Vi Bilägares forum

Euro NCAP ska införa krav på fysiska knappar

Euro NCAP ska införa krav på fysiska knappar

De viktigaste funktionerna i bilen måste styras med fysiska knappar för att uppnå högsta betyg hos Euro NCAP från och med 2026.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-03-05 08:37

Kommentarer

Euro NCAP börjar bli lite populistisk och verkar ha tappat sin kärnverksamhet. Nu skall man tvingas till knappar i bilen för vissa funktioner för att få högsta betyg. Nog för att det finns fördelar, men modellen med att få stjärnor faller mer och mer.
Liksom har en bil inte filhållningssystem, eller att det är ett dåligt sådant så kan det få förödande konsekvenser på bilens betyg. Själv är jag enbart intresserad av den passiva säkerheten i en bil. Ger faktiskt blanka fasiken i om bilen har backkamera, lane assist eller autobroms. Enda som är av intresse där är väl ABS och antisladd, vilka är standard sedan länge.

Uppdaterat: 2024-03-05 08:45

Fysiska knappar för t ex reglering av värmen är väl bra. Biltillverkarna har många gånger låtit form gå före funktion

Uppdaterat: 2024-03-05 08:54
Togga
lsoderlund skrev:

Euro NCAP börjar bli lite populistisk och verkar ha tappat sin kärnverksamhet. Nu skall man tvingas till knappar i bilen för vissa funktioner för att få högsta betyg. Nog för att det finns fördelar, men modellen med att få stjärnor faller mer och mer.
Liksom har en bil inte filhållningssystem, eller att det är ett dåligt sådant så kan det få förödande konsekvenser på bilens betyg. Själv är jag enbart intresserad av den passiva säkerheten i en bil. Ger faktiskt blanka fasiken i om bilen har backkamera, lane assist eller autobroms. Enda som är av intresse där är väl ABS och antisladd, vilka är standard sedan länge.

Jag håller helt med. Bara det faktum att man inte kan jämföra stjärnor mot stjärnor och på det sättet avgöra om bil A är säkrare än bil B, gör att hela betygssystemet brakar ihop.

Uppdaterat: 2024-03-05 09:19

Rent praktiskt för bilföraren är ju vred och vippor det absolut bästa, där har man både visuell och sensitiv kontroll över läget. Därefter kommer knappar som givetvis kan ges en bra utformning så de närmar sig de tidigare nämnda.
Kontroller via en pekskärm är alltid sämre ur hanteringssynpunkt, men avsevärt enklare och billigare vid produktion och ger också betydligt fler möjligheter till modifieringar.
Det ska bli intressant att se om tillverkarna tar åt sig av det här förslaget, hur det går får ändå bilköparna betala.

Uppdaterat: 2024-03-05 09:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag personligen föredrar fysiska knappar jmf med pekskärm.

Uppdaterat: 2024-03-05 09:55

Jag vill ha vippkontakter på valnötspanel!

Uppdaterat: 2024-03-05 10:38

Ska bli kul att se om fysisk spak kommer krävas för blinkers och vad Tesla kommer göra åt saken för Europa. Är ganska säker på att de vill fortsätta att få toppbetyg i testerna, så spaken kan komma tillbaka på ett eller annat sätt om nu inte Euro NCAP accepterar knapparna då förstås.

Uppdaterat: 2024-03-05 11:04
- Peugeot e-208 GT 2022
40-talisten skrev:

Jag vill ha vippkontakter på valnötspanel!

Köp en Jaguar 420G och njut varje meter av din färd... :)

Uppdaterat: 2024-03-05 11:08
bejje skrev:

Ska bli kul att se om fysisk spak kommer krävas för blinkers och vad Tesla kommer göra åt saken för Europa. Är ganska säker på att de vill fortsätta att få toppbetyg i testerna, så spaken kan komma tillbaka på ett eller annat sätt om nu inte Euro NCAP accepterar knapparna då förstås.

Samtidigt har Euro NCAP recenserat namngivningen på förarstödssystem och betygsatt dessa så att europeiska bilar fick pluspoäng och amerikanska och asiatiska minuspoäng.

Uppdaterat: 2024-03-05 13:06

Äntligen! Varför tog det så lång tid att fatta något så självklart? Infoskärm FRAMFÖR föraren och knappar, rattar och spakar. Basta!

Uppdaterat: 2024-03-05 13:20

Bara pekskärm skulle förbjudas!

Uppdaterat: 2024-03-05 18:26
Anders Egermo skrev:

Bara pekskärm skulle förbjudas!

