Vi Bilägares forum

Volkswagen måste snabba på elbilarna – och sågar e-bränslen

Volkswagen måste snabba på elbilarna – och sågar e-bränslen

Det är eldrift och inte e-bränslen som gäller, enligt chefen för Volkswagens personbilsdivision.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-03-06 08:37

Kommentarer

Inbillar mig att Volkswagen kommer få omvärdera det beslutet. Verkar som VW i jakten på nya kundgrupper glömt att de som kört deras bilar under längre tid riskerar att försvinna.

Uppdaterat: 2024-03-06 16:23

Motorburen
Men det är ju just elbilar som VW har ökat försäljningen av. Det är klart att de då vill ställa om snabbare ifall det finns en efterfrågan.

Uppdaterat: 2024-03-06 18:10
Axa skrev:

Motorburen
Men det är ju just elbilar som VW har ökat försäljningen av. Det är klart att de då vill ställa om snabbare ifall det finns en efterfrågan.

Kan säkert stämma, men det är möjligen för att dom plockat bort bensin och diesel. Hela VAG verkar till synes högst förvirrade.

Uppdaterat: 2024-03-06 18:39

Verkligen skönt att jag är medlem i VVV (Våga Vägra VAG) så jag slipper bekymra mig för vad de håller på med 🤣

Uppdaterat: 2024-03-06 19:20

Jag väntar på första El-Buggatin 🤠

Uppdaterat: 2024-03-06 21:52

VW:s mest vinstbringande marknad har varit den Kinesiska, gissa hur det går där just nu när de inte har attraktiva elbilar.

Uppdaterat: 2024-03-06 22:00

V8
Du får nog dubbelkolla ditt påstående.
VW har ju ökat försäljningen på samtliga marknader. Vad gäller Kina är att marknadsandelen låg på samma nivå som förra året. Förmodligen pga konkurrens från de inhemska märkena.

Uppdaterat: 2024-03-06 23:28
Axa skrev:

V8
Du får nog dubbelkolla ditt påstående.
VW har ju ökat försäljningen på samtliga marknader. Vad gäller Kina är att marknadsandelen låg på samma nivå som förra året. Förmodligen pga konkurrens från de inhemska märkena.

https://carup.se/vw-chefen-darfor-kostar-id-4-bara-219-000-kr-i-kina/

Uppdaterat: 2024-03-07 08:46

Det var en bra artikel Guran, tack för den.

Hoppas fler läser vad där står ”, särskilt märkesfanatikerna som inbillar sig att tullar kommer att hjälpa.

Att kriga mot tekniken har alltid varit dömt att misslyckas. Det gäller även i fallet Kina.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-07 09:40
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Det var en bra artikel Guran, tack för den.
Hoppas fler läser vad där står ”, särskilt märkesfanatikerna som inbillar sig att tullar kommer att hjälpa.
Att kriga mot tekniken har alltid varit dömt att misslyckas. Det gäller även i fallet Kina.
MVH AL

Ja det går väldigt fort att ta på sig skygglapparna och hitta än en ena eller andra egna förklaringen till varför ens favoritmärke tappar.
Förstår inte hur man kan snöa in så på ett bilmärke.
Är ju ett dött ting vars syfte är att frakta runt på dig.
Men kanske nått genetiskt som hänger i från den tiden man körde runt med häst och vagn.

Uppdaterat: 2024-03-07 09:52

Jag är väl en av de som "snöat" in lite på ett specifikt märke. Kan bero på att jag är uppvuxen med dessa bilar och därmed har de som en "måttstock" på hur bilar "ska" vara. På äldre dar har man ju börjat inse så smått att det inte bara finns en sanning. Även om det gått trögt...
För det är ju bara en hög med plåt, plast, glas och textil och gummi som fraktar runt en. Vare sig den är tillverkad i Tyskland , Frankrike, Kina eller Sverige mfl.

Uppdaterat: 2024-03-07 11:50

Snoid och AL
https://www.best-selling-cars.com/brands/2023-full-year-global-volkswagen-group-worldwide-electric-car-sales/

Uppdaterat: 2024-03-07 15:37

Axa, bara läsa innantill:
The Volkswagen Group struggled in China — by far the largest electric car market in the world. Sales increased by 23.2% but the share of BEVs in total Volkswagen Group sales in China increased by only one percentage point to 5.9%.

Uppdaterat: 2024-03-07 19:11

Snoid
Ja, och det var det jag påpekade tidigare. De säljer fler bilar men marknadsandelen ökar knappt. Förmodligen för att den totala volymen elbilar ökat.

Uppdaterat: 2024-03-07 20:40