Men nu är det ett problem som uppstår i snitt en gång per vecka, kanske oftare.

Ja men det har kommit en ny.
Den förra var väl ett halvår sedan. Har du kollat i appen att det inte ligger en återkallelse där?
Om inte annat kan du söka på din bils chassinummer på den sida

https://www.hyundai.com/de/de/service-zubehoer/service/uebersicht/rueckrufe-und-serviceaktionen.html#/

Detta skall göras på min bil:
ICCU Update und ggf. Tausch der ICCU inkl. Sicherung
Gültig bis: 31.12.9999
Kampagnencode: 41D033

Uppdaterat: 2024-04-27 09:12

Borde inte garantikravet med den obligatoriska servicen fångat upp detta problem ?

Uppdaterat: 2024-04-27 09:28
Mr Snoid skrev:

mati skrev:
Mr Snoid skrev:
mati skrev:
Wow, jag kan alltså bli rik på min bil. Min Ioniq5 tömmer 12V batteriet minst en gång per vecka, typiskt över helgen när bilen stått stilla mer än ett dygn. Det har gått så långt att jag blir positivt överraskad när batteriet *inte* är tomt efter att den stått oanvänd någon dag. Helt otänkbart att låta den stå en längre period, då är 12V batteriet så djupurladdat att man aldrig får igång den mer. Verkstaden hittar inget fel, vägrar byta batteriet. Jag funderar faktiskt på att byta hela bilen. En ekonomisk katastrof, men jag blir less på skiten. Den är ju egentligen väldigt bra som elbil och passar mina behov extremt väl, men att man aldrig vet om den startar när man behöver den är verkligen inte roligt.
Har du inte fått en fabriksåterkallelse på din bil?
Jag har fått det på min, finns i Min Hyundai appen.
Den innebär byte av ICCU enheten i bilen, den som kan orsaka att bilen inte laddar 12V batteriet.
Jodå. Jag fick återkallelsen, och de gjorde nånting, oklart om de bytte hela ICCU eller om de bara bytte mjukvaran. Det tragiska är att problemet har blivit mycket värre efter det. Innan denna sk service tömdes 12V batteriet nån gång ibland. Det kunde gå flera månader utan problem. Men nu är det ett problem som uppstår i snitt en gång per vecka, kanske oftare.

Ja men det har kommit en ny.
Den förra var väl ett halvår sedan. Har du kollat i appen att det inte ligger en återkallelse där?
Om inte annat kan du söka på din bils chassinummer på den sida
https://www.hyundai.com/de/de/service-zubehoer/service/uebersicht/rueckrufe-und-serviceaktionen.html#/
Detta skall göras på min bil:
ICCU Update und ggf. Tausch der ICCU inkl. Sicherung
Gültig bis: 31.12.9999
Kampagnencode: 41D033

Det står samma för min bil. Har inte sett det tidigare, men bilen var inne för felsökning för bara ett par veckor sedan. Borde de inte ha sett detta då?

Uppdaterat: 2024-04-27 09:39
mati skrev:

