Vi Bilägares forum

Ständiga ettan Volkswagen Golf tappar i Tyskland

Ständiga ettan Volkswagen Golf tappar i Tyskland

Tesla har blivit privatköparnas favorit på den viktiga Tysklandsmarknaden. Samtidigt tappar Volkswagen, och det går trögt för Volvo.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-12-04 06:00

Kommentarer

Att Tesla går framåt i Tyskland beror på att det helt enkelt är en väldigt bra bil, en elbil med enkelt handhavande. VW Golf är en mycket bra fossilbil men tillhör gårdagen.

Uppdaterat: 2023-12-04 06:07

J.L hur förklarar du att VW T-Roc, nr 2 på listan, ökar med 20%? Är inte det också en fossilbil som tillhör ”gårdagen”? T-Roc kan enkelt uttryckt sägas vara crossover/SUV-versionen av Golf…

Uppdaterat: 2023-12-04 07:24

Telsa model Y är ju än mer prisvärd i Tyskland än i Sverige. 44.000 Euro, skall tilläggas att en VW Golf börjar på 26.500 Euro. Valet blir således lätt för många.

@Raphael. Varför ska @J.L förklara listan för dig?

Uppdaterat: 2023-12-04 08:54

Mindre bilar kommer nog vara mer inne nu när ekonomin stramas åt för många. Modell Y vet jag inte så mycket om, men det varkar vara en bilmodell som uppfyller massor med krav folk ställer så den borde inte vara så svårsåld om priset är "rätt"?

Uppdaterat: 2023-12-04 09:10
Raphael skrev:

J.L hur förklarar du att VW T-Roc, nr 2 på listan, ökar med 20%? Är inte det också en fossilbil som tillhör ”gårdagen”? T-Roc kan enkelt uttryckt sägas vara crossover/SUV-versionen av Golf…

Ja, precis T-roc är ju bara en Golf plus i nya kläder. Internkanabalisering helt enkelt.

Uppdaterat: 2023-12-04 09:33

Intressant att Opel Corsa är på plats nr 4. I Sverige har generalagenten satt alldeles för högt pris för att bilen ska nå några högre försäljningsvolymer.

Uppdaterat: 2023-12-04 09:55
Optimus skrev:

Intressant att Opel Corsa är på plats nr 4. I Sverige har generalagenten satt alldeles för högt pris för att bilen ska nå några högre försäljningsvolymer.

Ja, Stellantis bilar är löjligt dyra i Sverige. Tittar man på Europastatistiken så är Peugeot 208/Opel Corsa den mest sålda modellen (om man räknar ihop dessa, del ligger på plats 5 & 6 var för sig).

Uppdaterat: 2023-12-04 10:03

Opel e-Corsa är hopplöst liten, och smal bil.. jag skulle inte ens kunna tänka mig köpa denna modellen för 200.000 kr. Generellt är Peugeot och Opels bilmodeller dyra och även Renault ligger dåligt till. Lägger du till 50-100 tkr får du en Volvo eller något annat i en helt annan klass. Så prisskillnaderna är för liten på elbilar idag.

Uppdaterat: 2023-12-04 10:53

När det gäller storleken och karossens utformning, är Corsa ingen Corsa, utan en Peugeot och Peugeots kunder bry sig inte om sådana småsaker... som utrymmen tyvärr.

Fast... man kan inte blunda för det faktumet att för en elbil är en liten och lätt kaross ingen nackdel, lägre vikt och längre räckvidd blir resultatet.
Låg vikt är extremt... viktigt för en elbil.
Ett krav, få... elbilar förmår att uppfylla.

Uppdaterat: 2023-12-04 12:57
N-iklas skrev:

När det gäller storleken och karossens utformning, är Corsa ingen Corsa, utan en Peugeot och Peugeots kunder bry sig inte om sådana småsaker... som utrymmen tyvärr.

Fast nu lär ju tyskarna köpa en Opel just för att det står Opel på den. Corsan är ju Opels överlägset mest sålda bil och det säljs ju i princip lika många Corsor som 208:or.

Uppdaterat: 2023-12-04 17:31

Opel e-Corsa GS kostar 40 000 euro i Tyskland inklusive 3-fas AC som är standard i Sverige. (Tillbehör som kostar 1200 euro i Tyskland). Detta motsvarar ca 455 000 kr SEK. I Sverige kostar den 489 000 kr enligt prislistan. Prisskillnaden på nästan 35 000 kr kan till stor del förklaras med att Sverige har 25% moms medan Tyskland har 19% moms.

Uppdaterat: 2023-12-04 17:58

Jeep Avenger Altitude kostar 42 000 euro i Tyskland = knappt 476 000 kr SEK. I Sverige 492 000 kr SEK. Den är faktiskt ovanligt billig i Sverige (och är en Stellantis-bil precis som Corsa). Men inte är Avenger en storsäljare för det…

Uppdaterat: 2023-12-04 18:02

När elbilsbonusen togs bort så steg priserna på privatleasing kraftigt. Elbilsbonusen höll nere leasingpriserna (leasingbolagen fick bonusen och använde den till att hålla låga leasingpriser).
Privatleasingen var det som drev privatmarknaden. Nu är det inte så längre.

Uppdaterat: 2023-12-04 18:04

Den låga räntan gjorde också sitt till att driva på privatleasing.

Uppdaterat: 2023-12-04 18:31
Raphael skrev:

Jeep Avenger Altitude kostar 42 000 euro i Tyskland = knappt 476 000 kr SEK. I Sverige 492 000 kr SEK. Den är faktiskt ovanligt billig i Sverige (och är en Stellantis-bil precis som Corsa). Men inte är Avenger en storsäljare för det…

Inte konstigt alls, när man läst testerna…

Uppdaterat: 2023-12-04 20:15
Togga

Priset på Corsa kommer sig ju också av att det bara är topputrustade toppmodeller som säljs, förr i världen fanns ju alternativen med enklare utrustning, som gav betydligt lägre pris, de alternativen är nu borta.
Till och med i Tyskland börjar utrustningen på höga GS nivån.

Det har sagts att den gamla elmodellen med 136 hk ska finnas kvar med lägre pris, men just nu är det endast den nya 156 hk modellen som säljs.

Uppdaterat: 2023-12-04 21:51