Finns väl inga bilar som har bara pekskärm?

Uppdaterat: 2024-03-05 18:55
gmogmo skrev:

Anders Egermo skrev:
Bara pekskärm skulle förbjudas!

Finns väl inga bilar som har bara pekskärm?

Senast i raden är väl Volvo EX30.

Uppdaterat: 2024-03-05 19:34

T.ex. Tesla M3 har väl endast pekskärm om jag förstått rätt?🤔

Uppdaterat: 2024-03-05 20:28

Alla de mest använda och tillika grundläggande funktionerna ska skötas via fysiska knappar. Exempel är bakrutetorkare (plus spolning), värme och ventilation, bakrutevärme, framrutevärme, på/av för ljudanläggningen samt volyminställning av densamma. Elektrisk stolsinställning ska sitta på Mercedes-manér i dörrarna. En del annat ska kunna skötas endast när bilen står stilla.

Uppdaterat: 2024-03-05 20:42
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Anders Egermo skrev:

T.ex. Tesla M3 har väl endast pekskärm om jag förstått rätt?🤔

Nej. Den har knappar och vred också.

Uppdaterat: 2024-03-05 22:39

Vem sitter och ändrar på värmen så att knappar är ett måste. Jag hade min förra bil, en Volvo, i 7 år. När jag köpte den tog det några dagar att komma på att 20,5 var perfekt temp, sen rörde jag inte tempen igen. Vad är det man måste sitta och skruva på hela tiden?

Uppdaterat: 2024-03-05 23:54
SnookerPro skrev:

Elektrisk stolsinställning ska sitta på Mercedes-manér i dörrarna.

På sidan av stolen är ergonomiskt bättre om knapparna är utförda som en stol, det är solklart och inget man behöver se.

Uppdaterat: 2024-03-06 00:37
walle_x skrev:

Vem sitter och ändrar på värmen så att knappar är ett måste. Jag hade min förra bil, en Volvo, i 7 år. När jag köpte den tog det några dagar att komma på att 20,5 var perfekt temp, sen rörde jag inte tempen igen. Vad är det man måste sitta och skruva på hela tiden?

De som tror att det blir fortare varmt om man ställer 28 grader och sen säker till 16 när det blir för varmt, jag känner många som gör det.
I firmabilen behöver jag justera ibland beroende på vad jag gjort, hur jag är klädd och hur långt jag ska åka.
Nuvarande privatbil har jag inte justerat sen jag köpte den.
Men det finns många bilar där automatiken inte är perfekt, och måste justeras, tex hatar jag bilar som drar på full fläkt direkt och allt på vindrutan i tro om att rutan alltid behöver avfrostas för att det är kallt.

Uppdaterat: 2024-03-06 00:53

Tyvärr blir bedömning av förarergonomi en subjektiv faktor. Volvo V70II med tätt sittande knappar inspirerat av Bang Olufsens fjärrkontroller, är ett exempel på dålig förarergonomi trots knappar.

Uppdaterat: 2024-03-06 05:58
walle_x skrev:

Vem sitter och ändrar på värmen så att knappar är ett måste. Jag hade min förra bil, en Volvo, i 7 år. När jag köpte den tog det några dagar att komma på att 20,5 var perfekt temp, sen rörde jag inte tempen igen. Vad är det man måste sitta och skruva på hela tiden?

Det undrade jag också tills jag började leasa en VW. Den var man tvungen att pilla på en hel del för att det skulle vara lagom temp och imfritt.
MG:n jag åker nu är ännu värre. Den får man justera temp och fläkt på hela tiden för lagom temp, inte för mycket ljud och för att det ska vara imfritt!(

Uppdaterat: 2024-03-06 06:30
Rikard skrev:

SnookerPro skrev:
Elektrisk stolsinställning ska sitta på Mercedes-manér i dörrarna.

På sidan av stolen är ergonomiskt bättre om knapparna är utförda som en stol, det är solklart och inget man behöver se.

Håller med, men kan tänka mig att Mercas lösning funkar bra också.

Uppdaterat: 2024-03-06 06:33
J.L skrev:

Tyvärr blir bedömning av förarergonomi en subjektiv faktor. Volvo V70II med tätt sittande knappar inspirerat av Bang Olufsens fjärrkontroller, är ett exempel på dålig förarergonomi trots knappar.