Mr Snoid skrev:
mati skrev:
Mr Snoid skrev:
mati skrev:
Wow, jag kan alltså bli rik på min bil. Min Ioniq5 tömmer 12V batteriet minst en gång per vecka, typiskt över helgen när bilen stått stilla mer än ett dygn. Det har gått så långt att jag blir positivt överraskad när batteriet *inte* är tomt efter att den stått oanvänd någon dag. Helt otänkbart att låta den stå en längre period, då är 12V batteriet så djupurladdat att man aldrig får igång den mer. Verkstaden hittar inget fel, vägrar byta batteriet. Jag funderar faktiskt på att byta hela bilen. En ekonomisk katastrof, men jag blir less på skiten. Den är ju egentligen väldigt bra som elbil och passar mina behov extremt väl, men att man aldrig vet om den startar när man behöver den är verkligen inte roligt.
Har du inte fått en fabriksåterkallelse på din bil?
Jag har fått det på min, finns i Min Hyundai appen.
Den innebär byte av ICCU enheten i bilen, den som kan orsaka att bilen inte laddar 12V batteriet.
Jodå. Jag fick återkallelsen, och de gjorde nånting, oklart om de bytte hela ICCU eller om de bara bytte mjukvaran. Det tragiska är att problemet har blivit mycket värre efter det. Innan denna sk service tömdes 12V batteriet nån gång ibland. Det kunde gå flera månader utan problem. Men nu är det ett problem som uppstår i snitt en gång per vecka, kanske oftare.
Ja men det har kommit en ny.
Den förra var väl ett halvår sedan. Har du kollat i appen att det inte ligger en återkallelse där?
Om inte annat kan du söka på din bils chassinummer på den sida
https://www.hyundai.com/de/de/service-zubehoer/service/uebersicht/rueckrufe-und-serviceaktionen.html#/
Detta skall göras på min bil:
ICCU Update und ggf. Tausch der ICCU inkl. Sicherung
Gültig bis: 31.12.9999
Kampagnencode: 41D033

Det står samma för min bil. Har inte sett det tidigare, men bilen var inne för felsökning för bara ett par veckor sedan. Borde de inte ha sett detta då?

Nej. Tror den kom förra veckan i Sverige.
Har varit sökbar på tyska sidan några veckor.
Men dom har ganska dålig koll på verkstäderna. Är nytt och komplicerat å så får dom betalt av GA för garantiåtgärder så bara det som godkänns av dom genomförs

Men hade det varit en Tesla så hade det inte behövt felsökas då dom är 110% felfria och om nu det skulle bli fel på ICCU på en sådan så kommer det en ny genom luften 🤣😂

Uppdaterat: 2024-04-27 09:55
Mr Snoid skrev:

Nej. Tror den kom förra veckan i Sverige.
Har varit sökbar på tyska sidan några veckor.
Men dom har ganska dålig koll på verkstäderna. Är nytt och komplicerat å så får dom betalt av GA för garantiåtgärder så bara det som godkänns av dom genomförs
Men hade det varit en Tesla så hade det inte behövt felsökas då dom är 110% felfria och om nu det skulle bli fel på ICCU på en sådan så kommer det en ny genom luften 🤣😂

I appen står det ingenting om detta för min bil, däremot på den tyska sidan. Men det är samma text som för ett halvår sedan. Det kanske är fortfarande samma återkallelse, jag vet faktiskt inte om den har dykt upp igen eller om den aldrig var bortplockad därifrån. Jag litar inte riktigt på varken min verkstad eller Hyundai.

Uppdaterat: 2024-04-27 10:13
mati skrev:

Mr Snoid skrev:
Nej. Tror den kom förra veckan i Sverige.
Har varit sökbar på tyska sidan några veckor.
Men dom har ganska dålig koll på verkstäderna. Är nytt och komplicerat å så får dom betalt av GA för garantiåtgärder så bara det som godkänns av dom genomförs
Men hade det varit en Tesla så hade det inte behövt felsökas då dom är 110% felfria och om nu det skulle bli fel på ICCU på en sådan så kommer det en ny genom luften 🤣😂

I appen står det ingenting om detta för min bil, däremot på den tyska sidan. Men det är samma text som för ett halvår sedan. Det kanske är fortfarande samma återkallelse, jag vet faktiskt inte om den har dykt upp igen eller om den aldrig var bortplockad därifrån. Jag litar inte riktigt på varken min verkstad eller Hyundai.

I appen är det bara ett utropstecken vid bilden på din bil, trycker du på det så står det bara fabriksuppdatering

Uppdaterat: 2024-04-27 10:17

Uppenbarligen verkar Tesla vara felfriare än Kia/Hyundai eller ?

Uppdaterat: 2024-04-27 13:00
Mr Snoid skrev:

I appen är det bara ett utropstecken vid bilden på din bil, trycker du på det så står det bara fabriksuppdatering

Nope, inget.

Uppdaterat: 2024-04-27 13:05
J.L skrev:

Uppenbarligen verkar Tesla vara felfriare än Kia/Hyundai eller ?

