Vi Bilägares forum

Bilmärkena som kämpar i motvind: ”Kommer bli priskrig”

Bilmärkena som kämpar i motvind: ”Kommer bli priskrig”

Det forsar in nya bilmärken i Sverige – de flesta från Kina. Samtidigt står flera bilmärken och ”stampar” utan att lyckas öka försäljningen. ”Det kommer bli rabatter och priskrig”, tror experten.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-08-14 10:30

Kommentarer

Men de flesta på den listan har importörer som inte ägs av tillverkaren. Citroën, Fiat, Jeep, Opel, Mitsubishi t.ex…
Hondas importör ingår dock i Honda Europe Ltd och ägs av tillverkaren.
Jaguar - Land-rover importeras av BC Sweden AB. Jag vet inte om de ägs av JLR eller är egna.

Uppdaterat: 2023-08-14 11:33

De nio första har dessutom självklara nackdelar som gör att de inte dras med i elbilsförsäljningen.

Citroën - Kort räckvidd för priset
DS - Kort räckvidd för priset
Fiat - Kort räckvidd för priset
Honda - Extremt kort räckvidd för priset. Ändras lite nu med nya elbilen.
Jaguar - Kanske ok räckvidd, men dyr.
Jeep - Svenskar är generellt misstänksamma mot amerikansk byggkvalitet.
Mitsubishi - Ingen elbil alls i dagsläget.
Mazda - Extremt kort räckvidd för priset
Opel - Kort räckvidd för priset

Allt under 40 mil wltp är för kort.

Uppdaterat: 2023-08-14 13:31

"Allt under 40 mil wltp är för kort."

För kort för vem? För mig skulle 30 mil sommar och 20 mil vinter vara mer än tillräckligt.

Uppdaterat: 2023-08-14 15:03

För den stora massan som ser att man kan få en elbil som går 44 mil wltp för samma pris.
Du är, om du ursäktar, En person.
Exempel på bilar som går ca 30-35 mil wltp.
e208 = 469900 kr
Corsa-e = 469900 kr
Mokka-e = 494900 kr

Exempel på de som går längre för samma pris.
>40 mil wltp
Kona electric = 459900 kr
MG4 = 389990 kr

Uppdaterat: 2023-08-14 15:14

Stellantis (Opel, Peugeot, Citroen, DS, FIAT) var helt enkelt sena på bollen och det straffar sig.

Uppdaterat: 2023-08-14 15:17

Stefan
ID3?

Uppdaterat: 2023-08-14 17:33

Jag har Peugeot e-208 sedan april förra året. Har kört den på tok för lite, men gör lite extrajobb nu några timmar i veckan där jag kör allt mellan 4-7 mil per dag, ca 3-4 dagar i veckan, stadskörning och det är perfekt för den bilen.

Uppdaterat: 2023-08-14 17:46
- Peugeot e-208 GT 2022

Jag skrev inte att dessa bilar inte passar någon eller att de är dåliga.
Bara att om de hade satsat på bättre räckvidd så hade chansen varit större att de hade sålt mer. Det brukar vara målet för biltillverkarna.
Lite som vissa tillverkare som gör bilar med endast 4 sittplatser. Man kan säga att man åker mest själv och ibland två, så det borde räcka med 4 platser. I slutändan så väljer majoriteten av köparna en likvärdig bilmodell med 5 platser. Hände t ex Volvo c30. Hur det påverkar varianten av iD.3 som har 4 platser isf 5, återstår att se.

Uppdaterat: 2023-08-14 18:59

Är det avgörande för många i bilvalet, om baksätet rymmer 3 istället för 2 passagerare? Svårt att tro det, vad säger ni andra?

Uppdaterat: 2023-08-14 19:16

Jag tror att denna räckviddsjakt kommer minska när folk köper sin tredje och fjärde elbil och insett hur man använder den. Själv har jag en MX30. Som förstabil för oss är den helt omöjlig. Som andrabil perfekt! Har aldrig saknat mer räckvidd. Slipper köra runt med tunga dyra batterier för att jag kanske har nytta av det en gång under leasingperioden.

