Vi Bilägares forum

Toyota om elbilar: Vi kunde ha kopierat Tesla

Toyota om elbilar: Vi kunde ha kopierat Tesla

Toyotas Tysklandschef tycker att märket måste hitta sin egen väg för att sänka utsläppen, och inte bara följa konkurrenterna.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-12-01 06:50

Kommentarer

Loser!

Uppdaterat: 2023-12-01 08:01

Man skall nog inte vara tvärsäker på det. Swenssons... Världen är komplicerad och det är sällan som en lösning fungerar överallt och för alla.

Uppdaterat: 2023-12-01 10:37

Pi, tror du är helt rätt på det. Världen är så mycket större än Sverige och de stora företagen (inte Volvo då) behöver se den stora bilden. Titta nu på WV koncernen, som det nu visar kanske varit för snabba på bollen att gå över till att mest satsa på Elbilar, börjar nu få problem med lönsamheten eftersom det just nu är lite stagnation i Europa av Elbilar. Pratade med en tysk kollega häromdagen och i hans värld och hans umgänge fanns inte än en tanke på att köpa Elbil än.

Uppdaterat: 2023-12-01 11:26

Nu tror jag nog inte att det är elbilssatsning som ligger bakom lönsamhetsnedgången.
Av 19 saluförda modeller i Sverige är 5 modeller elbdrivna.
Snarar är det väl ett förändrat köpbeteende hos kunderna och, jag gissar på, den radikala prisökningen på bilarna.
Finns annat att välja på som uppfyller kundernas krav till lägre kostnad

Uppdaterat: 2023-12-01 11:59

Corgie
Det säljs en hel del elbilar i Tyskland och andelen elbilar har ökat kraftigt för varje år.

Uppdaterat: 2023-12-01 11:58

Axa, absolut säljs det elbilar men inte så mycket som industrin räknade med för 2-3 år sen. Min kollega sa att det ekonomiska läget för gemene man inte varit så dåligt på väldigt många år.
Vi får hoppas när vi är igenom den ekonomiska krisen att försäljning av laddbara bilar tar fart igen.

Uppdaterat: 2023-12-01 13:00

Inte bara i Sverige då som vi inte längre handlar bilar som förut.

Uppdaterat: 2023-12-01 13:25

Problemet är att bilmarknaden mer och mer liknar övergången till smarta telefoner. Till slut fanns det bara en amerikansk, en koreansk och en bunt kinesiska tillverkare, samt en överbliven japan som envisas med att göra telefoner som är sämre på det mest sånär som på några nischfeatures.

Uppdaterat: 2023-12-01 15:40
Corgie skrev:

Axa, absolut säljs det elbilar men inte så mycket som industrin räknade med för 2-3 år sen. Min kollega sa att det ekonomiska läget för gemene man inte varit så dåligt på väldigt många år.
Vi får hoppas när vi är igenom den ekonomiska krisen att försäljning av laddbara bilar tar fart igen.

Problemet är att bla VW har för dåliga & dyra elbilar, inget annat.

Uppdaterat: 2023-12-01 21:41
Gillar kurvor och rondeller

MC
Jasså?

Uppdaterat: 2023-12-01 23:04

Mest för dyra bilar skulle jag gissa... Tror inte att de generellt är för dåliga jfr annat på marknaden.

Uppdaterat: 2023-12-02 09:39

Pi
Jasså? De är väl inte dyrare än konkurrenterna, undantaget Tesla.

Uppdaterat: 2023-12-02 13:43

Bilar är generellt väldigt dyra och speciellt elbilar, Axa

Uppdaterat: 2023-12-02 15:53

Pi
Jo, så kan man tycka men nu menade jag VWs elbilar i jämförelse med övriga elbilar.

Uppdaterat: 2023-12-02 16:39

Tja, är övriga för dyra (ja i många fall) och VW håller ungefär samma prisnivå så kan du ju gissa min åsikt....

Uppdaterat: 2023-12-02 17:54
Axa skrev:

MC
Jasså?