Nej, vad har du för statistik på det?
Läser man på FB grupper så verkar det vara än mer problem med Tesla, men kanske inte lika mycket 12V problem.
Så skulle jag köpa bil pga det man läser på FB där ägarna frågar om problem med sina bilar så skulle jag aldrig köpa en Tesla.

Uppdaterat: 2024-04-27 13:06
J.L skrev:

Uppenbarligen verkar Tesla vara felfriare än Kia/Hyundai eller ?

Nja, alltså jag har aldrig haft så mycket fel på en bil som på Teslorna jag haft. Och det var dessutom helt random fel. Allt från strålkastare och dörrar som läckte in vatten, trasig ombordladdare, missljud och vad vet jag. Det har jag försökt att förtränga ala fel.

Uppdaterat: 2024-04-27 13:09
J.L skrev:

Uppenbarligen verkar Tesla vara felfriare än Kia/Hyundai eller ?

Nja, alltså jag har aldrig haft så mycket fel på en bil som på Teslorna jag haft. Och det var dessutom helt random fel. Allt från strålkastare och dörrar som läckte in vatten, trasig ombordladdare, missljud och vad vet jag vad det var som strulade jämt. Det var en mörk tid. Och så 32 mil t o r till verkstaden varje gång. Usch. Nä, så sett är Hyundai mycket bättre.

Uppdaterat: 2024-04-27 13:12

Gäller det 3 & Y mati ?

Uppdaterat: 2024-04-27 13:14

Nej det är inte Tesla är felfri efter sett många kundägare som skriver med forum, nyheter och youtube!

Uppdaterat: 2024-04-27 13:16
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Köper hellre en Kia/Hyundai än Tesla trots potentiellt strul med 12V batteri.

Uppdaterat: 2024-04-27 14:01

På 24-månaders servicen i januari gjordes teknisk kampanj "30D079 - ICCU Software Update And ICCU Fuse Replacement" på min bil. Nu står dock en ny kampanj "41D033 " med i princip samma text på tyska sidan.
Dock verkar det ändå snart bli ett verkstadsbesök pga misstänkt haveri på ombordladdare/ICCU... tur att snabbladdning fungerar i alla fall.

Uppdaterat: 2024-04-27 17:43
Power to the people

Ja dom där ombordladdarna verkar vara en svag länk.
Har faktiskt, gud tro det, läst om samma problem på Tesla 😉
Men skönt med fem års garanti.
Elbil utan nybilsgaranti kommer jag aldrig äga någon, det är helt klart.

Uppdaterat: 2024-04-27 18:15

Ja, första (års-)modellen ut på en helt ny plattform, där är inte ens koreanerna helt på topp. Men nyare derivat av e-GMP verkar mindre behäftade med de här barnsjukdomarna.

Uppdaterat: 2024-04-27 19:52
Power to the people
Grosser skrev:

Ja, första (års-)modellen ut på en helt ny plattform, där är inte ens koreanerna helt på topp. Men nyare derivat av e-GMP verkar mindre behäftade med de här barnsjukdomarna.

Hade det inte varit Hyundai som utvecklat plattformen hade jag aldrig köpt bilen.
Dom har byggt bra elbilar i många år och 800V plattformen med snabbaste snabbladdning var en anledning.
Peppar peppar, min har funkat förutom en havererad AC kompressor och dålig limning av pixelrampen bak.

Uppdaterat: 2024-04-27 19:56
J.L skrev:

Gäller det 3 & Y mati ?

Nej, Model S. Än värre med tanke på att de kostade en bra bit norr om miljonen. Jag hade fått nästan 3 stycken Ioniq 5 för det priset. Och försäkringen var typ 8 gånger så dyr. Ioniq 5 är en riktigt billig bil med tanke på vad man får. Numera är de ju dyrare också, men min First Edition fick jag verkligen till ett bra pris när det begav sig. Då accepterar jag gärna att jag måste tjuvstarta den en gång i veckan.

