Rörelsehindrade personer tvingas betala för nya snabbladdare med sina skattepengar – laddare som de inte kan använda. ”Jag förstår inte hur de tänker när de bygger dessa stationer”, säger Peter Ojala.
Laddstationer för elbilar brister i tillgänglighet för rörelsehindrade
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-12-11 18:30
Kommentarer
Teslas supercharger borde fungera fint, de står i marknivå, kräver inte nåt fipplande på nån felplacerad skärm, korta inte speciellt tunga kablar och de är placerade längst bak på bilen så man behöver inte in mellan stolpe och bil med rullstol. Men de nämndes såklart inte i artikeln....
Gaston
Det är väl likadant hos många andra. Teslas nackdel är deras förbaskat korta kablar.
Nja, nu stod det ju i artikeln att de inte ville ha tunga kablar, då är väl det en fördel....
Men såklart du Axa var tvungen hitta nåt negativt med Tesla igen. ;)
Och nej, Teslas laddkablar är perfekt lagom långa för de bilar de är framtagna till.
Kollar du deras nya laddare som är framtagen med fler märken i åtanke så är det längre kablar.
Funkade helt ypperligt med längden på kabeln på Teslas laddare när jag senast använde en. Men så eländigt dålig effekt. Var ju nästan fullbelagt så 74kW från start till slut ☹️
Så det lär bli långt mellan besöken då min bil oavsett maxar 104kW på 400V.
Tar då hellre en väldigt tung vattenkyld kabel som kan leverera rejält med effekt.
Gaston
Jag hade inte koll på att deras nya laddare hade längre kablar. Det är bra.
Jag som inte har Tesla tycker det kan vara bökigt med deras kortare kablar, särskilt om de ”bra” platserna är upptagna. Om jag minns rätt så har Circle K inte särskilt tunga kablar och de är långa.
Axa du får helt enkelt köpa en Tesla och åtnjuta alla fördelar du får på köpet. Verkar tyvärr som att VAG har problem med sin MEB plattform, då Björn Nyland konstaterade en orimligt hög degradering på en ID3.
JL
Jag håller mig borta från Tesla. För övrigt så är det fler än han som har tittat på det här med degradering hos VAG bilarna. Jag är inte särskilt orolig utifrån det jag läst.
Du kanske missade att kolla Björns excelark? Det spretar en hel del hos Tesla som han testat och egentligen sticker inte ID3 ut särskilt mycket.
Tesla är ett ganska dåligt kort att satsa på just nu .. Utöver dålig ihopsättning, återkommande serviceåtgärder ... får man inte ens en nummerskylt.
😉
Haha, ett antal skyltar sitter fast. De löser en del, de levererar bilar med skyltar på varje dag verkar det som i forum iaf.
Återkommande serviceåtgärder?! Känns som många andra märken har mer återkallelser. Skulle säga att Tesla fortfarande är den bästa helhetslösningen vad gäller elbilsägande.
Verkar som Zyn är en metallarbetare på VolvoCars?
Synd om de som vill jobba. Men just nu ska Musk inte ha en ända skylt. Lagar gäller även arroganta typer med fet plånbok. Sen å andra sidan slipper vi massor av fossila växthusgaser just nu.
Vilken lag bryter han eller Tesla mot här menar du som motiverar att de inte ska få ut några skyltar enligt dig?
Jag vänder mig lite mot rubriksättning "Tvingas betala".
Absolut så är det så och det är ju beklagligt. Men så är det väl på en massa ställen?
Betalar inte bilägaren del av busstrafiken på skattsedeln?
Betalar inte jag handikappramper till offentliga byggnader?
Betalar inte den billöse snöröjning på bilvägarna i kommunen?
Så är det.
Håller med, det är väldigt aftonbladet-aktigt att sätta sån rubrik bara för att skapa klipp och uppståndelse.
Skulle jag gå ut och gnälla över allt jag betalar skatt till men inte använder så skulle jag inte ha annat att göra än att skriva arga artiklar.... ;)
Jag förstår ditt resonemang. Men skillnaden här är att personen i fråga rent fysiskt inte KAN använda laddaren trots att han betalat för den med skattepengar. En fotgängare som inte använder en motorväg KAN ju trots allt rent fysiskt göra det om hen någon gång skulle köra bil.
Det finns bra riktlinjer utarbetade redan, bara för laddoperatörer och fastighetsägare att ta till sig.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://biofuelregion.se/wp-content/uploads/2021/10/Inkluderande-laddning-Version-1_1.pdf&ved=2ahUKEwj-wt2ArYqDAxUrFhAIHfIzDSIQFnoECBcQAQ&usg=AOvVaw3AeJlBGRe5yX3dB1o-7w7a
Jovars, men det är en pengapåse som skall förse många olika saker som det skall satsas på.
Några slantar går till solcellsbidrag, som inte alla har råd med eller som de inte får sätta upp. Tufft för dem och de är i samma situation, att de inte kan utnyttja de subventioner som finns - och som vi alla skattebetalare skramlar till.
"tvingas betala" kan gälla många saker då som en enskild inte kan utnyttja.
Håller med McTar. Man kan ju undra ifall den som klagade har en elbil som han fått elbilsbonus för. Då är det någon annan som delvis ”betalat” för vederbörandes elbil…
Länken leder till ett avslutat projekt i Mellersta Norrland.
Det blir säkert för dyrt tycker stämman att bygga så där, men fint blir det. :)
Har full förståelse med personen i artikeln. Det är ju bökigt för en fullt frisk man att ladda många gånger med olika appar, trasiga laddare, tunga kablar, räcken och att man ibland är tvungen att hoppa ut och starta om laddningen. Tur att man laddar hemma till 99 %... :)
Jag har aldrig under snart 28 000 mil i elbil upplevt det du skriver om.....
Gaston har ö h t aldrig upplevt något som helst problem med sina elbilar, och kommer förmodligen aldrig heller att göra det... ;)
40-talisten:
Jodå, på senaste långturen till fjällen med familj var det lite irriterande att bilen laddar snabbare än man hinner äta så man får gå ut och flytta. 😊
Tur du har man. Således var inte ens det ett problem🤠
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.