Vi Bilägares forum

Tesla nära genombrott som kan få ”enorm” påverkan

Tesla nära genombrott som kan få ”enorm” påverkan

Tesla planerar att ta tekniken med så kallad ”gigacasting” till nästa nivå.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-09-15 07:00

Kommentarer

Diskuteras bla i andra tråden men,

Om hela underredet är tänkt att gjutas vad innebär detta vid en krockskada? Omöjligt att laga? Behöver hela bilen kasseras?

Lär bli skyhöga försäkringskostnader och bilar som inte går att reparera…

Uppdaterat: 2023-09-15 09:00

Blir som elektronikprylar numera, de kan knappast repareras, kasta och köp nytt. Kommer bara bli i större skala med bilarna...

Uppdaterat: 2023-09-15 09:04

Ett problem med pressgjutning är den höga verktygskostnaden som innebär väldigt långa serier innan det lönar sig med utbyte.
Det medför att t.ex. en bottenplatta i sin helhet måste vara så flexibel att den kan användas till flera modeller.
Samma med front och bakdel, ska man göra en uppdatering blir det i form av påklistrad kosmetika, formändring blir för dyr.
Långa serier med likartat utseende blir följden.
Men det är kanske är ett sundhetstecken?

Uppdaterat: 2023-09-15 09:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är bara fronten och bakdelen som blir gjuten. Själva golvet utgörs av batteriet som dom numera fyller med något som kan liknas med hårt fogskum. Det blir då en bärande del, som en tegelsten. Det blir även omöjligt att öppna batteriet. Så hur reparationer eller återvinning ska gå till återstår att lösa. Hela bilen blir en förbrukningsvara, som en mobiltelefon inget man reparerar.

Uppdaterat: 2023-09-15 09:46

...men en användbar telefon kan man köpa för några få tusenlappar men en bil ligger på en helt annan kostnadsnivå. Så - denna "nya" teknik kommer av allt att döma att bli dyrbar för oss bilköpare i det långa loppet.

Uppdaterat: 2023-09-15 10:18

Som flera andra redan påpekat, går det att reparera och i sådana fall vad blir kostnaden? Men framförallt så visas ju att miljötänkandet inte finns hos Tesla, en bil som kan repareras är bättre för miljön än den som måste ersättas med en ny. Men det tjänar ju tillverkaren mindre på. Så nu har man visat att det bara är pengarna som styr i det företaget också, och att man struntar i miljön som man hållit så högt som anledning till att köpa deras produkt.

Uppdaterat: 2023-09-15 10:27
Dana skrev:

Det är bara fronten och bakdelen som blir gjuten. Själva golvet utgörs av batteriet som dom numera fyller med något som kan liknas med hårt fogskum. Det blir då en bärande del, som en tegelsten. Det blir även omöjligt att öppna batteriet. Så hur reparationer eller återvinning ska gå till återstår att lösa. Hela bilen blir en förbrukningsvara, som en mobiltelefon inget man reparerar.

Har du läst artikeln?
" Med den nya tekniken kan företaget använda samma teknik för att tillverka nästan hela det komplexa underredet på bilen, en del av bilen som i dag kan bestå av 400 enskilda komponenter, och korta ned utvecklingstiden för nya bilar till mellan 18 och 24 månader."

Man kan gå vidare med karosstrukturen, det finns vissa planer på att bygga som förr i tiden då man hade en askstomme beklädd med plåt, men här gjuter man hela stommen och hänger på plåt eller plastsjok.
Samma med dörrar, en gjuten stomme med inklädnad.
Ett stort problem blir nog att lösa säkerheten.
Går det?
Och vill man, det kostar ju bara pengar.

Uppdaterat: 2023-09-15 10:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Dana skrev:

Det är bara fronten och bakdelen som blir gjuten. Själva golvet utgörs av batteriet som dom numera fyller med något som kan liknas med hårt fogskum. Det blir då en bärande del, som en tegelsten. Det blir även omöjligt att öppna batteriet. Så hur reparationer eller återvinning ska gå till återstår att lösa. Hela bilen blir en förbrukningsvara, som en mobiltelefon inget man reparerar.

Har du läst om Redwood Materials som drivs av en person som jobbat för Tesla tidigare.
De menar att man i princip kan ta ett batteripack, oavsett vad det består av och kasta ner i nån slags kvarn som maler ner allt till pulver. Sedan har dom teknik som sedan tar det pulvret och kan fördela olika ämnen som Lithium, järn, nickel, mangan,kobolt etc.

Exakt hur de kan separera alla ämnen efter att ha malt ner hela skiten har jag ingen koll på, men tydligen går det göra vilket gör att även om batteripacket har massa fogskum så är det bar att mala ner hela skiten.

Uppdaterat: 2023-09-15 20:29
- Peugeot e-208 GT 2022

bejje - är väl ungefärdet som Northvolt också gör i sina labb.

Uppdaterat: 2023-09-15 20:35

Pi, ja jag antar att de gör samma sak. Antar att det kommer bli en framgångsrik bransch framöver i takt med att det blir mer och mer elbilar. Både Northvolt och Redwood materials kommer säkert ha det kämpigt ett tag, men om de överlever så kommer det garanterat bli en riktig framgångssaga med återvinning av batterier.

Uppdaterat: 2023-09-15 20:53
- Peugeot e-208 GT 2022