Vi Bilägares forum

2016 nya facelift Toyota Auris om bilder och bilar

2016 nya facelift Toyota Auris om bilder och bilar

Ser ut bakflygel längst bak högst upp kant den MB 220 S årsmodell 1964 lika som bär baklampa form den Toyota Auris 2016 ser ut tufft uppkäftigt knick. Finns bild nedan.

http://bringatrailer.com/wp-content/uploads/2007/08/1964_Mercedes_Benz_220S_Heckflosse_Eugen_B__hringer_Sedan_Rear_1.jpg

http://1.bp.blogspot.com/-PxFIgrpYZQc/VYxcSvRX0mI/AAAAAAAAJQE/4HDwSGFn8TI/s1600/2015-Auris-and-Auris-Touring-Sports-112.jpg

http://1.bp.blogspot.com/-YHy3mg6LADY/VYxcPN3TlUI/AAAAAAAAJPw/B0XVjjfdgEc/s1600/2015-Auris-and-Auris-Touring-Sports-110.jpg

http://1.bp.blogspot.com/-rcWOIuw4zvI/VYxd2NBFWtI/AAAAAAAAJWE/JIA3ny9gxEc/s1600/2015-Auris-and-Auris-Touring-Sports-42.jpg

Uppdaterat: 2015-09-16 16:18
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Kommentarer

HjaLud skrev:

Den här tråden skulle kunna vara väldigt bra men tyvärr handlar ju 80 % av inläggen om att klanka ner på eller försvara olika märken. Snälla låt tråden handla om Toyota Auris 2016.
Om SS-problemet handlar om en list som inte håller tätt borde det väl vara väldigt enkelt att fixa?
Junkers: Tycker du att återförsäljaren gör det de ska? Hur funkar egentligen såna här frågor, är det upp till ÅF att hantera eller Toyota centralt?

ÅF gör vad de kan och är väldigt trevliga tyvärr kan ju inte dem göra så mycket.
Toyota centralt borde däremot agerat betydligt snabbare och kraftfullare än vad aom skett, dessa problem är ganska kostsamma för dem kan jag tänka mig och ju fler bilar som kommer ut desto fler ska åtgärdas.
Jag upplever det som att de vill tysta ned det så att de bara behöver åtgärda de bilar där ägaren klagar.

Hur som helst så är åtgärdandetiden för lång om de ska följa Svensk konsumentlagstiftning, jag som kund ska därmed ha rätt till prisreduktion eller återköp. Återköp vill jag egentligen inte ha men om de inte kommer med en vettig lösning inom 10-14 dagar nu så kommer jag nog ändå driva det dit eller en ekonomisk kompensation som är rimlig eller ett utbyte till C-HR ;-)

Uppdaterat: 2016-03-20 14:18

Ägare nöjdhet på Aurisen modellår 2013 - 2015 gamla modellen utan Safety Sense och den bara går och går för felfri och driftsäkerhet.
Nya facelift Aurisen modellår 2015 - 2016 med Safety Sense är som drabbad problem men övrigt för felfri och driftsäkerhet.

Uppdaterat: 2016-03-20 14:26
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
junkers skrev:

HjaLud wrote:Den här tråden skulle kunna vara väldigt bra men tyvärr handlar ju 80 % av inläggen om att klanka ner på eller försvara olika märken. Snälla låt tråden handla om Toyota Auris 2016.
Om SS-problemet handlar om en list som inte håller tätt borde det väl vara väldigt enkelt att fixa?
Junkers: Tycker du att återförsäljaren gör det de ska? Hur funkar egentligen såna här frågor, är det upp till ÅF att hantera eller Toyota centralt?
ÅF gör vad de kan och är väldigt trevliga tyvärr kan ju inte dem göra så mycket.
Toyota centralt borde däremot agerat betydligt snabbare och kraftfullare än vad aom skett, dessa problem är ganska kostsamma för dem kan jag tänka mig och ju fler bilar som kommer ut desto fler ska åtgärdas.
Jag upplever det som att de vill tysta ned det så att de bara behöver åtgärda de bilar där ägaren klagar.
Hur som helst så är åtgärdandetiden för lång om de ska följa Svensk konsumentlagstiftning, jag som kund ska därmed ha rätt till prisreduktion eller återköp. Återköp vill jag egentligen inte ha men om de inte kommer med en vettig lösning inom 10-14 dagar nu så kommer jag nog ändå driva det dit eller en ekonomisk kompensation som är rimlig eller ett utbyte till C-HR ;-)