Ja. 480k resp 585k för deras två instegsmodeller är svindyrt.
Du får tex den nya generationen E-klass för 560k. Dyrt som tusan men E-klass 2024 är ivarjefall en väldigt fin bil.
Nu är som tur är elbilspriserna på väg ner...
Var en del reapriser på elbilsmässan i göteborg!

Uppdaterat: 2023-12-02 22:08
Gillar kurvor och rondeller

Mc
Som jag påpekade för Pi så har väl VW varken billigare eller dyrare ELbilar jämfört med konkurrenternas ELbilar. Om nu VW har så överprisade elbilar skulle de ju sälja dåligt av både ID3 och ID4. Och det stämmer inte. Inte för Europa iallafall.

Uppdaterat: 2023-12-02 22:45

Snarare är det andra som har överpriser elbilar.
En MB med vettig utrustning närmar sig millionen, lika så BMW som med i5 även passerar millionen.
Men håller inte med MC om att en MB E klasse är billig i jämförelse då jämförelsen haltar.
Instegsmodellen är ju en tomhylsa i fråga om utrustning. Behöver minst 100kkr i extrautrustning och vill man ha en laddhybrid så passerar den 800kkr

Uppdaterat: 2023-12-02 23:33
Axa skrev:

Mc
Som jag påpekade för Pi så har väl VW varken billigare eller dyrare ELbilar jämfört med konkurrenternas ELbilar. Om nu VW har så överprisade elbilar skulle de ju sälja dåligt av både ID3 och ID4. Och det stämmer inte. Inte för Europa iallafall.

Har du missat att VW säljer dåligt?
"Elbilskrisen stoppar VW:s nya batterifabrik
Försäljningen av elbilar dyker för Volkswagen-gruppen. Årets elbilsförsäljning är halverad jämfört med fjolårets. Därför pausar VAG sina planer på en fjärde batterifabrik"
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20231106/elbilskrisen-stoppar-vws-nya-batterifabrik/

https://carup.se/vw-lagger-ner-prestigefabrik-som-tillverkar-id-3/#google_vignette

https://carup.se/efterfragan-pa-elbilar-rasar-vw-tvingas-stoppa-tillverkning/

Uppdaterat: 2023-12-03 13:07
Gillar kurvor och rondeller
Mr Snoid skrev:

Snarare är det andra som har överpriser elbilar.
En MB med vettig utrustning närmar sig millionen, lika så BMW som med i5 även passerar millionen.
Men håller inte med MC om att en MB E klasse är billig i jämförelse då jämförelsen haltar.
Instegsmodellen är ju en tomhylsa i fråga om utrustning. Behöver minst 100kkr i extrautrustning och vill man ha en laddhybrid så passerar den 800kkr

Nya E-klass som inropare vs ID.3 och 4 inropare. Där har Mercan stort övertag i allt.
Men klart det blir dyrt då man lägger på utrustning - men dagens premiumbilar MB, BMW är trevliga även som inropare.
Annat var det på 90-talet.

Uppdaterat: 2023-12-03 13:09
Gillar kurvor och rondeller

MC, tyvärr så saknar dom där premiumbilarna avancerad körhjälp i inroparmodellerna.
Brukar krävas paket med en massa onödiga tillbehör för att få körhjälp samt bra adaptiva lysen
Lägg sedan på Malusen så ökar kostnaden ännu mer

Uppdaterat: 2023-12-03 13:14

MC
Ja, inflationen har påverkat en hel del tillsammans med andra saker. Men du bör jämföra med hur övriga elbilsmodeller går.

Sedan är det inte helt lätt att jämföra el mot fossilt. En drivlina i el kostar mer men kanske värt betydligt mer för den enskilde än en bil med bränslemotor.

Uppdaterat: 2023-12-03 14:33

Klart man kan förstå Toyota, att de försöker hålla liv i deras s.k självladdade bilar. Om de i sitt bilutbud har bilar som passar till fler olika bilköpare, hoppas de väl på att sälja fler bilar än om de endast har elbilar. Ta exempelvis den senaste Prius, snygg bil, nu kanske de äntligen fått till den självladdade drivlinan. Om de kan förlänga gången med batteridriften är det säkert en bra lösning i många länder där infrastrukturen för el inte är så stabil.

Uppdaterat: 2023-12-04 10:22