Uppdaterat: 2024-04-27 20:07
Mr Snoid skrev:

Hade det inte varit Hyundai som utvecklat plattformen hade jag aldrig köpt bilen.
Dom har byggt bra elbilar i många år och 800V plattformen med snabbaste snabbladdning var en anledning.

Håller med, för mig är det verkligen en "elbil 2.0".

Uppdaterat: 2024-04-27 20:09
Power to the people
mati skrev:

J.L skrev:
Gäller det 3 & Y mati ?

Nej, Model S. Än värre med tanke på att de kostade en bra bit norr om miljonen. Jag hade fått nästan 3 stycken Ioniq 5 för det priset. Och försäkringen var typ 8 gånger så dyr. Ioniq 5 är en riktigt billig bil med tanke på vad man får. Numera är de ju dyrare också, men min First Edition fick jag verkligen till ett bra pris när det begav sig. Då accepterar jag gärna att jag måste tjuvstarta den en gång i veckan.

Ja 520kkr efter bonus för en 4WD med metalliclack var helt ok 😁 svårt dock att hitta vettig efterträdare.

Uppdaterat: 2024-04-27 20:34

Inoiq 5 må vara billig, men den fraktas från Sydkorea genom Hyundais fraktbolag, en resa som tar flera månader där fartygen hinner smutsa ner miljön och omgivningen genom att de drivs med marin diesel som är bland det smutsigaste som finns. Bryr man sig om miljö och utsläpp så köper man inte en bil tillverkad i Asien.

Uppdaterat: 2024-04-27 20:40
Raphael skrev:

Inoiq 5 må vara billig, men den fraktas från Sydkorea genom Hyundais fraktbolag, en resa som tar flera månader där fartygen hinner smutsa ner miljön och omgivningen genom att de drivs med marin diesel som är bland det smutsigaste som finns. Bryr man sig om miljö och utsläpp så köper man inte en bil tillverkad i Asien.

Kul att du hittat nått nytt att anmärka på.
Men turligt nog så bryr jag mig inte så mycket om detta.
Men du som gör det kör fortfarande runt i en bensinbil, det är mer uppseendeväckande. Och så skyller du på dina beslutsvåndor.
Blir lite som de där stora tunga stenarna som behövde en Ford F150 för att kunna fraktas.
Förövrigt har jag och frugan nyligen föugit 500 mil till varmare områden och bidragit till att vi får ett varmare och skönare klimat 🤣
Skall även flyga hem om en vecka, helt utan någon flygskam.
Är även allätare så som vi är skapta att vara.
Men förstår inte hur DU kan fortsätta att köra me är bensinbilen, speciellt efter att inblandningen av etanol sänkts.
Men du blandtankar väl får jag hoppas. 30%E85 borde du åtminstone kunna fylla tanken med.

Uppdaterat: 2024-04-27 23:11
Raphael skrev:

Inoiq 5 må vara billig, men den fraktas från Sydkorea genom Hyundais fraktbolag, en resa som tar flera månader där fartygen hinner smutsa ner miljön och omgivningen genom att de drivs med marin diesel som är bland det smutsigaste som finns. Bryr man sig om miljö och utsläpp så köper man inte en bil tillverkad i Asien.

Vad är "marin diesel"? Många fartyg körs idag på gas. Som en upplysning.

Hur gör du när du ska köpa andra produkter, då? Du vet väl att 95 procent av alla produkter som säljs i Sverige är tillverkade i Kina? Resten oftast i Indien, Taiwan eller Korea.

Det går inget bra nu, lelle vän!

Uppdaterat: 2024-04-28 01:54
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Mr Snoid skrev:

Raphael skrev:
Inoiq 5 må vara billig, men den fraktas från Sydkorea genom Hyundais fraktbolag, en resa som tar flera månader där fartygen hinner smutsa ner miljön och omgivningen genom att de drivs med marin diesel som är bland det smutsigaste som finns. Bryr man sig om miljö och utsläpp så köper man inte en bil tillverkad i Asien.