Uppdaterat: 2023-08-14 21:41

Jag trodde i min uppenbara enfald att det handlar om bilmärken generellt och inte om deras elbilars räckvidd... Det finns ju andra drivlinor än elektriska som faktiskt kan vara intressanta för en del köpare fortfarande vilket kan hjälpa tillverkaren att nå acceptabla försäljningsvolymer.

Uppdaterat: 2023-08-15 10:48

Räckvidd pratas de mest om som aldrig ägt någon elbil. StefanH STHLM, har du det?
Brukar du ofta köra bil i över 3 timmar i sträck utan paus? Har alla i din familj var sin PET-flaska, eller delar ni på samma vid långkörningar?
Viktigare än några mils räckvidd vid långkörningar, vilket är enda gången då räckvidd spelar roll, är att bilen rullar med låg elförbrukning, samt laddar hyfsat snabbt med en bra laddkurva. En av de bilar StefanH dissar räckvidden för, Citroën e-C4, klarade Björn Nyland ("Teslabjörn") att köra sin 1000 km-utmaning med på 11:15 timmar. Detta inkl. laddnings-, mat- & kissestopp, vilket ligger i toppen bland de 100-tals elbilar han nu har kört samma rutt med, och även snabbare än flera äldre teslamodeller. Och snabbare än i princip alla bilar med stora, tunga, effektivitetssänkande batterier på 75-100 kWh, som enbart gör bilen dyrare och ineffektivare.
Då har e-C4 samma standard Stellantis-drivlina som en mängd systermodeller med ca 45 kWh tillgängligt batteri. Jag har provkört denna e-C4 och den är ett alldeles utmärkt val för familjen. Så StefanH ska nog inte ge råd till biltillverkare om vad de ska satsa på, för han förstår nog inte tillräckligt mycket om hur brukarna använder bilar och hur en biltillverkare balanserar tillverkningskostnad mot driftseffektivitet.
Vi har en liten billig 4-sitsig elbil, årsmodell 2011 med 12 mils räckvidd sommar och 9 mil vintertid. Lättparkerad, oöm och har noll servicekostnader. Den klarar 95 % av familjens behov och den kör vi 2000 mil/år. Gamla dieselbilen går nu ca 300 mil/år och därför säljer vi den nu eftersom den kostar för mycket när den nästan enbart får stå.
Har som ersättare till den nu långtidshyrt en sprillans ny elbil av ett av "problemmärkena" i artikeln som har ca 44 mils WLTP och är snäppet något under e-C4 i effektivitet. Att hyra nytt blir billigare och bekvämare än att underhålla och reparera den gamla dieselbilen. Får nu en total milkostnad inkl. försäkring, vinterdäck, etc. på 20,50 kr/mil. Endast elen tillkommer (och är gratis från solceller). Skulle det uppstå något problem med hyrbilen är det bara att hämta ut en likadan direkt. Så håll ögonen öppna för erbjudanden på långtidsuthyrning nu när nybilsförsäljningen har gått ned, för det kan bli den billigaste bil du någonsin har haft.

Uppdaterat: 2023-08-15 13:30
Argumentera inte med idioter. De drar ned dig till sin egen nivå och slår dig med sin erfarenhet.

Vill tillägga att nybilspriserna har gått upp betydligt på fossilbilar inkl. hybrider det senaste året. För att inte tala om servicekostnader och reservdelar. Kolla gärna in ViBilägares nya "stora kombitest".
71,30 kr blir milkostnaden inkl. värdeminskning för en (välutrustad) Peugeot 308 hybrid för de första 3 åren (2000 mil/år).
Så när StefanH lägger till ett "för priset" efter varje elbilsmodell, undrar jag ifall han har jämfört med dagspris och servicekostnader för andra nya bilar eller jämför alla med sin gamla 240?

Uppdaterat: 2023-08-15 13:47
Argumentera inte med idioter. De drar ned dig till sin egen nivå och slår dig med sin erfarenhet.

