Bensinskatteupproret 2.0

182 inlägg 0 nya

Siffror gubbar! Att sitta och gissa kommer vi ingen vart med. Toppförbrukning någon vintermorgon, borträknat evt export/import. (Redan här är vi ju inne på ett teoretiskt resonemang eftersom det går kablar mellan alla länder i närheten.) Sen siffror för vad som går att producera om det inte blåser och solen inte gått upp. Innan vi har detta är det ingen idé att gå vidare här..

Klabbe alla siffror finns för vem som helst att läsa, synd bara att allt för många inte bryr sig om verkliga siffror utan bara tror och "har hört att"
https://www.svk.se/aktorsportalen/elmarknad/statistik/

*Robban

Det finns ingen kommersiell möjlighet att bygga ny kärnkraft utan stora statliga subventioner. Till och med vindkraft byggs utan subventioner idag...

Power to the people

Vindkraft är långt billigare än ny kärnkraft.

junkers wrote:
Vindkraft är långt billigare än ny kärnkraft.
+1

Power to the people

Vi får ju snart ny kärnkraft i Nordpol, det är dags för Finland att leverera energi in i systemet, de har lite att ta igen efter ständigt suga ut typ 4000MW konstant. Det kommer att bespara oss en del överuttag ur vattenkraften.

*Robban

EnannanRobban wrote:
Vi får ju snart ny kärnkraft i Nordpol, det är dags för Finland att leverera energi in i systemet, de har lite att ta igen efter ständigt suga ut typ 4000MW konstant. Det kommer att bespara oss en del överuttag ur vattenkraften.
Är det Olkiluoto 3 i Finland du tänker på? Först nästa år (2020) ska det börja leverera el och 11 år för sent. Det är världens näst dyraste byggnad och som år 2018 hade kostat 8,5 miljarder euro (mer än dubbelt så dyrt som planerat). Förnyelsebar energi är idag billigare än kärnkraft och betydligt säkrare.

John, jepp det är den pjäsen jag menar. Ser inte kärnkraft som något som löser våra problem, speciellt med hur lång tid det tar från idé till produktion samt de galet höga kostnader som det innebär. Vet inte vilken effekt den kan leverera och täcka av Finlands ständiga brist på typ 4000 MW.
Dock så kommer den att hjälpa till att leverera ström in i Nordpol.

*Robban

John2008 wrote:
EnannanRobban wrote: Vi får ju snart ny kärnkraft i Nordpol, det är dags för Finland att leverera energi in i systemet, de har lite att ta igen efter ständigt suga ut typ 4000MW konstant. Det kommer att bespara oss en del överuttag ur vattenkraften. Är det Olkiluoto 3 i Finland du tänker på? Först nästa år (2020) ska det börja leverera el och 11 år för sent. Det är världens näst dyraste byggnad och som år 2018 hade kostat 8,5 miljarder euro (mer än dubbelt så dyrt som planerat). Förnyelsebar energi är idag billigare än kärnkraft och betydligt säkrare.

Vad gäller säkerhet så är det inte riktigt så självklart, se t ex
https://www.metro.se/asikt/vattenkraft-skordar-fler-liv-an-karnkraft-RafTfHYt.E

Sedan finns ju andra aspekter av kärnkraftens vara och icke vara, t ex som basenergi i mörker och vindstilla och med vattenkraften i norra Sverige, och som stabilisator för frekvens i elnätet (tunga roterande massor i generatorer).
Jag säger inte att det är en nödvändighet att bygga ny kärnkraft i Sverige, men menar att det är dumt att inte studera nya reaktortyper och att kategoriskt utesluta kärnkraft som en del av energisystemet. Och det räcker att gå till Polen eller Tyskland för att hitta länder med väldigt annorlunda förutsättningar.

Apropå det spårade ämnet..