Kul för dig att få utbyte till C-HR :-)

Uppdaterat: 2016-03-20 14:31
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Ha ha nej det är självklart inget jag får eftersom de varken vet pris eller när den kommer men det är absolut en deal jag skulle kunna tänka mig att göra om detta drar ut på tiden.

Uppdaterat: 2016-03-20 14:34
junkers skrev:

Ha ha nej det är självklart inget jag får eftersom de varken vet pris eller när den kommer men det är absolut en deal jag skulle kunna tänka mig att göra om detta drar ut på tiden.

Ok, det får fundera hur det är för intressen och hör framöver om priset för utbyte få veta mellanprisuppgifter.

Uppdaterat: 2016-03-20 14:45
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Toyota Prius från 2010, haft den nu ca 3 år och inte varit ett enda fel så detta blev en one-liner.

Uppdaterat: 2016-03-20 14:58
junkers skrev:

Jag kan redogöra för de fel jag haft på mina tre senaste Toyotor:
Avensis 2011 under 3,5 år 6000 mil:
Byte av bälte förarplats, fransade sig
Skrammel bakom instrumnetbräda, åtgärdat
Stereo tappade inställningar, utbyte av huvudenhet
Skrammel stereo, dåligt monterad
Rost i bakluckeupphängningens två fästen och sprucken lack, åtgärdades
Avensis 2014 under 1 år och 1500 mil:
Skrammel instrumentbräda, åtgärdades
Skrammel glastak, bokades men bytte bil innan
Insynsskydd till bagage släppte i svetsningarna, fick nytt insynsskydd
Skrammel på fler ställen, antagligen ändrades stötdämpningen mellan årsmodellerna
Auris 2015:
Safety Sense inlkusive alla bifunktioner fallerar ofta, felanmält, ett misslyckat åtgärdsförsök
Fukt i båda sidoblinkers på backspeglarna så fort solen ligger på, felanmält ej åtgärdat
Is i framlampor, engångshändelse ej åtgärd

Ja, sånt hände småfel. Mina arbetskamrat har ägt Toyota många år och har inte haft fel. Olika ägare tur och otur.
Ägarnöjdhet index på högsta nivå med minst fel som Lexus, Toyota, Honda och Mazda.
Jag har ingen problem fukt på sidoblinkers på backspegel och ingen is i framlampor hade varit - 20 grader kallt ute ståt parkera ute.

Uppdaterat: 2016-03-20 15:03
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Jag kan redogöra för de fel jag haft på mina tre senaste Toyotor:
Avensis 2011 under 3,5 år 6000 mil:
Byte av bälte förarplats, fransade sig
Skrammel bakom instrumnetbräda, åtgärdat
Stereo tappade inställningar, utbyte av huvudenhet
Skrammel stereo, dåligt monterad
Rost i bakluckeupphängningens två fästen och sprucken lack, åtgärdades

Avensis 2014 under 1 år och 1500 mil:
Skrammel instrumentbräda, åtgärdades
Skrammel glastak, bokades men bytte bil innan
Insynsskydd till bagage släppte i svetsningarna, fick nytt insynsskydd
Knakande från bakre ryggstöd, känt fel åtgärdades genom att fästena byttes ut
Skrammel på fler ställen, antagligen ändrades stötdämpningen mellan årsmodellerna