Mycket sidospår blev det. Intressant.
Jag bara uttryckte att erbjuda markant lägre räckvidd än andra märken är en del i av att marknadsandelen inte är större.
Jag dissar dem inte helt. De passar en hel del människor.
Ja, jag har en Kona 48 mil wltp sedan 2020. Hade en EV6 och en eC4 i sommar som lånebilar, ca en vecka på vardera. eC4 är en fin bil med bl a fin fjädring.

Uppdaterat: 2023-08-15 13:51
StefanH STHLM skrev:

Mycket sidospår blev det. Intressant.
Jag bara uttryckte att erbjuda markant lägre räckvidd än andra märken är en del i av att marknadsandelen inte är större.
Jag dissar dem inte helt. De passar en hel del människor.
Ja, jag har en Kona 48 mil wltp sedan 2020. Hade en EV6 och en eC4 i sommar som lånebilar, ca en vecka på vardera. eC4 är en fin bil med bl a fin fjädring.

Björn Nyland som testar elbilar på Youtube tycker att eC4 går som en "båt" och med det menar han att den har en väldigt slapp och gungig fjädring.

Jag har inte kört bilen själv, men kör en Peugot e-208 GT som har riktigt fast och fin fjädring och som inte viker sig i kurvorna.

Det är så klart en smaksak, men jag känner mig obekväm med bilar som har för slapp och gungig fjädring.

Uppdaterat: 2023-08-15 15:19
- Peugeot e-208 GT 2022

Bejje
Fast Björn kör väl normalt Tesla till vardags och då blir väl alla bilar som båtar i jämförelse.

Uppdaterat: 2023-08-15 18:14
Axa skrev:

Bejje
Fast Björn kör väl normalt Tesla till vardags och då blir väl alla bilar som båtar i jämförelse.

Nja han kör allt från himmel till jord då han testar alla möjliga bilar. Han har ägt några nya Tesla bilar tidigare, men inte nu längre då han hela tiden har pressbilar etc som måste testas, så det finns ingen anledning längre för honom att ha en ny Tesla bil.

Han köpte dock tillbaka sin gamla Tesla Model S som köptes ny 2013 om jag inte minns fel bara för att ha en bil att köra till och från de ställen där han hämtas pressbilar som ska testas. Ofta har han dessa bilar i 1-2 veckor och kör även privata ärenden med dessa under tiden.

Uppdaterat: 2023-08-15 19:43
- Peugeot e-208 GT 2022

Bejje
Köpte inte han en Tesla i Asien? Men den kanske han inte hade med hem?

Uppdaterat: 2023-08-15 21:25

Jo det har du rätt i, han köpte en Model 3 där, men den stannade där. Oklart om han sålde den igen eller inte, men hans "thailändska familj" körde bilen när han inte var där.

Uppdaterat: 2023-08-15 22:17
- Peugeot e-208 GT 2022

Subaru gjorde bra bilar på 90-talet men sen har ju allt stampat på stället.
Hoppas på Jeep Avenger med 0kg i dragvikt, njää...

Uppdaterat: 2023-08-16 12:47
Rudolf Ampere

Subaru lider väl främst av uråldriga ICE-motorer - f ö är säkert bilarna trevliga. Det tyckte i alla fall ViB i sin långtest. Och Mazda har ju allmänt trevliga bilar men saknar f n en elbil som kan konkurrera med t ex Id.4 och andra i den klassen. Men skulle hellre köpa en Mazda med ICE-motor än en "no-name" eldriven Kina-bil.

Uppdaterat: 2023-08-16 12:55

Mazda har ju haft en annan syn på elbilen och medvetet hållit igen på räckvidd för att slippa tunga, dyra batterier.
Istället har man rustat MX-30 med en fossileldad räckviddsförlängare, vilket förvandlar en elbil till en hybrid och detta med en tveksam teknik till ett högt pris.
Jag tror man är på helt fel väg och kommer att tvingas till samarbete med någon annan tillverkare.

Uppdaterat: 2023-08-16 13:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Samarbeten har man ju redan med bl a Toyota.

