Vi Bilägares forum

Robbans ID.4

Robbans ID.4

Dåså, då är bilen hämtad och som rubriken behövde avslöja så blev det en ID.4

Uppdaterat: 2021-12-03 12:27
*Robban

Kommentarer

Jag köpte en uppblåsbar kajak i s.k drop stitch material(en Zray Drift), vilket gör att kajaken kan pumpas betydligt styvare än en normal luftkajak. Kajaken upplevs likt en traditionell hård kajak ute på vattnet, så långt det nu går. Då kan jag ha den i bagaget och pumpa upp den när jag väl är framme vid sjön/havet/vattnet. Slipper ha den på taket. Ett skapligt alternativ.

Uppdaterat: 2023-06-24 22:21

Optimus, säkerligen ett bra alternativ och smidigt att förvara kontra en 5,50 lång glasfiberlåda…

Uppdaterat: 2023-06-25 09:05
*Robban

Uppsala-Karlstad idag, E18 mestadels och då motorväg och 2+1.
Snittfart typ 89 och förbrukning dit på 16,3… helt okej med en elefant!

Uppdaterat: 2023-06-27 21:01
*Robban

Mer kul test i veckan…
Plug-and-charge… Sådärja!
Nu får man äntligen känna hur enkelt det är att ha kört Tesla i typ 10 år eller nått…
Det fungerar perfekt på Ionity… mer sånt!

Uppdaterat: 2023-06-30 16:45
*Robban

Har testat hur navigationen nu planerar och hur bra den estimerar SOC vid laddningsdestination.
Har ju tre års erfarenhet av den väldigt kompetenta ABRP som senaste året också varit on-line med bilen för att kunna räkna i realtid och justera mot SOC.
ABRP planerade att jag skulle komma in till Ionity i Enköping med 13% medan bilen estimerade 16% och bilen var spik på!
Det enda som ABRP fortfarande är bättre på är att visa den planerade laddarens tillgänglighet i realtid hela tiden medan bilen bara tar med grönt så länge det finns en laddare ledigt eller rött när alla är upptagna och den har dessutom lite längre uppdateringsintervall.
Men ja, den inbyggda fungerar nu väldigt bra!

…och PaC är så smidigt och det gör ju inte heller något att den laddar som f-n… toppade på 138 och fick i 18KWh på 9 minuter… snittfart på 120!

Uppdaterat: 2023-07-05 19:39
*Robban

Är uppe i Norrland och kör, tänka sig, det fungerar även här att kör på el!
Hade dock ett problem igår, skulle ladda på Ionity i Docksta och då fungerade inte PnC!
Fick blippa kortet.
Var fler som hade problem med att få igång laddarna med mobilen så jag skulle gissa att det var något kommunikationsfel eftersom PnC och app inte funkade, men att kortet gjorde det.
Rullar omkring på 16-18 i förbrukning och har det bra.

Uppdaterat: 2023-07-14 11:47
*Robban

fan att laddningen fortsätter strula, för icke Tesla. Jag som väntar...

Uppdaterat: 2023-07-18 13:37
Gillar kurvor och rondeller

Skruttig laddinfrastruktur är ett stort problem, särskilt i Norrland där de verkligen behöver bygga ut det.

Uppdaterat: 2023-07-18 19:54

Både MC och Swensson verkar vara erfarna elbilförare som tillgodogör oss övriga så fantastisk bra information 😉

Uppdaterat: 2023-07-18 19:59
Swenssons skrev:

Skruttig laddinfrastruktur är ett stort problem, särskilt i Norrland där de verkligen behöver bygga ut det.

Som norrlänning och elbilsägare kan jag inte hålla med.
Det händer mycket varje kvartal och det är inga nämnvärda problem här uppe numera under normala dagar.
Och som alltid krävs en viss planering.

Uppdaterat: 2023-07-18 21:17
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Swenssons skrev:
Skruttig laddinfrastruktur är ett stort problem, särskilt i Norrland där de verkligen behöver bygga ut det.

Som norrlänning och elbilsägare kan jag inte hålla med.
Det händer mycket varje kvartal och det är inga nämnvärda problem här uppe numera under normala dagar.
Och som alltid krävs en viss planering.

Exakt MSO, de som tror sig veta mest, om hur eländigt det kan vara att köra elektrisk bil, har oftast ingen erfarenhet alls av det och äger och kör än mindre runt i en sådan.

Uppdaterat: 2023-07-18 21:49

Mr:
Vi har bl.a en ID3 och bilar väldigt mycket och gärna i Norrland såväl sommar som vinter men eftersom det är glest mellan laddpunkterna i Norrlandsinland väljer vi att köra med dieselbilen efter förra årets laddproblem och räckviddsångest.

I de större samhällena finns självklart laddpunkter men vi älskar att åka och uppleva vischan och där finns minsann inga laddstolpar, det kan jag upplysa herrarna om!

Uppdaterat: 2023-07-19 06:19

Mc och Svensson, snacka om att ni inte har en aning om vad ni snackar om.
PnC funkade inte på en laddare på min resa, fick blippa mitt VW-kort, suck.
Nä, det är inte glest mellan laddarna ens i inre Norrland, varken i avstånd eller i antal laddare.

Svensson, var har du varit i år och haft svårt med laddning?
Var du där förra året så är det inte samma karta alls… 🤷‍♂️

Uppdaterat: 2023-07-20 19:44
*Robban

Exakt Robban, även om jag inte varit där så räcker det att öppna chargefinder så kan man undra över vart MC och Swenssons fått sin information ifrån.
Händer väldigt mycket på landfronten nu, så gamla sanningar blir osanna på väldigt kort tid.
Hörde förövrigt något från en kompis kusin om att Mercedesbilar har en tendens att välta väldigt lätt 😉

Uppdaterat: 2023-07-20 20:21

Snodden, så är det, välter de inte så har de rostat bort, har jag hört.