Kul att du hittat nått nytt att anmärka på.
Men turligt nog så bryr jag mig inte så mycket om detta.
Men du som gör det kör fortfarande runt i en bensinbil, det är mer uppseendeväckande. Och så skyller du på dina beslutsvåndor.
Blir lite som de där stora tunga stenarna som behövde en Ford F150 för att kunna fraktas.
Förövrigt har jag och frugan nyligen föugit 500 mil till varmare områden och bidragit till att vi får ett varmare och skönare klimat 🤣
Skall även flyga hem om en vecka, helt utan någon flygskam.
Är även allätare så som vi är skapta att vara.
Men förstår inte hur DU kan fortsätta att köra me är bensinbilen, speciellt efter att inblandningen av etanol sänkts.
Men du blandtankar väl får jag hoppas. 30%E85 borde du åtminstone kunna fylla tanken med.

Är det sant att Raphael kör bensinbil samtidigt som han sitter och raphlar ur sig allsköns anklagelser om andra och klimatförstörelse?

Uppdaterat: 2024-04-28 01:53
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

Vad är "marin diesel"?

Ett dieselbränsle anpassat för marina applikationer, som båtmotorer.

Citat:

Många fartyg körs idag på gas. Som en upplysning.

Som en upplysning fraktas Hyundai och Kias bilar från Sydkorea med Hyundai Glovis som är världens 3:e största fraktbolag. Deras första fartyg som drivs på gas, blev levererat till dem först i år. Sen har de beställt ett likadant till, som inte har levererats än. Alla deras andra fartyg drivs av marin diesel.
Ingen Ioniq 5 i Sverige har levererats med det nya gasdrivna fartyget eftersom det precis satts i trafik.

Citat:

Hur gör du när du ska köpa andra produkter, då? Du vet väl att 95 procent av alla produkter som säljs i Sverige är tillverkade i Kina? Resten oftast i Indien, Taiwan eller Korea.
Det går inget bra nu, lelle vän!

Tack för din fråga.
Jag äter inget kött sedan över 30 år tillbaks och bidrar inte till den industrialiserade djurhållningens utsläpp av växthusgaser.

Jag köper grönsaker och ätbara växter från europeiska odlare, framförallt ekologiskt odlat som inte bidrar till övergödning av våra havsmiljöer.

Kläderna jag har är köpta 2nd hand, förutom ett fåtal nyköp gjord av ekologisk bomull tillverkade i Portugal.

Jag har inte suttit i ett flygplan på 20 år och genom att jag inte flyger bidrar jag inte till några klimatutsläpp genom flyget.

Min stereo är köpt 2nd hand och består av komponenter tillverkade i Europa förutom min d/a.

Min dator köpte jag begagnad, det är en Macbook 2017.
Min dammsugare är second hand.
Min värmepump är byggd i Sverige.

Jag köper inga nya produkter tillverkade i Asien. Det är väldigt sällan jag köper prylar överhuvudtaget, och när jag gör det är det 2nd hand/begagnat - återbruk.
Förutom livsmedel och hushållsprodukter, men även toapapper kan ju sägas vara återbruk då det görs på återvunnet papper.

Jag har en mobiltelefon genom jobbet, men kan inte bestämma över de mobiltelefoner de leasar.
Men jag vet att min arbetsgivare strävar efter att mobiltelefoner tas över inom organisationen, utom i de fall där de köps ut av de anställda. Men huvudpolicyn är att mobiltelefoner ”ärvs” från tidigare anställda.

Uppdaterat: 2024-04-28 07:23
SnookerPro skrev:

Vad är "marin diesel"?

Ett dieselbränsle anpassat för marina applikationer, som båtmotorer.

Citat:

Många fartyg körs idag på gas. Som en upplysning.

Som en upplysning fraktas Hyundai och Kias bilar från Sydkorea med Hyundai Glovis som är världens 3:e största fraktbolag. Deras första fartyg som drivs på gas, blev levererat till dem först i år. Sen har de beställt ett likadant till, som inte har levererats än. Alla deras andra fartyg drivs av marin diesel.
Ingen Ioniq 5 i Sverige har levererats med det nya gasdrivna fartyget eftersom det precis satts i trafik.