Auris 2015:
Safety Sense inlkusive alla bifunktioner fallerar ofta, felanmält, ett misslyckat åtgärdsförsök
Fukt i båda sidoblinkers på backspeglarna så fort solen ligger på, felanmält ej åtgärdat
Is i framlampor, engångshändelse ej åtgärd

Uppdaterat: 2016-03-20 15:03

Har en kompis som haft sin 2014 Avensis i 1,5 år nu och den är felfri så visst är det tur och otur med också.
Glömde ett fel innan på min 2014 Avensis, lade till det, knakande ryggstöd som var ett känt problem, fästena byttes.

Uppdaterat: 2016-03-20 15:06

2016 Nytt - Bil Förutsagd Tillförlitlighet.
Toyota klarar sig topp rank: 2
http://www.vibilagare.se/nyheter/lexus-mest-palitlig-tesla-problematisk

Uppdaterat: 2016-03-20 15:47
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Vad gäller småfel, gnissel i inredning etc så kan jag tycka att sånt är mer besvärande om man köper en sprillans bil. Men då handlar det ju också lite om det är premium eller inte. Är sånt viktigt så är Lexus bättre än Toyota. Och då kan ju en CT200h vara vettigare än Auris HSD.

Uppdaterat: 2016-03-20 15:58
Vidstige skrev:

Vad gäller småfel, gnissel i inredning etc så kan jag tycka att sånt är mer besvärande om man köper en sprillans bil. Men då handlar det ju också lite om det är premium eller inte. Är sånt viktigt så är Lexus bättre än Toyota. Och då kan ju en CT200h vara vettigare än Auris HSD.

Ja, det stämmer att CT200h högsta kvalitet och hög inköps pris och lite servicenät. Auris god kvalitet p.g.a billig inköps pris samt mest sålda och stor servicenät.
Jag skulle tänka på CT200h men det finns inte kombi att ha bra lastutrymme.

Uppdaterat: 2016-03-20 16:16
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Får väl ta min historik från år 2000 :)

Mr2 2000 inga fel, Corolla 1,6 Sol 2003 gnisslande bromsbelägg, Corolla T-sport 2005 elvärmeslinga passagerare, Rav4 2006 inga fel, Auris 2007 inga fel, Rav4 2010 inga fel, Auris hybrid 2011 inga fel Avensis 2012 inga fel, Avensis 2015 imma autobroms åtgärdat

Ganska bra och tryggt billägande

Uppdaterat: 2016-03-20 16:27

Consumer Reports.
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20151020/consumer-reports-tesla-har-stora-kvalitetsproblem
Rulla ned se på diagram om "intervall för varumärket gul punkt som medelvärde"

Uppdaterat: 2016-03-20 19:08
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Vem försöker du övertyga?
Vi har sett de listirna till leda, det finns en lista som passar varje inriktning.
Jag tycker AMS ger den intressantaste siffran, man frågar ägarna om de skulle göra om köpet.
Har inget aning om hur det ser ut där dock.

Uppdaterat: 2016-03-20 21:14

Försäkerhetsskull att det är bra jag gjorde lägga internetsajt om rapport diagram att lägga nytt samma igen eftersom människor glömt bort för ute och cyklar. Bli inte vara orolig för Toyota köp men det får åtgärda sen och det löser sig nog bra :-)

Uppdaterat: 2016-03-20 21:35
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Har kört 670 mil nu i min Hybrid och snittförbrukningen på dessa mil är 0,58.
Tittar jag på samma period förra året så är det ca 2,5dl mindre per mil än min Avensis tog.