Uppdaterat: 2023-07-20 20:31
*Robban

När vi bilar kors och tvärs i underbart vackra Norrland vill vi vara fria och åka vart som helst utan att behöva planera resorna utefter var laddstolparna ligger.

Det gör verkligen att laddångesten gör sig påmind då vi alltid åker i den riktning och på den väg vi för stunden tycker verkar intressant dvs vi kör totalt planlöst.

Att hitta bensinmackar är väldigt enkelt eftersom de finns nästan i varje liten ort men så tätt mellan laddstolpar är det definitivt inte.

En gång blev vi nästan stående på ett ställe men som tur är hade vi med oss 230 V laddaren så att bilen kunde slöladda under natten.

Efter denna episod sa vi att vi lämnar elbilen hemma under semestern och kör istället med dieselbilen under Norrlandssemestrarna.

Uppdaterat: 2023-07-21 18:49

Okej Svensson, inget jag upplever, som är där uppe nu, men det beror väl på hur långt man åker varje dag.

Uppdaterat: 2023-07-21 19:51
*Robban
EnannanRobban skrev:

Mc och Svensson, snacka om att ni inte har en aning om vad ni snackar om.

Nu var det faktiskt du (och inte jag) som skrev detta...

"Var fler som hade problem med att få igång laddarna med mobilen så jag skulle gissa att det var något kommunikationsfel eftersom PnC och app inte funkade"

Uppdaterat: 2023-07-22 11:44
Gillar kurvor och rondeller

Så är det MC, men du överdriver problemet i ditt sätt att tolka in det.
För mig kostade det en minut extra eftersom jag tog fram kortet och blippade - problemet löst!

Uppdaterat: 2023-07-23 09:50
*Robban
EnannanRobban skrev:

Så är det MC, men du överdriver problemet i ditt sätt att tolka in det.
För mig kostade det en minut extra eftersom jag tog fram kortet och blippade - problemet löst!

Och du skrev "Var fler som hade problem..."
Strul är strul.
Inte första gången det postas om problem med ladding. När jag köper elbil vill jag ta ett informerat beslut om hur långresor fungerar.
I stan laddar man hemma = inga problem direkt.
Men på långtur (som jag gör ofta, och har fasta deadlines för då jag ska vara framme) är det viktigt att det funkar.

Uppdaterat: 2023-07-24 11:52
Gillar kurvor och rondeller

Mc
Ska du använda elbil i tjänsten så behöver man säkerligen göra flera överväganden.
Det bekymret har man sällan som privatbilist, deadlines på långresor. Tar det 2 eller 5 minuter längre tid att få igång laddningen går hela världen inte under.

Uppdaterat: 2023-07-24 12:04

Och på långresor måste man ju ändå ta lite höjd för trafikstörningar t ex. Så nån minut hit eller dit har nog i praktiken endast en mindre betydelse.

Uppdaterat: 2023-07-24 13:47

Mc, köp en Tesla - alla dina problem är lösta.

Uppdaterat: 2023-07-25 18:09
*Robban

Milen tuffar på, finns inget nytt att berätta.
Vinterdäcken på, blir ett lägre ljud men lite högre förbrukning.
Blir allt fler korta snabbladdningar och allt oftare att jag är nere på 8-15% innan jag laddar och detta tack vare att bilens nav ger så god info om laddnivå vid ankomst.
Det rullar på och tankarna går på vad nästa bli skall bli…
XC40 eller EX30 ligger just nu bra till… fast en är ju än så länge bara en ”pappersprodukt” så vi får väl se när den väl kommer. Det är mediadag snart i Barcelona… blir spännande!

Uppdaterat: 2023-10-13 15:53
*Robban

Min id.3 var också väldigt bra på att estimera räckvidden.
Nu kör jag en XC40, beställde den alldeles innan Volvo släppte bokningarna på EX30.
Först så funderade jag på om jag skulle avboka och titta på "lillebror", men när all information framgick så vet jag att jag gjort rätt.
För oss är EX30 för liten. Den saknar en del utrustning som man till viss del kan köpa till extra, men inte allt.
Men framförallt så är riktiga knappar på panelen rätt skönt...

Än så länge är jag väldigt nöjd med XC40:n.
Den är kanske lite övermotoriserad (vem behöver över 400hk och 680nm?) men lite kul är det!

Uppdaterat: 2023-10-13 17:18

McTar, för mig är storleken lagom på en 30:ia och vad är det för funktioner du saknar, bortsett från knappar?
Jag har haft folk i baksätet på ID4:an typ 5 gånger på två år så…
Men som sagt, har bara sett den live i Kungsträdgården men behöver provköra den…
Men en XC40 är ett säkert val på en modell som funnits ett tag och verkar fungera bra.

Uppdaterat: 2023-10-14 08:59
*Robban

Först och främst så är baksätet för litet för oss. Min son är över 190cm lång och där var id.3:an ok på korta resor men en storlek som id.4 hade varit bra (framförallt takhöjd). Den takhöjden har xc40:n.
Sedan finns det lykttvätt på 40:an som saknas på 30:an.
Har saknat det mycket på id.3:an.
Räckvidden är en annan anledning till mitt val.
Jag vet ju såklart inte hur jag skulle sitta i 30:an, men jag sitter mycket bra i 40:an. Utdragbara sitsdynan är perfekt.
Jag må vara gammalmodig, men att ha instrument framför ratten föredrar jag.
EX30 är säkert en jättefin bil, men för oss så känns XC40 bättre.

Uppdaterat: 2023-10-14 15:53