Den kanske inte är perfekt, men är ljusår bättre än en pekskärm som man MÅSTE titta på för att trycka rätt, och sen minst en gång till för att se att skärmen reagerade på det man tryckte och inte på något strax intill. På VW:n jag hade blev jag galen på pekskärmen som alltid trodde jag tryckte strax intill där jag tryckte! Den blev lite bättre efter byte av skärm, men snart var den nya lika oduglig!🤮

Uppdaterat: 2024-03-06 06:41
Anders Egermo skrev:

J.L skrev:
Tyvärr blir bedömning av förarergonomi en subjektiv faktor. Volvo V70II med tätt sittande knappar inspirerat av Bang Olufsens fjärrkontroller, är ett exempel på dålig förarergonomi trots knappar.

Den kanske inte är perfekt, men är ljusår bättre än en pekskärm som man MÅSTE titta på för att trycka rätt, och sen minst en gång till för att se att skärmen reagerade på det man tryckte och inte på något strax intill. På VW:n jag hade blev jag galen på pekskärmen som alltid trodde jag tryckte strax intill där jag tryckte! Den blev lite bättre efter byte av skärm, men snart var den nya lika oduglig!🤮

Så bara för att en bil haft dålig touch så måste alla skärmar förbjudas? Moget. Håller du fast vid knappmobil också? Minns de som klagade på att de var tvungna att titta på skärmen för att SMSa på de första smarta telefonerna.

Uppdaterat: 2024-03-06 07:46

Nu är det nog inte riktigt jämförbart att använda en telefon vilket just då är det man har fokus på med att behöva använda en skärm för att t ex göra en justering av temperaturen i en bil som man just då primärt kör och förhoppningsvis på ett hyggligt säkert sätt. Sen finns det ännu värre funktioner att lägga på skärmen i mina ögon- t ex växelväljaren.

Uppdaterat: 2024-03-06 08:05

Någon slags inställning av klimat och värme sker väl nästan varje resa. Även om automatiken kan sköta det mesta.
Tänker att jag ibland behöver justera ratt eller stjärtvärme. Ibland vilka utblås jag önskar. Ibland temperatur. Jag föreställer mig att de flesta gör likadant och att de som aldrig justerar något är i minoritet.

Uppdaterat: 2024-03-06 08:37

Ja temperatur justeras lite upp och ner. Ibland är jag extra frusen och vill ha det lite varmare en stund, andra gånger är jag rätt varm och vill dra ner temperaturen en aning. Måste dock göra det på skärmen i min bil.

Uppdaterat: 2024-03-06 08:41
- Peugeot e-208 GT 2022

I Teslan scrollar jag upp och ned på ena scrollhjulet på ratten för att justera värmen nån grad upp och ner, behöver inte in på nån skärm för att justera den.
Sen som Axa skriver att man justera nåt varje resa, då känns det som en lite dålig automatik.

Uppdaterat: 2024-03-06 08:46

Men man kanske faktiskt vill justera t.ex temperaturen lite åt nåt håll om man nån gång känner sig lite frusen eller för varm?

Uppdaterat: 2024-03-06 09:16
Gaston skrev:

I Teslan scrollar jag upp och ned på ena scrollhjulet på ratten för att justera värmen nån grad upp och ner, behöver inte in på nån skärm för att justera den.
Sen som Axa skriver att man justera nåt varje resa, då känns det som en lite dålig automatik.

Är väl inget fel på automatiken om man vill justera värmen nån grad i bilen?
Om man kör med eller utan jacka eller långkalsonger t.ex.
Från 19-21 grader brukar jag variera tempen beroende på beklädnad eller ”humör”

Uppdaterat: 2024-03-06 09:34

Samma här, 19 om jag är varm och har rört mig mycket eller har mycket kläder på mig, annars vanligtvis 20, kanske 21 om jag är frusen.

Uppdaterat: 2024-03-06 09:39
- Peugeot e-208 GT 2022
Mr Snoid skrev:

Gaston skrev:
I Teslan scrollar jag upp och ned på ena scrollhjulet på ratten för att justera värmen nån grad upp och ner, behöver inte in på nån skärm för att justera den.
Sen som Axa skriver att man justera nåt varje resa, då känns det som en lite dålig automatik.

Är väl inget fel på automatiken om man vill justera värmen nån grad i bilen?
Om man kör med eller utan jacka eller långkalsonger t.ex.
Från 19-21 grader brukar jag variera tempen beroende på beklädnad eller ”humör”

Tempen såklart, men på Axa lät det som att man justerar vilka utblås och massa annat med typ varje resa.