Citat:

Hur gör du när du ska köpa andra produkter, då? Du vet väl att 95 procent av alla produkter som säljs i Sverige är tillverkade i Kina? Resten oftast i Indien, Taiwan eller Korea.
Det går inget bra nu, lelle vän!

Tack för din fråga.
Jag äter inget kött sedan över 30 år tillbaks och bidrar inte till den industrialiserade djurhållningens utsläpp av växthusgaser.

Jag köper grönsaker och ätbara växter från europeiska odlare, framförallt ekologiskt odlat som inte bidrar till övergödning av våra havsmiljöer.

Kläderna jag har är köpta 2nd hand, förutom ett fåtal nyköp gjord av ekologisk bomull tillverkade i Portugal.

Jag har inte suttit i ett flygplan på 20 år och genom att jag inte flyger bidrar jag inte till några klimatutsläpp genom flyget.

Min stereo är köpt 2nd hand och består av komponenter tillverkade i Europa förutom min d/a.

Min dator köpte jag begagnad, det är en Macbook 2017.
Min dammsugare är second hand.
Min värmepump är byggd i Sverige.

Jag köper inga nya produkter tillverkade i Asien. Det är väldigt sällan jag köper prylar överhuvudtaget, och när jag gör det är det 2nd hand/begagnat - återbruk.
Förutom livsmedel och hushållsprodukter, men även toapapper kan ju sägas vara återbruk då det görs på återvunnet papper.

Jag har en mobiltelefon genom jobbet, men kan inte bestämma över de mobiltelefoner de leasar.
Men jag vet att min arbetsgivare strävar efter att mobiltelefoner tas över inom organisationen, utom i de fall där de köps ut av de anställda. Men huvudpolicyn är att mobiltelefoner ”ärvs” från tidigare anställda.

Uppdaterat: 2024-04-28 07:23

Raphael, Hyundai och Kiabilar tillverkade i Sydkorea kommer med EUKOR:s båtar.
Och tveksam till att som drivs med marin diesel, vad nu det är. Om det inte är själva motorn du avser.
Drivmedlet är väl oftast lågsvavlig bunkerolja även kallad ”tjockolja”

Uppdaterat: 2024-04-28 08:04
Mr Snoid skrev:

Ja 520kkr efter bonus för en 4WD med metalliclack var helt ok 😁 svårt dock att hitta vettig efterträdare.

Jag fick ge 470kkr för min RWD med metallic och dragkrok. Någon efterträdare är faktiskt inte i sikte. För det första är de så himla dyra numera och dessutom har jag svårt att se att man kan få en bättre bil. Jag skulle jättegärna byta till nåt europeiskt, ID7 eller ID Buzz hade varit ett alternativ för mig. Men inte för det priset. Dessutom är de sämre elbilar. Jag har dessutom stor nytta av V2L-funktionen i Ioniq 5. Den har räddat mig många gånger vid längre strömavbrott vi har haft där jag bor. Den skulle jag sakna våldsamt.
Det finns alltså egentligen ingen anledning att byta. Tyvärr är det en företagsbil och leasingen går ut om ett halvår. Vet faktiskt inte vad jag ska göra då.

Uppdaterat: 2024-04-28 08:39
mati skrev:

Mr Snoid skrev:
Ja 520kkr efter bonus för en 4WD med metalliclack var helt ok 😁 svårt dock att hitta vettig efterträdare.

Jag fick ge 470kkr för min RWD med metallic och dragkrok. Någon efterträdare är faktiskt inte i sikte. För det första är de så himla dyra numera och dessutom har jag svårt att se att man kan få en bättre bil. Jag skulle jättegärna byta till nåt europeiskt, ID7 eller ID Buzz hade varit ett alternativ för mig. Men inte för det priset. Dessutom är de sämre elbilar. Jag har dessutom stor nytta av V2L-funktionen i Ioniq 5. Den har räddat mig många gånger vid längre strömavbrott vi har haft där jag bor. Den skulle jag sakna våldsamt.
Det finns alltså egentligen ingen anledning att byta. Tyvärr är det en företagsbil och leasingen går ut om ett halvår. Vet faktiskt inte vad jag ska göra då.

