Vi Bilägares forum

Dödliga lastbilsolyckor allt vanligare: ”Svårt att överleva”

Dödliga lastbilsolyckor allt vanligare: ”Svårt att överleva”

Lastbilar och annan tung trafik är inblandade i en allt större andel av alla dödliga trafikolyckor.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-08-23 09:25

Kommentarer

Beror den ökade andelen av dödade i krockar med lastbilar på att färre dör i andra olyckor? Att ta hand om energin från en lastbil i rörelse lär även fortsättningsvis vara svårare än från en personbil även om vissa personbilar närmar sig viktmässigt.

Uppdaterat: 2023-08-23 11:43

Det är så lätt att skylla på hastighet, lastbilar etc.
Hur kan man vara så blind och inte inse att rattsurfandet är det stora problemet.
Vet inte hur många gånger i sommar som jag antingen mött en bil, eller legat bakom en bil som varit över på fel sida. Samtliga suttit och skrivit på sin telefon.
Polisen måste göra en insats mot rattsurfandet!

Uppdaterat: 2023-08-23 14:55

Rubriken säger att dödliga lastbilsolyckor är allt vanligare men i texten ges inga siffror som stödjer detta. Den ökade andelen som nämns betyder inte i sig att den här typen av olyckor har blivit vanligare, dvs att de inträffar mer frekvent.

Uppdaterat: 2023-08-23 16:08

Moderna tunga lastbilar har en viss deformationszon i utrymmet mellan stötfångare och framhjul. Det skulle behöva vara större men dagens regler kring lastbilars mått hindrar. Det framförs emellanåt att storleken på lastbilar bör begränsas men om en personbil frontalkolliderar med en lastbil gör det ingen större skillnad om lastbilen väger 20 eller 50 ton.
Den absolut stora merparten olyckor personbil-lastbil sker när personbilen kommer över på fel sida. Det är oerhört sällan som olyckan vållas av lastbilen. Denna film fångad av en dash-cam visar hur lätt det sker om man t ex håller på med mobilen.
https://www.youtube.com/watch?v=Ys2HKrNqAN0&list=PLje3DGS1YdScLYc3Lclxqt44MIwAIS_EB&index=33

Uppdaterat: 2023-08-23 18:48

Konstigt att det enbart pratas om lastbilarnas tekniska egenskaper men ingenting om hur många lastbilar beter sig i trafiken, alltså om förarna. Alltför många lastbilar kör för fort, har för tung last, kör för nära framförvarande bil, använder inte blinkers och försöker tvinga framförvarande personbilar att köra fortare än den angivna hastigheten. Alltså precis samma aggressiva beteende som många personbilsförare har. Men riskerna och konsekvenserna med en stor och tung lastbil är så mycket större än med en personbil. Jag kommer ihåg en tid då lastbilsförare kallades för vägarnas riddare. De visade ett gott exempel och körde efter trafikreglerna och tog ett extra ansvar som yrkesförare. Tycker att man borde även diskutera om förarnas beteende och inte enbart om lastbilarnas teknik.

Uppdaterat: 2023-08-23 20:24

Tycker faktiskt svenska lastbilschaufförer sköter sig bra i trafiken. Det är värre med andra yrkesförare i såsom taxi och buss.

Uppdaterat: 2023-08-23 21:14
Busso skrev:

Rubriken säger att dödliga lastbilsolyckor är allt vanligare men i texten ges inga siffror som stödjer detta. Den ökade andelen som nämns betyder inte i sig att den här typen av olyckor har blivit vanligare, dvs att de inträffar mer frekvent.

Det har du rätt i, och jag har uppdaterat artikelns rubrik. Tack för att du påpekade detta.

Uppdaterat: 2023-08-24 10:54
Digital redaktör, Vi Bilägare

Antalet olyckor beror också ganska linjärt på lastbilskilometer i trafik. Ju mer gods som går på järnväg, desto säkrare blir vägtrafiken. Men detta motarbetar den nuvarande regeringen kraftigt, förmodligen p.g.a. lojalitetsband mot åkeribranschen.

Uppdaterat: 2023-09-01 14:57