Uppdaterat: 2024-03-06 09:49
Axa skrev:

Någon slags inställning av klimat och värme sker väl nästan varje resa. Även om automatiken kan sköta det mesta.
Tänker att jag ibland behöver justera ratt eller stjärtvärme. Ibland vilka utblås jag önskar. Ibland temperatur. Jag föreställer mig att de flesta gör likadant och att de som aldrig justerar något är i minoritet.

Jag som har åkt SAAB sedan 90-talet har nästan aldrig behövt pilla på klimatanläggningen. Den har alltid fungerat så bra att man bara behövt pilla när det är mycket ovanligt väder, och då har det varit väldigt enkelt att bara trycka på en knapp som man såg i ögonvrån utan att ta blicken från vägen.

Uppdaterat: 2024-03-06 09:53

Det var nån bilfabrikant som hade insett att luften skulle komma genom hela instrumentbrädan för att det ska bli bekvämt och inte ha en massa separata utblås. Det tycker jag låter vettigt.
På min Caddy har vredet för temperaturen slutat rotera så i den får jag ändra tempen med fönstervevarna. Åtminstone var det så senast jag körde den i oktober eller november.

Uppdaterat: 2024-03-06 10:20

Gaston
Automatiken kan ju fungera olika i olika bilar. Det behöver inte betyda att automatiken är dålig utan att den inte passar ens önskemål och behov.

På min bil har jag sällan autoläge. Vill ha utblås mot rutan och vid fötterna. I princip året runt. Ibland får bilen för sig auto-läge och då får jag gå in och justera.
Samma sak med nivå på stjärt och rattvärme. Den ställs in automatiskt men vet ju inte ifall jag har långkalsonger, överdrag eller handskar.

Uppdaterat: 2024-03-06 10:22

Förra bilen hade ACC, men nu har jag bara manuell AC. Trodde att det skulle vara jobbigt att reglera manuellt, men upplever inga problem att ställa fläkt och temp. Men jag stora vridreglage att lätt hantera, utan att behöva ta blicken från vägen.

Hålla på med att glo på en skärm för att trycka och svajpa, då känns det som att jag skulle behöva stanna bilen först...

Uppdaterat: 2024-03-06 10:23
Pi skrev:

Sen finns det ännu värre funktioner att lägga på skärmen i mina ögon- t ex växelväljaren.

Alltså, växelväljaren, hur ofta rör du den när bilen rör sig på en automat? Lägger du i N i alla nedförsbackar, eller? Sluta med det genast!

Uppdaterat: 2024-03-06 10:52

gmogmo - parkerar du aldrig ? Eller kör du aldrig på närmast oplogade vintervägar där man kan behöva backa eller gunga loss ?

Uppdaterat: 2024-03-06 12:00
Gaston skrev:

Mr Snoid skrev:
Gaston skrev:
I Teslan scrollar jag upp och ned på ena scrollhjulet på ratten för att justera värmen nån grad upp och ner, behöver inte in på nån skärm för att justera den.
Sen som Axa skriver att man justera nåt varje resa, då känns det som en lite dålig automatik.
Är väl inget fel på automatiken om man vill justera värmen nån grad i bilen?
Om man kör med eller utan jacka eller långkalsonger t.ex.
Från 19-21 grader brukar jag variera tempen beroende på beklädnad eller ”humör”

Tempen såklart, men på Axa lät det som att man justerar vilka utblås och massa annat med typ varje resa.

Ja men han har ju en sån där Skoda.
Den kanske är bra på mycket annat 😉

Uppdaterat: 2024-03-06 12:01

Ehm, ja så fort man kommer till en parkeringsplats eller ett garage så används växelväljaren. Ibland frekvent ifall det är trångt.

Uppdaterat: 2024-03-06 12:03

Snoid
Ja, till och med Hyundai kommer på nyttan med tex bakrutetorkare något som Skoda tänkt på från början.

Uppdaterat: 2024-03-06 12:05

Axa - det kanske bara är du och jag som använder R-läget på växelväljaren...:)

Uppdaterat: 2024-03-06 12:18
L. Mäkinen skrev:

Det var nån bilfabrikant som hade insett att luften skulle komma genom hela instrumentbrädan för att det ska bli bekvämt och inte ha en massa separata utblås. Det tycker jag låter vettigt.

Så är det på Tesla bland annat. Väldigt skönt ha luften så....

