Vi Bilägares forum

Citroën, Dacia och Volkswagen planerar nya budgetelbilar

Citroën, Dacia och Volkswagen planerar nya budgetelbilar

Flera stora bilkoncerner planerar nya elbilsmodeller med låga prislappar för att stoppa de kinesiska utmanarna.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-06-20 09:40

Kommentarer

Alla behöver inte en elbil med herrejösses räckvidd, laddtid på en grisblink och axatid så kepsen far av...

Uppdaterat: 2023-06-20 09:49

Anges alltid tänkte priser ifrån europeiska tillverkare utan all form av skatt ? I denna artikel räknar man upp 25.000 Euro till 365.000 kr - i normala prisjämförelser mellan EU-länder på andra konsumentprodukter hade det i regel blivit typ 290.000--295.000 kr...

Uppdaterat: 2023-06-20 10:00

Finns redan "billiga" elbilar... t ex VW ID.4 som kostar Usd 25.000, och ID.3 sägs vara nere på Usd 18.000...

https://carnewschina.com/2023/03/13/vw-slashed-id-prices-in-china-id-4-down-by-19-to-25000/

... och här i EU ha vi ju kinabilar som kostar dryga €20.000... t ex MG4

Uppdaterat: 2023-06-20 10:25

Vid prisjämförelser tror jag att vi skall hålla oss inom EU - det är alltför mycket annat som kan skilja om vi börjar jämföra med andra världsdelar.

Uppdaterat: 2023-06-20 10:31

Om man nu börjar utveckla bilar med vad som idag anses vara dåliga prestanda för att konkurrera med pris så lurar man sig själv. När bilarna väl är färdiga kommer de att vara osäljbara. Lite som när VW pratar om att minska modellprogrammet för att få upp vinsten när de behöver minska modellprogrammet för att investera om de vill kunna överleva på lång sikt.

Uppdaterat: 2023-06-20 10:39

Leif kör vidare med 20 000 euro för MG4 som är inklusive fransk elbilsbonus, då får Leif flytta till Frankrike och köpa bilen där och sen om några år flytta tillbaks till Sverige och ha MGn med som flyttgods.

Utan fransk bonus så kostar billigaste MG4 29 000 euro.

Olika EU länder har olika bonusar och Sverige har ingen bonus alls.

Uppdaterat: 2023-06-20 11:20

ViB publicerar en bild på den indiska/asiatiska ë-C3. Det är inte alls säkert att Europa-versionen kommer se likadan ut. Citroën har inte släppt några bilder på den än. Den visas under 4:e kvartalet i år och börjar levereras från början av år 2024.

Citroën säger de siktar på ett lägre pris än e-208/Corsa-e.

30 mil på sommaren kan innebära för låg räckvidd vintertid i Sverige, men den ska finnas med olika batterier. Och det finns indikationer på att nya Stellantis-Nidec motorn kommer i en 100 hk version, vilket gör den starkare än den indiska-asiatiska modellen (57 hk), men svagare än e-208 (154 hk). Vi får se.

Det kommer även en ë-C3 Aircross. Den blir större än nuvarande.

Citroën hade planer på även en ë-C4 Aircross, som jag personligen skulle varit intresserad av, men senaste budet är att det projektet är nedlagt och C3 Aircross blir istället lite större.

Den indiska/asiatiska är byggd på en förenklad (billigare) version av CMP plattformen kallad Smart Car Platform (SCP). Det är osannolikt att den europeiska kommer göras på den, då den brister gällande krocksäkerhet osv. Mer sannolikt det blir e-CMP plattformen samma som e-208/Jeep Avenger. Men annat batteri och med svagare motor för att få ner priset.

Uppdaterat: 2023-06-20 11:35
Raphael skrev:

Mer sannolikt det blir e-CMP plattformen samma som e-208/Jeep Avenger. Men annat batteri och med svagare motor för att få ner priset.

Fast problemet är ju att e-CMP i sig själv är för dyr och batteriet redan idag för litet och motorn tillhör redan idag det klenaste som går att uppbringa.