Uppdaterat: 2016-03-26 10:00

Jag har kört 430 mil på 3 månader men oanvänd körning 2 veckor mellan efter jul och nyår var jag semester. Färddator visar 4,6 L/100 km men är verkliga tank är exakt 4,98 L/100 km var 430 mil som räknas idag. Det var låg förbrukning och kallt ute. Det ska bli spännande framöver att fortsätta tills sommar kommer sjunker förbrukning :-)
Samma som sätt som förra året och mil på min förra Ford Fiesta 1.0T Powershift var 5.8 L/100 km. Det sparar jag 0,8 L/100 km på min Auris än Fiesta.
Det väger 368 kg tyngre på Auris än Fiesta på tjänstevikt.

Uppdaterat: 2016-03-26 15:49
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

junkers, helt ok siffror med tanke på att det varit vinterhalvår. Borde gå ner med minst 0,5 dl på sommarhalvåret så du borde hamna då på 0,53 eller nånstans där.

Uppdaterat: 2016-03-26 15:53

Det som dragit upp förbrukningen är körning på 110-120 vägar faktiskt.

Uppdaterat: 2016-03-26 18:12
Shogun skrev:

Ligger cirkus där med Lexus CT200h också runt 0,5l/mil eller strax över. Kanske sjunker undet sommar halvåret något i bästa fall.

Det sjunker garanterat under sommarhalvåret, gör förvånansvärt stor skillnad.
Beror alltså på temperaturen.

Uppdaterat: 2016-03-26 18:28

Sjunker det verkligen så mycket på sommaren? Visserligen varmare ute, men sommardäck har bättre friktion än vinterdäck, så det rullar tyngre. Möjligen om hybrider påverkas mer av temperaturen än vanliga bilar... Min V70 drar något mindre på vintern än på sommaren! Men jag har som sagt ingen erfarenhet av hybrider... Men kan tänka mig att bensinmotorn behöver gå mindre när det är varmt.

Uppdaterat: 2016-03-27 12:38

Jo HSD verkar gilla värme mycket bättre än kyla när det gäller förbrukning.
Samtidigt klarar systemet stark kyla utan problem i övrigt.

Uppdaterat: 2016-03-27 12:54

Den värmer kupen med bensinmotorn så nog borde förbrukningen sjunka

Uppdaterat: 2016-03-27 13:31

Om man inte kör AC på sommaren, det kostar energi att kyla kupén också.

Uppdaterat: 2016-03-27 14:14
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Så är det! Men har för mig att den har elektrisk ac. Kan ha fel...

Uppdaterat: 2016-03-27 14:22
Reverend Benny skrev:

Om man inte kör AC på sommaren, det kostar energi att kyla kupén också.

ACn i HSD gen3 är förvånansvärt energisnål och jag har den alltid på (klimatanläggning).

Kör man med ECO så sägs ACn användas mindre och därmed påverka förbrukningen mindre men jag tycker inte det är värt det.

Så det jag pratar om i jämförelse är när man kör med NORMAL jämt.

Uppdaterat: 2016-03-27 15:42

Jag är i valet och kvalet att beställa en ny Auris touring HSD executive med drag och metallic lack och vinterdäck.
Vad har ni fått ge för era?? Fick offert på 245kkr är det bra??

Uppdaterat: 2016-03-27 17:15
Executive skrev:

Jag är i valet och kvalet att beställa en ny Auris touring HSD executive med drag och metallic lack och vinterdäck.
Vad har ni fått ge för era?? Fick offert på 245kkr är det bra??

Tycker jag låter som ett mycket vettigt pris på en executive om både drag och vinterdäck ingår i den dealen och metallic då.

Uppdaterat: 2016-03-28 14:39

Men du får väl bara dra ett släp på typ 350 kg totalvikt - eller ?

Uppdaterat: 2016-03-28 15:48
Pi skrev:

Men du får väl bara dra ett släp på typ 350 kg totalvikt - eller ?

Bruttoviken får vara max 350kg. Har egentligen inget behov av drag. Använder det till återbruket iband. Eftersom det ej går att eftermontera drag på dessa så är det lika bra att ta med ett.