Uppdaterat: 2023-08-16 14:47

Toyota är delägare i Mazda (liksom även i Subaru, Suzuki, Yamaha och Izuzu)

Uppdaterat: 2023-08-16 15:58

Ja, nya Mazda 2 är ju en Yaris.

Uppdaterat: 2023-08-16 17:12
Pi skrev:

Samarbeten har man ju redan med bl a Toyota.

Jo, men har man varit tvingad till samarbete?
Mazda har ju jobbat mest med egna lösningar även om man haft samarbete med både Ford och Toyota.
Kanske blir det så att de flesta av de japanska tillverkarna kommer att gå samman i något Stellantisliknande för att ha möjlighet att konkurrera.

Uppdaterat: 2023-08-16 21:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Toyota har ju styrt och ställt ngt fruktansvärt i Japan vilket har lett till att de japanska tillverkarna är hopplöst efter på elbilar.

Uppdaterat: 2023-08-17 17:07
Ida G Sol skrev:

Räckvidd pratas de mest om som aldrig ägt någon elbil. StefanH STHLM, har du det?
Brukar du ofta köra bil i över 3 timmar i sträck utan paus? Har alla i din familj var sin PET-flaska, eller delar ni på samma vid långkörningar?

Barnsligt argument.
För det första blir man inte pissnödig så ofta, för det andra är det skillnad på att ladda 20--40min varje tredje timma, och att bara behöva stanna en kortis för ett WC-stopp.

Ida G Sol skrev:

Viktigare än några mils räckvidd vid långkörningar, vilket är enda gången då räckvidd spelar roll, är att bilen rullar med låg elförbrukning, samt laddar hyfsat snabbt med en bra laddkurva. En av de bilar StefanH dissar räckvidden för, Citroën e-C4, klarade Björn Nyland ("Teslabjörn") att köra sin 1000 km-utmaning med på 11:15 timmar. Detta inkl. laddnings-, mat- & kissestopp, vilket ligger i toppen bland de 100-tals elbilar han nu har kört samma rutt med, och även snabbare än flera äldre teslamodeller. Och snabbare än i princip alla bilar med stora, tunga, effektivitetssänkande batterier på 75-100 kWh, som enbart gör bilen dyrare och ineffektivare.

Detta är helt fel !
Jag har skrivit om det på annan plats i forumet.
Citroën e-C4 11:15 är kass i jämförelse med andra bilar, runt plats 70 av ca 100 bilar
Tesla 3 Performance kör tex på 09:15, LR på 9:20, SR 9:55

Uppdaterat: 2023-08-17 20:01
Gillar kurvor och rondeller

Jo då MC. Jag blir pissnödig efter max en timme, speciellt när jag tömt i mig två tre muggar kaffe till frukost. Men jag behöver så klart inte ladda bilen för det. Efter tre timmar så behöver jag heller inte ladda 20-40 minuter. Ibland räcker det med fem minuter för att nå slutmålet för resan eller en dryg kvart för att fylla på till 80%.
Men så klart finns elektriska bilar som är lite mer saktfärdiga när det gäller att suga i sig ström.

Uppdaterat: 2023-08-17 20:56

Fan, kommer det så snabbt igenom systemet bör du kolla upp det. Det verkar nämligen dåligt.

Uppdaterat: 2023-08-17 22:53
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Fan, kommer det så snabbt igenom systemet bör du kolla upp det. Det verkar nämligen dåligt.

Helt kopplat till mängden koffein, men med ålderns rätt bör jag nog kolla det. Samt om jag sitter ner, ståendes, gåendes eller skidandes så är det inget problem. Men får väl dra ner på koffeinet. Förövrigt ger alkohol samma symtom. Så kroppen reagerar troligen på drogerna och stressar njurarna.
Men först blir det hörseln, tinnitusen är konstant och mer eller mindre påträngande och helt klart har sämre hörsel har gjort sig påmind. Har en remiss som skall skickas till försäkringsbolaget för ett snabbspår.

Uppdaterat: 2023-08-17 23:14