Finns gott om nya Ioniq5 till rejält rabatterade priser

Uppdaterat: 2024-04-28 08:43
Mr Snoid skrev:

Finns gott om nya Ioniq5 till rejält rabatterade priser

Ja, fast samma sak gäller väl även min "gamla" bil. Den lär inte gå att sälja till det uppskattade restvärdet på 50%. För 3 år sedan såg det ut att vara riskfritt att sätta ett så pass högt restvärde, men nu är det andra tider. Det är helt enkelt vansinne att köpa en ny elbil idag. Jag har till och med funderat på att tillfälligt återgå till bensinbil, tills läget har förbättrats igen, men det tar emot. Vi får se, det kanske går att förlänga leasingen. Det blir väl dyrare det också, men inte på samma sätt som en ny bil.

Uppdaterat: 2024-04-28 08:51

Tja, drygt 420kkr var inbytespriset på motsvarande min bil med knappt 7000mil för ett par månader sedan. Motsvarar
Problemet med bilpriser är att alla blivit dyra under tiden vi haft våra.
Så jag tror du utan problem får 70% av nypriset för bilen.
Dom var synnerligen bra prissatta när dom lanserades. Var ju så bra pris så Hyundai prioriterade att leverera till andra marknader.

Uppdaterat: 2024-04-28 08:58
Mr Snoid skrev:

Tja, drygt 420kkr var inbytespriset på motsvarande min bil med knappt 7000mil för ett par månader sedan. Motsvarar
Problemet med bilpriser är att alla blivit dyra under tiden vi haft våra.
Så jag tror du utan problem får 70% av nypriset för bilen.
Dom var synnerligen bra prissatta när dom lanserades. Var ju så bra pris så Hyundai prioriterade att leverera till andra marknader.

Oj, så pass? Min bil har inte gått så många mil än, mindre än 3000 har den gått i dagsläget. Det lär bli kanske 3500 när den fyller 3 år.

Uppdaterat: 2024-04-28 09:03
mati skrev:

Mr Snoid skrev:
mati skrev:
Mr Snoid skrev:
mati skrev:
Wow, jag kan alltså bli rik på min bil. Min Ioniq5 tömmer 12V batteriet minst en gång per vecka, typiskt över helgen när bilen stått stilla mer än ett dygn. Det har gått så långt att jag blir positivt överraskad när batteriet *inte* är tomt efter att den stått oanvänd någon dag. Helt otänkbart att låta den stå en längre period, då är 12V batteriet så djupurladdat att man aldrig får igång den mer. Verkstaden hittar inget fel, vägrar byta batteriet. Jag funderar faktiskt på att byta hela bilen. En ekonomisk katastrof, men jag blir less på skiten. Den är ju egentligen väldigt bra som elbil och passar mina behov extremt väl, men att man aldrig vet om den startar när man behöver den är verkligen inte roligt.
Har du inte fått en fabriksåterkallelse på din bil?
Jag har fått det på min, finns i Min Hyundai appen.
Den innebär byte av ICCU enheten i bilen, den som kan orsaka att bilen inte laddar 12V batteriet.
Jodå. Jag fick återkallelsen, och de gjorde nånting, oklart om de bytte hela ICCU eller om de bara bytte mjukvaran. Det tragiska är att problemet har blivit mycket värre efter det. Innan denna sk service tömdes 12V batteriet nån gång ibland. Det kunde gå flera månader utan problem. Men nu är det ett problem som uppstår i snitt en gång per vecka, kanske oftare.
Ja men det har kommit en ny.
Den förra var väl ett halvår sedan. Har du kollat i appen att det inte ligger en återkallelse där?
Om inte annat kan du söka på din bils chassinummer på den sida
https://www.hyundai.com/de/de/service-zubehoer/service/uebersicht/rueckrufe-und-serviceaktionen.html#/
Detta skall göras på min bil:
ICCU Update und ggf. Tausch der ICCU inkl. Sicherung
Gültig bis: 31.12.9999
Kampagnencode: 41D033

Det står samma för min bil. Har inte sett det tidigare, men bilen var inne för felsökning för bara ett par veckor sedan. Borde de inte ha sett detta då?