Uppdaterat: 2016-03-28 18:48

Lättare att köra snålt när det är varmare ute.
3,6 kanske är 3,8 i verkligheten på dessa dryga 3 mil.
42 mil och inte halv tank än, tanken rymmer 45l

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-04-02 15:05

@junkers: Grymt! Vilka hastigheter snackar vi om?

Uppdaterat: 2016-04-02 15:13
Power to the people

Igår, eftermiddag från jobbet till hem var 3 mil på landsväg mellan 80 - 90 km/h, fortfarande vinterdäck på och 9 grader varmt ute. Förbrukning på färddator är 3,9 L/100 km :-)

Uppdaterat: 2016-04-02 15:20
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Grosser skrev:

@junkers: Grymt! Vilka hastigheter snackar vi om?

50-80km/h

Uppdaterat: 2016-04-02 16:50
Rutger Jönåker skrev:

... men sommardäck har bättre friktion än vinterdäck, så det rullar tyngre.

Nej!! Friktion har inget med rullmotstånd att göra!

Uppdaterat: 2016-04-02 17:37

nja, nog finns ett generellt samband mellan rullmotstånd och grepp.

Uppdaterat: 2016-04-04 20:20

Nä farthållaren har inget med Safety sense att göra, den har alltid funkat. Men den går inte slå på i låga hastigheter.

Uppdaterat: 2016-04-10 16:30

Låga hastigheter i detta fall är < 40 km/t vill jag minnas. Och personligen vill jag att farthållaren fungerar även på 30-väg.
Apropå problem med att aktivera den i Auris HSD.... Du hade inte bytt "driftläge" under tiden - till nån form av Eco eller vad det kan heta ? Vill minnas att jag hade motsvarande problem i samband med en provkörning av Auris HSD och att bilhandlaren hade nån sån förklaring när jag kom tillbaka. Vid senare provkörningar så har den fungerat för mig.

Uppdaterat: 2016-04-10 18:36

Körde en sträcka på 5 mil igår kväll, medelförbrukning på den sträckan blev 0,42 liter/mil, helt ok i mina ögon! :)
Dök dock på problem med safety sense p.g.a. imma på insidan av rutan som många andra rapporterat. Ska prata med Toyota om detta jag med så får dom installera nån lösning när det finns.
Körde med farthållare en stor bit men stängde av den en kort sträcka och sen fick jag inte igång farthållaren på ett tag igen.. Plötsligt så lyckades jag dock få igång den igen.. Någon som känner igen det? Kan det vara kopplat till Safety Sense på något sätt? Gissar att så inte är fallet så farthållaren kanske bara fick tillfälligt tuppjuck, men jag vet inte? Finns det lägen där man inte kan aktivera farthållaren?

Uppdatering: Tror bestämt att jag råkade ha i läge B i växellådan då jag strax innan rullat ner för en relativt stor backe och ville ta vara på lite energi genom att bromsa lite extra.. Och vad jag läst mig till på nätet (vad gäller prius, men gissar att detsamma gäller auris) så går inte farthållaren att starta när växellådan är i läge B.. Så då var det utrett iallafall :)

Uppdaterat: 2016-04-10 21:46
Pi skrev:

Låga hastigheter i detta fall är &lt; 40 km/t vill jag minnas. Och personligen vill jag att farthållaren fungerar även på 30-väg.
Apropå problem med att aktivera den i Auris HSD.... Du hade inte bytt "driftläge" under tiden - till nån form av Eco eller vad det kan heta ? Vill minnas att jag hade motsvarande problem i samband med en provkörning av Auris HSD och att bilhandlaren hade nån sån förklaring när jag kom tillbaka. Vid senare provkörningar så har den fungerat för mig.