Uppdaterat: 2024-03-06 12:29
Axa skrev:

Gaston
Automatiken kan ju fungera olika i olika bilar. Det behöver inte betyda att automatiken är dålig utan att den inte passar ens önskemål och behov.
På min bil har jag sällan autoläge. Vill ha utblås mot rutan och vid fötterna. I princip året runt. Ibland får bilen för sig auto-läge och då får jag gå in och justera.
Samma sak med nivå på stjärt och rattvärme. Den ställs in automatiskt men vet ju inte ifall jag har långkalsonger, överdrag eller handskar.

En bil där man behöver gå från autoläge för det mesta skulle jag helt klart säga har en undermålig automatik.
Jag kör autoläge från det att bilen köps tills den avskaffas mer eller mindre....vart så på de senaste 10 bilarna iaf skulle jag gissa. Var nog senast jag hade en cab som jag mixtrade lite manuellt, då kan man behöva styra lite själv ibland.

Uppdaterat: 2024-03-06 12:32
Mr Snoid skrev:

Ja men han har ju en sån där Skoda.
Den kanske är bra på mycket annat 😉

Det är sant, man får ju paraply på köpet iaf.... :)

Uppdaterat: 2024-03-06 12:33
Gaston skrev:

Axa skrev:
Gaston
Automatiken kan ju fungera olika i olika bilar. Det behöver inte betyda att automatiken är dålig utan att den inte passar ens önskemål och behov.
På min bil har jag sällan autoläge. Vill ha utblås mot rutan och vid fötterna. I princip året runt. Ibland får bilen för sig auto-läge och då får jag gå in och justera.
Samma sak med nivå på stjärt och rattvärme. Den ställs in automatiskt men vet ju inte ifall jag har långkalsonger, överdrag eller handskar.

En bil där man behöver gå från autoläge för det mesta skulle jag helt klart säga har en undermålig automatik.
Jag kör autoläge från det att bilen köps tills den avskaffas mer eller mindre....vart så på de senaste 10 bilarna iaf skulle jag gissa. Var nog senast jag hade en cab som jag mixtrade lite manuellt, då kan man behöva styra lite själv ibland.

Tja, jag läser i alla fall på FB-gruppen för Tesla Y att även den bilen har problem med värme ventilation och immiga rutor och kondens på glastaket……

Uppdaterat: 2024-03-06 13:21

De flesta bilar jag kört oavsett kontinent de kommit från har klimatanläggningen funkat ypperligt ner till några + grader. Sedan ju lägre ned gradstocken kypit ju mera får man leka med luftflödet och riktingar lite beroende på bil. Jag har inte upplevt en ända bil som har fungernade automatik då de börjar vara -30 ute för att hålla + grader kring fötterna och rutorna fria från frost.

Utan tvekan sämsta bilen någonsin är den nuvarande jobbilen, Elbil från Peugeot. 16-26 grader gör ingen skillnad, de blir efter en halvtime till 45 minuter över 30 grader och man får antingen öppna rutan eller ställa den på low i några minuter så den istället får starta AC och kyla ner skiten fast de är -5 ute. (vi har en hel flotta på jobbet och alla beter sig lika. Stellantis säger de skall vara så) Sedan startar proceduren om.
Den har föresten touch skärm. Den sämsta jag någonsin rört i. Lagg så man blir förbannad och ljudkvalite sämmre än en 50kr bluetooth högtalare från clas ohlsson. Ända den är duktig på är att skricka för massa skit så man blir förbannad på den.

Uppdaterat: 2024-03-06 15:07
Pi skrev:

gmogmo - parkerar du aldrig ? Eller kör du aldrig på närmast oplogade vintervägar där man kan behöva backa eller gunga loss ?

Jag tycker också att det är en helt onödig grej att stoppa in i en pekskärm, särskilt som det finns riktiga knappar också.... Men man står ju alltid still när man byter till R! Det är inte trafikfarligt! Jag kan komma på hur många funktioner som helst som är sämre att ha på en pekskärm än just växelväljaren.

Uppdaterat: 2024-03-06 15:35

gmogmo - men man måste titta på skärmen och styra handen till rätt "knapp". Betydligt enklare att bara låta handen mer eller mindre automatiskt leta sig till växelväljaren och göra det man avser. Ser ingen som helst fördel med en touch-skärms baserad växelväljare.

Uppdaterat: 2024-03-06 16:23

Gaston
Ehm, poängen handlar inte om att automatiken är undermålig eller inte. Den passar helt enkelt inte mig. Eller vet din bil hur du vill ha det exakt? Nog snarare att du skiter i vilket.

Uppdaterat: 2024-03-06 18:07