Är elbilar ett alternativ idag?

265 inlägg 0 nya

Fast det är ju även åldern och antalet laddcykler som spelar in och inte bara antalet mil. För privatköpare kommer säkert dessa parametrar att betyda mera än antalet mil.

Det är ju laddcykler jag pratat om hela tiden i senaste posterna...

Jo, men jag misstänker att i alla fall antalet laddningar blir rätt många för privatbilister som säkert många gånger laddar för säkerhets skull - och kanske till närapå 100 %. Ingen av oss vet hur batterierna kommer att må efter 12 år och kanske 20.000 mil. Åldern i sig har som sagt också en klar betydelse.

Pi wrote:
Jo, men jag misstänker att i alla fall antalet laddningar blir rätt många för privatbilister som säkert många gånger laddar för säkerhets skull - och kanske till närapå 100 %. Ingen av oss vet hur batterierna kommer att må efter 12 år och kanske 20.000 mil. Åldern i sig har som sagt också en klar betydelse.

Varför har åldern på batteriet betydelse? Det får du förklara.

Det är kul att dom kör på elbil och fortsätta 5 år till hur resultet om kvalitet är god efter elstolpar från nyheter i Stocholmare räcker inte belastning är för fullt pga massor byggande hus måste stoppa. Hörde från nyheter Rapport.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Pi wrote:
Jo, men jag misstänker att i alla fall antalet laddningar blir rätt många för privatbilister som säkert många gånger laddar för säkerhets skull - och kanske till närapå 100 %. Ingen av oss vet hur batterierna kommer att må efter 12 år och kanske 20.000 mil. Åldern i sig har som sagt också en klar betydelse.

Inte åker du till macken och tankar full tank på Golfen varje dag på vägen hem för ”säkerhets skull”? Varför skulle man sätta en elbil på laddning varje kväll?

Intressant sammanställning av servicekostnader för olika elbilar, https://www.dn.se/ekonomi/motor/sa-mycket-kostar-elbilen-att-serva/ . Servicen på en elbil är i princip samma kontroller som bilbesiktningen gör. Men när det då kostar ca 400 kr för denna kontroll, så kostar det sju gånger mer att låta märkesverkstan göra motsvarande service på en Nissan Leaf!

Nu är det ett par år sen jag sålde min e-up, men kostnaden som anges i den artikeln är närapå dubbla det jag betalade för att serva min. Jag servade dock i Uppsala.

FXX - det brukar ibland kallas räckvidds- eller laddningsångest.
En fossilbränsledriven bil ansluter du också ofta till eluttagen när du har en eldriven motor- och kupé-värmare och av samma orsaker så lär de flesta ansluta sin elbil till elnätet - alltså för att dels ha bilen varm morgonen därpå (komfort samt att det sparar energi i batteriet) och dessutom ha batteriet full-laddat. Och alla batterityper påbörjar en successiv degenerering i o m att du börjar använda dom så att tiden är en av faktorerna som påverkar funktionen är nog svårt att bortse ifrån. Hur länge håller t ex era mobiltelefon-batterier ? Även dessa är ofta av samma typ som batterierna i dagens elbilar även om elbilens batteri antagligen är bättre dimensionerat för sitt bruk. Men ingen biltillverkare lovar längre garantitid än 8 år (inkl att det då tillåts nå bara t ex 70 % av nominell kapacitet) såvitt jag sett och det är nog ingen tillfällighet.

Att toppa upp batteriet en smula varje dag är inte jämförbart med att ladda ur det helt innan man laddar. Det blir inte en hel laddcykel och undviker man att fylla till max sparar man också livslängd. Det är även en anledning till att man inte behöver ett lokalt kärnkraftverk för att man skaffar elbil. Man är oftast hemma flera timmar i sträck.

Kan man ställa in en laddbox så att den slutar ladda vid 90%?

TGIF

Pinjong: Man ställer in det i bilen eller via appen för de som har det.

OK. Tack Henrik.