Jag googlade lite på det här (och uppdaterade nyss mitt tidigare inlägg också ifall andra läser) och farthållaren går inte att aktivera när växellådan är i läge B. Jag är 99% säker på att min växellåda var i läge B då jag grejade med det strax innan för att det var en backe så jag tänkte att bilen kunde bromsa lite extra.. Så förklaringen för min del var alltså att jag inte hade läge D på växellådan utan B istället. :)

Nu ska jag tjata lite på min toytahandlare imorgon och se om det kommit ut nån vettig lösning för safety sense-problemet.. Hela framrutan var helt immfri igår natt när jag körde, förutom just uppe vid kamerorna.. Kan det vara så att de alstrar värme eller nåt som gör att det blir imma/kondens och sen att det blåser kalluft utanpå eller nåt sånt? Hade ju nästan varit smidigare om det varit en liten öppning så kupéluften fått strömma in och ta bort imman vid kamerorna.. eller? Visserligen stor risk att det kommer in annan skit då med gissar jag.. Hoppas verkligen Toyota kommer på någon vettig lösning på problemet, då en hel del verkar ha problem..

Uppdaterat: 2016-04-10 21:51

eddiw.

B läge betyder motorbroms är backe. Jag har provat B läge fungerar inte på farthållare utan D läge för det gäller alla Toyota!
Rätt ska vara minst 40 km/h och uppåt fungerar farthållare endast D läge!

Uppdaterat: 2016-04-10 22:03
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
eddiw skrev:

Pi wrote:Låga hastigheter i detta fall är &lt; 40 km/t vill jag minnas. Och personligen vill jag att farthållaren fungerar även på 30-väg.
Apropå problem med att aktivera den i Auris HSD.... Du hade inte bytt "driftläge" under tiden - till nån form av Eco eller vad det kan heta ? Vill minnas att jag hade motsvarande problem i samband med en provkörning av Auris HSD och att bilhandlaren hade nån sån förklaring när jag kom tillbaka. Vid senare provkörningar så har den fungerat för mig.
Jag googlade lite på det här (och uppdaterade nyss mitt tidigare inlägg också ifall andra läser) och farthållaren går inte att aktivera när växellådan är i läge B. Jag är 99% säker på att min växellåda var i läge B då jag grejade med det strax innan för att det var en backe så jag tänkte att bilen kunde bromsa lite extra.. Så förklaringen för min del var alltså att jag inte hade läge D på växellådan utan B istället. :)
Nu ska jag tjata lite på min toytahandlare imorgon och se om det kommit ut nån vettig lösning för safety sense-problemet.. Hela framrutan var helt immfri igår natt när jag körde, förutom just uppe vid kamerorna.. Kan det vara så att de alstrar värme eller nåt som gör att det blir imma/kondens och sen att det blåser kalluft utanpå eller nåt sånt? Hade ju nästan varit smidigare om det varit en liten öppning så kupéluften fått strömma in och ta bort imman vid kamerorna.. eller? Visserligen stor risk att det kommer in annan skit då med gissar jag.. Hoppas verkligen Toyota kommer på någon vettig lösning på problemet, då en hel del verkar ha problem..

De har ju installerat fixen på min bil för Safety sense men tyvörr hjälper det inte. Elslingor monterades tydligen. Så jag väntar på fix nummer två..,

Uppdaterat: 2016-04-10 23:44

Just köra snålt när det är varmare ute. 22 mil vinterdäck och 24 mil sommardäck.
Trip A 461,7 km och inte halv tank än, tanken rymmer 45 liter. Färddator 4,3 liter/100 km. Har tidigare många ggr från fulltankad och fram till exakt R på tankmätarnål och igen fulltankad var 36 liter. Snålt 9 liter hindrar vatten i botten eller kraftigt backe så att inte få motorstopp.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-04-12 09:09
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Auris har kanske lika snål AC som Prius då den har samma motor och övrigt som Priusen.
http://articles.sae.org/6741/

Uppdaterat: 2016-04-12 12:34
Elbil2

Hej!
Hur mycket drar era aurisar i ren stadstrafik och väldigt korta sträckor? Tycker det är svårt att köra jättesnålt på kortsträckor typ till affären o tillbaka vilket blir kanske 5-6 kilometer sammanlagt..