Uppdaterat: 2023-06-20 11:43

Gmogmo, idag har e-CMP plattformen 54 kWh batteri brutto (51 netto) och nya Stellantis-Nidec motorn på 154 hk motor.
Du anser det är för lite. I Europa söder om Sverige är det flera modeller med kring 40 kWh batteri som är populära. Kia e-Niro, Hyundai Kona, Renault Mégane E-Tech, Nissan Leaf m.fl finns alla med batterier kring 40 kWh och är mer populära än varianterna med större batterier. De har även i regel mindre motorer än versionerna med större batterier.

Ur ett europeiskt perspektiv, framförallt ett Mellan- och Sydeuropeiskt perspektiv, är det fullt rimligt med en ë-C3 kring 30 mils räckvidd och med mindre motor för att bli en storsäljare.

Uppdaterat: 2023-06-20 12:05

Nutidens prissättning där alla företag sätter pris utefter vad kunden kan betala fungerar inte i längden. Det blir i princip inflations grundande där kunderna inte någonsin får pengar över och tvingas prioritera. Då kommer mat och tak över huvudet att prioriteras och resultatet blir osålda produkter. Kortsiktigt tänkande och tyvärr måste biltillverkarna tänka om. Jag tror många har ett behov att köpa nya elbilar men priset motsvarar inte kundens bild och därför blir det låst läge.

Uppdaterat: 2023-06-20 12:17
Raphael skrev:

Gmogmo, idag har e-CMP plattformen 54 kWh batteri brutto (51 netto) och nya Stellantis-Nidec motorn på 154 hk motor.
Du anser det är för lite. I Europa söder om Sverige är det flera modeller med kring 40 kWh batteri som är populära. Kia e-Niro, Hyundai Kona, Renault Mégane E-Tech, Nissan Leaf m.fl finns alla med batterier kring 40 kWh och är mer populära än varianterna med större batterier. De har även i regel mindre motorer än versionerna med större batterier.
Ur ett europeiskt perspektiv, framförallt ett Mellan- och Sydeuropeiskt perspektiv, är det fullt rimligt med en ë-C3 kring 30 mils räckvidd och med mindre motor för att bli en storsäljare.

Ok, det är egentligen inte för lite, men räckvidden i praktiken har varit sämre än konkurrenterna för samma peng.

Uppdaterat: 2023-06-20 13:50

Bra, alla åtgärder för att minska handeln med kommunistdiktaturen Kina är bra. Tyvärr är väl många artiklar i bilar från andra länder made in Kina.

Uppdaterat: 2023-06-20 15:00

Jag ser fram emot ID2. Det som uppvisats påminner en hel del om Golf i formgivningen. Kan bli bra.

Uppdaterat: 2023-06-20 16:14

Att det planeras för nya billigare elbilar, tycker jag att man hört talas om i flera år nu, men inte så mycket händer.

Uppdaterat: 2023-06-21 02:01
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

ID 2 låter lite bra för att vara sant, en bil i Golf klassen som då skall rymma mycket mer bagage än mycket större bilar (typ ID 4).. jag får inte ihop den ekvationen.

Uppdaterat: 2023-06-21 16:04
hx30 skrev:

ID 2 låter lite bra för att vara sant, en bil i Golf klassen som då skall rymma mycket mer bagage än mycket större bilar (typ ID 4).. jag får inte ihop den ekvationen.

Den är som en damsko, liten utanpå och stor inuti.

Uppdaterat: 2023-06-25 06:25
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

hx30 - har Id.2 verkligen beskrivits på det sättet ? Sen tror jag som vanligt att priset blir högre än de tidiga indikationerna så där låter det kanske lite för bra.

Uppdaterat: 2023-06-25 09:52

Pi
Men det är väl det VW är duktiga på? Små bilar med stort utrymme.

Uppdaterat: 2023-06-25 16:51

Fast vem tror att en ID. 2 kan matcha ID. 4 utrymmesmässigt? Inte jag i alla fall.

Uppdaterat: 2023-06-25 18:13

Pi
Det där var nog mest i Hx huvud. Jag menar bara att VW generellt varit duktiga på att få till utrymmena i de mindre modellerna.

Uppdaterat: 2023-06-25 22:53

Axa-då är jag med.

Uppdaterat: 2023-06-25 22:58