Svenska kraftnäts kraftbalan­srapport för vintrarna 2018/2019 och 2019/2020
https://www.svk.se/om-oss/press/Svenska-kraftnats-kraftbalansrapport-for-vintrarna-2018-2019-och-2019-2020/

Power to the people

EnannanRobban wrote:
puttis, hur mycket ström importerar vi?
Att E.On skyller på "bland annat elbilar" är ren populism från deras sida. De vill inte bygga ut kapaciteten i nätet utan vill hellre ha megavinster för att göra sin ägare glad. Pinsamt

Visst är det så. De gör miljardvinster men har tydligen inte råd med något, särskilt inte när alla med ett elavtal kan få en saltad räkning på Kivra, helt utan arbetsinsats.

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/artiklar/20190806/testlagets-rapport-dyrare-och-billigare-att-kora-bil-sa-mycket-har-bensinpriset-okat/

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Att drivmedel totalt sett kostar det samma som för 20 år sedan, spelar ingen roll för de som känner att de ändå måste klaga på priset, för känslor väger tyngre än fakta.

Det kommer att köras bil som aldrig förr - detta så länge det bara kostar ca 10:-/mil i bränslekostnad att frakta 1-5 personer per mil. Enda gången man kommer att undvika detta är när trafikinfarkten blir för stor. Jag tror inte ens att ett dubbelt bränslepris kommer att bromsa bilåkandet nämnvärt - allt annat orört.

Audi A5 SB wrote:
Det kommer att köras bil som aldrig förr - detta så länge det bara kostar ca 10:-/mil i bränslekostnad att frakta 1-5 personer per mil. Enda gången man kommer att undvika detta är när trafikinfarkten blir för stor. Jag tror inte ens att ett dubbelt bränslepris kommer att bromsa bilåkandet nämnvärt - allt annat orört.

Det enda som biter är bompengar med rejäla avgifter och inte dom fjuttiga vi har i Sverige. Effektivaste verkansmedlet.
I Oslo har trafiken minskat påtagligt och infarkten börjar komma på bättringsvägen.
Det är saftiga bomavgifter, blir fort över 100kr/dag, som gett detta. Samtidigt har det byggts stora gratis pendlarparkeringar med direktbussar in till centrum.
Men det råder ju bara bot på faktiskt få dom som kan åka kollektivt att välja det.

Självklart kommer det köras mindre om folk anser att dom inte har råd.
Numera upplever en majoritet att dom har mer pengar än någonsin, då kan man köra bil.

Man kanske skulle spola tillbaka tiden och fundera på varför samåkning var vanligare på 70 och 80 talet.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Bygg ut kollektiv trafiken. Fräscha upp den som finns.
Kvalitetssäkra och framför allt tidssäkra den vi har och kommer att få.
Snabbre och mer express på dom populäraste. Detta tillsammans med att sänka priset.
I dagsläget förlorar många på att pendla med kollektivtrafiken tidsmässigt och det betyder mer än pengar i många lägen.

Patrik Österberg wrote:
Bygg ut kollektiv trafiken. Fräscha upp den som finns.
Kvalitetssäkra och framför allt tidssäkra den vi har och kommer att få.
Snabbre och mer express på dom populäraste. Detta tillsammans med att sänka priset.
I dagsläget förlorar många på att pendla med kollektivtrafiken tidsmässigt och det betyder mer än pengar i många lägen.

Fast sånt där kostar...och är det något vi älskar att gnälla på så är det ju det där som finansierar det du pratar om (skatt).
Och hur ska man kunna sänka priset och samtidigt investera sig ut problemen?

Man skulle ju kunna köra en Danderyd och kränga av kommunala ägor för att finansiera sakerna eller dra in på skola och omsorg, men det funkar ju bara ett tag.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

JA-gänget (S, MP, C, L) verkar inte ha tagit intryck av de drygt 600.000 upprorsmännen utan återinför nu indexerade bränsleskattehöjningar igen.

https://www.expressen.se/dinapengar/bensinskatten-hojs-med-15-ore-litern/

...

6.15

Ja, det känns ju som dom agerat lite okänsligt för opinionen får man säga även om det är skitpengar i totalen för bilägandet.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.