En annan sak, är era batterier någonsin laddade till max? Nu har jag visserligen inte försökt få det helt uppladdat men tror aldrig jag på mina 28 mil i bilen lyckats få de två översta strecken på batteriet att lysa grönt.. Har ni? Hur länge behöver man rulla i backe då? :P

Uppdaterat: 2016-04-16 22:15

Kortsträckor beror helt på om motorn är varm eller inte.
Jag har 4 km till arbetet och den sträckan tar 0,36 till 0,65 helt beroende på hur varmt det är eller om man startar med varm motor.
Jag har fått helt grön stapel ngn enstaka gång och näst översta strecket tänds ganska ofta i branta utförsbackar på någon km.

Använd inte B-läge i växellådan då laddar den inte.

Uppdaterat: 2016-04-17 08:00

Jo den kanake laddar lite men det laddas väldigt mycket mer om den inte står i b-läge.
B-läget är till för riktigt branta backar när generatorerna inte kan bromsa nog mycket utan du måste använda de riktiga bromsarna, i riktigt långa nedförsbackar (berg) skulle de då kunna överhetta och då är det bättre att använda bensinmotorns motorbromsmöjlighet. I normal körning i Sverige ska du aldrig behöva använda b-läget.

Uppdaterat: 2016-04-17 08:21

@junkers : Okej, de gånger jag kör så är det väl i princip alltid kallkörningar så då drar den ju säkert däromkring som du säger. Inte mindre än 0,65 iaf.
Aha, jag trodde den laddade extra mycket i b-läget? Vad är b-läget bra för då ? EDIT: Läste på lite och B-läget är ju precis som du säger inte till för att ladda batteriet utan motorbromsa.. Dock borde väl batteriet laddas något ändå?

Batteriet laddar väl så fort man inte gasar så att säga, d.v.s. när mätaren står i chg-fältet? Så den laddar som mest när den står precis innan strecket till eco så att säga? i B-läget går den ju ner en bit men den borde väl ladda ändå?
Ok, så den behöver ganska långa backar för att ladda upp så pass mycket så att den når näst översta strecket ändå? Vi har knappt några långa backar där vi bor :P

Lite intressant läsning om B-läget (bland annat): http://techno-fandom.org/~hobbit/cars/b-mode.html

Uppdaterat: 2016-04-17 08:43
junkers skrev:

Jo den kanake laddar lite men det laddas väldigt mycket mer om den inte står i b-läge.
B-läget är till för riktigt branta backar när generatorerna inte kan bromsa nog mycket utan du måste använda de riktiga bromsarna, i riktigt långa nedförsbackar (berg) skulle de då kunna överhetta och då är det bättre att använda bensinmotorns motorbromsmöjlighet. I normal körning i Sverige ska du aldrig behöva använda b-läget.

Ok, tack för bra info! Läste även sidan jag länkade ovan och fick ut samma slutsats. :) Ska sluta använda B-läget i backar.. :)

Angående batteriets "övre staplar" så är det alltså inget man har grönt särskilt ofta, så att säga? Min bil laddar upp, utan problem, upp alla staplar upp till de två översta som stannar grå.. Jag har visserligen inte kört i någon lång backe, men man vill ju gärna ha batteriet så fulladdat som möjligt väl? =)
Känns som man kan åka på el längre om man har ett helt fulladdat batteri. Nu vet jag att batteriet har säkerhetsnivåer för att inte ladda upp -för- mycket samt även åt andra hållet, inte ladda ur för mycket. Dock borde väl staplarna inte visa dessa nivåer, utan borde väl visa batteriets "säkra nivåer", om du förstår vad jag menar?
Det borde alltså vara möjligt att vara helt urladdat samt helt uppladdat enligt staplarna fast det ändå håller säkerhetsmarginalerna för batteriet? Eller har jag fel där? =)

Uppdaterat: 2016-04-17 08:48