Jag tittade för någon vecka sedan, pga det finns återkallellse i US, men då fanns ingen återkallellse för min bil.
Tittade nu och nu finns en återkallelse. Bilen hämtades 20211208.

Uppdaterat: 2024-04-28 11:32
P-I H
P-I H skrev:

Tittade nu och nu finns en återkallelse. Bilen hämtades 20211208.

Min är hämtad 10 dagar senare än din. Ser nu att det finns en kommentar i minHyundai-appen om att det finns en eller flera fabriksuppdateringar tillgängliga. Är det det du menar?

Uppdaterat: 2024-04-28 14:40
mati skrev:

P-I H skrev:
Tittade nu och nu finns en återkallelse. Bilen hämtades 20211208.

Min är hämtad 10 dagar senare än din. Ser nu att det finns en kommentar i minHyundai-appen om att det finns en eller flera fabriksuppdateringar tillgängliga. Är det det du menar?

Det är den senaste återkallelsen. Jag har samma
Bil nr 43015 som byggdes (sista siffrorna i chassierna är löpnummer på de bygds bilarna) hämtad min 23 december 2021.

Uppdaterat: 2024-04-28 15:25

Idag fick jag inte igång den alls, inte ens med 12V booster. Bärgaren är på väg. För min del kan de behålla den på verkstan tills problemet är löst.

Uppdaterat: 2024-04-29 12:47
mati skrev:

Idag fick jag inte igång den alls, inte ens med 12V booster. Bärgaren är på väg. För min del kan de behålla den på verkstan tills problemet är löst.

Problemet är garanterat att du har ett defekt batteri.
Skulle varit bytt för länges sedan.
Det är i alla fall min gissning.

Uppdaterat: 2024-04-29 12:50
Mr Snoid skrev:

mati skrev:
Idag fick jag inte igång den alls, inte ens med 12V booster. Bärgaren är på väg. För min del kan de behålla den på verkstan tills problemet är löst.

Problemet är garanterat att du har ett defekt batteri.
Skulle varit bytt för länges sedan.
Det är i alla fall min gissning.

Ja, efter alla dessa djupurladdningar är det högst osannolikt att inte batteriet är kvaddat också. Men grundproblemet är ju att det inte laddas. Ett nytt batteri kommer ju också gå sönder så småningom.

Uppdaterat: 2024-04-29 12:53
mati skrev:

Mr Snoid skrev:
mati skrev:
Idag fick jag inte igång den alls, inte ens med 12V booster. Bärgaren är på väg. För min del kan de behålla den på verkstan tills problemet är löst.
Problemet är garanterat att du har ett defekt batteri.
Skulle varit bytt för länges sedan.
Det är i alla fall min gissning.

Ja, efter alla dessa djupurladdningar är det högst osannolikt att inte batteriet är kvaddat också. Men grundproblemet är ju att det inte laddas. Ett nytt batteri kommer ju också gå sönder så småningom.

Jag tror faktiskt att grundproblemet är ett defekt batteri, då tar det heller inte emot laddning.
Har du provat att ladda det själv och under ett par dygn?
Men det finns proffs på batterier som enkelt kan mäta statusen på batteriet. Inte Hyundais mätare, för att få nytt på garanti, som bevisligen mest är till för att undgå att behöva byta det dåliga batteriet.
Så hur vet du att bilen inte försöker ladda batteriet?
Ett tips jag läst om för att höja laddströmmen är att ha ljusväljaren inställd på halvljus hela tiden.

Uppdaterat: 2024-04-29 13:02