TGIF

Mäkinen - klart det inte blir en hel cykel men det blir en enorm mängd "toppningar" sett under ett längre tidsperspektiv. Men som sagt - tidens tand tar också sitt...

Ang. mobilbatterier så hörde jag nån expert på radion säga att det var just att toppa batteriet, att pressa det till 100%, som slet mest på batteriet. Därför var det inte bra att ladda det över natten, eftersom det når 100% på ca en timme. Att tömma det helt slet mindre. Är det samma för batterier på elbilar tro? Är väl samma typ av batteri... Men intressant att man kan ställa in så den slutar ladda vid 90%. Det bör ju lösa det problemet.

Jag tror nog som Pi att man gärna stoppar i sladden varje kväll, som en rutin, för att ha "full tank" inför nästa resa. Går inte att jämföra med en bensinbil tycker jag, eftersom man då måste åka till en mack för att tanka och med elbilen har "pumpen" hemma på sin P-plats. Detta i kombination med kortare räckvidd tror jag leder till att man fyller upp varje natt, som en rutin, för att slippa räckviddsångest. Men det är vad jag tror. Har ju inte ägt någon elbil än...

Kan inte tänka mig annat än att det sliter mera att "tömma" batteriet än att "toppa" det. Sen beror det på vilken nivå batteriet har när det är helt "tömt" - det borde ha minst 15 % av nominell kapacitet kvar för att inte vara alltför skadligt.
Rutger: Sen finns det säkert nån form av värmning av kupén också kopplat till att man har laddsladden ansluten och även det talar ju för att man har bilen ansluten till elnätet när man är hemma.

Åtminstone i Kia/Hyundais elbilar så innebär "100%" att batteriet är laddat till 95% av bruttokapaciteten.
Snabbladdning stoppar redan vid 94% för min Ioniq, dvs omkring 90% av den totala bruttokapaciteten (netto är 28 kWh).
Bufferten består av ca 5% i botten och 5% i toppen. Olika märken deklarerar ibland brutto och ibland netto.

Power to the people

Pi - Vet inte hur överförbart detta är på elbilar, men ang. mobilbatterier står det om det jag syftade på här:
https://www.mobil.se/nyheter/reportage/mobilens-batteri-s-f-r-du-det-att-r-cka-l-ngre

Tänker på: "Råd för batterivård.
Lämna inte telefonen i laddaren vid full laddning.

Batteriet slits mest när det är helt eller nästan fulladdat, i synnerhet om det är varmt. Därför är det en bra idé att dra ur telefonen ur laddaren när den visat 100 procent, och framför allt ska man inte slentrianmässigt ha telefonen i laddaren när man inte använder den."

"Småladda är helt okej.
Det talas mycket om “laddcykler” när man diskuterar batteriernas livslängd, men då mäter man inte antalet gånger man lägger på laddning utan hur många gånger man laddar batteriet från tomt till fullt. Att ladda tio procent då och då sliter inte mer på batteriet än att ladda det från tomt till fullt. Tvärtom, om du håller dig i intervallet kring halvladdat batteri sliter det mindre än att ladda fullt, så småladda på!"

Var en intervju på radion för nått år sedan gällande laptopbatterier och mobiltelefoner. Nån som hade forskat om detta på Chalmers i Gbg. Minns inte exakta procentsatser men dom pratade om att det ska inte vara tomt och inte fullt utan det ska ligga mellan vissa procent för längst hållbarhet.
Jag har bytt batteriet i några telefoner ett par gånger, lite klurigt men det går. Skärmar har jag också bytt. Synd att man inte likt elbilarna kan ställa in max laddgrad i telefonen.

Vid långtidsförvaring av Li-baserade batterier skall laddningsgraden ligga på runt 50 % för minst negativ påverkan. Sen bör man helst undvika urladdning till under 15--20 %. Snabbladdning är ju också nåt som sliter på batterier så även detta bör man i möjligaste mån undvika.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.